Favrskov: Bølgeplanerne har løftet vores digitalisering

I Favrskov Kommune var man tidligt ude med digital post i det offentlige allerede inden bølgeplanerne blev igangsat. Til stor gavn for borgere og kommune.

Digitaliseringsbølge_Colourbox

"Det er fint, at politikerne har vedtaget obligatorisk digitalisering, og mange lande kigger misundeligt på Danmark, fordi vi er så langt fremme og har været fremsynede på dette område," mener Henrik Brix, it og digitaliseringschef i Favrskov Kommune og formand for Foreningen af Kommunale it-chefer

Favrskov Kommune ville aldrig være nået til, hvor de er i dag digitalt uden pres fra de obligatoriske bølgeplaner i digitaliseringsstrategien. Det har givet en langt bedre borgerservice, og alle parter er særdeles tilfredse.

- Gevinsten ved obligatorisk digitalisering overstiger langt det, at nogle var imod. Det har løftet hele Danmark til alles fordel, og det ser vi tydeligt her i Favrskov, siger Henrik Brix, it og digitaliseringschef i Favrskov Kommune og formand for Foreningen af Kommunale it-chefer.

Han kan se på en kommune, der har opfyldt målene i digitaliseringsstrategien for 2011 – 2015.

- Danmark var fremme i skoene i forhold til at vedtage den obligatoriske digitalisering - også selv om nogle kalder det tvangsdigitalisering. Vi må sige, at det generelt har løftet det offentliges digitalisering i stor grad, siger Henrik Brix og pointerer:

- Det er fint, at politikerne har vedtaget obligatorisk digitalisering, og mange lande kigger misundeligt på Danmark, fordi vi er så langt fremme og har været fremsynede på dette område.

Favrskov Kommune var ude med digital post i det offentlige allerede inden, bølgeplanerne blev igangsat. Til stor gavn for borgere og kommune.

- Vi startede med Digital Post, og det holdt hårdt i starten, men er blevet en stor succes i dag. Det blev også godt hjulpet af, at PostNord bruger lang tid på at levere – det motiverer jo, fortæller Henrik Brix.

Digital Post har sparet kommunen for to mio. kr. årligt i porto. Samtidigt har det sparet cirka 1,5 årsværk i arbejdstid, cirka 600.000 kr.

- Det er lidt svært at gøre op, fordi det er fordelt på mange mennesker. Jeg er meget positiv over for dette område, og det er noget, borgerservice har formidlet og taget til sig, siger Henrik Brix.

Overblik med få klik
Katrine Kier Nielsen er digitaliseringskonsulent i kommunen. Hendes opgave er bl.a. at implementere og optimere løsningerne. Hun har fulgt digital post og borgerservice tæt, og hun fremhæver bl.a. byggesagsområdet som unik. Det er en fælles K98 løsning, som Favrskov og alle øvrige kommuner anvender - en løsning, hvor alle parter har fået overblik med få klik.

- Et andet sted, hvor vi har haft held med bølgeplanerne i borgerservice, er begravelseshjælp. Her har vi skabt et sammenhængende digitalt flow med automatiseret ansøgning og direkte til Udbetaling Danmark. Dette samarbejde med EG om denne service er blevet til en rigtig god løsning. Det var bl.a. engagerede medarbejdere, der bidrog til udviklingen af løsningen og fik den taget i brug efterfølgende, fortæller Katrine Kier Nielsen.

De er begge enige om, at gevinsten ved obligatorisk digitalisering langt overstiger det, at nogle var imod, og det har løftet hele Danmark til alles fordel.

- Meget af gevinsten og udnyttelsen sker igennem borgerservice, og selvom det jo egentlig er en 'skal' opgave, har vi som kommune virkelig rykket os og arbejdet konstruktivt. Andre kommuner har fx lært af vores satsning på Digital Post, fastslår Henrik Brix, der understreger, at kommunen fra starten har troet på gevinsterne ved digitalisering.