• Om SamfundsDesign
  • Redaktion
  • Temaer
  • Myndighed
  • Borgerdialog
  • Serviceydelser
  • Administration
Søg
    • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    • Borgerinvolverende digitalisering
    • Effektbaseret indsats
    • Dataetik
    • Big Data & Disruption
    • Effektbaseret økonomistyring
    • Sundhed
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    Effektivitet og kvalitet

    Effektivitet baner vejen for bedre kvalitet i botilbud

    Download EG's gratis whitepaper om 10 veje til effektive botilbud. For kravet om et effektivt botilbud gælder også for dag- og døgntilbud på det specialiserede socialområde.

    Digitalisering kræver dialog

    Digitalisering kræver dialog med medarbejderne

    Digitalisering er en del af Hjørring Kommunes DNA. Deres erfaring med de mange projekter med digitalisering viser, at det kræver god dialog med medarbejderne.

    Læs flere artikler om Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    Juicing

    UXR 2: Del 2: Tænk brugerbehov først

    Læs om designfaserne discover, define, develop og deliver i andet afsnit i serien om UXR pg brugerbehov af UX ekspert Niels Pambi.

    Hjemmearbejde

    The Future of UXR: Life after COVID

    UX ekspert Niels Pambi har deltaget i UXRConf Anywhere 2020 og har samlet op på en række spændende findings om livet efter Covid 19.

    UX Reasearch

    UXR 1: Sæt dig i brugerens sted

    UXR er et felt, der lader dig komme helt tæt dine brugere, men det er samtidig også en disciplin med mange misforståelser og faldgruber. Følg vores artikelserie om UXR.

    Læs flere artikler om Borgerinvolverende digitalisering
    På besøg på tilbuddet Horisonten. Foto: Per Roholt

    Dokumentation er en del af praksis

    Selv om det skal gå stærkt, skal der være styr på dokumentationen. På Horisonten er socialfaglige digital dokumentation er en integreret del af praksis.

    Video fra Horisonten
    Play

    Digital dokumentation skal sikre kvalitet for tilbud i vækst

    Når det private tilbud vokser, kommer udfordringen: Hvordan fastholder man kvaliteten? God digital dokumentationspraksis og metoder er svaret.

    Faglige KvalitetsOplysninger 2

    FKO har forandret den sociale indsats på Frederiksberg

    En målrettet indsats for at skabe bedre liv gennem målbar udvikling med FKO betyder, at Frederiksberg Kommune nu står et helt nyt sted.

    Læs flere artikler om Effektbaseret indsats
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    social credit

    Sociale kreditsystemer er i vækst

    Rapport om sociale kreditter viser, at folk er klar til at dele deres private data og gerne vil lade regeringen overvåge deres sociale medieaktivitet af sikkerhedsmæssige årsager.

    IoT-udviklingen

    IoT-udviklingen: Som en Formel 1-racer uden sikkerhedsudstyr

    Tempoet på IoT-udviklingen er høj. Derfor følger IoT-sikkerheden ikke med, mener Gert Læssøe Mikkelsen, leder af Alexandra Instituttets Security Lab.

    Læs flere artikler om Dataetik
    Good advice

    Her er eksperternes digitaliseringsråd

    Eksperternes digitaliseringsråd er altid i høj kurs. Her har vi samlet syv gode råd om offentlig digitalisering i gratis whitepaper

    Kommunernes digitale fremtid

    Guide til kommunernes digitale fremtid

    Der er ingen grund til at frygte, at maskiner og kunstig intelligens overflødiggør menneskene i en digital fremtid. Download gratis whitepaper, og hent ny inspiration.

    Teknologi-radaren

    Høld øje med teknologi-radaren

    Digitale teknologier med potentiale til at disrupte den offentlige sektor dukker hele tiden op. Men der er en udfordring.

    Læs flere artikler om Big Data & Disruption
    Få både guld og grønne skove

    Guld og grønne skove er ingen modsætning

    I dette whitepaper får du viden om, hvordan du forankrer dine it-projekter forretningsmæssigt med fokus på teknologi, processer og organisation.

    Det gode it-projekt

    Det offentlige it-projekt, guldet og de grønne skove

    I dette whitepaper får du viden om, hvordan du forankrer dine it-projekter forretningsmæssigt med fokus på teknologi, processer og organisation.

    To døde sild

    Er den offentlige business case mon en død sild?

    For 8. år i træk gennemfører 1stroke en business case undersøgelse, og igen må konsulenthuset konkludere, at den offentlige business case halter.

    Læs flere artikler om Effektbaseret økonomistyring
    Nye vagtplansystemer

    Nye tider kræver nye vagtplansystemer

    Vagtplanekspert, Tobias Bøggild-Damkvist, beskriver hovedpunkter fra udviklingstendenserne og mulighederne inden for vagtplansystemer.

    Vagtplanlægning

    Se på vagtplanerne med friske øjne

    Vagtplanerne fra EG Optima fra Silkeborg Data tager udgangspunkt i behovet, så ressourcerne anvendes optimalt, og flere opgaver kan løses bedre og billigere.

    Business Intelligence for general practitioners

    Business Intelligence-løsning skal optimere brug af data i læge- og specialklinikker

    Strategisk samarbejde mellem to it-leverandører, TARGIT og EG, fører til ny Business Intelligence-løsning, der optimerer brug af data i læge- og specialklinikker.

    Læs flere artikler om Sundhed
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    Fem gode it-råd_Colourbox

    Seks gode råd om it-sikkerhed i det offentlige

    Din organisations it-sikkerhed er aldrig bedre end det svageste led – nemlig medarbejderne. Her er seks gode råd om, hvad du særligt skal holde øje med.

    Portugisisk sundhedsvæsen

    Nu falder GDPR-bøderne tungt i Europa

    Nu begynder GDPR-bøderne at falde tungt rundt om i Europa. Dermed er det på tide at give sine procedurer et eftersyn, skriver Jesper Bergstedt, 2ndC, i sin klumme.

    DatAmerika

    GDPR: God Bless DatAmerika!

    DatAmerika er det nye digitale kontinent, hvor borgeren har sin frihed i form af retten til at råde over egne data – via GDPR. DatAmerika er dog kun et af tre digitale kontinenter.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Aeldre

    Whitepaper – Bliv et af de effektive botilbud

    Kravet om effektive botilbud gælder også for dag- og døgntilbud på det specialiserede socialområde. Download EG's gratis whitepaper om 10 veje til effektive botilbud.

    Fælles Faglige Begreber

    Fælles Faglige Begreber: Meningsfuld og brugbar dokumentation

    Fælles Faglige Begreber har stort potentiale, mener programchef for digitale projekter på social- og ældreområdet, Gitte Duelund, KL. Læs mere om FFB, VUM og FSIII.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Businesscasen: Fordi vi forvalter andre folks penge!

    Respekten for andre folks penge er vigtig, når man går i gang med at udarbejde den businesscase, der danner grundlag for et nyt projekt.

    Den 4.bølgeplan

    Digitaliseringsstyrelsen er godt tilfreds

    Digitaliseringsstyrelsens nye opgørelse viser, at løsningerne i den fjerde digitaliseringsbølge lever op til ønsket om, at 80 % af kommunikation mellem borger og det offentlige er digital.

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Brugeroplevelse
    SD_Dispensation for nemid

    Bedemandseffekten kan måske løse et digitalt problem

    Bedemandseffekten: Ældre borgere behøver ikke nødvendigvis at søge om dispensation fra at skulle bruge digitale selvbetjeningsløsninger.

    digitalisering

    Danskerne er trygge ved digitale løsninger – men der er plads til forbedring

    Danskerne er grundlæggende trygge ved at kommunikere digitalt med det offentlige.

    Virtuelle Assistenter

    Virtuelle assistenter overtager flere og flere opgaver

    Virtuelle assistenter (VA) er både fjernarbejdere, der udnytter internetforbindelsen optimalt, og digitale chatbots med kunstig intelligens.

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    • Professionalisering
    • Brugeroplevelse
    • Målopfyldelse
    Ældrepleje og data

    Brugen af data stiger, men hvad med kvaliteten?

    Bedre udnyttelse af data er afgørende, hvis man vil optimere ældreplejen. Men det kræver, at frontmedarbejerne bliver bedre til at forstå data.

    Affaldsrobotten Roberta

    Robot tager skraldet på plejecenteret

    Servicerobotten Roberta tager skraldet på plejecenter i Ikast-Brande Kommune

    Bo Mollerup ved skrivebordet

    Digitale forventninger til botilbud er overdrevne

    Sociale tilbud kan stadig digitalisere yderligere, men forventningerne til effektiviseringsgevinsterne er overdrevne, mener Socialt Lederforum.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    digitalisering

    Recovery: Undersøgelse aflivede myter

    Recovery. Kan dokumentation være en vigtig medspiller i den meget individuelle recovery-proces, det er at komme videre i sit liv, når man er ramt af psykiske problemstillinger?

    Vores mentale barriere for, hvor meget teknologi vi accepterer i hverdagen, flytter sig hele tiden. Snart kan du  måske møde robotlægen.

    Bliver Mixed Reality en realitet i almen praksis?

    Kan Mixed Reality medvirke til bedre diagnoser og behandling hos de praktiserende læger og speciallæger? Det mener eksperter fra Microsoft og EG Healthcare.

    Pillerobot

    Nu får ældre en robot til at styre pillerne

    Robot skal håndtere medicin hos ældre borgere i eget hjem. Ni kommuner er gået sammen om køb af pillerobot og digitalisering

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    Effektmåling handler om valg

    Effektmåling skal skabe mening

    Effektmåling.Valg af værdisæt, når man måler på delmålene, kan virke som en triviel opgave, men det kan medføre store konsekvenser for det pædagogiske personales arbejde.

    KRAP-Digital

    Digital udgave af KRAP sælger sig selv

    KRAP, én af de mest udbredte udredningsmetoder på det specialiserede socialområde, kommer nu i en digital version i samarbejde med EG.

    Judges

    Pro & Con effektmåling på socialområdet

    Man får, hvad man beder om, og det man måler på, får man også ofte. Men er det så godt eller skidt?

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Effektivisering
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    IoT-sikkerhed

    Undgå at gøre IoT til de kriminelles slaraffenland

    Mere end 10 milliarder fysiske enheder er allerede forbundet via nettet. Desværre betyder det også, at det bliver mere attraktivt for hackere at forsøge at skaffe sig adgang til enhederne.

    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Læs flere artikler om Effektivisering
    Digital-familie

    Gratis kilder til gode råd og information om GDPR

    GDPR er noget af en mundfuld for de fleste databeskyttelsesansvarlige, men flere offentlige hjemmesider tilbyder gratis gode råd og information.

    GDPR

    GDPR vil ændre hverdagen for dig og din it-leverandør

    Den 25. maj 2018 skal både du og din it-leverandør være klar til at overholde GDPR, EU's persondataforordning.

    De 12 vigtigste spørgsmål

    Kender du de 12 vigtigste spørgsmål til den dataansvarlige?

    Datatilsynet har offentliggjort 12 spørgsmål, som den dataansvarlig med fordel kan bruge i arbejdet med databeskyttelsesforordning, der trådte i kraft 25-05 2018.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Kommunaldirektørens tre roller

    En kommunaldirektør behøver ikke at være digitaliseringsekspert

    Kommunaldirektøren behøver ikke at være digitaliseringsekspert, men skal kende sine digitale roller.

    Born Digital

    Er din arbejdsplads klar til de digitale indfødte?

    Digitale indfødte indtager arbejdspladsen i voksende omfang, og de kommer med nye krav og forventninger. Digitale indfødte finder ikke rammerne på din arbejdsplads lige så vigtige som dig.

    Digital Kommunaldirektør

    Digitalisering gør, at man som kommunaldirektør ikke kan læne sig tilbage

    For ti år siden handlede digitalisering og it for en kommunaldirektør mest om at have gode relationer til Kommunedata, men den tid er forbi.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Årets businesscase-undersøgelse: Gevinsterne halter stadig!

    Gevinstrealisering halter stadig i virksomhederne. Men flere - også offentlige virksomheder - erkender, at en businesscase er vigtig, viser årets businesscase-undersøgelse.

    Management

    Forretningskritiske initiativer skal ledes og styres

    Store forretningskritiske initiativer skal styres, og Martin J. Ernst, partner i 1stroke, har tre bud på relevante styringsniveauer.

    Arbejdsgang

    Otte gode grunde til at arbejde med procesoptegning

    Procesoptegning er en disciplin, som fortjener langt større respekt, for procesoptimering giver en langt mere struktureret og kvalificeret tilgang til gevinstrealisering

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Temaer
      • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
      • Borgerinvolverende digitalisering
      • Effektbaseret indsats
      • Dataetik
      • Big Data & Disruption
      • Effektbaseret økonomistyring
      • Sundhed
    • Myndighed
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
    • Borgerdialog
      • Brugeroplevelse
    • Serviceydelser
      • Professionalisering
      • Brugeroplevelse
      • Målopfyldelse
    • Administration
      • Effektivisering
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
      • Om SamfundsDesign
      • Redaktion
      • Temaer
      • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
      • Microservices
      • 17. marts 2017
      • Digitalisering
      • Fagekspert
      • Digitaliseringsleder
      • Beslutningstager

      Hvad er fordelene ved microservices?

      Med en microservice-arkitektur kan man starte med at flytte en enkelt microservice over på den nye teknologi og se, om de forventede fordele ved teknologien viser sig at holde i praksis, inden man ruller den ud til andre microservices.

      Microservice1 - Katrine Dyreborg Strauch
      Kenneth Lange Kenneth Lange
      Om Kenneth Lange

      Kenneth Lange arbejder som Engeneering Manager for TIA Technologies, det vil sige, at han arbejder med arkitektur og udvikling af kerneteknologien i et enterprisesystem til forsikringsvirksomheder.

      På det organisatorisk niveau har han blandt været med til at indføre arbejde i agile teams, DevOps og god praksis. På det teknologiske niveau har han deltaget i arbejdet med at modernisere arkitekturen med REST APIs, cloud computing, microservices, og en større teknologisk opgradering.

      Læs mere om TIA Technologies

      Kontakt og følg Kenneth Lange

      Udvalgte artikler

      Har du brugt dine microservices i dag?

      Af: Kenneth Lange

      Microservice1 - Katrine Dyreborg Strauch

      Se alle artikler af Kenneth Lange

      Hvorfor har så mange førende virksomheder et godt øje til microservices?

      Jeg vil forsøge at besvare spørgsmålet ved at fortælle om nogle af de kæmpestore fordele, som disse virksomheder får ved at bruge microservices.

      Fordel nr. 1: Markant reduceret time-to-market
      Sequoia Capital fortæller, at virksomheder som Airbnb, Dropbox og Twitter har nedbragt deres time-to-market for nye funktioner med hele 75 %, efter at de gik over til microservices.

      Disse topvirksomheder fra Silicon Valley var allerede verdensmestre i udvikling, inden de gik over til microservices, så hvordan kunne de alligevel nedbringe deres time-to-market så markant?

      En af de vigtigste egenskaber ved microservices er, at de kan udrulles enkeltvis. Det betyder, at i stedet for at samle alle moduler i en stor release kan man have en separat udrulning for de enkelte moduler og lave mange små releases.

      Illustration af backlog-princip

      I illustrationen herover ses to grupper af opgaver (til to moduler i en forsikringsapplikation) med funktioner af forskellig størrelse.

      I en monolitisk applikation samler man de to grupper af opgaver og laver en stor release til sidst. Det betyder, at alle de små funktioner i gruppen af anmeldelsesopgaver ikke bliver frigivet, før den store funktion i gruppen af policeopgaver er færdigudviklet.

      I en microservice-arkitektur er de to moduler derimod uafhængige af hinanden, så man ikke behøver at samle dem i én release. I stedet kan man udrulle en ny version af et modul, så snart en funktion i opgavegruppen er færdig, og dermed kan brugerne få glæde af funktionen meget før.

      Fordel nr. 2: Udnyt fordelene ved cloud computing
      IDC Research vurderer, at regningen for systemnedetid når op på 1.000.000 dollars pr. time for en virksomhed i Fortune 1000-indekset, og jeg vil gætte på, at den vil blive ved med at vokse, eftersom virksomhederne fortsætter deres digitalisering.

      Selvom et system ikke teknisk set er nede, men bare svarer langsomt på grund af en enorm belastning, viser undersøgelser, at en responstid på mere end 10 sekunder har samme virkning på brugerne som et system, der er gået ned – de fleste brugere har for længst givet op.

      Heldigvis kan man gøre sit system både robust og skalerbart ved at kombinere microservices og cloud computing.

      For eksempel vil man i en forsikringsapplikation se en pludselig stigning i aktiviteten i forsikringsanmeldelsesmodulet efter en kraftig storm, fordi mange kunder skal anmelde skader. Hvis det værste skulle ske, får den ekstra belastning anmeldelsesmodulet til at gå ned, og da det kører på den samme server som resten af applikationen, tager det alle de andre moduler med i faldet.

      I en microservice-arkitektur kan microservicen til anmeldelser køre på sin egen server, hvilket gør, at hvis den går ned, tager den ikke resten af systemet med i faldet. Det betyder, at selvom microservicen til anmeldelser er gået ned, kan man fortsat sælge nye forsikringspolicer, fordi microservicen til policer stadig kører.

      Man kan også benytte sig af autoskalering i skyen for at gøre microservicen til anmeldelser i stand til at håndtere ekstreme belastningssituationer, idet der automatisk vil blive tilføjet flere servere, efterhånden som belastningen øges. Når så belastningen af systemet er normal igen, fjerner autoskalingen automatisk de ekstra servere.

      Denne lette adgang til ekstra datakraft er den sande styrke ved cloud computing. I sin tid gjorde cloud computing det faktisk muligt for Instagram, en iværksættervirksomhed startet af tre personer, at gå fra 0 til 100.000.000 brugere på under to år uden nævneværdig nedetid på grund af problemer med skalerbarheden.

      Fordel nr. 3: Indførelse af it med lav risiko
      Hvis man i en monolitisk arkitektur ønsker at flytte over på en NoSQL-database som eksempelvis MongoDB, er man sandsynligvis nødt til at starte et risikobetonet it-migreringsprojekt, hvor alt flyttes til den nye database.

      I en microservice-arkitektur er der tydelige API'er mellem de enkelte microservices, og det er underordnet for en microservice, hvad de andre microservices gør inde bag deres API'er – det er blot en detalje ved implementeringen.

      Det betyder, at man med en microservice-arkitektur kan starte med at flytte en enkelt microservice over på den nye teknologi – uden at skulle ændre nogen af de andre microservices – og se, om de forventede fordele ved teknologien viser sig at holde i praksis, inden man ruller den ud til andre microservices.

       Microservices

      Hvis der opstår en showstopper (fx pga. NoSQLs begrænsede understøttelse af ad hoc-forespørgsler eller revisionsproblemer med en database, der ikke er ACID-kompatibel), kan man – med stil, og uden at det koster karrieren – rulle microservicen tilbage og bruge en relationsdatabase.

      Eftersom der er så mange lovende, men uprøvede, teknologier (eksempelvis kommunikationsgrænseflader, robotter og machine learning), er det en stor fordel at kunne afprøve dem i et realistisk setup, men med forholdsvis lav risiko, inden man satser hele butikken på dem.

      Fordel nr. 4: Skab nye indtægtskilder med API'er
      Når en virksomhed skifter til microservices, følger der automatisk API'er med, fordi microservices bruger API'er til at tale sammen. Man kan tage en delmængde af disse API'er og give tredjepartsudviklere adgang til dem via en API-gateway.

      Da LinkedIn eksempelvis gik over til microservices, greb virksomheden chancen og gjorde et offentligt API tilgængeligt. Det populære kinesiske sociale netværk WeChat besluttede at bruge dette API til at integrere til LinkedIn, og på den måde blev der skruet op for LinkedIns eksponering på det lukrative kinesiske marked.

      API'er bruges dog ikke kun på sociale netværk.

      Da Amazon valgte at gøre sin interne it-infrastruktur tilgængelig via et offentligt API (Amazon Web Services), skabte virksomheden ved et tilfælde en ny indtægtskilde, der genererede milliarder, og endte med at dominere markedet for cloud computing foran konkurrenter som Microsoft og Google.

      Inden for virksomhedssoftware kan Harvard Business Review endda fortælle, at online-CRM-systemet Salesforce.com henter halvdelen af sin omsætning fra API'er.

      Selvom det er de offentlige API'er, der får mest opmærksomhed, er det faktiske de private API'er mellem samarbejdspartnere (fx et forsikringsselskab og en nystartet forsikringssoftwarevirksomhed), der skaber den største omsætning i API-økonomien.

      Det var så mit bud på de fire største fordele ved microservices. Jeg håber, at mit indlæg har givet jer en fornemmelse af, hvorfor så mange virksomheder er positive over for microservice-arkitekturen.

      • Del
      Annonce
      Digitale Værktøjer
      Digitalisering
      Andre læser også
      Effektbaseret Økonomistyring Del1

      Effektbaseret styring: Grundlaget for at skabe resultater

      Klar til den digitale rejse

      Skal du med på den digitale rejse?

      Jesper Kjersgaard - video

      Randers Kommune: Får BI-løsning på socialområdet

      Digital Forankring
      SamfundsDesign C/O EG A/S
      Lautrupvang 24, 2750 Ballerup
      +45 7013 2211
      Persondatapolitik