• Om SamfundsDesign
  • Redaktion
  • Temaer
  • Myndighed
  • Borgerdialog
  • Serviceydelser
  • Administration
Søg
    • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    • Borgerinvolverende digitalisering
    • Effektbaseret indsats
    • Dataetik
    • Big Data & Disruption
    • Effektbaseret økonomistyring
    • Sundhed
    Digitalisering - Skandale

    Digitalisering: Sådan undgår du at ende på forsiden

    Et tæt og respektfuldt partnerskab mellem kunde og leverandør kan være en vej uden om formiddagsbladenes forsider, når det handler om digitalisering.

    SKI1

    Selv komplekse it-indkøb er lettere på SKI

    SKI er sat i verden for at gøre offentlige indkøb bedre og billigere. Selv komplekse it-køb er både lettere og billigere på SKI rammeaftaler.

    Digitalisering - Forventningsafstemning

    Digitalisering: Sådan bruger du din business case bedst

    En god business case kan vise gevinsten af dit it-projekt, men nogle projekter især hvis de involverer digitalisering er rigtig svære at måle på.

    Læs flere artikler om Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    Coding class Odense

    Kodning er lige så vigtig som engelsk for folkeskolen

    Tusindvis af skolelever har været igennem et 5-dages undervisningsforløb, Coding Class. Her lærer de at kode og løse kreative opgaver - og de elsker det.

    Digitalisering - Brugerdreven

    Digitalisering: Sådan sikrer du, at brugerne er med dig – hele vejen

    Mange borgere har dårlige oplevelser med offentlige it-systemer, og det kan gå ud over tiltroen til digitalisering og nye it-systemer.

    Innorun _ Photo by Noah Buscher on Unsplash

    InnoRun19 skal kreere nye digitale velfærdsløsninger

    Hvordan kan vi komme op med helt nye innovative og digitale velfærdsløsninger? InnoRun19 er måske en del af svaret.

    Læs flere artikler om Borgerinvolverende digitalisering
    Johnny-Iversen-divisionsdirektør-EG
    Play

    Tre grunde til at ønske sig mere digitalisering i 2020

    Hvordan får vi med digitalisering løst flere opgaver i det offentlige for de samme penge? Ved hjælp af offentlig digitalisering, mener divisionsdirektør Johnny Iversen, EG.

    Fokus på effekt

    Både leverandør og kunde bør fokusere på effekt

    Det offentlige bør i højere grad benytte sig af muligheden for at udvide den grundlæggende leverancekontrakt med en tillægskontrakt, der fokuserer på effekt.

    Mor og barn

    Faglighed og effektivitet kan supplere hinanden

    Hvert år skal de offentlige dag- og døgntilbud levere mere og bedre kvalitet for de samme penge. Kan det lade sig gøre at bevare kvaliteten og yde mere? Ja.

    Læs flere artikler om Effektbaseret indsats
    Alex_Vanopslagh-Fotograf_Steen_Brogaard

    Digitaliseringen må ikke knægte borgernes frihedsrettigheder

    Digitaliseringen hænger sammen med lovgivningen generelt og vi må ikke gå på kompromis med borgernes frihedsrettigheder, mener Liberal Alliance.

    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Johnny-Iversen-divisionsdirektør-EG
    Play

    Tre grunde til at ønske sig mere digitalisering i 2020

    Hvordan får vi med digitalisering løst flere opgaver i det offentlige for de samme penge? Ved hjælp af offentlig digitalisering, mener divisionsdirektør Johnny Iversen, EG.

    Læs flere artikler om Dataetik
    Poul Venø, Herning Kommune

    Mobilen ændrer den offentlige sektor

    Alle taler om AI og droner som det nye sort, men det er mobilien, der lige nu innoverer den offentlige sektor. Tag med på besøg hos en mobil-elsker i Herning.

    Steffen Rugtved

    Smart digitalisering er et slow-fix

    Digitalisering kan være det slow-fix, der gør det muligt for kommunerne at levere mere og bedre ydelser på handicap- og psykiatriområdet.

    Jakob Svejgaard

    Schyyy – ikke et ord om digitalisering!

    Da Danmark fik en ny regering, fik den ikke en ny digitaliseringsstrategi. I det hele taget er regeringen noget tavs om sine planer for digitalisering.

    Læs flere artikler om Big Data & Disruption
    Business case som legitimering

    Business case skal ofte legitimere trufne valg

    Alt for ofte er beslutningen om at foretage et indkøb allerede truffet, når en business case skrives. Og derfor bliver den tilpasset, så enderne mødes – også selvom det ikke svarer til virkeligheden.

    Selvfølgelighedsledelse

    Økonomistyring: Selvfølgelighedsledelse blokerer for god ledelse

    Selvfølgelighedsledelse er fjenden i Per Nikolaj Bukhs nye bog om offentlig økonomistyring, Strategi og styring med effekt. Læs anmeldelse på SamfundsDesign.

    Rigtig embedsmand

    Rigtige (embeds)mænd laver en god businesscase

    En god businesscase er forudsætning for en effektiv gevinstrealisering. I det offentlige er man desværre både dårlig til at arbejde med businesscase og realisere gevinsterne.

    Læs flere artikler om Effektbaseret økonomistyring
    Planning and roster

    Stigende fokus på vagtplanlægning og ressourcestyring

    Vagtplanlægning og ressourcestyring er hotte emner både herhjemme og i udlandet. Læs næste artikel i vores serie om strategisk vagtplanlægning.

    ØA2020 og EG Optima

    Hvordan sætter vi patienten i centrum for vores personaleplanlægning?

    Alle vil gerne sætte patienten i centrum for behandlingen, men det kræver større fokus på personaleplanlægning og arbejdstidstilrettelæggelse.

    Stop - tænk - tjek

    Medicinsikkerhed: STOP. TÆNK. TJEK.

    Syv lægemider udgør en særlig fare for vores medicinsikkerhed. Derfor er de i fokus i en ny kampagne fra Styrelsen for Patientsikkerhed.

    Læs flere artikler om Sundhed
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    Fem gode it-råd_Colourbox

    Seks gode råd om it-sikkerhed i det offentlige

    Din organisations it-sikkerhed er aldrig bedre end det svageste led – nemlig medarbejderne. Her er seks gode råd om, hvad du særligt skal holde øje med.

    Portugisisk sundhedsvæsen

    Nu falder GDPR-bøderne tungt i Europa

    Nu begynder GDPR-bøderne at falde tungt rundt om i Europa. Dermed er det på tide at give sine procedurer et eftersyn, skriver Jesper Bergstedt, 2ndC, i sin klumme.

    DatAmerika

    GDPR: God Bless DatAmerika!

    DatAmerika er det nye digitale kontinent, hvor borgeren har sin frihed i form af retten til at råde over egne data – via GDPR. DatAmerika er dog kun et af tre digitale kontinenter.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Aeldre

    Whitepaper – Bliv et af de effektive botilbud

    Kravet om effektive botilbud gælder også for dag- og døgntilbud på det specialiserede socialområde. Download EG's gratis whitepaper om 10 veje til effektive botilbud.

    Fælles Faglige Begreber

    Fælles Faglige Begreber: Meningsfuld og brugbar dokumentation

    Fælles Faglige Begreber har stort potentiale, mener programchef for digitale projekter på social- og ældreområdet, Gitte Duelund, KL. Læs mere om FFB, VUM og FSIII.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Businesscasen: Fordi vi forvalter andre folks penge!

    Respekten for andre folks penge er vigtig, når man går i gang med at udarbejde den businesscase, der danner grundlag for et nyt projekt.

    Den 4.bølgeplan

    Digitaliseringsstyrelsen er godt tilfreds

    Digitaliseringsstyrelsens nye opgørelse viser, at løsningerne i den fjerde digitaliseringsbølge lever op til ønsket om, at 80 % af kommunikation mellem borger og det offentlige er digital.

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Brugeroplevelse
    SD_Dispensation for nemid

    Bedemandseffekten kan måske løse et digitalt problem

    Bedemandseffekten: Ældre borgere behøver ikke nødvendigvis at søge om dispensation fra at skulle bruge digitale selvbetjeningsløsninger.

    digitalisering

    Danskerne er trygge ved digitale løsninger – men der er plads til forbedring

    Danskerne er grundlæggende trygge ved at kommunikere digitalt med det offentlige.

    Virtuelle Assistenter

    Virtuelle assistenter overtager flere og flere opgaver

    Virtuelle assistenter (VA) er både fjernarbejdere, der udnytter internetforbindelsen optimalt, og digitale chatbots med kunstig intelligens.

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    • Professionalisering
    • Brugeroplevelse
    • Målopfyldelse
    Ældrepleje og data

    Brugen af data stiger, men hvad med kvaliteten?

    Bedre udnyttelse af data er afgørende, hvis man vil optimere ældreplejen. Men det kræver, at frontmedarbejerne bliver bedre til at forstå data.

    Affaldsrobotten Roberta

    Robot tager skraldet på plejecenteret

    Servicerobotten Roberta tager skraldet på plejecenter i Ikast-Brande Kommune

    Bo Mollerup ved skrivebordet

    Digitale forventninger til botilbud er overdrevne

    Sociale tilbud kan stadig digitalisere yderligere, men forventningerne til effektiviseringsgevinsterne er overdrevne, mener Socialt Lederforum.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    digitalisering

    Recovery: Undersøgelse aflivede myter

    Recovery. Kan dokumentation være en vigtig medspiller i den meget individuelle recovery-proces, det er at komme videre i sit liv, når man er ramt af psykiske problemstillinger?

    Vores mentale barriere for, hvor meget teknologi vi accepterer i hverdagen, flytter sig hele tiden. Snart kan du  måske møde robotlægen.

    Bliver Mixed Reality en realitet i almen praksis?

    Kan Mixed Reality medvirke til bedre diagnoser og behandling hos de praktiserende læger og speciallæger? Det mener eksperter fra Microsoft og EG Healthcare.

    Pillerobot

    Nu får ældre en robot til at styre pillerne

    Robot skal håndtere medicin hos ældre borgere i eget hjem. Ni kommuner er gået sammen om køb af pillerobot og digitalisering

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    Effektmåling handler om valg

    Effektmåling skal skabe mening

    Effektmåling.Valg af værdisæt, når man måler på delmålene, kan virke som en triviel opgave, men det kan medføre store konsekvenser for det pædagogiske personales arbejde.

    KRAP-Digital

    Digital udgave af KRAP sælger sig selv

    KRAP, én af de mest udbredte udredningsmetoder på det specialiserede socialområde, kommer nu i en digital version i samarbejde med EG.

    Judges

    Pro & Con effektmåling på socialområdet

    Man får, hvad man beder om, og det man måler på, får man også ofte. Men er det så godt eller skidt?

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Effektivisering
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Johnny-Iversen-divisionsdirektør-EG
    Play

    Tre grunde til at ønske sig mere digitalisering i 2020

    Hvordan får vi med digitalisering løst flere opgaver i det offentlige for de samme penge? Ved hjælp af offentlig digitalisering, mener divisionsdirektør Johnny Iversen, EG.

    Kommunaldirektørens tre roller

    En kommunaldirektør behøver ikke at være digitaliseringsekspert

    Kommunaldirektøren behøver ikke at være digitaliseringsekspert, men skal kende sine digitale roller.

    Læs flere artikler om Effektivisering
    Digital-familie

    Gratis kilder til gode råd og information om GDPR

    GDPR er noget af en mundfuld for de fleste databeskyttelsesansvarlige, men flere offentlige hjemmesider tilbyder gratis gode råd og information.

    GDPR

    GDPR vil ændre hverdagen for dig og din it-leverandør

    Den 25. maj 2018 skal både du og din it-leverandør være klar til at overholde GDPR, EU's persondataforordning.

    De 12 vigtigste spørgsmål

    Kender du de 12 vigtigste spørgsmål til den dataansvarlige?

    Datatilsynet har offentliggjort 12 spørgsmål, som den dataansvarlig med fordel kan buge som forberedelse inden den nye databeskyttelsesforordning træder i kraft 25-05 2018.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Kommunaldirektørens tre roller

    En kommunaldirektør behøver ikke at være digitaliseringsekspert

    Kommunaldirektøren behøver ikke at være digitaliseringsekspert, men skal kende sine digitale roller.

    Born Digital

    Er din arbejdsplads klar til de digitale indfødte?

    Digitale indfødte indtager arbejdspladsen i voksende omfang, og de kommer med nye krav og forventninger. Digitale indfødte finder ikke rammerne på din arbejdsplads lige så vigtige som dig.

    Digital Kommunaldirektør

    Digitalisering gør, at man som kommunaldirektør ikke kan læne sig tilbage

    For ti år siden handlede digitalisering og it for en kommunaldirektør mest om at have gode relationer til Kommunedata, men den tid er forbi.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Årets businesscase-undersøgelse: Gevinsterne halter stadig!

    Gevinstrealisering halter stadig i virksomhederne. Men flere - også offentlige virksomheder - erkender, at en businesscase er vigtig, viser årets businesscase-undersøgelse.

    Management

    Forretningskritiske initiativer skal ledes og styres

    Store forretningskritiske initiativer skal styres, og Martin J. Ernst, partner i 1stroke, har tre bud på relevante styringsniveauer.

    Arbejdsgang

    Otte gode grunde til at arbejde med procesoptegning

    Procesoptegning er en disciplin, som fortjener langt større respekt, for procesoptimering giver en langt mere struktureret og kvalificeret tilgang til gevinstrealisering

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Temaer
      • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
      • Borgerinvolverende digitalisering
      • Effektbaseret indsats
      • Dataetik
      • Big Data & Disruption
      • Effektbaseret økonomistyring
      • Sundhed
    • Myndighed
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
    • Borgerdialog
      • Brugeroplevelse
    • Serviceydelser
      • Professionalisering
      • Brugeroplevelse
      • Målopfyldelse
    • Administration
      • Effektivisering
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
      • Om SamfundsDesign
      • Redaktion
      • Temaer
      • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
      • På vej mod den offentlige digitale administration
      • 20. november 2019
      • Effektiv og effektbaseret administrativ styring

      På vej mod den offentlige digitale administration

      Her er tre eksempler fra KL's nye casekatalog om digitalisering af administrationen.

      Public Administration

      Casekataloget Mod den digitale administration fra KL indeholder en række stærke cases om digitale projekter med kant. Foto: Getty Images.

      Per Roholt Per Roholt
      Om Per Roholt

      Siden jeg afsluttede min uddannelse som journalist fra Danmarks Journalisthøjskole i 1986, har jeg erhvervet mig en bred erfaring med forretningsudvikling, kommunikation og marketing, samt organisation og ledelse på både strategisk og operationelt niveau i privat og offentligt regi.

      Jeg arbejder for EG, det offentlige Danmarks mest værdifulde samarbejdspartner, fordi vi tager medansvar for at udvikle den offentlige velfærd gennem digitalisering.

      Som redaktør for SamfundsDesign er jeg altid på udkig efter spændende, vedkommende relevante historier om digitalisering af det offentlige Danmark. Så kontakt mig, hvis du sammen med os vil være med til at forankre den digitale forandring, der skal sikre velfærdssamfundet – og når vores børn bliver forældre.

      Kontakt og følg Per Roholt

      • Email: peroh@eg.dk

      Udvalgte artikler

      VUM og DHUV

      Af: Per Roholt

      DHUM & VUM

      Amerikanerne elsker at måle: Men vi kan ikke ukritisk kopiere deres tilgang

      Af: Per Roholt

      Amerikanerne elsker at måle

      De humanoide velfærdsrobotter kommer

      Af: Per Roholt

      Robotter

      Se alle artikler af Per Roholt

      KL har udgivet et casekatalog med en række gode råd og cases om vejen til den moderne offentlige forvaltning. Her får du tre eksempler på de mange cases.

      I casekataloget om digitalisering af administrationen har KL udvalgt i alt 26 praksisnære cases indenfor fem områder, økonomi, løn og personale, IT, ejendomsdrift, samt sekretariatsopgaver.

      Ideen med casekataloget er at styrke arbejdet med at skabe en sammenhængende digital infrastruktur i den kommunale forvaltning:

      - Områderne er desuden udvalgt, fordi de er ressourcetunge og indeholder flere manuelle processer, der kan erstattes af digitale løsninger, forklarer KL-konsulent Mie Thorup, Omstilling- og Udviklingsenheden.

      Praktiske greb, der virker

      De 26 cases fokuserer på implementeringen af digitaliseringstiltag gennem en række digitale løsninger som tillægsmoduller, RPA-løsninger samt apps. KL har dog også set på de praksisnære greb, der understøtter digitaliseringen i kommunerne. I kataloget har KL helt konkret set på tværs af de 26 cases og udpeget fem greb, der ser ud til at virke i praksis:

      Strategisk fokus, hvilket indebærer, at der sættes en retning for digitaliseringen, som gør det nemmere at igangsætte og prioritere mellem de forskellige digitaliseringstiltag, der eksisterer.

      Ledelsesfokus og –forankring, hvilket indebærer, at der bliver taget ansvar og givet mandat til at igangsætte nye digitaliseringsinitiativer, samt at de digitale løsninger forankres i organisationen bl.a. gennem fastlæggelse af organisering og finansiering.

      Klare mål og gevinstrealisering, hvilket indebærer, at der fastsættes klare mål, så formålet med digitaliseringen bliver tydeligt, og der samtidig følges op på gevinsterne.

      Medarbejderinddragelse, hvilket indebærer, at medarbejderne inddrages i udviklingen og kvalificeringen af de digitale løsninger, da de ligger inde med viden omkring arbejdsprocesserne. Det er med til at gøre digitaliseringen mere praksisnær og skabe ejerskab til de digitale løsninger.

      Samarbejde med tekniske eksperter, hvilket indebærer, at leverandøren eller tekniske eksperter inddrages sammen med medarbejderne, så digitale og faglige kompetencer kobles.

      Læs mere: Her kan du downloade casekataloget

       

      Tre cases fra kataloget

      I casekataloget identificerer KL fem administrative støttefunktioner, hvor der i alt er 26 casebeskrivelser.  De administrative støttefunktioner er bl.a. udvalgt på baggrund af en undersøgelse foretaget af KL i efteråret 2018, der viser en række områder, hvor der er potentiale for yderligere digitalisering af administrationen.

      Her kan du læse tre eksempler på de meget grundigt beskrevne cases i kataloget.

       

      Frederiksberg Kommune: Digitalisering af ansættelser

      Ansættelse af nye medarbejdere er ofte en tung proces i mange kommuner, der involverer flere personer, og der kan hurtigt opstå fejl og forsinkelser.

      Dertil er processen ofte præget af mange manuelle processer, hvor information i form af fysiske dokumenter og mails (personoplysninger, oplysninger om løn, anciennitet, overenskomst og brugerrettigheder) bliver udvekslet mellem den ansættende afdeling, lønkontoret og IT-afdelingen.

      Udfordringen for kommunerne er, at processen er meget personafhængig og dermed afhængig af, at alle medarbejdere i de forskellige led ikke laver fejl og derudover husker at videregive oplysninger til det næste led i ansættelsesprocessen.

      Frederiksberg Kommune har implementeret et IDM-system (Identity Management System), der fjerner de fleste manuelle processer ved ansættelser og fratrædelser.

      Formålet var:

      • At give et bedre overblik samt samle og styre alle informationsstrømme i forbindelse med ansættelser.
      • Udover at fjerne fysiske dokumenter er ønsket at skabe større sikkerhed omkring ansættelser, også i forhold til GDPR-reglerne, da systemet kan rydde op i brugerrettigheder ved fratrædelser. Dette giver større sikkerhed og unødig betaling af licenser i fremtiden.

      Kommunen valgte at implementere et IDM-system, der taler sammen med lønsystemet og ESDH-systemet.

      Casen har identificeret følgende effekter:

      • Processen omkring ansættelser går hurtigere.
      • Der er færre fejl i data.
      • Der er kommet en ensartethed i forbindelse med ansættelser, da systemet både kan understøtte centraliserede og decentraliserede lønadministrationer, som Frederiksberg Kommune har et miks af.

      Læs artikel: Herbergerne på Frederiksberg går all in på beboer-statistik

       

      Holstebro Kommune - Digitalisering af vagtplanlægning

      Vagtplanlægning skal sikre, at der er det nødvendige personale til at løse opgaverne. Det kan være en kompleks opgave at vagtplanlægge, da det kræver indsigt i mange forskellige arbejdstidsaftaler.

      Hertil er vagtplanlægning ofte en opgave, der specielt finder sted indenfor social- og sundhedsområdet, samt ældreplejen, hvor der i nogle kommuner i øjeblikket er mangel på arbejdskraft og hvor optimeringen af brugen af medarbejderressourcerne derfor er vigtig.

      Holstebro Kommune har derfor indført et vagtplanlægningsmodul, som er integreret med lønsystemet.

      Formålet var at:

      • Effektivisere vagtplanlægningen og herigennem udnytte de personalemæssige ressourcer bedre.
      • Øge ensartetheden og reducere antallet af fejl.
      • Sikre de faglige ydelser, økonomien samt medarbejdernes tilfredshed
      • Holstebro Kommune har haft et system til registrering af vagtplanlægning de sidste 10-15 år, men til forskel fra tidligere, hvor man brugte det bagudrettet til at registrere, fungerer systemet nu fremadrettet og kan bruges som planlægning af medarbejdernes arbejdstid.

      Kommunen valgte et vagtplanlægningsmodul, der integrerer med lønsystemet SD Løn fra EG Silkeborg Data.

      Casen har identificeret følgende effekter:

      • Bedre økonomistyring, da ressourcerne bliver brugt mere optimalt bl.a. pga. brug af færre vikarer samt bedre planlægning af afholdelse af ferie og fridage, så det ikke udløser ekstraudgifter
      • Bedre samarbejde mellem den centrale lønafdeling og de decentrale vagtplanlæggere.
      • Bedre arbejdsmiljø og kvalificeret tid med borgeren .

      Læs artikel En god vagtplan kræver ledelsens opmærksomhed

       

      Esbjerg Kommune: Digitalisering af fakturabehandling

      Fakturabehandling er en af de mest ressourcekrævende processer, når de samlede bogføringsopgaver bliver taget betragtning.

      I Esbjerg Kommune vedtog byrådet i forbindelse med budgettet for 2019-2022, at der skulle indføres automatisk fakturahåndtering på alle områder.

      Besparelserne i forbindelse med projektet skulle allerede udmøntes i de enkelte forvaltninger i budgettet for 2019-2022. Automatisering sker bl.a. ved brug af Machine Learning

      Formålet var at:

      • Lette processen omkring fakturabetaling og frigive tid til andre opgaver.
      • Øge kvaliteten, sikre korrekt moms og undgå dobbeltbetalinger.
      • En målsætning om antal faktura, der skal automatiseres på 20%, 30%, 40% og 50% henover fire år.

      Kommunen valgte en digitalløsning, der er en kobling mellem en softwarerobot (RPA) og Machine Learning, hvor konteringen kan forudsiges på baggrund af mønstergenkendelse.

      Det sker på baggrund af de seneste tre års fakturalinjer og finansposteringer samt oplysninger omkring kontoplanændringer, kreditorer og finansposter.

      Automatiseringen af fakturabehandlingen betyder, at robotten analyserer, risikovurderer, behandler og konterer indkomne faktura. Den digitale løsning er udarbejdet af Enversion A/S og fungerer sammen med forskellige økonomisystemer.

      Casen har idetificeret følgende effekter:


      Det har taget lidt længere tid at nå målene end forventet, men Esbjerg Kommune kommer hele tiden tættere på målet. Specielt efter de større områder som fx. Børn & Kultur og Sundhed & Omsorg er blevet automatiseret.

      Læs artikel: Effektmåling skal skabe mening

       

      Gevinster på den korte og lange bane

      De mange case i kataloget giver et bredt billede af mulige digitaliseringstiltag med grundige beskrivelser af, hvordan man er gået til opgaven.

      Eksemplerne viser også, at det er vigtigt at huske på, at der både er kortsigtede og langsigtede gevinster ved digitalisering.

      - På kort sigt giver digitaliseringen af administrationen en række umiddelbare gevinster, der handler om at skabe mere kvalitet gennem bedre overblik og sammenhæng i opgaveløsningen samtidig med, at opgaverne løses smartere, hurtigere og med færre fejl, forklarer Mie Thorup:

      -  På langt sigt giver digitaliseringen af administrationen et solidt grundlag for at understøtte velfærdsområderne ved at opbygge et administrativt fundament for bedre styring og udvikling, siger KL-konsulent, Mie Thorup.

      Læs mere: Whitepaper – 10 digitale veje til mere effektive botilbud

      Læs artikel: Kommunernes tre veje til effektiv drift af sociale tilbud

      Læs mere: Se vores tema om effektivisering

      • Del

      Tag del i den digitale transformation ...

      Få værdiskabende artikler, værktøjer og inspiration til digitalisering af den offentlige sektor. Modtag nyhedsbrev én gang om ugen med de tre nyeste artikler. Intet andet.


      Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik. Læs vilkår
      Digitale brugerrejse
      Andre læser også
      BOYD - Photo by Daria Nepriakhina on Unsplash

      BYOD - Skal medarbejderne medbringe egne devices?

      God projektledelse - Photo by You X Ventures on Unsplash

      Digitalisering: Sådan styrer du dit projekt fra start til slut

      Årets bedste business case

      Hvem har Danmarks bedste business case?

      EG Sensum
      SamfundsDesign C/O EG A/S
      Lautrupvang 24, 2750 Ballerup
      +45 7013 2211
      Persondatapolitik