• Om SamfundsDesign
  • Redaktion
  • Temaer
  • Myndighed
  • Borgerdialog
  • Serviceydelser
  • Administration
Søg
    • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    • Borgerinvolverende digitalisering
    • Effektbaseret indsats
    • Dataetik
    • Big Data & Disruption
    • Effektbaseret økonomistyring
    • Sundhed
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    Effektivitet og kvalitet

    Effektivitet baner vejen for bedre kvalitet i botilbud

    Download EG's gratis whitepaper om 10 veje til effektive botilbud. For kravet om et effektivt botilbud gælder også for dag- og døgntilbud på det specialiserede socialområde.

    Digitalisering kræver dialog

    Digitalisering kræver dialog med medarbejderne

    Digitalisering er en del af Hjørring Kommunes DNA. Deres erfaring med de mange projekter med digitalisering viser, at det kræver god dialog med medarbejderne.

    Læs flere artikler om Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    Juicing

    UXR 2: Del 2: Tænk brugerbehov først

    Læs om designfaserne discover, define, develop og deliver i andet afsnit i serien om UXR pg brugerbehov af UX ekspert Niels Pambi.

    Hjemmearbejde

    The Future of UXR: Life after COVID

    UX ekspert Niels Pambi har deltaget i UXRConf Anywhere 2020 og har samlet op på en række spændende findings om livet efter Covid 19.

    UX Reasearch

    UXR 1: Sæt dig i brugerens sted

    UXR er et felt, der lader dig komme helt tæt dine brugere, men det er samtidig også en disciplin med mange misforståelser og faldgruber. Følg vores artikelserie om UXR.

    Læs flere artikler om Borgerinvolverende digitalisering
    På besøg på tilbuddet Horisonten. Foto: Per Roholt

    Dokumentation er en del af praksis

    Selv om det skal gå stærkt, skal der være styr på dokumentationen. På Horisonten er socialfaglige digital dokumentation er en integreret del af praksis.

    Video fra Horisonten
    Play

    Digital dokumentation skal sikre kvalitet for tilbud i vækst

    Når det private tilbud vokser, kommer udfordringen: Hvordan fastholder man kvaliteten? God digital dokumentationspraksis og metoder er svaret.

    Faglige KvalitetsOplysninger 2

    FKO har forandret den sociale indsats på Frederiksberg

    En målrettet indsats for at skabe bedre liv gennem målbar udvikling med FKO betyder, at Frederiksberg Kommune nu står et helt nyt sted.

    Læs flere artikler om Effektbaseret indsats
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    social credit

    Sociale kreditsystemer er i vækst

    Rapport om sociale kreditter viser, at folk er klar til at dele deres private data og gerne vil lade regeringen overvåge deres sociale medieaktivitet af sikkerhedsmæssige årsager.

    IoT-udviklingen

    IoT-udviklingen: Som en Formel 1-racer uden sikkerhedsudstyr

    Tempoet på IoT-udviklingen er høj. Derfor følger IoT-sikkerheden ikke med, mener Gert Læssøe Mikkelsen, leder af Alexandra Instituttets Security Lab.

    Læs flere artikler om Dataetik
    Good advice

    Her er eksperternes digitaliseringsråd

    Eksperternes digitaliseringsråd er altid i høj kurs. Her har vi samlet syv gode råd om offentlig digitalisering i gratis whitepaper

    Kommunernes digitale fremtid

    Guide til kommunernes digitale fremtid

    Der er ingen grund til at frygte, at maskiner og kunstig intelligens overflødiggør menneskene i en digital fremtid. Download gratis whitepaper, og hent ny inspiration.

    Teknologi-radaren

    Høld øje med teknologi-radaren

    Digitale teknologier med potentiale til at disrupte den offentlige sektor dukker hele tiden op. Men der er en udfordring.

    Læs flere artikler om Big Data & Disruption
    Få både guld og grønne skove

    Guld og grønne skove er ingen modsætning

    I dette whitepaper får du viden om, hvordan du forankrer dine it-projekter forretningsmæssigt med fokus på teknologi, processer og organisation.

    Det gode it-projekt

    Det offentlige it-projekt, guldet og de grønne skove

    I dette whitepaper får du viden om, hvordan du forankrer dine it-projekter forretningsmæssigt med fokus på teknologi, processer og organisation.

    To døde sild

    Er den offentlige business case mon en død sild?

    For 8. år i træk gennemfører 1stroke en business case undersøgelse, og igen må konsulenthuset konkludere, at den offentlige business case halter.

    Læs flere artikler om Effektbaseret økonomistyring
    Nye vagtplansystemer

    Nye tider kræver nye vagtplansystemer

    Vagtplanekspert, Tobias Bøggild-Damkvist, beskriver hovedpunkter fra udviklingstendenserne og mulighederne inden for vagtplansystemer.

    Vagtplanlægning

    Se på vagtplanerne med friske øjne

    Vagtplanerne fra EG Optima fra Silkeborg Data tager udgangspunkt i behovet, så ressourcerne anvendes optimalt, og flere opgaver kan løses bedre og billigere.

    Business Intelligence for general practitioners

    Business Intelligence-løsning skal optimere brug af data i læge- og specialklinikker

    Strategisk samarbejde mellem to it-leverandører, TARGIT og EG, fører til ny Business Intelligence-løsning, der optimerer brug af data i læge- og specialklinikker.

    Læs flere artikler om Sundhed
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    Fem gode it-råd_Colourbox

    Seks gode råd om it-sikkerhed i det offentlige

    Din organisations it-sikkerhed er aldrig bedre end det svageste led – nemlig medarbejderne. Her er seks gode råd om, hvad du særligt skal holde øje med.

    Portugisisk sundhedsvæsen

    Nu falder GDPR-bøderne tungt i Europa

    Nu begynder GDPR-bøderne at falde tungt rundt om i Europa. Dermed er det på tide at give sine procedurer et eftersyn, skriver Jesper Bergstedt, 2ndC, i sin klumme.

    DatAmerika

    GDPR: God Bless DatAmerika!

    DatAmerika er det nye digitale kontinent, hvor borgeren har sin frihed i form af retten til at råde over egne data – via GDPR. DatAmerika er dog kun et af tre digitale kontinenter.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Aeldre

    Whitepaper – Bliv et af de effektive botilbud

    Kravet om effektive botilbud gælder også for dag- og døgntilbud på det specialiserede socialområde. Download EG's gratis whitepaper om 10 veje til effektive botilbud.

    Fælles Faglige Begreber

    Fælles Faglige Begreber: Meningsfuld og brugbar dokumentation

    Fælles Faglige Begreber har stort potentiale, mener programchef for digitale projekter på social- og ældreområdet, Gitte Duelund, KL. Læs mere om FFB, VUM og FSIII.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Businesscasen: Fordi vi forvalter andre folks penge!

    Respekten for andre folks penge er vigtig, når man går i gang med at udarbejde den businesscase, der danner grundlag for et nyt projekt.

    Den 4.bølgeplan

    Digitaliseringsstyrelsen er godt tilfreds

    Digitaliseringsstyrelsens nye opgørelse viser, at løsningerne i den fjerde digitaliseringsbølge lever op til ønsket om, at 80 % af kommunikation mellem borger og det offentlige er digital.

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Brugeroplevelse
    SD_Dispensation for nemid

    Bedemandseffekten kan måske løse et digitalt problem

    Bedemandseffekten: Ældre borgere behøver ikke nødvendigvis at søge om dispensation fra at skulle bruge digitale selvbetjeningsløsninger.

    digitalisering

    Danskerne er trygge ved digitale løsninger – men der er plads til forbedring

    Danskerne er grundlæggende trygge ved at kommunikere digitalt med det offentlige.

    Virtuelle Assistenter

    Virtuelle assistenter overtager flere og flere opgaver

    Virtuelle assistenter (VA) er både fjernarbejdere, der udnytter internetforbindelsen optimalt, og digitale chatbots med kunstig intelligens.

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    • Professionalisering
    • Brugeroplevelse
    • Målopfyldelse
    Ældrepleje og data

    Brugen af data stiger, men hvad med kvaliteten?

    Bedre udnyttelse af data er afgørende, hvis man vil optimere ældreplejen. Men det kræver, at frontmedarbejerne bliver bedre til at forstå data.

    Affaldsrobotten Roberta

    Robot tager skraldet på plejecenteret

    Servicerobotten Roberta tager skraldet på plejecenter i Ikast-Brande Kommune

    Bo Mollerup ved skrivebordet

    Digitale forventninger til botilbud er overdrevne

    Sociale tilbud kan stadig digitalisere yderligere, men forventningerne til effektiviseringsgevinsterne er overdrevne, mener Socialt Lederforum.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    digitalisering

    Recovery: Undersøgelse aflivede myter

    Recovery. Kan dokumentation være en vigtig medspiller i den meget individuelle recovery-proces, det er at komme videre i sit liv, når man er ramt af psykiske problemstillinger?

    Vores mentale barriere for, hvor meget teknologi vi accepterer i hverdagen, flytter sig hele tiden. Snart kan du  måske møde robotlægen.

    Bliver Mixed Reality en realitet i almen praksis?

    Kan Mixed Reality medvirke til bedre diagnoser og behandling hos de praktiserende læger og speciallæger? Det mener eksperter fra Microsoft og EG Healthcare.

    Pillerobot

    Nu får ældre en robot til at styre pillerne

    Robot skal håndtere medicin hos ældre borgere i eget hjem. Ni kommuner er gået sammen om køb af pillerobot og digitalisering

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    Effektmåling handler om valg

    Effektmåling skal skabe mening

    Effektmåling.Valg af værdisæt, når man måler på delmålene, kan virke som en triviel opgave, men det kan medføre store konsekvenser for det pædagogiske personales arbejde.

    KRAP-Digital

    Digital udgave af KRAP sælger sig selv

    KRAP, én af de mest udbredte udredningsmetoder på det specialiserede socialområde, kommer nu i en digital version i samarbejde med EG.

    Judges

    Pro & Con effektmåling på socialområdet

    Man får, hvad man beder om, og det man måler på, får man også ofte. Men er det så godt eller skidt?

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Effektivisering
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    IoT-sikkerhed

    Undgå at gøre IoT til de kriminelles slaraffenland

    Mere end 10 milliarder fysiske enheder er allerede forbundet via nettet. Desværre betyder det også, at det bliver mere attraktivt for hackere at forsøge at skaffe sig adgang til enhederne.

    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Læs flere artikler om Effektivisering
    Digital-familie

    Gratis kilder til gode råd og information om GDPR

    GDPR er noget af en mundfuld for de fleste databeskyttelsesansvarlige, men flere offentlige hjemmesider tilbyder gratis gode råd og information.

    GDPR

    GDPR vil ændre hverdagen for dig og din it-leverandør

    Den 25. maj 2018 skal både du og din it-leverandør være klar til at overholde GDPR, EU's persondataforordning.

    De 12 vigtigste spørgsmål

    Kender du de 12 vigtigste spørgsmål til den dataansvarlige?

    Datatilsynet har offentliggjort 12 spørgsmål, som den dataansvarlig med fordel kan bruge i arbejdet med databeskyttelsesforordning, der trådte i kraft 25-05 2018.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Kommunaldirektørens tre roller

    En kommunaldirektør behøver ikke at være digitaliseringsekspert

    Kommunaldirektøren behøver ikke at være digitaliseringsekspert, men skal kende sine digitale roller.

    Born Digital

    Er din arbejdsplads klar til de digitale indfødte?

    Digitale indfødte indtager arbejdspladsen i voksende omfang, og de kommer med nye krav og forventninger. Digitale indfødte finder ikke rammerne på din arbejdsplads lige så vigtige som dig.

    Digital Kommunaldirektør

    Digitalisering gør, at man som kommunaldirektør ikke kan læne sig tilbage

    For ti år siden handlede digitalisering og it for en kommunaldirektør mest om at have gode relationer til Kommunedata, men den tid er forbi.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Årets businesscase-undersøgelse: Gevinsterne halter stadig!

    Gevinstrealisering halter stadig i virksomhederne. Men flere - også offentlige virksomheder - erkender, at en businesscase er vigtig, viser årets businesscase-undersøgelse.

    Management

    Forretningskritiske initiativer skal ledes og styres

    Store forretningskritiske initiativer skal styres, og Martin J. Ernst, partner i 1stroke, har tre bud på relevante styringsniveauer.

    Arbejdsgang

    Otte gode grunde til at arbejde med procesoptegning

    Procesoptegning er en disciplin, som fortjener langt større respekt, for procesoptimering giver en langt mere struktureret og kvalificeret tilgang til gevinstrealisering

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Temaer
      • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
      • Borgerinvolverende digitalisering
      • Effektbaseret indsats
      • Dataetik
      • Big Data & Disruption
      • Effektbaseret økonomistyring
      • Sundhed
    • Myndighed
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
    • Borgerdialog
      • Brugeroplevelse
    • Serviceydelser
      • Professionalisering
      • Brugeroplevelse
      • Målopfyldelse
    • Administration
      • Effektivisering
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
      • Om SamfundsDesign
      • Redaktion
      • Temaer
      • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
      • Fælles it-infrastruktur
      • 06. februar 2017
      • Kommune
      • Region
      • Digitalisering
      • Digitaliseringsleder
      • Stat
      • IT-sikkerhed

      Teknik, lovgivning og privatliv udfordrer nye planer om fælles it-infrastruktur i det offentlige

      For otte år siden slog planerne om at indføre fælles datastandarder på tværs af det offentlige fejl. Nu prøver Digitaliseringsstyrelsen igen og håber at undgå tidligere tiders fejltagelser.

      Stikkontakter

      Det er ikke første gang, Digitaliseringsstyrelsen forsøger at indføre fælles datastandarder for det offentlige. Allerede tilbage i 2007 blev der lanceret åbne standarder, som alle offentlige myndigheder skulle rette sig efter.

      Elias Lundstrøm Elias Lundstrøm
      Om Elias Lundstrøm

      Elías er uddannet journalist og har med en fortid hos blandt andet Jyllands-Posten, Ingeniøren og it-mediet Version2 skrevet om, hvordan samfund og ny teknologi tørner sammen. Det har blandt andet udviklet sig til artikelserien Startup-land med nærgående portrætter af en lang række danske startups.

      Erfaringen fik ham til at indse, at mediebranchen selv står over for omfattende forandringer i de kommende år. Derfor valgte han at blive selvstændig og stifte Cliffhanger Media i 2016, hvor han nu hjælper virksomheder med at etablere deres egne medieplatforme og udgive relevante historier direkte til målgruppen.

      Elías skriver om alt fra it-udvikling, offentlig digitalisering, brugerdesign og innovation.

      Kontakt og følg Elias Lundstrøm

      • Email: elias@cliffhanger.media

      Udvalgte artikler

      Bedemandseffekten kan måske løse et digitalt problem

      Af: Elias Lundstrøm

      SD_Dispensation for nemid

      Danskerne er trygge ved digitale løsninger – men der er plads til forbedring

      Af: Elias Lundstrøm

      digitalisering

      It-systemer bremser brugervenligheden i digitale selvbetjeningsløsninger

      Af: Elias Lundstrøm

      labyrint.jpg

      Se alle artikler af Elias Lundstrøm

      Danmark bliver tit fremhævet som foregangsland, når det handler om digitalisering. Ser man eksempelvis på EU's digitale samfundsøkonomiske indeks, ligger Danmark som nummer et – ikke mindst båret af en stærk digital offentlig sektor.

      Trods initiativer som Digital Post, NemID og selvbetjeningsløsninger, der tiltrækker misundelige blikke fra udlandet, står digitaliseringen af den offentlige sektor alligevel over for en række omfattende udfordringer i den kommende tid.

      Det ironiske er, at Danmarks digitale førsteplads netop indirekte er en af årsagerne til udfordringerne.

      Mens kommunerne, regionerne og staten har sat turbo på at digitalisere alt fra registre til borgerbetjening og dokumenthåndtering hver for sig, har det nemlig haltet med at skabe sammenhæng på tværs af systemerne. Med andre ord: Der findes stadig ikke en fælles udbredt offentlig it-arkitektur.

      "Nu har vi fået digitaliseret alle enkeltdele og -processer i den offentlige sektor. Det næste store kvantespring bliver at få den offentlige sektor til at hænge helt sammen," siger chef for Kontor for data og arkitektur hos Digitaliseringsstyrelsen Jens Krieger Røyen og påpeger, at det i dag ofte er både dyrt, risikofyldt og langsomt at foretage integrationer mellem to myndigheder.

      Sammen med resten af den såkaldte Styregruppe for Data og Arkitektur er han derfor ved at færdiggøre udkastet til det, der forhåbentlig en dag skal udgøre Danmarks nye it-infrastruktur. Den længe ventede hvidbog for offentlig it-arkitektur vil således ifølge Jens Røyen bliver sendt til høring i slutningen af januar eller starten af februar 2017.

      I første omgang er formålet at udvikle nogle it-arkitekturstandarder, så nye offentlige it-systemer i højere grad får et fælles sprog at arbejde ud fra. Når en indsat eksempelvis bliver løsladt fra fængslet og skal på kontanthjælp, skal Kriminalforsorgens it-systemer automatisk være i stand til at udveksle data med kommunerne – noget, som ifølge Digitaliseringsstyrelsen i dag skal gøres manuelt og dermed risikerer at blive forsinket på grund af manglende fælles standarder mellem systemerne.

      Sidste forsøg på fælles arkitektur fejlede
      Når it-arkitektur er kommet højt på dagsordenen, skyldes det blandt andet, at der er kommet større fokus på brugervenligheden i de offentlige it-løsninger – ikke mindst i den nuværende digitaliseringsstrategi, der blev lanceret i 2016.

      Drømmescenariet er ifølge Jens Røyen at kunne leve op til once only-princippet, som især Estland er blevet kendt for.

      Læs også: Enestående dataprincip i Estland fjerner frustrationer over digitale selvbetjeningsløsninger

      Princippet går ud på, at borgeren kun må blive bedt om sine oplysninger én gang af det offentlige. Herefter skal alle myndigheder udveksle oplysningerne på tværs af deres systemer. Hvis en person eksempelvis får mere i løn, vil boligstøtten automatisk tilpasse sig, fordi Udbetaling Danmark henter oplysningerne i systemerne hos SKAT.

      Det er dog ikke første gang, Digitaliseringsstyrelsen forsøger at indføre fælles datastandarder for det offentlige. Allerede tilbage i 2007 blev der lanceret åbne standarder, som det var obligatorisk for alle offentlige myndigheder at rette sig efter.

      Standarderne blev dog ikke den store succes, da kun få myndigheder i praksis endte med at understøtte dem. Det skyldtes ifølge Jens Røyen blandt andet, at der var tale om hjemmelavede danske standarder, som ikke kunne dække alle behov.

      "Vi er nok ikke de bedste til at lave standarder og vedligeholde dem – det er et stort og svært arbejde," siger han.

      For at undgå at gentage historiens fejltagelser er den kommende it-arkitektur derfor i stedet baseret på europæiske standarder med udgangspunkt i det tværgående program ISA2 og infrastrukturprogrammet CEF.

      "Det giver forhåbentlig standarderne en højere kvalitet og mere legitimitet, så myndighederne tør binde deres systemer op på dem," fortsætter Jens Røyen og peger på tre overordnede udfordringer for at skabe sammenhængende data på tværs af det offentlige: teknik, lovgivning og privatliv.

      Tilbagevendende spaghettiløsninger
      Offentlige data ligger i dag gemt i tusindvis af forskellige fagsystemer og registre på tværs af kommunerne, regionerne og staten. En tilbagevendende udfordring er, at hvert enkelt system er udviklet efter dets egne standarder, og at det derfor ofte kræver ekstra udviklingsarbejde, hvis det skal kunne udveksle data med et andet system.

      Snitfladerne varierer mellem systemerne, som ifølge Jens Røyen også har forskellige måder at modellere data på. Det betyder, at selvom to systemer måtte have fælles snitflader, er det ikke sikkert, at de ville kunne sammenligne data, fordi dataene ligger lagret i forskellige formater eller er opgjort forskelligt.

      "Data og processer er bygget op på hver deres måde i systemerne med hver deres semantiske definitioner og protokoller for at udstille data," siger han og uddyber:

      "Derfor er det rigtig svært at leve op til once only-princippet i en dansk kontekst, fordi der er tusindvis af it-systemer, som skal tilpasses og forbindes med hinanden."

      Når systemerne ikke kan tale sammen, ender de samme data således ofte med at ligge i flere kopier i forskellige registre. Det kan give problemer, når en oplysning ændrer sig, fordi ændringen ikke bliver afspejlet i de andre kopier. Eksempelvis ligger mange danske kommuner inde med lokale kopier af CPR-registeret, som de bruger frem for at foretage direkte opslag i det officielle register.

      "Det er en målsætning, at vi bevæger os væk fra kopiregistre til opslag i de oprindelige data, men det kræver en robust infrastruktur," siger Jens Røyen og hentyder til failover-princippet, hvor to datacentre er med til at sikre et system, således at det andet datacenter kan tage over, hvis det første går ned.

      Både grunddataprogrammet og monopolbrudsprojektet arbejder med netop disse principper og med at komme væk fra kopiregistrene. Et skridt på vejen er ifølge Jens Røyen desuden at udarbejde et datasætkatalog. Det skal give overblik over, hvor myndighederne kan finde de forskellige datasæt, når de i fremtiden ikke ligger inde med en lokal kopi.

      Digitalisering udstiller modsigelser i lovgivning
      At få offentlige it-systemer til at tale sammen er ikke blot et spørgsmål om tekniske løsninger. På mange områder afslører digitaliseringen uoverensstemmelser i lovgivningen, som skal løses, før ambitionen om en fælles it-arkitektur kan indfries.

      Et eksempel er, hvordan man definerer husstandsindkomst i lovgivningen. Er der tale om den indkomst, der ligger til grund for kontanthjælpen, bliver beløbet udregnet på én måde, men handler det om den indkomst, som ligger til grund for boligstøtten, bliver det ifølge Jens Røyen opgjort på en anden måde.

      Udfordringen opstår således, når disse oplysninger skal bruges af flere systemer, der fortolker oplysningerne forskelligt.

      "Det kan man godt lave om, men det kan også have fordelingsmæssige konsekvenser – eksempelvis at nogle får mindre i boligstøtte," siger Jens Røyen og fortsætter:

      "Hvis vi var i en green field-situation, kunne vi bare lave én definition af for eksempel indkomstbegrebet, men eftersom vi har fået lovgivningen før it-systemerne, må vi nu løbende prøve at forbedre kvaliteten af registrene og at standardisere begreberne i lovgivningen i stedet."

      Datadeling udfordrer privatlivet
      Mens tendensen peger mod mere datadeling i det offentlige, stiger bekymringerne om at sikre privatlivet.

      Jo lettere og mere centralt tilgængelige følsomme personoplysninger er, desto større bliver risikoen også ved eventuelle brud på sikkerheden.

      Det skaber ifølge Jens Røyen et behov for at tage en politisk debat om, hvor grænsen går mellem god service og privatliv.

      Der har således været eksempler på kommuner, som har brugt penge på at udvikle tekniske integrationer mellem fagsystemer, men i praksis er blevet forhindret i at udveksle data af lovgivningen.

      Især på sundhedsområdet er problemstillingen tydelig: Der er store fordele ved at udveksle data mellem praktiserende læger, sygehuse, kommuner og private behandlere, men samtidig er der også tale om meget følsomme persondata, som ikke alle har lyst til at dele frit – ikke mindst fordi en central it-arkitektur også gør det lettere for private virksomheder såsom forsikringsselskaber at få adgang til data, sådan som det eksempelvis er tilfældet i Estland.

      Dog er der så småt ved at opstå en generel løsning på problemet, mener Jens Røyen:

      "En af de veje, vi peger på, er at gøre øget brug af samtykke fra borgeren, første gang data deles," siger han.

      Alt i alt peger de mange udfordringer mod, at der kommer til at gå mange år, før der kan blive tale om en egentlig fælles it-arkitektur i det offentlige.

      Den kommende hvidbog om offentlig it-arkitektur vil i første omgang gælde for initiativerne i digitaliseringsstrategien.

      "Men strategien er lavet med henblik på at blive brugt bredere i den offentlige sektor," siger Jens Røyen og afslutter:

      "Vi har brug for åbne standarder. Vi kan ikke lave spaghettiintegrationer, hver gang vi møder hinanden."

      Fakta:
      Ny fællesoffentlig it-arkitektur i digitaliseringsstrategien

      • En hvidbog om en ny fællesoffentlig it-arkitektur bliver sendt til høring mellem slutningen af januar og starten af februar 2017.

      • Arkitekturen skal skabe mere sammenhængende offentlige data på tværs af myndigheder ved blandt andet at definere standarder for, hvordan data bliver modelleret, og hvordan systemer integreres med hinanden.

      • It-arkitekturen gælder i første omgang for nye offentlige it-systemer, der er en del af de 33 initiativer i den nuværende digitaliseringsstrategi. Det gælder blandt andet en række udvalgte borgerforløb, heriblandt:

        • Jobcentrenes deling af uddannelsespålæg med Ungdommens Uddannelsesvejledningscentre

        • Tværsektorielle koordinerede indsatser for borgere med psykiske lidelser og samtidigt misbrug

        • Indsættelse og udslusning fra Kriminalforsorgen til kommunerne.

      Kilde: Digitaliseringsstyrelsen.

      Danmark mistede i 2016 førstepladsen på EU’s rangliste (DESI) over digitale offentlige tjenester til Estland.

      Danmark mistede i 2016 førstepladsen på EU's rangliste (DESI) over digitale offentlige tjenester til Estland.

       

      Danmark i underkategorien “Pre-filled Forms”.

      Selvom Danmark stadig har førerpositionen, har den offentlige sektor blandt andet fået baghjul i underkategorien "Pre-filled Forms". Kategorien betegner mængden af data, som automatisk bliver udfyldt i formularerne på de digitale offentlige tjenester. En af forudsætningerne for en høj score er netop en udbredt fælles it-arkitektur i det offentlige, således at data automatisk kan udveksles på tværs af registre og systemer.

      • Del
      Annonce
      Selvbetjening
      Offentlige Eksperter
      Tallin by Night
      Artikel

      Enestående data-princip i Estland fjerner frustrationer med digitale selvbetjeningsløsninger

      En 15 år gammel beslutning har ledt til historisk datakvalitet på tværs af offentlige myndigheder i Estland, som Danmark kun kan kigge misundeligt efter....

      • Kommune
      • Region
      • Digitalisering
      • Digitaliseringsleder
      • Beslutningstager
      • IT-sikkerhed
      • Datasikkerhed
      Andre læser også
      Digital_Arkitektur

      Offentlig digitalisering kræver korpsånd

      Farverig illustration

      Risikobaseret tilsyn: Større krav til dokumentations-systemernes fleksibilitet

      Henning Mortensen

      Nyvalgt formand fastholder fokus på sikkerhedsværktøjer

      Kundecases
      SamfundsDesign C/O EG A/S
      Lautrupvang 24, 2750 Ballerup
      +45 7013 2211
      Persondatapolitik