
Kommunaldirektøren i en digitalt orienteret kommune skal hver eneste dag stå på mål for kommunens digitaliseringsstrategi og kunne svare på et hav af spørgsmål. Foto: Colourbox
Hvis man skal overleve som kommunaldirektør, skal man være digitalt kompetent. Hver eneste dag stilles kommunens topledelse over for digitale spørgsmål fra politikerne, medarbejderne, borgerne og ikke mindst leverandørerne, som alle skal håndteres på et professionelt niveau – men derfor behøver kommunaldirektøren jo ikke at være en it-haj.
Kommunaldirektøren i en digitalt orienteret kommune skal hver eneste dag stå på mål for kommunens digitaliseringsstrategi og kunne svare på et hav af spørgsmål. Foto: Colourbox
Siden jeg afsluttede min uddannelse som journalist fra Danmarks Journalisthøjskole i 1986, har jeg erhvervet mig en bred erfaring med forretningsudvikling, kommunikation og marketing, samt organisation og ledelse på både strategisk og operationelt niveau i privat og offentligt regi.
Jeg arbejder for EG, det offentlige Danmarks mest værdifulde samarbejdspartner, fordi vi tager medansvar for at udvikle den offentlige velfærd gennem digitalisering.
Som redaktør for SamfundsDesign er jeg altid på udkig efter spændende, vedkommende relevante historier om digitalisering af det offentlige Danmark. Så kontakt mig, hvis du sammen med os vil være med til at forankre den digitale forandring, der skal sikre velfærdssamfundet – og når vores børn bliver forældre.
Kontakt og følg Per Roholt
Digitalt: Hvad skal man svare, når borgmesteren spørger, om socialforvaltningens it-ønske understøtter den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi? Hvordan motiverer man medarbejderne til at tage en ny løsning i brug? Hvad siger man som modspil til den meget overbevisende sælger fra kommunens it-leverandør?
Kommunaldirektøren i en digitalt orienteret kommune skal hver eneste dag stå på mål for kommunens digitaliseringsstrategi og kunne svare på et hav af spørgsmål.
Er kommunens topledelse parat til det, og hvordan håndterer kommunaldirektøren de mange – ofte komplekse – krav?
SamfundsDesign har i en række artikler sat fokus på kompetencekravene til den digitale kommunaldirektør og hørt både, hvad headhunterne går efter, når de skal finde nye kommunaldirektører, og hvad kommunaldirektørforeningen synes om de mange krav til den moderne kommunaldirektør.
Men hvad siger kommunaldirektørerne selv? Hvor godt er de klædt på til at tackle udfordringerne?
Vi har spurgt kommunaldirektør Kenneth Kristensen, Dragør Kommune, hvor digitalt kompetent han selv vurderer, at han er.
Se videointerviewet med Kenneth Kristensen.