Digitalisering handler om at give patienterne den bedste pleje

Digitale løsninger og innovation er vigtig, når man skal klare fremtidens udfordringer for sundhedsvæsenet – også i Sverige. Et af Sveriges største og nordligste län, hvilket svarer til en dansk region, er Västerbottens län. Her arbejder Sara Lewerentz som digitaliserings- og teknikdirektør for at skabe de bedste forudsætninger for at komme i mål med opgaven.

Sygeplejerske

Sammen med sundhedspersonale, beslutningstagere og borgerne arbejder svenskerne med forskning, innovation, udvikling, ledelse og uddannelse. Foto: Colourbox

Digitalisering: I Västerbottens län har de en 2020-plan, som skal digitalisere og innovere sundhedsområdet. Men arbejdet er først lige begyndt, erkender Sara Lewerentz som er digitaliserings- og teknikdirektør i Västerbottens län:

– Nu samler vi kræfter for at skabe en forandring i sundhedsvæsenet. Målet for 2020 er, at innovationer og digitale bæredygtige løsninger bliver en naturlig del af sundhedsvæsenet, siger Sara Lewerentz.

Digitalisering, der involverer tekniske løsninger og innovationer, der understøtter beboere og patienter, men også medarbejdere i det daglige arbejde, er i det hele taget et strategisk vigtigt spørgsmål for Landstinget.

Samler flere indsatsområder

Det nye indsats for digitalisering og medicinsk teknologi begyndte i slutningen af 2016 og omfatter Center for Medicinsk Teknologi og strålingsfysik, e-sundhed og informatik. Målet er at samle aktiviteter med mange fælles kontaktpunkter for at styrke den digitale udvikling. Men turen er først lige begyndt.

Sammen med sundhedspersonale, beslutningstagere og borgerne arbejder svenskerne med forskning, innovation, udvikling, ledelse og uddannelse.

- Jeg og mine ledere forsøger at være ude i afdelingerne  for at få sat den rigtige retning på arbejdet. Det er her, hvor vores arbejde skal ses. Ønsket i organisationen om digitalisering er stort, og vores mål er at kunne hjælpe dem med ressourcer og viden, siger Sara Lewerentz.

Læs mere: Västerbottens Landsting

Borgerne tilfredse med e-services

Landstinget har længe arbejdet med at tilbyde forskellige måder, hvorpå patienter selv kan blive en del af plejen, og borgerne i Västerbotten har taget godt imod de e-services, som landstinget har etableret.

Ifølge en undersøgelse af SKI, Svenskt Kvalitetsindex/EPSI Rating Group, er länets borgere meget tilfredse, og de digitale ydelser modtog i gennemsnit 88 point på en skala fra 1 og 100.

En af forklaringerne på det gode resultat er formentlig, at länet har haft borgerne i fokus i deres digitaliseringsarbejde:

- Vi ser i hvert fald i vores kundetilfredshedsstudier, at det er vigtigt at have kunden og kunderejsen i fokus i digitaliseringen, hvilket Västerbottens Landsting har formået, siger den danske landeansvarlig, Helene Söderberg EPSI /SKI, der står bag undersøgelsen, og understreger, at det faktisk sjældent er hverdagskost med så gode resultater:

- Generelt ser vi at digitalisering primært har været drevet af IT-folk, når det burde have været drevet fra et andet perspektiv - kundeperspektivet. Så det gode råd er, sørg for at du har de rette folk til at arbejde med digitalisering.

Læs mere: Sådan kan du digitalisere det offentlige

Og länet er tilfreds!

I Västerbotten Län er Sara Lewerentz, da også tilfreds med det foreløbige resultat af indsatsen:

- Det er et godt resultat. Nu ved vi, hvordan den aktuelle situation ser ud. Det næste skridt er at lave en undersøgelse blandt sundhedspersonale. Herfra kan vi sætte mål for fremtiden. Hvis vi lykkes i at øge brugen af e-services, kan det frigøre tid til vores medarbejdere, der kan fokusere på de patienter, der har brug for at møde sundhedspersonale på plads. Det handler om at få en god balance mellem teknologi og mennesker, siger Sara Lewerentz.

I dag ved borgerne ikke, hvad der findes, og vi fortæller ikke altid om tilbuddet. Vi skal begynde at "sælge" e-services. Sara Lewerentz, digitaliserings- og teknikdirektør i Västerbottens läns Landsting.

Undersøgelsen viser dog også, at selv om seks ud af ti borgere godt kan tænke på at bruge en e-service, er det ifølge samme måling kun to af de ti borgere, der bruger en e-service på sundhedsområdet.

- I dag ved borgerne ikke, hvad der findes, og vi fortæller ikke altid om tilbuddet. Vi skal begynde at "sælge" e-services, siger Sara Lewerentz.

Læs mere: Om EPSI Ratings studier

Nye ændringer for at møde fremtiden

I løbet af det år, hvor hun har arbejdet for Landstinget, er der blevet udviklet en langsigtet strategi for forretningsområdet. Der er dannet et nyt ledelsesteam med deltagelse af eksterne konsulenter for at øge viden på området.

Informatikorganisationen er blevet omdannet til at blive mere effektiv og integreret med virksomheden. En ny it-chef og en e-Health Manager er blevet ansat, og der er ved at blive ansat ledere i informationsteknologi i den centrale administration.

De digitale initiativer, der eksisterede i Landstinget, er samlet og kortlagt for at undgå projekter med samme eller modstridende mål og for at sikre, at de ikke ender som pilotprojekter, men når ud og gør en forskel for patienterne.

- Det eneste vi ved om fremtiden er, at vi ikke ved hvad der skal ske. Vi skal derfor udvikle både strukturer og kulturer for at skabe en åben og hurtig organisation. Ellers vil vi ikke kunne imødekomme de behov, krav og forventninger der kommer, siger Sara Lewerentz.

Disse ændringer tager tid, erkender kender Sara Lewerentz, der tidligere har arbejdet med store forandringsprocesser. Hun har erfaring i både den private industri og den offentlige sektor og er altid forsigtig med at holde øje med målet og medbringe medarbejdere.

- Digitalisering og pleje bør ikke være adskilte spor. Vi er ét og har det samme mål, at giver patienterne den bedste pleje, siger Sara Lewerentz. digitaliserings- og teknikdirektør i Västerbottens län.

Vil du vide mere om arbejdet med at designe borgerens rejse gennem offentlige it-systemer? Læs artiklen: Rejsende brugervenlighed

Læs artikel: Ressourceplanlægning - Gør op med sygehusenes planlægningssiloer

Læs mere: En skræddersyet løsning til jeres afdeling