
For ti år siden handlede digitalisering og it for en kommunaldirektør mest om at have gode relationer til Kommunedata, men den tid er forbi. Foto: Colourbox
For ti år siden handlede det for en kommunaldirektør om at have gode relationer til Kommunedata. Den tid er forbi. It og digitalisering fylder mere og mere, og det skal alle kommunaldirektører forholde sig aktivt til, mener direktøren for Lundgaard Konsulenterne.
For ti år siden handlede digitalisering og it for en kommunaldirektør mest om at have gode relationer til Kommunedata, men den tid er forbi. Foto: Colourbox
Per Vinther er journalist og underviser i journalistik og medier i Danmark og den 3. verden.
Han skriver om it og alt vedrørende det offentlige som journalist på dknyt og Avisen Kommunen og som journalist og underviser hos KommunikerBedre.
Kontakt og følg Per Vinther
Digitalisering: Det er de dygtige med kommunal baggrund, der får topjobbet i det offentlige. Man leder som regel ikke efter it-kompetencer som en særlig disciplin, men det indgår som en vigtig del af det, man vurderer folk på.
Så klart udtrykker Jakob Lundgaard sig. Han er direktør i Lundgaard Konsulenterne, der lever af matchmaking – at finde de rette mennesker til de rette stillinger i det offentlige.
Når Lundgaard Konsulenterne tester folk, spørger de dem om deres personlige it-niveau for at få et bud på, hvad der sker på området.
- Vi vil også spørge til evnen til at forstå en it-strategi, men det er så også det. Det vil være i testsammenhæng og ikke i samtalerne, siger Jakob Lundgaard.
For ham er it altså ikke en væsentlig kompetence, man fisker efter hos en kommunaldirektør. Det er en del af pakken.
- Generationsskiftet nu betyder meget. De, der kommer til nu, er født med it, og det gør en forskel. It er blevet tvunget langt mere ind på den strategiske bane, ikke alene på grund af udviklingen, men også på grund af monopolbruddet. Uanset hvad man synes om Kombit eller fremdrift eller ej, er det blevet en strategisk spillebane for kommunerne, som kommunaldirektørerne er nødt til at beskæftige sig med, pointerer Jakob Lundgaard.
It er i den grad blevet en nødvendig del af kommunernes strategi.
- Man er på en eller anden måde tvunget ud i det, og det synes jeg er fint. De fælles offentlige it-strategier virker jo, og det er superfedt, mener Jakob Lundgaard.
Teamwork og tværkommunalt samarbejde
Staten har med diverse it-strategier og målsætninger tvunget it-niveauet op i kommunerne:
- Vi har vel verdens mest digitale offentlige sektor eller tæt på, og på den måde er det også med til at gøre it til et strategisk tiltag, at man er tvunget til at forholde sig til det, fordi man bliver presset til det. Det er ganske udmærket. Man kan ikke læne sig tilbage og være ligeglad som kommunaldirektør, slår han fast og uddyber:
- Kommunaldirektørerne er meget forskellige, men som i alle gode topledelser handler det om at skabe et godt hold omkring sig, og det er da oplagt, at man samarbejder med nogle, der er stærkere end en selv på de områder, hvor man er svagest. Teamwork og tværkommunale samarbejder om it er essentielt, og der kommer en bølge af det de næste fem-ti år. Det kræver også, at man som kommunaldirektør er i stand til at påtage sig et ansvar på strategisk niveau.
Set fra hans synspunkt er der stor forskel på kommunerne: Jo mindre kommunen er, jo mere bøvlet bliver det, hvis kommunaldirektøren ikke har en vis praktisk erfaring med it. Man skal have et vist it-niveau, ellers bliver det upraktisk. Jo mindre kommunen er, jo mere multischweitzerkniv skal man være og have praktisk erfaring med det hele.
- I de store kommuner skal man kunne noget andet, men generelt er det jo enormt personbåret. I alle organisationer handler det om at kunne skabe følgeskab, og det foregår på vidt forskellige måder. I en lille kommune rejser kommunaldirektøren sig op og råber højt, man kan få øje på ham, han er lige der og er et godt og rart menneske. I større organisationer er det i højere grad en professionel disciplin, understreger han.
Alle er udfordrede, når det gælder it og digitalisering
For Jakob Lundgaard er it og digitaliseringsstrategier noget, der udfordrer alle:
- Hvis jeg var direktør for velfærdsområdet i dag, ville jeg interessere mig langt mere for udviklingen på it- og digitaliseringsområdet end for fem år siden – af mange forskellige årsager:
Koblingen mellem kanalstrategier, men så sandelig også velfærdsteknologier, fordi digitaliseringen skubber vældig meget på i forbindelse med velfærdsproduktionen, og det har mindst lige så meget med kommunaldirektørerne at gøre. På den måde bliver alle presset, når det gælder om, hvordan vi skaber og leverer velfærdsproduktionen fremover, mener han.
Alle kommunaldirektører bliver udfordret på forståelsen af, hvordan teknologien kommer til at spille en rolle:
- It og digitalisering kommer til at kværne ind over hinanden, og det er derfor, it-afdelingernes rolle er blevet sværere at definere. Det bliver bare et mere og mere komplekst tema, som alle direktører skal forholde sig til – eller skal sikre sig, at der bliver forholdt sig til.
Slut med høflighedsprojekterne
- Der har været bøvlede processer og indimellem ligegyldige processer i kommunernes it- og digitaliseringsstrategier, hvor man har lukket it-chefen ind ad døren, og så har han fortalt om, hvordan han synes, det skal være, og når der er nikket til det, er det pludselig kommunens it- og digitaliseringsstrategi, fortæller Jakob Lundgaard.
Han understreger, at en kommunal topchef skal sikre nogle markante forandringsprocesser, der virkelig gør en forskel på it- og digitaliseringsområdet, så det ikke bliver sådan nogle høflighedsprojekter, som det har haft tendens til at være.
Den første og største udfordring for kommunaldirektørerne er dog kommunalvalget den 21. november:
- Alle ser frem mod valget. Budgetterne er landet. Nu skal man igangsætte et helt nyt byråd og facilitere administrationen og de politiske processer med et nyt byråd den første januar. Det er positivt, en sjov periode.