• Om SamfundsDesign
  • Redaktion
  • Temaer
  • Myndighed
  • Borgerdialog
  • Serviceydelser
  • Administration
Søg
    • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    • Borgerinvolverende digitalisering
    • Effektbaseret indsats
    • Dataetik
    • Big Data & Disruption
    • Effektbaseret økonomistyring
    • Sundhed
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    Effektivitet og kvalitet

    Effektivitet baner vejen for bedre kvalitet i botilbud

    Download EG's gratis whitepaper om 10 veje til effektive botilbud. For kravet om et effektivt botilbud gælder også for dag- og døgntilbud på det specialiserede socialområde.

    Digitalisering kræver dialog

    Digitalisering kræver dialog med medarbejderne

    Digitalisering er en del af Hjørring Kommunes DNA. Deres erfaring med de mange projekter med digitalisering viser, at det kræver god dialog med medarbejderne.

    Læs flere artikler om Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    Juicing

    UXR 2: Del 2: Tænk brugerbehov først

    Læs om designfaserne discover, define, develop og deliver i andet afsnit i serien om UXR pg brugerbehov af UX ekspert Niels Pambi.

    Hjemmearbejde

    The Future of UXR: Life after COVID

    UX ekspert Niels Pambi har deltaget i UXRConf Anywhere 2020 og har samlet op på en række spændende findings om livet efter Covid 19.

    UX Reasearch

    UXR 1: Sæt dig i brugerens sted

    UXR er et felt, der lader dig komme helt tæt dine brugere, men det er samtidig også en disciplin med mange misforståelser og faldgruber. Følg vores artikelserie om UXR.

    Læs flere artikler om Borgerinvolverende digitalisering
    På besøg på tilbuddet Horisonten. Foto: Per Roholt

    Dokumentation er en del af praksis

    Selv om det skal gå stærkt, skal der være styr på dokumentationen. På Horisonten er socialfaglige digital dokumentation er en integreret del af praksis.

    Video fra Horisonten
    Play

    Digital dokumentation skal sikre kvalitet for tilbud i vækst

    Når det private tilbud vokser, kommer udfordringen: Hvordan fastholder man kvaliteten? God digital dokumentationspraksis og metoder er svaret.

    Faglige KvalitetsOplysninger 2

    FKO har forandret den sociale indsats på Frederiksberg

    En målrettet indsats for at skabe bedre liv gennem målbar udvikling med FKO betyder, at Frederiksberg Kommune nu står et helt nyt sted.

    Læs flere artikler om Effektbaseret indsats
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    social credit

    Sociale kreditsystemer er i vækst

    Rapport om sociale kreditter viser, at folk er klar til at dele deres private data og gerne vil lade regeringen overvåge deres sociale medieaktivitet af sikkerhedsmæssige årsager.

    IoT-udviklingen

    IoT-udviklingen: Som en Formel 1-racer uden sikkerhedsudstyr

    Tempoet på IoT-udviklingen er høj. Derfor følger IoT-sikkerheden ikke med, mener Gert Læssøe Mikkelsen, leder af Alexandra Instituttets Security Lab.

    Læs flere artikler om Dataetik
    Good advice

    Her er eksperternes digitaliseringsråd

    Eksperternes digitaliseringsråd er altid i høj kurs. Her har vi samlet syv gode råd om offentlig digitalisering i gratis whitepaper

    Kommunernes digitale fremtid

    Guide til kommunernes digitale fremtid

    Der er ingen grund til at frygte, at maskiner og kunstig intelligens overflødiggør menneskene i en digital fremtid. Download gratis whitepaper, og hent ny inspiration.

    Teknologi-radaren

    Høld øje med teknologi-radaren

    Digitale teknologier med potentiale til at disrupte den offentlige sektor dukker hele tiden op. Men der er en udfordring.

    Læs flere artikler om Big Data & Disruption
    Få både guld og grønne skove

    Guld og grønne skove er ingen modsætning

    I dette whitepaper får du viden om, hvordan du forankrer dine it-projekter forretningsmæssigt med fokus på teknologi, processer og organisation.

    Det gode it-projekt

    Det offentlige it-projekt, guldet og de grønne skove

    I dette whitepaper får du viden om, hvordan du forankrer dine it-projekter forretningsmæssigt med fokus på teknologi, processer og organisation.

    To døde sild

    Er den offentlige business case mon en død sild?

    For 8. år i træk gennemfører 1stroke en business case undersøgelse, og igen må konsulenthuset konkludere, at den offentlige business case halter.

    Læs flere artikler om Effektbaseret økonomistyring
    Nye vagtplansystemer

    Nye tider kræver nye vagtplansystemer

    Vagtplanekspert, Tobias Bøggild-Damkvist, beskriver hovedpunkter fra udviklingstendenserne og mulighederne inden for vagtplansystemer.

    Vagtplanlægning

    Se på vagtplanerne med friske øjne

    Vagtplanerne fra EG Optima fra Silkeborg Data tager udgangspunkt i behovet, så ressourcerne anvendes optimalt, og flere opgaver kan løses bedre og billigere.

    Business Intelligence for general practitioners

    Business Intelligence-løsning skal optimere brug af data i læge- og specialklinikker

    Strategisk samarbejde mellem to it-leverandører, TARGIT og EG, fører til ny Business Intelligence-løsning, der optimerer brug af data i læge- og specialklinikker.

    Læs flere artikler om Sundhed
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    Fem gode it-råd_Colourbox

    Seks gode råd om it-sikkerhed i det offentlige

    Din organisations it-sikkerhed er aldrig bedre end det svageste led – nemlig medarbejderne. Her er seks gode råd om, hvad du særligt skal holde øje med.

    Portugisisk sundhedsvæsen

    Nu falder GDPR-bøderne tungt i Europa

    Nu begynder GDPR-bøderne at falde tungt rundt om i Europa. Dermed er det på tide at give sine procedurer et eftersyn, skriver Jesper Bergstedt, 2ndC, i sin klumme.

    DatAmerika

    GDPR: God Bless DatAmerika!

    DatAmerika er det nye digitale kontinent, hvor borgeren har sin frihed i form af retten til at råde over egne data – via GDPR. DatAmerika er dog kun et af tre digitale kontinenter.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Aeldre

    Whitepaper – Bliv et af de effektive botilbud

    Kravet om effektive botilbud gælder også for dag- og døgntilbud på det specialiserede socialområde. Download EG's gratis whitepaper om 10 veje til effektive botilbud.

    Fælles Faglige Begreber

    Fælles Faglige Begreber: Meningsfuld og brugbar dokumentation

    Fælles Faglige Begreber har stort potentiale, mener programchef for digitale projekter på social- og ældreområdet, Gitte Duelund, KL. Læs mere om FFB, VUM og FSIII.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Businesscasen: Fordi vi forvalter andre folks penge!

    Respekten for andre folks penge er vigtig, når man går i gang med at udarbejde den businesscase, der danner grundlag for et nyt projekt.

    Den 4.bølgeplan

    Digitaliseringsstyrelsen er godt tilfreds

    Digitaliseringsstyrelsens nye opgørelse viser, at løsningerne i den fjerde digitaliseringsbølge lever op til ønsket om, at 80 % af kommunikation mellem borger og det offentlige er digital.

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Brugeroplevelse
    SD_Dispensation for nemid

    Bedemandseffekten kan måske løse et digitalt problem

    Bedemandseffekten: Ældre borgere behøver ikke nødvendigvis at søge om dispensation fra at skulle bruge digitale selvbetjeningsløsninger.

    digitalisering

    Danskerne er trygge ved digitale løsninger – men der er plads til forbedring

    Danskerne er grundlæggende trygge ved at kommunikere digitalt med det offentlige.

    Virtuelle Assistenter

    Virtuelle assistenter overtager flere og flere opgaver

    Virtuelle assistenter (VA) er både fjernarbejdere, der udnytter internetforbindelsen optimalt, og digitale chatbots med kunstig intelligens.

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    • Professionalisering
    • Brugeroplevelse
    • Målopfyldelse
    Ældrepleje og data

    Brugen af data stiger, men hvad med kvaliteten?

    Bedre udnyttelse af data er afgørende, hvis man vil optimere ældreplejen. Men det kræver, at frontmedarbejerne bliver bedre til at forstå data.

    Affaldsrobotten Roberta

    Robot tager skraldet på plejecenteret

    Servicerobotten Roberta tager skraldet på plejecenter i Ikast-Brande Kommune

    Bo Mollerup ved skrivebordet

    Digitale forventninger til botilbud er overdrevne

    Sociale tilbud kan stadig digitalisere yderligere, men forventningerne til effektiviseringsgevinsterne er overdrevne, mener Socialt Lederforum.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    digitalisering

    Recovery: Undersøgelse aflivede myter

    Recovery. Kan dokumentation være en vigtig medspiller i den meget individuelle recovery-proces, det er at komme videre i sit liv, når man er ramt af psykiske problemstillinger?

    Vores mentale barriere for, hvor meget teknologi vi accepterer i hverdagen, flytter sig hele tiden. Snart kan du  måske møde robotlægen.

    Bliver Mixed Reality en realitet i almen praksis?

    Kan Mixed Reality medvirke til bedre diagnoser og behandling hos de praktiserende læger og speciallæger? Det mener eksperter fra Microsoft og EG Healthcare.

    Pillerobot

    Nu får ældre en robot til at styre pillerne

    Robot skal håndtere medicin hos ældre borgere i eget hjem. Ni kommuner er gået sammen om køb af pillerobot og digitalisering

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    Effektmåling handler om valg

    Effektmåling skal skabe mening

    Effektmåling.Valg af værdisæt, når man måler på delmålene, kan virke som en triviel opgave, men det kan medføre store konsekvenser for det pædagogiske personales arbejde.

    KRAP-Digital

    Digital udgave af KRAP sælger sig selv

    KRAP, én af de mest udbredte udredningsmetoder på det specialiserede socialområde, kommer nu i en digital version i samarbejde med EG.

    Judges

    Pro & Con effektmåling på socialområdet

    Man får, hvad man beder om, og det man måler på, får man også ofte. Men er det så godt eller skidt?

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Effektivisering
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    IoT-sikkerhed

    Undgå at gøre IoT til de kriminelles slaraffenland

    Mere end 10 milliarder fysiske enheder er allerede forbundet via nettet. Desværre betyder det også, at det bliver mere attraktivt for hackere at forsøge at skaffe sig adgang til enhederne.

    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Læs flere artikler om Effektivisering
    Digital-familie

    Gratis kilder til gode råd og information om GDPR

    GDPR er noget af en mundfuld for de fleste databeskyttelsesansvarlige, men flere offentlige hjemmesider tilbyder gratis gode råd og information.

    GDPR

    GDPR vil ændre hverdagen for dig og din it-leverandør

    Den 25. maj 2018 skal både du og din it-leverandør være klar til at overholde GDPR, EU's persondataforordning.

    De 12 vigtigste spørgsmål

    Kender du de 12 vigtigste spørgsmål til den dataansvarlige?

    Datatilsynet har offentliggjort 12 spørgsmål, som den dataansvarlig med fordel kan bruge i arbejdet med databeskyttelsesforordning, der trådte i kraft 25-05 2018.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Kommunaldirektørens tre roller

    En kommunaldirektør behøver ikke at være digitaliseringsekspert

    Kommunaldirektøren behøver ikke at være digitaliseringsekspert, men skal kende sine digitale roller.

    Born Digital

    Er din arbejdsplads klar til de digitale indfødte?

    Digitale indfødte indtager arbejdspladsen i voksende omfang, og de kommer med nye krav og forventninger. Digitale indfødte finder ikke rammerne på din arbejdsplads lige så vigtige som dig.

    Digital Kommunaldirektør

    Digitalisering gør, at man som kommunaldirektør ikke kan læne sig tilbage

    For ti år siden handlede digitalisering og it for en kommunaldirektør mest om at have gode relationer til Kommunedata, men den tid er forbi.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Årets businesscase-undersøgelse: Gevinsterne halter stadig!

    Gevinstrealisering halter stadig i virksomhederne. Men flere - også offentlige virksomheder - erkender, at en businesscase er vigtig, viser årets businesscase-undersøgelse.

    Management

    Forretningskritiske initiativer skal ledes og styres

    Store forretningskritiske initiativer skal styres, og Martin J. Ernst, partner i 1stroke, har tre bud på relevante styringsniveauer.

    Arbejdsgang

    Otte gode grunde til at arbejde med procesoptegning

    Procesoptegning er en disciplin, som fortjener langt større respekt, for procesoptimering giver en langt mere struktureret og kvalificeret tilgang til gevinstrealisering

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Temaer
      • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
      • Borgerinvolverende digitalisering
      • Effektbaseret indsats
      • Dataetik
      • Big Data & Disruption
      • Effektbaseret økonomistyring
      • Sundhed
    • Myndighed
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
    • Borgerdialog
      • Brugeroplevelse
    • Serviceydelser
      • Professionalisering
      • Brugeroplevelse
      • Målopfyldelse
    • Administration
      • Effektivisering
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
      • Om SamfundsDesign
      • Redaktion
      • Temaer
      • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
      • En digital kommune er afhængig af sit løn- og vagtplanssystem
      • 06. april 2019
      • Kommune
      • Digitalisering
      • Effektiv og effektbaseret administrativ styring

      En digital kommune er afhængig af sit løn- og vagtplanssystem

      Læs om Odense Kommunes erfaringer.

      Løn - og vagtplanlægning

      Som Danmarks fjerdestørste kommune har Odense Kommune ca. 200.000 indbyggere. Kommunen har ca. 13.500 fastansatte og udbetaler hver måned løn, pension mv. til ca. 21.000 personer. Foto: Getty Images

      Per Roholt Per Roholt
      Om Per Roholt

      Siden jeg afsluttede min uddannelse som journalist fra Danmarks Journalisthøjskole i 1986, har jeg erhvervet mig en bred erfaring med forretningsudvikling, kommunikation og marketing, samt organisation og ledelse på både strategisk og operationelt niveau i privat og offentligt regi.

      Jeg arbejder for EG, det offentlige Danmarks mest værdifulde samarbejdspartner, fordi vi tager medansvar for at udvikle den offentlige velfærd gennem digitalisering.

      Som redaktør for SamfundsDesign er jeg altid på udkig efter spændende, vedkommende relevante historier om digitalisering af det offentlige Danmark. Så kontakt mig, hvis du sammen med os vil være med til at forankre den digitale forandring, der skal sikre velfærdssamfundet – og når vores børn bliver forældre.

      Kontakt og følg Per Roholt

      • Email: peroh@eg.dk

      Udvalgte artikler

      VUM og DHUV

      Af: Per Roholt

      DHUM & VUM

      Amerikanerne elsker at måle: Men vi kan ikke ukritisk kopiere deres tilgang

      Af: Per Roholt

      Amerikanerne elsker at måle

      De humanoide velfærdsrobotter kommer

      Af: Per Roholt

      Robotter

      Se alle artikler af Per Roholt

      Løn- og vagtplanssystem: Da Odense Kommune i 2006 indgik et offentligt-privat partnerskab med en privat aktør, var forventningerne til det nye samarbejde i top. Seks år senere, da samarbejdet ophørte, var kommunens interne lønorganisation spredt for alle vinde. En effektiv digitalisering af opgaven var derfor helt afgørende:

      – I de mellemliggende år var der decentralt oprustet på lønadministrative kompetencer, og opgaverne lå nu fordelt på en række centrale og decentrale niveauer i de forskellige forvaltninger.

      Det var og er en stor udfordring at sikre ensartet kvalitet og vedligeholdelse af kompetencer med en så decentraliseret organisering, siger konsulent Bjarne Sylvest, som både var med på turen ud i det private og er tilbage i kommunen igen.

      Kompleksiteten er stor

      Da kommunen hjemtog lønarbejdet, stod det klart, at en effektiv digital understøttelse var afgørende for, at opgaven kunne løses internt igen.

      Den store udfordring for en moderne kommune som Odense er først og fremmest kompleksiteten.

      Som Danmarks fjerdestørste kommune har Odense Kommune ca. 200.000 indbyggere. Kommunen har ca. 13.500 fastansatte og udbetaler hver måned løn, pension mv. til ca. 21.000 personer.

      Kommunen håndterer op imod 100 forskellige overenskomster og aftaler og udbetaler for eksempel også løn til såkaldte §-ansatte som personlige assistenter for handicappede og til beredskabspersonale, lufthavnens personale og andre hel- og halvoffentlige virksomheder.

      – Det er en stor og kompleks opgave, som stiller store krav til både kommunens ansatte og kommunens it-leverandør, forklarer Bjarne Sylvest.

      Kompleksiteten opstår også, fordi der er stor forskel på de brugere, som et moderne lønsystem skal understøtte.

      – Løsningen skal selvfølgelig understøtte de løn- og vagtplansspecialister, der sidder på det centrale lønkontor i forvaltningerne, som bruger løsningen hver eneste dag som deres primære arbejdsredskab, forklarer konsulent Birgitte Kjærsgaard, der er en af kommunens specialister i løn- og vagtplanlægning.

      Men løsningen skal også understøtte de decentrale medarbejdere i forvaltningen, der ikke nødvendigvis har lønadministration som deres eneste eller vigtigste opgave – for slet ikke at tale om de ledere, der løbende skal godkende diverse ændringer og udbetalinger, og de medarbejdere, som måske bare skal benytte Medarbejdernettet et par gange om året, når de skal indberette ferieafholdelse eller ændre deres trækprocent, siger Bjarne Sylvest:

      – Moderne løn- og personaleadministration handler simpelthen om rigtig mange ting. For eksempel nyansætter og omplacerer kommunen ca. 6.000 medarbejdere om året, så det er vigtigt, at løsningen gør det let for HR-medarbejderne at oprette medarbejdere.

      Løsningen er også lønforhandlernes arbejdsplads. De har brug for at kunne simulere konsekvensen af ændringer i lønsammensætningerne: Hvem har hvilke tillæg, og hvad koster det kommunen at justere på et tillæg?, forklarer Birgitte Kjærsgaard.

      Læs artikel: Seks tips til at undgå lønrod

      Design af nye krav

      Derfor har Odense Kommune i årevis arbejdet målrettet på at få en løsning, der understøtter kommunens mangeartede og komplekse behov.

      Da kontrakten med den hidtidige leverandør udløb med udgangen af 2017, gik kommunen derfor allerede i 2016 i gang med et større arbejde for at få beskrevet de nye krav til en løsning, der matcher kommunens nuværende og fremtidige behov:

      – Da vi udarbejdede kravspecifikationen, så vi dels på vores tidligere kravspecifikation og dels på vores ønsker til fremtidig procesunderstøttelse. Som inspiration kiggede vi også på en række andre kommuners udbudsmaterialer, inden vi sammen med diverse arbejdsgrupper fik formuleret vores krav til en nyt løn- og vagtplanssystem, forklarer Bjarne Sylvest og fortsætter:

      – Resultat blev en kravspecifikation, hvor vi blandt andet vægtede et bedre overblik over den enkelte medarbejders egne data i systemet. Desuden ønskede vi at få samlet en række funktioner, så den enkelte sagsbehandler kun skal arbejde i én brugergrænseflade for at gøre den enkelte opgave – fx en ansættelse – helt færdig.

      Læs mere: Find ressourcerne med dialogbaseret procesoptimering

      Udbud gav genvalg

      EG Silkeborg Data genvandt udbuddet i skarp konkurrence på både pris og funktionalitet.

      – Vi fik opfyldt en lang række af ønskerne i kravspecifikationen, og selvom vi har haft en stor opgave med at få justeret og tilpasset de nye muligheder, står vi nu godt rustet til at gå et skridt videre med digitaliseringen af løn- og vagtplansområdet i Odense Kommune, siger Bjarne Sylvest.

      Historisk set har et lønkontor indeholdt hundredvis af hyldemeter med ringbind, som lønmedarbejderne skulle arkivere og finde information i for at løse en opgave. De er for længst væk. Digitaliseringen betyder, at mange af de arbejdsgange med tidens løb er forsvundet, og vores nye løsning vil fortsat understøtte udviklingen af en mere effektiv løn- og personaleadministration, siger Bjarne Sylvest.

      Læs artikel: Statiske vagt- og ressourceplaner dræber sundhedsvæsenet

      Decentral datafangst

      Datafangst ved kilden og færre papirbaserede arbejdgange skal altså sikre gevinsterne.

      – Det handler fx om at flytte datafangsten helt ud til medarbejderne, så de selv indberetter alt, hvad de kan, digitalt i stedet for at indsende for eksempel timesedler og kørselsregnskaber på papir, som efterfølgende skal behandles manuelt på et decentralt eller centralt lønkontor, forklarer Birgitte Kjærsgaard.

      – Det giver jo ingen mening, at der fortsat er medarbejdere, som for at få ferie udfylder en blanket til deres leder, som lederen derefter skal bringe videre til en lønmedarbejder, der så kan vende tilbage og meddele, at medarbejderen kan holde ferie. Medarbejderen kan nemt betjene sig selv, så vi kan fjerne de unødvendige arbejdsgange, mener Birgitte Kjærsgaard.

      I dag er de ansatte i Odense Kommune så digitale, at det sagtens kan lade sig gøre. Rigtig mange medarbejdere i for eksempel ældreplejen er jo vant til at registrere deres arbejde på deres PDA, og lederne vil være vilde med at kunne godkende de mange forskellige indberetninger på deres iPad i stedet for at få dem på papir.

      Læs artikel: Bedre ressourcestyring i Region Hovedstaden skal optimere patientforløb

      Digitalisering er en nødvendighed

      For kommunen er det ikke alene et ønske at digitalisere området yderligere – det er en nødvendighed:

      – Hvis vi skal kunne løse opgaverne i fremtiden med tanke på både økonomien og den kendsgerning, at mange erfarne løn- og personalemedarbejdere går på pension i de kommende år, skal vi være mere digitale. Vi skal have fat i de medarbejdergrupper, som endnu ikke er draget så tæt ind i den digitale verden – fx dagplejere og pædagoger.

      Vi skal sikre, at de medarbejdere, der føder data, også registrerer egne data. Opgaverne skal starte digitalt i stedet for på papir, hvis vi skal kunne løse opgaverne mere effektivt fremover, siger Birgitte Kjærsgaard.


      Læs mere: Få et totalt overblik på tværs af alle løn- og HR-data

      Læs artikel: Standardrapporter giver sikkerhed for data og datasikkerhed

      Læs mere: Få et effektivt og fleksibelt lønsystem

      • Del
      Lønhåndtering
      Andre læser også
      Cybercrime

      Cybercrime skal bekæmpes med risikovurderinger

      Robot at Work

      Få så sat de robotter i gang med arbejdet

      Digitaliseringsgrad og brugervenlighed

      Kommunernes digitaliseringsgrad kan stadig forbedres

      Offentlige Eksperter
      SamfundsDesign C/O EG A/S
      Lautrupvang 24, 2750 Ballerup
      +45 7013 2211
      Persondatapolitik