
Samtidig med at KL peger på et potentiale for digital udvikling, er det KL's medlemmer, altså kommunerne, der ofte er med til at gøre den digitale tilværelse sur for de enkelte tilbud, mener direktøren for Socialt Lederforum. Foto: Per Roholt
Landets sociale døgntilbud skal være mere effektive, og her kan digitalisering løse en del af udfordringerne. Det fremgår af KL's inspirationskatalog, Effektive veje til mere effektiv drift af botilbud. Der er da også plads til forbedringer, men forventningerne er stærkt overdrevne, advarer direktøren for Socialt Lederforum.
Samtidig med at KL peger på et potentiale for digital udvikling, er det KL's medlemmer, altså kommunerne, der ofte er med til at gøre den digitale tilværelse sur for de enkelte tilbud, mener direktøren for Socialt Lederforum. Foto: Per Roholt
Siden jeg afsluttede min uddannelse som journalist fra Danmarks Journalisthøjskole i 1986, har jeg erhvervet mig en bred erfaring med forretningsudvikling, kommunikation og marketing, samt organisation og ledelse på både strategisk og operationelt niveau i privat og offentligt regi.
Jeg arbejder for EG, det offentlige Danmarks mest værdifulde samarbejdspartner, fordi vi tager medansvar for at udvikle den offentlige velfærd gennem digitalisering.
Som redaktør for SamfundsDesign er jeg altid på udkig efter spændende, vedkommende relevante historier om digitalisering af det offentlige Danmark. Så kontakt mig, hvis du sammen med os vil være med til at forankre den digitale forandring, der skal sikre velfærdssamfundet – og når vores børn bliver forældre.
Kontakt og følg Per Roholt
Digitalisering: Ganske vist er der plads til forbedringer, men der er ingen grund til urealistiske forventninger om millionbesparelser på digitalisering på de sociale tilbud. I hvert fald ikke ifølge direktør Bo Mollerup, Socialt Lederforum.
Han er for så vidt enig i, at KL's inspirationskatalog, "Veje til en mere effektiv drift af botilbud", peger på en række potentielle områder, hvor der sandsynligvis er mulighed for at optimere hverdagens rutiner på mange botilbud, men han advarer samtidig mod at drage forhastede konklusioner i den forbindelse.
- Tilbuddene inden for det specialiserede socialområde har igennem mange år været vant til at dokumentere og til at arbejde efter nøje fastlagte mål. Det har været et krav til de enkelte tilbud, der har været en del af new public management-styringsformen, siger Bo Mollerup, der er direktør for Socialt Lederforum, som er en landsdækkende interesseorganisation for tilbud til mennesker inden for handicap- og psykiatriområdet. Foreningens omdrejningspunkt er offentlig ledelse og udøvelse af velfærdsledelse.
Dokumentation har drevet digitalisering
Netop det årelange fokus på dokumentation har derfor allerede fået mange sociale tilbud til at arbejde digitalt.
- Derfor giver det ikke umiddelbart mening at antage, at samtlige 1.800 tilbud ikke for længst er begyndt at arbejde efter en effektiviseringsdagsorden, for det er langt de fleste allerede. Der er i den grad taget fat, også når det gælder dokumentation og digitalisering, siger Bo Mollerup.
Selvom Bo Mollerup gerne ser digitalisering sat på dagsordenen, er han derfor skeptisk over for ikke mindst afsenderen af de gode forslag:
- Det er vigtigt at være opmærksom på, at afsenderen er KL med det indbyggede modsætningsforhold, der ligger i det, mener han.
Lad pengene blive på socialområdet
Samtidig med at KL peger på et potentiale for digital udvikling, er det KL's medlemmer, altså kommunerne, der ofte er med til at gøre den digitale tilværelse sur for de enkelte tilbud, mener Bo Mollerup:
- Det sker eksempelvis ved at anvise det enkelte tilbud koncernløsninger og indkøbsaftaler, der muligvis har deres berettigelse på selve rådhuset, men som ofte ender som alt for dyre og alt for rigide 'spændetrøjer' på tilbudsniveau, siger han og fortsætter:
- Erfaringerne siger os, at en digital oprustning som den, der allerede er i gang på det specialiserede socialområde, er meget omkostningstung, da der ud over omfattende startudgifter i form af uddannelse og opkvalificering af personalet er tale om betragtelige løbende udgifter til nyanskaffelser og til vedligeholdelse af personalets kvalifikationsniveau.
Derfor kan man ikke bare konkludere, at de midler, der spares ved en optimering af hverdagsrutinerne, bare kan bruges til hullede cykelstier eller ekstra bade til kommunens ældre. Umiddelbart er min vurdering, at disse midler er nødt til at blive i det enkelte tilbud for overhovedet at holde den digitale effektivisering i gang.
Der er således ikke tale om en mulighed for kapitalisering af hidtil uudnyttede besparelsesområder, men alene om en nødvendig opdatering af måden, der dokumenteres på, hvis det skal stilles meget firkantet op, siger Bo Mollerup
Læs mere om indsatsen for at effektivisere driften af landets botilbud på det specialiserede socialområde i "Veje til en mere effektiv drift af botilbud", som er udgivet af KL's Konsulentvirksomhed, KLK, og Deloitte.