Offentlig service on demand?

AIRBNB. Uber. Netflix. Vi kender historierne. De gode og de dårlige. Og vi har hørt de relaterede buzzwords til ukendelighed. Men hvad hvis vi bød forretningsmodellerne velkommen i det offentlige? Findes der faktisk en anden og mere innovativ vej til bedre offentlig service end udbud og indkøbsaftaler?

Sygeplejerske on demand

Måske er det ikke en hel åndssvag idé, at jeg om tredive år kan bestille min personlige hjemmesygeplejerske on demand og efterfølgende rate henholdsvis hendes støvsuger-, pleje- og- omsorgsevner. Foto: Colourbox

Offentlig service: I aftalen om kommunernes økonomi for 2018 kunne vi læse, hvordan det offentlige skulle være bedre til at købe ind, bedre til at konkurrenceudsætte og bedre til at bruge eksisterende indkøbsaftaler.

Formålet var egentlig nobelt nok. Der skulle spares penge. Og vi skulle have øget compliance, så alle blev glade. Der var bare et problem. Så simpelt er det ikke.

Børnehaven Mariehønen ønsker måske ikke at bruge kommunens indkøbsaftale om levering af billig frugt fra onlinefrugt.com, fordi de rent faktisk ser et pædagogisk potentiale i at handle ind i den lokale Netto sammen med børnene. 

Og Børnehaven Solstrålen bruger ikke aftalen, fordi forældrebestyrelsen ønsker indkøb af økologisk frugt plukket af CSR-certificerede bjergbondehænder fra Peru. Compliance er på mange måder en hvepserede af forskellige behov, som den offentlige myndigheds indkøber virkelig skal stramme sig an for at afdække – noget der kræver tid, knofedt og indsigt. Og samtidig tre forhold, som den centralt siddende offentlige indkøber ofte ikke besidder. I det mindste ikke i nødvendig grad.

Læs aftalen: Aftale om kommunernes økonomi for 2018

Kan vi lære af Uber og de andre?

Men hvad så, hvis vi i stedet lod os inspirere af Uber og AirBNB's forretningsmodeller i det offentlige? Hvad hvis kommuner og andre offentlige myndigheder fik mulighed for at lægge udbud og prisaftaler på hylden, og i stedet lod markedet imødekomme behovene på eget initiativ? Mon ikke der på bedste disruptive vis ville dukke et eller flere tilbud op, som ville sikre nye innovative tjenester? Tag fx tolkning som et område.

Og forestil dig så en app. Hvor tolkene melder sig direkte til den pågældende tjeneste, lægger deres bankkontonumre, tider, priser og ydelser ind. Og hvor sagsbehandler efterfølgende kan bestille et tid til fysisk Farsi-tolkning i jobcentret på mandag klokken og samtidig får den billigste pris på markedet. Og hvor både tolk, sagsbehandler og borger rater hinanden efterfølgende, så man løbende får målt kvaliteten. Hver gang. Og ikke mindst: hvor pengene for ydelsen går direkte til leverandøren af ydelsen (tolken i dette tilfælde!) og ikke til et flødeskummende tolkebureau, der ser sig nødsaget til at dumpe timeprisen hvert andet år for at kunne vinde det næste offentlige udbud i rækken - det udbud, der som sædvanlig vægter én ting allerhøjest: nemlig prisen. 

Læs artikel:Yngre Læger har fået deres egen app til vagtregistrering

Kunne man desuden forestille sig, at forretningsmodellen ville sikre en langt mere agil udvikling, hvor teknologiske kvantespring og mindre behovsændringer kunne indarbejdes løbende i tjenesten? Jeg tror det. For hvad ville tale i mod, at tjenesten let kunne udvides med live-oversættelses-algoritmer fra Google og IBM, når de ellers bliver modne nok til at tage opgaven på sig?

Jeg siger ikke, at en Uber-forretningsmodel er ufejlbarlig. Så langt fra. Tal med fagforeningerne om det! Og jeg siger heller ikke, at alle serviceydelser nødvendigvis er lige velegnede til at indgå i denne type modeller. Men måske er det heller ikke en hel åndssvag idé, at jeg om tredive år kan bestille min hjemmehjælp on demand og efterfølgende rate henholdsvis hendes støvsuger-, pleje- og- omsorgsevner. Hvis det ellers giver mening for mig som borger, for bestiller og for udfører.

Jeg tror omvendt ikke på, at indkøbsaftaler som forretningsmodel er særlig anvendelig i forhold til at sikre forandringsparathed og omfavnelsen af ny teknologi. Og jeg tror heller ikke på, indkøbsaftaler er særligt gode til at sikre compliance, kvalitet eller laveste pris.

Læs artikel: Digitalisering kalder på nye lederkompetencer

Men hvorfor er det så ofte svaret på det hele i det offentlige? Og hvorfor er der ikke initiativer i aftalerne om kommunernes økonomi, der fokuserer på potentialerne ved øget behovsafdækning, skæve forretningsmodeller og nye teknologier. Jeg tror faktisk, tankeeksperimenterne ville føre noget godt med sig.

Vil du inspireres mere?

Download gratis whitepaper: Gentænk processerne, frigør ressourcer og øg kvaliteten

Læs mere: Eksempler på løsninger, der skaber mere offentlig velfærd