• Om SamfundsDesign
  • Redaktion
  • Temaer
  • Myndighed
  • Borgerdialog
  • Serviceydelser
  • Administration
Søg
    • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    • Borgerinvolverende digitalisering
    • Effektbaseret indsats
    • Dataetik
    • Big Data & Disruption
    • Effektbaseret økonomistyring
    • Sundhed
    Digitalisering - Skandale

    Digitalisering: Sådan undgår du at ende på forsiden

    Et tæt og respektfuldt partnerskab mellem kunde og leverandør kan være en vej uden om formiddagsbladenes forsider, når det handler om digitalisering.

    SKI1

    Selv komplekse it-indkøb er lettere på SKI

    SKI er sat i verden for at gøre offentlige indkøb bedre og billigere. Selv komplekse it-køb er både lettere og billigere på SKI rammeaftaler.

    Digitalisering - Forventningsafstemning

    Digitalisering: Sådan bruger du din business case bedst

    En god business case kan vise gevinsten af dit it-projekt, men nogle projekter især hvis de involverer digitalisering er rigtig svære at måle på.

    Læs flere artikler om Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    Coding class Odense

    Kodning er lige så vigtig som engelsk for folkeskolen

    Tusindvis af skolelever har været igennem et 5-dages undervisningsforløb, Coding Class. Her lærer de at kode og løse kreative opgaver - og de elsker det.

    Digitalisering - Brugerdreven

    Digitalisering: Sådan sikrer du, at brugerne er med dig – hele vejen

    Mange borgere har dårlige oplevelser med offentlige it-systemer, og det kan gå ud over tiltroen til digitalisering og nye it-systemer.

    Innorun _ Photo by Noah Buscher on Unsplash

    InnoRun19 skal kreere nye digitale velfærdsløsninger

    Hvordan kan vi komme op med helt nye innovative og digitale velfærdsløsninger? InnoRun19 er måske en del af svaret.

    Læs flere artikler om Borgerinvolverende digitalisering
    Johnny-Iversen-divisionsdirektør-EG
    Play

    Tre grunde til at ønske sig mere digitalisering i 2020

    Hvordan får vi med digitalisering løst flere opgaver i det offentlige for de samme penge? Ved hjælp af offentlig digitalisering, mener divisionsdirektør Johnny Iversen, EG.

    Fokus på effekt

    Både leverandør og kunde bør fokusere på effekt

    Det offentlige bør i højere grad benytte sig af muligheden for at udvide den grundlæggende leverancekontrakt med en tillægskontrakt, der fokuserer på effekt.

    Mor og barn

    Faglighed og effektivitet kan supplere hinanden

    Hvert år skal de offentlige dag- og døgntilbud levere mere og bedre kvalitet for de samme penge. Kan det lade sig gøre at bevare kvaliteten og yde mere? Ja.

    Læs flere artikler om Effektbaseret indsats
    Alex_Vanopslagh-Fotograf_Steen_Brogaard

    Digitaliseringen må ikke knægte borgernes frihedsrettigheder

    Digitaliseringen hænger sammen med lovgivningen generelt og vi må ikke gå på kompromis med borgernes frihedsrettigheder, mener Liberal Alliance.

    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Johnny-Iversen-divisionsdirektør-EG
    Play

    Tre grunde til at ønske sig mere digitalisering i 2020

    Hvordan får vi med digitalisering løst flere opgaver i det offentlige for de samme penge? Ved hjælp af offentlig digitalisering, mener divisionsdirektør Johnny Iversen, EG.

    Læs flere artikler om Dataetik
    Poul Venø, Herning Kommune

    Mobilen ændrer den offentlige sektor

    Alle taler om AI og droner som det nye sort, men det er mobilien, der lige nu innoverer den offentlige sektor. Tag med på besøg hos en mobil-elsker i Herning.

    Steffen Rugtved

    Smart digitalisering er et slow-fix

    Digitalisering kan være det slow-fix, der gør det muligt for kommunerne at levere mere og bedre ydelser på handicap- og psykiatriområdet.

    Jakob Svejgaard

    Schyyy – ikke et ord om digitalisering!

    Da Danmark fik en ny regering, fik den ikke en ny digitaliseringsstrategi. I det hele taget er regeringen noget tavs om sine planer for digitalisering.

    Læs flere artikler om Big Data & Disruption
    Business case som legitimering

    Business case skal ofte legitimere trufne valg

    Alt for ofte er beslutningen om at foretage et indkøb allerede truffet, når en business case skrives. Og derfor bliver den tilpasset, så enderne mødes – også selvom det ikke svarer til virkeligheden.

    Selvfølgelighedsledelse

    Økonomistyring: Selvfølgelighedsledelse blokerer for god ledelse

    Selvfølgelighedsledelse er fjenden i Per Nikolaj Bukhs nye bog om offentlig økonomistyring, Strategi og styring med effekt. Læs anmeldelse på SamfundsDesign.

    Rigtig embedsmand

    Rigtige (embeds)mænd laver en god businesscase

    En god businesscase er forudsætning for en effektiv gevinstrealisering. I det offentlige er man desværre både dårlig til at arbejde med businesscase og realisere gevinsterne.

    Læs flere artikler om Effektbaseret økonomistyring
    Planning and roster

    Stigende fokus på vagtplanlægning og ressourcestyring

    Vagtplanlægning og ressourcestyring er hotte emner både herhjemme og i udlandet. Læs næste artikel i vores serie om strategisk vagtplanlægning.

    ØA2020 og EG Optima

    Hvordan sætter vi patienten i centrum for vores personaleplanlægning?

    Alle vil gerne sætte patienten i centrum for behandlingen, men det kræver større fokus på personaleplanlægning og arbejdstidstilrettelæggelse.

    Stop - tænk - tjek

    Medicinsikkerhed: STOP. TÆNK. TJEK.

    Syv lægemider udgør en særlig fare for vores medicinsikkerhed. Derfor er de i fokus i en ny kampagne fra Styrelsen for Patientsikkerhed.

    Læs flere artikler om Sundhed
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    Fem gode it-råd_Colourbox

    Seks gode råd om it-sikkerhed i det offentlige

    Din organisations it-sikkerhed er aldrig bedre end det svageste led – nemlig medarbejderne. Her er seks gode råd om, hvad du særligt skal holde øje med.

    Portugisisk sundhedsvæsen

    Nu falder GDPR-bøderne tungt i Europa

    Nu begynder GDPR-bøderne at falde tungt rundt om i Europa. Dermed er det på tide at give sine procedurer et eftersyn, skriver Jesper Bergstedt, 2ndC, i sin klumme.

    DatAmerika

    GDPR: God Bless DatAmerika!

    DatAmerika er det nye digitale kontinent, hvor borgeren har sin frihed i form af retten til at råde over egne data – via GDPR. DatAmerika er dog kun et af tre digitale kontinenter.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Aeldre

    Whitepaper – Bliv et af de effektive botilbud

    Kravet om effektive botilbud gælder også for dag- og døgntilbud på det specialiserede socialområde. Download EG's gratis whitepaper om 10 veje til effektive botilbud.

    Fælles Faglige Begreber

    Fælles Faglige Begreber: Meningsfuld og brugbar dokumentation

    Fælles Faglige Begreber har stort potentiale, mener programchef for digitale projekter på social- og ældreområdet, Gitte Duelund, KL. Læs mere om FFB, VUM og FSIII.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Businesscasen: Fordi vi forvalter andre folks penge!

    Respekten for andre folks penge er vigtig, når man går i gang med at udarbejde den businesscase, der danner grundlag for et nyt projekt.

    Den 4.bølgeplan

    Digitaliseringsstyrelsen er godt tilfreds

    Digitaliseringsstyrelsens nye opgørelse viser, at løsningerne i den fjerde digitaliseringsbølge lever op til ønsket om, at 80 % af kommunikation mellem borger og det offentlige er digital.

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Brugeroplevelse
    SD_Dispensation for nemid

    Bedemandseffekten kan måske løse et digitalt problem

    Bedemandseffekten: Ældre borgere behøver ikke nødvendigvis at søge om dispensation fra at skulle bruge digitale selvbetjeningsløsninger.

    digitalisering

    Danskerne er trygge ved digitale løsninger – men der er plads til forbedring

    Danskerne er grundlæggende trygge ved at kommunikere digitalt med det offentlige.

    Virtuelle Assistenter

    Virtuelle assistenter overtager flere og flere opgaver

    Virtuelle assistenter (VA) er både fjernarbejdere, der udnytter internetforbindelsen optimalt, og digitale chatbots med kunstig intelligens.

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    • Professionalisering
    • Brugeroplevelse
    • Målopfyldelse
    Ældrepleje og data

    Brugen af data stiger, men hvad med kvaliteten?

    Bedre udnyttelse af data er afgørende, hvis man vil optimere ældreplejen. Men det kræver, at frontmedarbejerne bliver bedre til at forstå data.

    Affaldsrobotten Roberta

    Robot tager skraldet på plejecenteret

    Servicerobotten Roberta tager skraldet på plejecenter i Ikast-Brande Kommune

    Bo Mollerup ved skrivebordet

    Digitale forventninger til botilbud er overdrevne

    Sociale tilbud kan stadig digitalisere yderligere, men forventningerne til effektiviseringsgevinsterne er overdrevne, mener Socialt Lederforum.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    digitalisering

    Recovery: Undersøgelse aflivede myter

    Recovery. Kan dokumentation være en vigtig medspiller i den meget individuelle recovery-proces, det er at komme videre i sit liv, når man er ramt af psykiske problemstillinger?

    Vores mentale barriere for, hvor meget teknologi vi accepterer i hverdagen, flytter sig hele tiden. Snart kan du  måske møde robotlægen.

    Bliver Mixed Reality en realitet i almen praksis?

    Kan Mixed Reality medvirke til bedre diagnoser og behandling hos de praktiserende læger og speciallæger? Det mener eksperter fra Microsoft og EG Healthcare.

    Pillerobot

    Nu får ældre en robot til at styre pillerne

    Robot skal håndtere medicin hos ældre borgere i eget hjem. Ni kommuner er gået sammen om køb af pillerobot og digitalisering

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    Effektmåling handler om valg

    Effektmåling skal skabe mening

    Effektmåling.Valg af værdisæt, når man måler på delmålene, kan virke som en triviel opgave, men det kan medføre store konsekvenser for det pædagogiske personales arbejde.

    KRAP-Digital

    Digital udgave af KRAP sælger sig selv

    KRAP, én af de mest udbredte udredningsmetoder på det specialiserede socialområde, kommer nu i en digital version i samarbejde med EG.

    Judges

    Pro & Con effektmåling på socialområdet

    Man får, hvad man beder om, og det man måler på, får man også ofte. Men er det så godt eller skidt?

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Effektivisering
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Johnny-Iversen-divisionsdirektør-EG
    Play

    Tre grunde til at ønske sig mere digitalisering i 2020

    Hvordan får vi med digitalisering løst flere opgaver i det offentlige for de samme penge? Ved hjælp af offentlig digitalisering, mener divisionsdirektør Johnny Iversen, EG.

    Kommunaldirektørens tre roller

    En kommunaldirektør behøver ikke at være digitaliseringsekspert

    Kommunaldirektøren behøver ikke at være digitaliseringsekspert, men skal kende sine digitale roller.

    Læs flere artikler om Effektivisering
    Digital-familie

    Gratis kilder til gode råd og information om GDPR

    GDPR er noget af en mundfuld for de fleste databeskyttelsesansvarlige, men flere offentlige hjemmesider tilbyder gratis gode råd og information.

    GDPR

    GDPR vil ændre hverdagen for dig og din it-leverandør

    Den 25. maj 2018 skal både du og din it-leverandør være klar til at overholde GDPR, EU's persondataforordning.

    De 12 vigtigste spørgsmål

    Kender du de 12 vigtigste spørgsmål til den dataansvarlige?

    Datatilsynet har offentliggjort 12 spørgsmål, som den dataansvarlig med fordel kan buge som forberedelse inden den nye databeskyttelsesforordning træder i kraft 25-05 2018.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Kommunaldirektørens tre roller

    En kommunaldirektør behøver ikke at være digitaliseringsekspert

    Kommunaldirektøren behøver ikke at være digitaliseringsekspert, men skal kende sine digitale roller.

    Born Digital

    Er din arbejdsplads klar til de digitale indfødte?

    Digitale indfødte indtager arbejdspladsen i voksende omfang, og de kommer med nye krav og forventninger. Digitale indfødte finder ikke rammerne på din arbejdsplads lige så vigtige som dig.

    Digital Kommunaldirektør

    Digitalisering gør, at man som kommunaldirektør ikke kan læne sig tilbage

    For ti år siden handlede digitalisering og it for en kommunaldirektør mest om at have gode relationer til Kommunedata, men den tid er forbi.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Årets businesscase-undersøgelse: Gevinsterne halter stadig!

    Gevinstrealisering halter stadig i virksomhederne. Men flere - også offentlige virksomheder - erkender, at en businesscase er vigtig, viser årets businesscase-undersøgelse.

    Management

    Forretningskritiske initiativer skal ledes og styres

    Store forretningskritiske initiativer skal styres, og Martin J. Ernst, partner i 1stroke, har tre bud på relevante styringsniveauer.

    Arbejdsgang

    Otte gode grunde til at arbejde med procesoptegning

    Procesoptegning er en disciplin, som fortjener langt større respekt, for procesoptimering giver en langt mere struktureret og kvalificeret tilgang til gevinstrealisering

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Temaer
      • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
      • Borgerinvolverende digitalisering
      • Effektbaseret indsats
      • Dataetik
      • Big Data & Disruption
      • Effektbaseret økonomistyring
      • Sundhed
    • Myndighed
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
    • Borgerdialog
      • Brugeroplevelse
    • Serviceydelser
      • Professionalisering
      • Brugeroplevelse
      • Målopfyldelse
    • Administration
      • Effektivisering
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
      • Om SamfundsDesign
      • Redaktion
      • Temaer
      • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
      • Et særligt it-ministerium? Tja, hvorfor egentlig ikke!
      • 04. februar 2019
      • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
      • Borgerinvolverende digitalisering
      • Big Data & Disruption

      Et særligt it-ministerium? Tja, hvorfor egentlig ikke?

      Her forklarer Dansk Folkepartis it-ordfører, Jan Rytkjær Callesen, hvorfor et særligt it-ministerium er en overvejelse værd.

      Jan Callesen, DF

      Det er en kæmpe udfordring for demokratiet, for hvis interessen for it, kunstig intelligens og robotter mv. ikke er i fokus hos os politikere, vil problemerne liste sig ind ad bagdøren, siger Dansk Folkepartis it-ordfører, Jan Rytkjær Callesen. Foto: Per Roholt

      Jan_Rytkjaer_Callesen-Fotograf_Steen_Brogaard Jan Rytkjær Callesen
      Om Jan Rytkjær Callesen

      Jan Rytkjær Callesen, født 2. maj 1963 i Sønderborg, søn af afdøde selvstændige Holger Callesen og afdøde hjemmegående Grethe Callesen. Samlevende med Helle Nissen. Parret har børnene Thea, Marcus og Isabella.

      Medlemsperiode
      Folketingsmedlem for Dansk Folkeparti i Sydjyllands Storkreds fra 18. juni 2015.
      Kandidat for Dansk Folkeparti i Sønderborgkredsen fra 2014.

      Parlamentarisk karriere
      It- og teleordfører og ordfører vedr. det tyske mindretal.

      Uddannelse og erhverv
      Højskoleophold, Gymnastikhøjskolen i Ollerup, fra 1979 til 1980.
      Udlært maler, Harry Nielsen, Nordborg , 1979.

      Selvstændigt erhvervsdrivende, Callesen Byggemarked, Nordborg, fra 2013.
      Selvstændigt erhvervsdrivende, Walk-in Fitness, Nordborg, fra 2012.
      Selvstændigt erhvervsdrivende, Flügger farver, fra 2011.
      Selvstændigt erhvervsdrivende, Callesen Sol ApS, Nordborg, fra 2011.
      Projektleder, Danfoss A/S, Nordborg, fra 1996 til 2010.
      Selvstændigt erhvervsdrivende, Callesen ApS, fra 2005.
      Livredder, bademester og halinspektør, diverse steder i perioden 1983-1995, fra 1983 til 1995.

      Tillidshverv
      Medlem af byrådet i Sønderborg Kommune fra 2010. Næstformand for Sønderborg Forsyning 2010-2017.

      Kontakt og følg Jan Rytkjær Callesen

      • Email: jan.callesen@ft.dk

      Udvalgte artikler

      Se alle artikler af Jan Rytkjær Callesen

      Skal vi have et særligt it-ministerium i Danmark? Umiddelbart virker spørgsmålet lidt overflødigt, for i dag er it jo en integreret del af alt, hvad vi gør og arbejder med – også på Christiansborg.

      Ved nærmere eftertanke er ideen måske alligevel ikke så tosset endda.

      For der er mindst fire gode grunde til at oprette et særligt it-ministerium.

      Politikerne interesserer sig ikke for it

      For det første fylder diskussioner om it og digitalisering alt for lidt på Christiansborg i dag.

      I de sidste fire år har it og digitalisering godt nok været en del af Innovationsminister Sophie Løhdes ansvarsområde, men selvom jeg er it-ordfører for Dansk Folkeparti, mindes jeg kun at være inviteret til et enkelt møde i ministeriet.

      Det er ikke godt nok og vidner om den lave interesse, der også tit betyder, at nye love rulles ud, inden de digitale løsninger er tænkt igennem og færdige – blot for at opfylde en politisk dagsorden.

      Det er en kæmpe udfordring for demokratiet. For hvis interessen for it, kunstig intelligens og robotter mv. ikke er i fokus hos os politikere, ja, så vil problemerne liste sig ind ad bagdøren.

      Læs artikel: Folketinget går ikke op i digitalisering

       

      Behov for at placere ansvaret

      For det andet kunne et it-ministerium være med til at sikre, at ansvaret for de offentlige it-investeringer kan placeres.

      Vi investerer årligt for hundredvis af millioner kroner i it i de forskellige ministerier og styrelser.

      Ansvaret for investeringerne kunne med fordel placeres i et ministerium, som havde til opgave at koordinere og følge op på de store it-investeringer.

      I dag er opgaverne og dermed også ansvaret for de store offentlige it-investeringer fragmenteret.

      Se fx på EFI, som er et af det offentliges største it-projekter og samtidig en af de største it-skandaler, som i praksis "blot" er en driftsopgave i Skatteministeriet.

      Samtidig kunne et særligt it-ministerium også omfatte en it-havarikommission, som skal rykke ud, når det går galt, for at sikre, at vi lærer af fejltagelserne og undgår dem i fremtidens projekter.

      Læs artikel: GDPR: Tager det offentlige digitaliseringen alvorligt?

      Rammer for udviklingen

      For det tredje kunne et it-ministerium også få til opgave at sætte rammer for digitaliseringen. Rammer, som både it-leverandørerne og borgerne efterspørger. For udviklingen er ikke til at stoppe. Alting digitaliseres i et stadig stigende tempo og påvirker samfundet i mange retninger. Digitaliseringen udfordrer blandt andet etikken i samfundet. Er det fx i orden at lade en menneskelignende robot underholde demente, fordi de alligevel ikke kan se forskel?

      Robotter og kunstig intelligens vil også overtage flere og flere af de jobs, vi kender i dag. Selv har jeg på en studierejse til Japan set robotvirksomheden FANUC, hvor robotterne laver robotter. Der var ikke et menneske i hele fabrikshallen. Og de robotter bliver bygget til at erstatte mennesker på andre arbejdspladser.

      Hvor langt skal vi lade udviklingen gå i den retning? Hvordan skaber vi nye jobs, og risikerer vi, at det ender i et krav om borgerløn?

      Læs artikel: DF's it-ordfører: Robotterne kan tømme statskassen

      Sikre borgernes data

      Endelig er der hele spørgsmålet om datasikkerhed. Spørgsmålet fylder meget, ikke mindst på grund af EU's GDPR-regler, men her er det også nødvendigt med et større fokus og mere samlet politisk opmærksomhed.

      Jeg har intet imod at dele mine egne data anonymt med fx sundhedsvæsenet, hvis det kan give mig selv og andre en bedre behandling. Men hvordan sikrer vi borgernes data bedst? Skal vi oprette et centralt datadonorregister?

      Der er virkelig mange store spørgsmål, der i dag håndteres i forskellige udvalg og ministerier, som man kunne overveje at samle i et kompetent ministerium.

      Så samlet set mener jeg, at oprettelsen af et særligt it-ministerium under en eller anden form kan være med til at sætte større fokus på betydningen af it og ikke mindst på robotter.

      I sidste ende handler det om, hvordan et sådant ministerium kan designes, og hvilke ressortområder det skal have. Min største betænkelighed er måske, om sådan et ministerium skal være et selvstændigt ministerium eller er bedre tjent med at være en del af fx Justitsministeriet eller Erhvervsministeriet.

      Men lad os tage diskussionen, for it og digitalisering vil kun komme til at betyde mere og mere for den enkelte borger og skal dermed også have større bevågenhed og fokus på Christiansborg.

      Læs artikel: Vingeskudt robot sat i drift

      Læs artikel: Vi skylder borgerne digitalisering i verdensklasse

      Læs mere: Faglighed, empati og effektivitet går hånd i hånd i hånd 

      • Del

      Tag del i den digitale transformation ...

      Få værdiskabende artikler, værktøjer og inspiration til digitalisering af den offentlige sektor. Modtag nyhedsbrev én gang om ugen med de tre nyeste artikler. Intet andet.


      Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik. Læs vilkår
      Offentlige Eksperter
      Andre læser også
      Sygehuse og regionernes fremtid

      Stormen over regionerne har lagt sig stille ned

      Ledelse og vagtplan

      En god vagtplan kræver ledelsens opmærksomhed

      Sophie Løhde

      Sophie Løhde: Bedre velfærd til gavn for borgerne

      Digitalisering
      SamfundsDesign C/O EG A/S
      Lautrupvang 24, 2750 Ballerup
      +45 7013 2211
      Persondatapolitik