• Om SamfundsDesign
  • Redaktion
  • Temaer
  • Myndighed
  • Borgerdialog
  • Serviceydelser
  • Administration
Søg
    • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    • Borgerinvolverende digitalisering
    • Effektbaseret indsats
    • Dataetik
    • Big Data & Disruption
    • Effektbaseret økonomistyring
    • Sundhed
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    Effektivitet og kvalitet

    Effektivitet baner vejen for bedre kvalitet i botilbud

    Download EG's gratis whitepaper om 10 veje til effektive botilbud. For kravet om et effektivt botilbud gælder også for dag- og døgntilbud på det specialiserede socialområde.

    Digitalisering kræver dialog

    Digitalisering kræver dialog med medarbejderne

    Digitalisering er en del af Hjørring Kommunes DNA. Deres erfaring med de mange projekter med digitalisering viser, at det kræver god dialog med medarbejderne.

    Læs flere artikler om Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    Juicing

    UXR 2: Del 2: Tænk brugerbehov først

    Læs om designfaserne discover, define, develop og deliver i andet afsnit i serien om UXR pg brugerbehov af UX ekspert Niels Pambi.

    Hjemmearbejde

    The Future of UXR: Life after COVID

    UX ekspert Niels Pambi har deltaget i UXRConf Anywhere 2020 og har samlet op på en række spændende findings om livet efter Covid 19.

    UX Reasearch

    UXR 1: Sæt dig i brugerens sted

    UXR er et felt, der lader dig komme helt tæt dine brugere, men det er samtidig også en disciplin med mange misforståelser og faldgruber. Følg vores artikelserie om UXR.

    Læs flere artikler om Borgerinvolverende digitalisering
    På besøg på tilbuddet Horisonten. Foto: Per Roholt

    Dokumentation er en del af praksis

    Selv om det skal gå stærkt, skal der være styr på dokumentationen. På Horisonten er socialfaglige digital dokumentation er en integreret del af praksis.

    Video fra Horisonten
    Play

    Digital dokumentation skal sikre kvalitet for tilbud i vækst

    Når det private tilbud vokser, kommer udfordringen: Hvordan fastholder man kvaliteten? God digital dokumentationspraksis og metoder er svaret.

    Faglige KvalitetsOplysninger 2

    FKO har forandret den sociale indsats på Frederiksberg

    En målrettet indsats for at skabe bedre liv gennem målbar udvikling med FKO betyder, at Frederiksberg Kommune nu står et helt nyt sted.

    Læs flere artikler om Effektbaseret indsats
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    social credit

    Sociale kreditsystemer er i vækst

    Rapport om sociale kreditter viser, at folk er klar til at dele deres private data og gerne vil lade regeringen overvåge deres sociale medieaktivitet af sikkerhedsmæssige årsager.

    IoT-udviklingen

    IoT-udviklingen: Som en Formel 1-racer uden sikkerhedsudstyr

    Tempoet på IoT-udviklingen er høj. Derfor følger IoT-sikkerheden ikke med, mener Gert Læssøe Mikkelsen, leder af Alexandra Instituttets Security Lab.

    Læs flere artikler om Dataetik
    Good advice

    Her er eksperternes digitaliseringsråd

    Eksperternes digitaliseringsråd er altid i høj kurs. Her har vi samlet syv gode råd om offentlig digitalisering i gratis whitepaper

    Kommunernes digitale fremtid

    Guide til kommunernes digitale fremtid

    Der er ingen grund til at frygte, at maskiner og kunstig intelligens overflødiggør menneskene i en digital fremtid. Download gratis whitepaper, og hent ny inspiration.

    Teknologi-radaren

    Høld øje med teknologi-radaren

    Digitale teknologier med potentiale til at disrupte den offentlige sektor dukker hele tiden op. Men der er en udfordring.

    Læs flere artikler om Big Data & Disruption
    Få både guld og grønne skove

    Guld og grønne skove er ingen modsætning

    I dette whitepaper får du viden om, hvordan du forankrer dine it-projekter forretningsmæssigt med fokus på teknologi, processer og organisation.

    Det gode it-projekt

    Det offentlige it-projekt, guldet og de grønne skove

    I dette whitepaper får du viden om, hvordan du forankrer dine it-projekter forretningsmæssigt med fokus på teknologi, processer og organisation.

    To døde sild

    Er den offentlige business case mon en død sild?

    For 8. år i træk gennemfører 1stroke en business case undersøgelse, og igen må konsulenthuset konkludere, at den offentlige business case halter.

    Læs flere artikler om Effektbaseret økonomistyring
    Nye vagtplansystemer

    Nye tider kræver nye vagtplansystemer

    Vagtplanekspert, Tobias Bøggild-Damkvist, beskriver hovedpunkter fra udviklingstendenserne og mulighederne inden for vagtplansystemer.

    Vagtplanlægning

    Se på vagtplanerne med friske øjne

    Vagtplanerne fra EG Optima fra Silkeborg Data tager udgangspunkt i behovet, så ressourcerne anvendes optimalt, og flere opgaver kan løses bedre og billigere.

    Business Intelligence for general practitioners

    Business Intelligence-løsning skal optimere brug af data i læge- og specialklinikker

    Strategisk samarbejde mellem to it-leverandører, TARGIT og EG, fører til ny Business Intelligence-løsning, der optimerer brug af data i læge- og specialklinikker.

    Læs flere artikler om Sundhed
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    Fem gode it-råd_Colourbox

    Seks gode råd om it-sikkerhed i det offentlige

    Din organisations it-sikkerhed er aldrig bedre end det svageste led – nemlig medarbejderne. Her er seks gode råd om, hvad du særligt skal holde øje med.

    Portugisisk sundhedsvæsen

    Nu falder GDPR-bøderne tungt i Europa

    Nu begynder GDPR-bøderne at falde tungt rundt om i Europa. Dermed er det på tide at give sine procedurer et eftersyn, skriver Jesper Bergstedt, 2ndC, i sin klumme.

    DatAmerika

    GDPR: God Bless DatAmerika!

    DatAmerika er det nye digitale kontinent, hvor borgeren har sin frihed i form af retten til at råde over egne data – via GDPR. DatAmerika er dog kun et af tre digitale kontinenter.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Aeldre

    Whitepaper – Bliv et af de effektive botilbud

    Kravet om effektive botilbud gælder også for dag- og døgntilbud på det specialiserede socialområde. Download EG's gratis whitepaper om 10 veje til effektive botilbud.

    Fælles Faglige Begreber

    Fælles Faglige Begreber: Meningsfuld og brugbar dokumentation

    Fælles Faglige Begreber har stort potentiale, mener programchef for digitale projekter på social- og ældreområdet, Gitte Duelund, KL. Læs mere om FFB, VUM og FSIII.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Businesscasen: Fordi vi forvalter andre folks penge!

    Respekten for andre folks penge er vigtig, når man går i gang med at udarbejde den businesscase, der danner grundlag for et nyt projekt.

    Den 4.bølgeplan

    Digitaliseringsstyrelsen er godt tilfreds

    Digitaliseringsstyrelsens nye opgørelse viser, at løsningerne i den fjerde digitaliseringsbølge lever op til ønsket om, at 80 % af kommunikation mellem borger og det offentlige er digital.

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Brugeroplevelse
    SD_Dispensation for nemid

    Bedemandseffekten kan måske løse et digitalt problem

    Bedemandseffekten: Ældre borgere behøver ikke nødvendigvis at søge om dispensation fra at skulle bruge digitale selvbetjeningsløsninger.

    digitalisering

    Danskerne er trygge ved digitale løsninger – men der er plads til forbedring

    Danskerne er grundlæggende trygge ved at kommunikere digitalt med det offentlige.

    Virtuelle Assistenter

    Virtuelle assistenter overtager flere og flere opgaver

    Virtuelle assistenter (VA) er både fjernarbejdere, der udnytter internetforbindelsen optimalt, og digitale chatbots med kunstig intelligens.

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    • Professionalisering
    • Brugeroplevelse
    • Målopfyldelse
    Ældrepleje og data

    Brugen af data stiger, men hvad med kvaliteten?

    Bedre udnyttelse af data er afgørende, hvis man vil optimere ældreplejen. Men det kræver, at frontmedarbejerne bliver bedre til at forstå data.

    Affaldsrobotten Roberta

    Robot tager skraldet på plejecenteret

    Servicerobotten Roberta tager skraldet på plejecenter i Ikast-Brande Kommune

    Bo Mollerup ved skrivebordet

    Digitale forventninger til botilbud er overdrevne

    Sociale tilbud kan stadig digitalisere yderligere, men forventningerne til effektiviseringsgevinsterne er overdrevne, mener Socialt Lederforum.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    digitalisering

    Recovery: Undersøgelse aflivede myter

    Recovery. Kan dokumentation være en vigtig medspiller i den meget individuelle recovery-proces, det er at komme videre i sit liv, når man er ramt af psykiske problemstillinger?

    Vores mentale barriere for, hvor meget teknologi vi accepterer i hverdagen, flytter sig hele tiden. Snart kan du  måske møde robotlægen.

    Bliver Mixed Reality en realitet i almen praksis?

    Kan Mixed Reality medvirke til bedre diagnoser og behandling hos de praktiserende læger og speciallæger? Det mener eksperter fra Microsoft og EG Healthcare.

    Pillerobot

    Nu får ældre en robot til at styre pillerne

    Robot skal håndtere medicin hos ældre borgere i eget hjem. Ni kommuner er gået sammen om køb af pillerobot og digitalisering

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    Effektmåling handler om valg

    Effektmåling skal skabe mening

    Effektmåling.Valg af værdisæt, når man måler på delmålene, kan virke som en triviel opgave, men det kan medføre store konsekvenser for det pædagogiske personales arbejde.

    KRAP-Digital

    Digital udgave af KRAP sælger sig selv

    KRAP, én af de mest udbredte udredningsmetoder på det specialiserede socialområde, kommer nu i en digital version i samarbejde med EG.

    Judges

    Pro & Con effektmåling på socialområdet

    Man får, hvad man beder om, og det man måler på, får man også ofte. Men er det så godt eller skidt?

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Effektivisering
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    IoT-sikkerhed

    Undgå at gøre IoT til de kriminelles slaraffenland

    Mere end 10 milliarder fysiske enheder er allerede forbundet via nettet. Desværre betyder det også, at det bliver mere attraktivt for hackere at forsøge at skaffe sig adgang til enhederne.

    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Læs flere artikler om Effektivisering
    Digital-familie

    Gratis kilder til gode råd og information om GDPR

    GDPR er noget af en mundfuld for de fleste databeskyttelsesansvarlige, men flere offentlige hjemmesider tilbyder gratis gode råd og information.

    GDPR

    GDPR vil ændre hverdagen for dig og din it-leverandør

    Den 25. maj 2018 skal både du og din it-leverandør være klar til at overholde GDPR, EU's persondataforordning.

    De 12 vigtigste spørgsmål

    Kender du de 12 vigtigste spørgsmål til den dataansvarlige?

    Datatilsynet har offentliggjort 12 spørgsmål, som den dataansvarlig med fordel kan bruge i arbejdet med databeskyttelsesforordning, der trådte i kraft 25-05 2018.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Kommunaldirektørens tre roller

    En kommunaldirektør behøver ikke at være digitaliseringsekspert

    Kommunaldirektøren behøver ikke at være digitaliseringsekspert, men skal kende sine digitale roller.

    Born Digital

    Er din arbejdsplads klar til de digitale indfødte?

    Digitale indfødte indtager arbejdspladsen i voksende omfang, og de kommer med nye krav og forventninger. Digitale indfødte finder ikke rammerne på din arbejdsplads lige så vigtige som dig.

    Digital Kommunaldirektør

    Digitalisering gør, at man som kommunaldirektør ikke kan læne sig tilbage

    For ti år siden handlede digitalisering og it for en kommunaldirektør mest om at have gode relationer til Kommunedata, men den tid er forbi.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Årets businesscase-undersøgelse: Gevinsterne halter stadig!

    Gevinstrealisering halter stadig i virksomhederne. Men flere - også offentlige virksomheder - erkender, at en businesscase er vigtig, viser årets businesscase-undersøgelse.

    Management

    Forretningskritiske initiativer skal ledes og styres

    Store forretningskritiske initiativer skal styres, og Martin J. Ernst, partner i 1stroke, har tre bud på relevante styringsniveauer.

    Arbejdsgang

    Otte gode grunde til at arbejde med procesoptegning

    Procesoptegning er en disciplin, som fortjener langt større respekt, for procesoptimering giver en langt mere struktureret og kvalificeret tilgang til gevinstrealisering

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Temaer
      • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
      • Borgerinvolverende digitalisering
      • Effektbaseret indsats
      • Dataetik
      • Big Data & Disruption
      • Effektbaseret økonomistyring
      • Sundhed
    • Myndighed
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
    • Borgerdialog
      • Brugeroplevelse
    • Serviceydelser
      • Professionalisering
      • Brugeroplevelse
      • Målopfyldelse
    • Administration
      • Effektivisering
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
      • Om SamfundsDesign
      • Redaktion
      • Temaer
      • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
      • Talentmassen hos topledelse i det offentlige er meget stor
      • 11. oktober 2017
      • Kommune
      • Digitalisering
      • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
      • Effektivisering

      Talentmassen i den offentlige topledelse er meget stor

      - Kommunaldirektørerne er enormt kompetente, flittige, dedikerede og loyale. Det er embedsfolk i Danmark jo. Men samtidig er det nok topledelsen i kommunerne, der er mest bagud, når det gælder den teknologiske udvikling, mener Mercuri Urval-direktør.

      Talentmassen hos topledere i det offentlige er meget stor

      Der er tre ting, der skal være opfyldt, hvis man skal have succes som topleder i det offentlige: god begavelse, høj arbejdsmoral og høj personlig integritet. Foto: Colourbox.com

      Per Vinther Per Vinther
      Om Per Vinther

      Per Vinther er journalist og underviser i journalistik og medier i Danmark og den 3. verden.

      Han skriver om it og alt vedrørende det offentlige som journalist på dknyt og Avisen Kommunen og som journalist og underviser hos KommunikerBedre.

      Kontakt og følg Per Vinther

      • Email: pv@mail.dk

      Udvalgte artikler

      Rejsende brugervenlighed

      Af: Per Vinther

      Brugerrejsen

      Kommunaldirektørens tre vigtige digitale roller

      Af: Per Vinther

      Digitale roller

      Digitalisering gør, at man som kommunaldirektør ikke kan læne sig tilbage

      Af: Per Vinther

      Digital Kommunaldirektør

      Se alle artikler af Per Vinther

      Topledelse: Han har rekrutteret og ansat hundredvis af topledere i det offentlige, og han er helt på det rene med, at en dygtig topembedsmand kan gøre en forskel, og at en udygtig ditto kan gøre det samme.

      Han oplever, at kommunaldirektørerne er meget kompetente, og det vil blive anskueliggjort ved KV17 den 21. november.

      - Ved kommunalvalget "ryger" der måske en kommunaldirektør eller fem, men helt overordnet vil vi opleve, at de nye borgmestre vil være fulde af beundring over, hvor dygtige embedsmændene er til at understøtte dem og varetage deres interesser – også selvom de inden valget betjente modparten, siger Jan Kjeldsmark, direktør i Mercuri Urval.

      Der er altid tre ting, der skal være opfyldt, hvis man skal have succes som topleder i det offentlige: god begavelse, høj arbejdsmoral og høj personlig integritet.

      - Mennesker, der har de tre ting med på arbejde, kommer sjældent galt af sted. Kommunaldirektører har disse evner i en overgennemsnitlig grad, og langt de fleste succesfulde kommunaldirektører er folk, der har været i det politiske system som embedsmænd og stået i lære der, siger Jan Kjeldsmark og tilføjer:

      - Det er et job, der er meget svært at læse sig til. Viden spiller en stor rolle, men det er vigtigere med kunnen.

      Stor forskel på topledelsen i kommunerne
      En kommunaldirektør skal altså have disse tre personlige egenskaber og samtidig have strategisk og politisk flair.

      - Alle kommuner, selv de mindste, er store koncerner med mange hundrede ansatte – som regel er det mange tusinde. Man skal have evnen og strategien til at overskue så stort et system, hvor der er så mange mennesker og processer i spil samtidig, pointerer Jan Kjeldsmark.

      For at et rekrutteringsfirma og en kommune kan finde den rigtige kommunaldirektør, bruger man mange kræfter og analyser på at finde ud af, hvad det er for en kultur, man skal ind i. Man kan godt have en person, der i den ene kontekst er fremragende uden nødvendigvis at være det i den anden.

      - Omvendt kan man blive fyret og afskediget det ene sted og så efter noget tid få et job i en anden organisation, hvor man blomstrer og er succesfuld. Det er, fordi der ikke er to stillinger, der er helt ens, siger Jan Kjeldsmark.

      Topledelsen er bagud på it og digitalisering
      Jan Kjeldsmark mener også, at det er topledelsen i kommunerne, der er mest bagud, når det gælder den teknologiske udvikling.

      - De bruger kalender og regneark, det er vel det … jeg kan simpelthen ikke huske, at man har ansat en topleder i en kommune, hvor det var et væsentligt udvælgelseskriterium, at man skulle være frontløber på det teknologiske og digitaliseringen, fortæller Jan Kjeldsmark.

      Han har set topledere være gode til at høste gevinsterne ved digitalisering, men det kræver ikke, at de selv skal være specielt teknologikompetente.

      - Det tror jeg vil ændre sig, fordi man skal være en god rollemodel og gå forrest, og det bliver mere og mere antikveret, at topledere ikke er gode til it. Tiden er også med til at løse det. De 40-årige, der kommer ind nu som direktører, er født med det. De kan uendeligt meget mere på det teknologiske område end dem, de afløser i det offentlige, vurderer Jan Kjeldsmark.

      Mercuri Urval-direktøren tror ikke, at it og digitalisering bliver et hovedtema i rekrutteringen af offentlige topledere. Det vigtigste er i stigende grad de relationelle kompetencer:

      - Da jeg startede i branchen for mange år siden, handlede det meget om faglighed, faglighed, faglighed. I dag handler det langt mere om personlighed, personlighed, personlighed. Derfor findes der firmaer som os, der fokuserer på personlighed i lederskabet.

      Det personlige er vigtigere end det faglige
      For en kommunaldirektør er der meget andet end det, der står på cv'et, der er afgørende for, om man bliver ansat i det offentlige eller ej.

      - Det er samarbejdsevner, empati, mod, robusthed, handlekraft, beslutningskraft og begavelse. Det er alt det personlige, og det kan man ikke læse i et cv – eller jo, man kan godt læse det. 'Jeg er god til at samarbejde', kan der stå, men nu er man ikke nødvendigvis god til det, bare fordi man kan skrive det, mener Jan Kjeldsmark.

      Han mener, at de store udfordringer for kommunaldirektørerne lige nu er, at de får hentet de gevinster, der er ved digitalisering. 

      - Det er vigtigt. Den organisation, der kan det, bliver simpelthen mere effektiv og driftssikker – og her tænker jeg ikke på penge, men på forøget service og brugervenlighed for borgerne.

      Jan Kjeldsmark er stor fortaler for at give det politiske liv legitimitet og stolthed, og han mener, at vi skal udvikle en kultur, hvor politikerne får den anerkendelse, som de har fortjent.

      - Det får de ikke i dag – det er forfærdeligt at se på. De bliver skoset og svinet, selvom de gør en kæmpestor indsats og tager ansvar for en ret symbolsk betaling. Et ansvar, som ingen andre gider at tage. Det er et kæmpe problem.

      • Del
      Digital Forankring
      Empowerment
      Artikel

      Kommunaldirektøren skal give borgeren magten tilbage

      Det kræver et nyt mindset at agere som den moderne kommunes digitale kommunaldirektør for at håndtere kravet om samskabelse af den offentlige velfærd....

      • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
      Digital Future
      Artikel

      Digital kommunaldirektør: Synlig ledelse og samskabelse er vigtigst

      Den digitale transformation stiller store krav til kommunaldirektørens evner til digital ledelse, så gevinstrealiseringen bliver en realitet i stedet for fugle på taget....

      • Kommune
      • Digitalisering
      • Digitaliseringsleder
      • Beslutningstager
      • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
      Digitale roller
      Artikel

      Kommunaldirektørens tre vigtige digitale roller

      Kommunaldirektøren behøver ikke at være digitaliseringsekspert, men skal kende sine digitale roller....

      • Kommune
      • Digitalisering
      • Digitaliseringsleder
      • Beslutningstager
      • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
      • Professionalisering
      Andre læser også
      Gevinstrealisering_Havglimt

      Whitepaper: Gevinstrealisering i offentlige it-projekter

      Robot Tyra

      "Tyra" huserer i Odense

      Empowerment

      Kommunaldirektøren skal give borgeren magten tilbage

      Alle-børn-fortjener-en-enkel-og-professionel-sagsbehandling
      SamfundsDesign C/O EG A/S
      Lautrupvang 24, 2750 Ballerup
      +45 7013 2211
      Persondatapolitik