• Om SamfundsDesign
  • Redaktion
  • Temaer
  • Myndighed
  • Borgerdialog
  • Serviceydelser
  • Administration
Søg
    • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    • Borgerinvolverende digitalisering
    • Effektbaseret indsats
    • Dataetik
    • Big Data & Disruption
    • Effektbaseret økonomistyring
    • Sundhed
    Digitalisering - Skandale

    Digitalisering: Sådan undgår du at ende på forsiden

    Et tæt og respektfuldt partnerskab mellem kunde og leverandør kan være en vej uden om formiddagsbladenes forsider, når det handler om digitalisering.

    SKI1

    Selv komplekse it-indkøb er lettere på SKI

    SKI er sat i verden for at gøre offentlige indkøb bedre og billigere. Selv komplekse it-køb er både lettere og billigere på SKI rammeaftaler.

    Digitalisering - Forventningsafstemning

    Digitalisering: Sådan bruger du din business case bedst

    En god business case kan vise gevinsten af dit it-projekt, men nogle projekter især hvis de involverer digitalisering er rigtig svære at måle på.

    Læs flere artikler om Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    Coding class Odense

    Kodning er lige så vigtig som engelsk for folkeskolen

    Tusindvis af skolelever har været igennem et 5-dages undervisningsforløb, Coding Class. Her lærer de at kode og løse kreative opgaver - og de elsker det.

    Digitalisering - Brugerdreven

    Digitalisering: Sådan sikrer du, at brugerne er med dig – hele vejen

    Mange borgere har dårlige oplevelser med offentlige it-systemer, og det kan gå ud over tiltroen til digitalisering og nye it-systemer.

    Innorun _ Photo by Noah Buscher on Unsplash

    InnoRun19 skal kreere nye digitale velfærdsløsninger

    Hvordan kan vi komme op med helt nye innovative og digitale velfærdsløsninger? InnoRun19 er måske en del af svaret.

    Læs flere artikler om Borgerinvolverende digitalisering
    Faglige KvalitetsOplysninger 1

    Overskuelige progressionsdata begejstrer socialpolitikerne

    Ved at samtænke it og arbejdsgange på tværs med FKO og progressionsdata får borgerne nye muligheder for aktiv involvering i arbejdet med egne indsatsmål.

    Johnny-Iversen-divisionsdirektør-EG
    Play

    Tre grunde til at ønske sig mere digitalisering i 2020

    Hvordan får vi med digitalisering løst flere opgaver i det offentlige for de samme penge? Ved hjælp af offentlig digitalisering, mener divisionsdirektør Johnny Iversen, EG.

    Fokus på effekt

    Både leverandør og kunde bør fokusere på effekt

    Det offentlige bør i højere grad benytte sig af muligheden for at udvide den grundlæggende leverancekontrakt med en tillægskontrakt, der fokuserer på effekt.

    Læs flere artikler om Effektbaseret indsats
    Alex_Vanopslagh-Fotograf_Steen_Brogaard

    Digitaliseringen må ikke knægte borgernes frihedsrettigheder

    Digitaliseringen hænger sammen med lovgivningen generelt og vi må ikke gå på kompromis med borgernes frihedsrettigheder, mener Liberal Alliance.

    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Johnny-Iversen-divisionsdirektør-EG
    Play

    Tre grunde til at ønske sig mere digitalisering i 2020

    Hvordan får vi med digitalisering løst flere opgaver i det offentlige for de samme penge? Ved hjælp af offentlig digitalisering, mener divisionsdirektør Johnny Iversen, EG.

    Læs flere artikler om Dataetik
    Poul Venø, Herning Kommune

    Mobilen ændrer den offentlige sektor

    Alle taler om AI og droner som det nye sort, men det er mobilien, der lige nu innoverer den offentlige sektor. Tag med på besøg hos en mobil-elsker i Herning.

    Steffen Rugtved

    Smart digitalisering er et slow-fix

    Digitalisering kan være det slow-fix, der gør det muligt for kommunerne at levere mere og bedre ydelser på handicap- og psykiatriområdet.

    Jakob Svejgaard

    Schyyy – ikke et ord om digitalisering!

    Da Danmark fik en ny regering, fik den ikke en ny digitaliseringsstrategi. I det hele taget er regeringen noget tavs om sine planer for digitalisering.

    Læs flere artikler om Big Data & Disruption
    Business case som legitimering

    Business case skal ofte legitimere trufne valg

    Alt for ofte er beslutningen om at foretage et indkøb allerede truffet, når en business case skrives. Og derfor bliver den tilpasset, så enderne mødes – også selvom det ikke svarer til virkeligheden.

    Selvfølgelighedsledelse

    Økonomistyring: Selvfølgelighedsledelse blokerer for god ledelse

    Selvfølgelighedsledelse er fjenden i Per Nikolaj Bukhs nye bog om offentlig økonomistyring, Strategi og styring med effekt. Læs anmeldelse på SamfundsDesign.

    Rigtig embedsmand

    Rigtige (embeds)mænd laver en god businesscase

    En god businesscase er forudsætning for en effektiv gevinstrealisering. I det offentlige er man desværre både dårlig til at arbejde med businesscase og realisere gevinsterne.

    Læs flere artikler om Effektbaseret økonomistyring
    Sundhedsmodul

    Tilsynskritik satte fokus på sundhed og en digital løsning

    Styrelsen for Patientsikkerhed uddelte i 2018 både ris og ros til Region Midtjylland, som besluttede at ensarte og it-understøtte med digital dokumentationen.

    Meaningful use

    Guide til meningsfuld brug af digital vagtplanlægning

    Mange barrierer forhindrer meningsfuld brug af digitale vagtplansløsninger. Digital vagtplanlægning skal derfor indføres med sund fornuft. Se guide til meaningful use.

    Planning and roster

    Stigende fokus på vagtplanlægning og ressourcestyring

    Vagtplanlægning og ressourcestyring er hotte emner både herhjemme og i udlandet. Læs næste artikel i vores serie om strategisk vagtplanlægning.

    Læs flere artikler om Sundhed
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    Fem gode it-råd_Colourbox

    Seks gode råd om it-sikkerhed i det offentlige

    Din organisations it-sikkerhed er aldrig bedre end det svageste led – nemlig medarbejderne. Her er seks gode råd om, hvad du særligt skal holde øje med.

    Portugisisk sundhedsvæsen

    Nu falder GDPR-bøderne tungt i Europa

    Nu begynder GDPR-bøderne at falde tungt rundt om i Europa. Dermed er det på tide at give sine procedurer et eftersyn, skriver Jesper Bergstedt, 2ndC, i sin klumme.

    DatAmerika

    GDPR: God Bless DatAmerika!

    DatAmerika er det nye digitale kontinent, hvor borgeren har sin frihed i form af retten til at råde over egne data – via GDPR. DatAmerika er dog kun et af tre digitale kontinenter.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Aeldre

    Whitepaper – Bliv et af de effektive botilbud

    Kravet om effektive botilbud gælder også for dag- og døgntilbud på det specialiserede socialområde. Download EG's gratis whitepaper om 10 veje til effektive botilbud.

    Fælles Faglige Begreber

    Fælles Faglige Begreber: Meningsfuld og brugbar dokumentation

    Fælles Faglige Begreber har stort potentiale, mener programchef for digitale projekter på social- og ældreområdet, Gitte Duelund, KL. Læs mere om FFB, VUM og FSIII.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Businesscasen: Fordi vi forvalter andre folks penge!

    Respekten for andre folks penge er vigtig, når man går i gang med at udarbejde den businesscase, der danner grundlag for et nyt projekt.

    Den 4.bølgeplan

    Digitaliseringsstyrelsen er godt tilfreds

    Digitaliseringsstyrelsens nye opgørelse viser, at løsningerne i den fjerde digitaliseringsbølge lever op til ønsket om, at 80 % af kommunikation mellem borger og det offentlige er digital.

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Brugeroplevelse
    SD_Dispensation for nemid

    Bedemandseffekten kan måske løse et digitalt problem

    Bedemandseffekten: Ældre borgere behøver ikke nødvendigvis at søge om dispensation fra at skulle bruge digitale selvbetjeningsløsninger.

    digitalisering

    Danskerne er trygge ved digitale løsninger – men der er plads til forbedring

    Danskerne er grundlæggende trygge ved at kommunikere digitalt med det offentlige.

    Virtuelle Assistenter

    Virtuelle assistenter overtager flere og flere opgaver

    Virtuelle assistenter (VA) er både fjernarbejdere, der udnytter internetforbindelsen optimalt, og digitale chatbots med kunstig intelligens.

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    • Professionalisering
    • Brugeroplevelse
    • Målopfyldelse
    Ældrepleje og data

    Brugen af data stiger, men hvad med kvaliteten?

    Bedre udnyttelse af data er afgørende, hvis man vil optimere ældreplejen. Men det kræver, at frontmedarbejerne bliver bedre til at forstå data.

    Affaldsrobotten Roberta

    Robot tager skraldet på plejecenteret

    Servicerobotten Roberta tager skraldet på plejecenter i Ikast-Brande Kommune

    Bo Mollerup ved skrivebordet

    Digitale forventninger til botilbud er overdrevne

    Sociale tilbud kan stadig digitalisere yderligere, men forventningerne til effektiviseringsgevinsterne er overdrevne, mener Socialt Lederforum.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    digitalisering

    Recovery: Undersøgelse aflivede myter

    Recovery. Kan dokumentation være en vigtig medspiller i den meget individuelle recovery-proces, det er at komme videre i sit liv, når man er ramt af psykiske problemstillinger?

    Vores mentale barriere for, hvor meget teknologi vi accepterer i hverdagen, flytter sig hele tiden. Snart kan du  måske møde robotlægen.

    Bliver Mixed Reality en realitet i almen praksis?

    Kan Mixed Reality medvirke til bedre diagnoser og behandling hos de praktiserende læger og speciallæger? Det mener eksperter fra Microsoft og EG Healthcare.

    Pillerobot

    Nu får ældre en robot til at styre pillerne

    Robot skal håndtere medicin hos ældre borgere i eget hjem. Ni kommuner er gået sammen om køb af pillerobot og digitalisering

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    Effektmåling handler om valg

    Effektmåling skal skabe mening

    Effektmåling.Valg af værdisæt, når man måler på delmålene, kan virke som en triviel opgave, men det kan medføre store konsekvenser for det pædagogiske personales arbejde.

    KRAP-Digital

    Digital udgave af KRAP sælger sig selv

    KRAP, én af de mest udbredte udredningsmetoder på det specialiserede socialområde, kommer nu i en digital version i samarbejde med EG.

    Judges

    Pro & Con effektmåling på socialområdet

    Man får, hvad man beder om, og det man måler på, får man også ofte. Men er det så godt eller skidt?

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Effektivisering
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Johnny-Iversen-divisionsdirektør-EG
    Play

    Tre grunde til at ønske sig mere digitalisering i 2020

    Hvordan får vi med digitalisering løst flere opgaver i det offentlige for de samme penge? Ved hjælp af offentlig digitalisering, mener divisionsdirektør Johnny Iversen, EG.

    Kommunaldirektørens tre roller

    En kommunaldirektør behøver ikke at være digitaliseringsekspert

    Kommunaldirektøren behøver ikke at være digitaliseringsekspert, men skal kende sine digitale roller.

    Læs flere artikler om Effektivisering
    Digital-familie

    Gratis kilder til gode råd og information om GDPR

    GDPR er noget af en mundfuld for de fleste databeskyttelsesansvarlige, men flere offentlige hjemmesider tilbyder gratis gode råd og information.

    GDPR

    GDPR vil ændre hverdagen for dig og din it-leverandør

    Den 25. maj 2018 skal både du og din it-leverandør være klar til at overholde GDPR, EU's persondataforordning.

    De 12 vigtigste spørgsmål

    Kender du de 12 vigtigste spørgsmål til den dataansvarlige?

    Datatilsynet har offentliggjort 12 spørgsmål, som den dataansvarlig med fordel kan buge som forberedelse inden den nye databeskyttelsesforordning træder i kraft 25-05 2018.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Kommunaldirektørens tre roller

    En kommunaldirektør behøver ikke at være digitaliseringsekspert

    Kommunaldirektøren behøver ikke at være digitaliseringsekspert, men skal kende sine digitale roller.

    Born Digital

    Er din arbejdsplads klar til de digitale indfødte?

    Digitale indfødte indtager arbejdspladsen i voksende omfang, og de kommer med nye krav og forventninger. Digitale indfødte finder ikke rammerne på din arbejdsplads lige så vigtige som dig.

    Digital Kommunaldirektør

    Digitalisering gør, at man som kommunaldirektør ikke kan læne sig tilbage

    For ti år siden handlede digitalisering og it for en kommunaldirektør mest om at have gode relationer til Kommunedata, men den tid er forbi.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Årets businesscase-undersøgelse: Gevinsterne halter stadig!

    Gevinstrealisering halter stadig i virksomhederne. Men flere - også offentlige virksomheder - erkender, at en businesscase er vigtig, viser årets businesscase-undersøgelse.

    Management

    Forretningskritiske initiativer skal ledes og styres

    Store forretningskritiske initiativer skal styres, og Martin J. Ernst, partner i 1stroke, har tre bud på relevante styringsniveauer.

    Arbejdsgang

    Otte gode grunde til at arbejde med procesoptegning

    Procesoptegning er en disciplin, som fortjener langt større respekt, for procesoptimering giver en langt mere struktureret og kvalificeret tilgang til gevinstrealisering

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Temaer
      • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
      • Borgerinvolverende digitalisering
      • Effektbaseret indsats
      • Dataetik
      • Big Data & Disruption
      • Effektbaseret økonomistyring
      • Sundhed
    • Myndighed
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
    • Borgerdialog
      • Brugeroplevelse
    • Serviceydelser
      • Professionalisering
      • Brugeroplevelse
      • Målopfyldelse
    • Administration
      • Effektivisering
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
      • Om SamfundsDesign
      • Redaktion
      • Temaer
      • Effektbaseret indsats
      • EG KRAP: Bygger bro mellem sagsbehandleren og den unges egne mål
      • 22. juni 2018
      • Børn & Unge
      • Effektbaseret indsats

      EG KRAP: Bygger bro mellem sagsbehandleren og den unges egne mål

      På Elleslettegård har medarbejderne i det seneste halvandet år arbejdet med KRAP-metoden. Med sin anerkendende tilgang passer metoden nemlig perfekt til de unge, der skal bygges op til at tro på egne kompetencer. Med en ny digital udgave af metoden, EG KRAP, ser både ledelse og medarbejdere desuden helt nye muligheder for at integrere metoden i hverdagen og den øvrige dokumentation om borgerens mål, delmål og udvikling.

      EG-KRAP-Elleslettegård

      Både ledelse og medarbejdere på helhedstilbuddet Elleslettegård i Vedbæk er begejstrede for KRAP-metoden, der er lige præcis det værktøj, som medarbejderne har brug for i dialogen med de unge. Foto: Elleslettegård

      Per Roholt Per Roholt
      Om Per Roholt

      Siden jeg afsluttede min uddannelse som journalist fra Danmarks Journalisthøjskole i 1986, har jeg erhvervet mig en bred erfaring med forretningsudvikling, kommunikation og marketing, samt organisation og ledelse på både strategisk og operationelt niveau i privat og offentligt regi.

      Jeg arbejder for EG, det offentlige Danmarks mest værdifulde samarbejdspartner, fordi vi tager medansvar for at udvikle den offentlige velfærd gennem digitalisering.

      Som redaktør for SamfundsDesign er jeg altid på udkig efter spændende, vedkommende relevante historier om digitalisering af det offentlige Danmark. Så kontakt mig, hvis du sammen med os vil være med til at forankre den digitale forandring, der skal sikre velfærdssamfundet – og når vores børn bliver forældre.

      Kontakt og følg Per Roholt

      • Email: peroh@eg.dk

      Udvalgte artikler

      VUM og DHUV

      Af: Per Roholt

      DHUM & VUM

      Amerikanerne elsker at måle: Men vi kan ikke ukritisk kopiere deres tilgang

      Af: Per Roholt

      Amerikanerne elsker at måle

      De humanoide velfærdsrobotter kommer

      Af: Per Roholt

      Robotter

      Se alle artikler af Per Roholt

      EG KRAP: For et ungt menneske med kognitive udfordringer kan det være meget svært lige at sætte ord på, hvad man er god til. Ofte er det meget lettere at få øje på egne fejl og mangler. For man kan jo ikke det samme som andre.

      Derfor er både ledelse og medarbejdere på helhedstilbuddet Elleslettegård i Vedbæk begejstrede for mødet med den anerkendende metode KRAP, der er lige præcis det værktøj, som medarbejderne har brug for i dialogen med de unge.

      – Vi er faktisk vilde med KRAP-metoden, fordi den virker i praksis som et effektivt dialogværktøj med de unge, siger Carina Hasselby, leder af Elleslettegårds bogruppe.

      Allerede nu er KRAP-dokumentation derfor et vigtigt element, når der hver 6. uge gøres status over mål og delmål for den enkelte unge.

      – I første omgang har vi valgt at fokusere på to af metodens modeller – ressourceblomsten og måltrappen. Begge dele passer perfekt til vores formål. Ikke mindst fordi de er så visuelle og overskuelige at arbejde med både for medarbejderne og de unge. Skemaerne giver helt lavpraktisk mulighed for at etablere en mere meningsfuld dialog med den unge, så KRAP kan fungere som en brobygger mellem socialrådgiverens overordnede mål og den unges egne.

      På den måde bliver det lettere at møde de unge i øjenhøjde og sammen sætte delmål for drømme og visioner, siger Carina Hasselby.

      Uddanner egne konsulenter

      Elleslettegård i Vedbæk er et bo-, uddannelses- og beskæftigelsestilbud for unge mellem 16 og 30 år med særlige behov. Her kan man skræddersy tilbud til de unge, som alle har nedsat funktionsevne og typisk yderligere diagnose, der nedsætter deres kognitive evner.

      De unge kan fx bo på Elleslettegård og arbejde på et af tilbuddets værksteder, fx rideskolen eller et blomsterværksted, eller bo derhjemme og være dagelev på STU-uddannelsen.

      Fælles for Elleslettegårds tilbud er, at man møder de unge med en anerkendende pædagogisk tilgang og en forventning om, at alle kan udvikle sig og få et bedre liv.

      For at få det optimale udbytte af KRAP-metoden har Elleslettegård investeret i den et-årige uddannelse af to medarbejdere til certificerede KRAP-konsulenter, så de kan støtte kollegerne i brugen af metoden i praksis.

      – De deltager fx i de tværfaglige teammøder hver 14. dag for at sikre, at KRAP er en integreret del af møderne, forklarer Carina Hasselby, leder af Elleslettegårds bogruppe.

      Læs artikel: Asgaard går foran for at digitalisere KRAP-metoden

      Digital udgave letter arbejdet

      Tilbuddet har også valgt at investere i den digitale udgave af KRAP-metoden, EG KRAP, der fungerer som en integreret del af deres almindelige socialfaglige it-system, EG Sensum:

      – Vi er først for alvor ved at komme i gang med arbejdet med den digitale version af KRAP, hvor vi er pilottilbud. Men der er ingen tvivl om, at digitaliseringen gør metoden endnu mere anvendelig, mener Stinne Hjorth-Andersen, der er souschef og leder af uddannelses- og beskæftigelsestilbuddene på Elleslettegård:

      Det gode ved digitaliseringen af KRAP-metoden er, at vi får samlet al dokumentation om den enkelte borger i vores dokumentationssystem som en del af den samlede dokumentation. Stinne Hjorth-Andersen, souschef og leder af uddannelses- og beskæftigelsestilbuddene på Elleslettegård

      – Det gode ved digitaliseringen af metoden er, at vi får samlet al dokumentation om den enkelte borger i vores dokumentationssystem som en del af den samlede dokumentation. Samtidig giver anvendelsen af EG Sensum Bosted os en god sikkerhed for, at vi efterlever alle reglerne i EU's nye persondataforordning korrekt, hvilket giver en god tryghed i forhold til måden, vi opbevarer vores persondata på. 

      Læs artiklen: GDPR vil ændre hverdagen for dig og din it-leverandør 

      Sammenhæng mellem mål, delmål og praksis

      En anden vigtig fordel ved den digitale udgave af KRAP-metoden er den tætte sammenhæng mellem mål og delmål på den enkelte borger.

      – Når vi fx i vores STU modtager de overordnede mål fra den unges UU-vejleder, lægger vi dem ind i vores dokumentationssystem EG Sensum. Den digitale udgave af KRAP giver derfor supergod mening, fordi vi kan integrere oplysningerne fra KRAP-skemaer direkte i systemet, hvor vi kan omsætte de overordnede mål til de praktiske delmål, som vi i hverdagen arbejder med sammen med borgeren. Det bliver meget hurtigt synligt for den unge, hvorfor vi sammen arbejder med delmål, og hvorfor det fx er vigtigt at stå op hver morgen, når vækkeuret ringer, siger Stinne Hjorth-Andersen.

      KRAP-metoden skaber et fagligt og pædagogisk refleksionsrum for medarbejderen og den unge, hvor der er mulighed for at få sat ord på både ressourcer og kompetencer hos den unge sammen med den unge, forklarer Stinne Hjorth-Andersen, der også fremhæver fordelene ved, at KRAP er med til at skabe et fælles sprog blandt tilbuddets mange fagligheder og afdelinger.

      Det løfter vores faglighed, at KRAP-målene hele tiden står lige for øjnene af os i dokumentationssystemet. Carina Hasselby, leder af Elleslettegårds Bogruppe.

      Det bekræfter Carina Hasselby, der peger på betydningen af, at de unges kompetencer hele tiden er meget synlige i mængden af dokumentation om den enkelte:

      – Det løfter vores faglighed, at KRAP-målene hele tiden står lige for øjnene af os i dokumentationssystemet. Vi arbejder anerkendende og ressourceorienteret med fokus på den enkeltes delmål, og for os er det vigtigt, at den unge oplever mulighed for at udvikle sig og får en række succesoplevelser ved at opnå realistiske delmål.

      Det stiller store krav til vores medarbejdere, der skal holde fast i den anerkendende tilgang, selv når det er svært. Ved hjælp af KRAP får medarbejderne lettere ved at se det meningsfulde i deres arbejde med et bestemt delmål. Ikke mindst i de situationer, hvor en indsats ikke har givet det ønskede resultat. For det er en stor fordel at kunne vende tilbage til ressourceblomsten eller måltrappen og blive mindet om, hvor det egentlig var, vi kom fra, og hvor vi er på vej hen, så vi kan holde fast i den anerkendende tilgang til den unge, forklarer Carina Hasselby, der også ser, at KRAP gør en stor forskel for de unge:

      – Helt konkret kan de tage deres ressourceblomst- og måltrappe-værktøjer med sig, når de forlader Elleslettegård. Vi har fx tænkt os, at de unge, som slutter på vores STU, skal have en kopi af deres ressourceblomst sammen med deres kompetencebevis, som de kan tage med sig videre i livet, når de bliver i tvivl om egne evner. EG KRAP er udviklet af EG i samarbejde med PsykologCentret i Danmark. Ud over Elleslettegård har døgntilbuddet Asgaard og Esbjerg Kommune været pilotbrugere af EG KRAP.

      EG KRAP til Nexus m.m.

      Samarbejdet mellem PsykologCentret og EG betyder, at den socialfaglige it-løsning EG Sensum Bosted nu understøtter KRAP-metoden med alle de kendte KRAP-værktøjer.

      I løbet af efteråret 2018 vil den digitale udgave af KRAP også kunne anvendes i andre systemer, som fx Nexus, via webservices, ligesom der arbejdes på en standalone-løsning.

      Det er Lene Metner, der er autoriseret psykolog og administerende direktør, som har udviklet KRAP-metoden og insisteret på, at det var tiden at digitalisere metoden:

      – Metoden har i årevis været brugt og bruges på et eller flere områder i næsten alle danske kommuner, i mange regionale og private tilbud og enkelte steder i udlandet. Årsagen er naturligvis, at KRAP giver mening i alle sammenhænge, hvor menneskelig udvikling, læring, relationer og trivsel er i fokus, uanset alder og uanset hvilke udfordringer målgruppen har, forklarer Lene Metner:

      – Når jeg har fundet det vigtigt, at metoden digitaliseres nu, skyldes det, at digitaliseringen gør det meget mere enkelt for brugeren af KRAP at anvende metoden. Samtidig er det lettere at overholde kravene ift. den nye persondataforordning, ligesom man automatisk får de relevante oplysninger præsenteret, når man åbner sit dagbogs- eller notatsystem.

      Evaluering af KRAP-metoden

      KRAP anvendes i dag bredt på det specialiserede socialområde. Ifølge Socialstyrelsens vidensportal er det integrerede, socialpædagogiske koncept Kognitiv, Ressourcefokuseret Anerkendende Pædagogik (KRAP) fx en af de indsatser, som flest botilbud i Region Syddanmark planlagde at indføre, da SFI udgav sin rapport om "Metoder i botilbud" i 2015.

      En søgning på Tilbudsportalen indikerer desuden, at KRAP på landsplan er udbredt og brugt på botilbud for personer med udviklingshæmning. Her angiver 109 ud af 493 botilbud, at de bruger KRAP.

      Socialstyrelsen har derfor arbejdet med en undersøgelse af metodens effekt. Resultatet af undersøgelsen ventes offentliggjort medio maj 2018.

      • Del

      Tag del i den digitale transformation...

      Få værdiskabende artikler, værktøjer og inspiration til digitalisering af den offentlige sektor. Vi udsender én gang om ugen. Kun nyheder. Intet andet. Læs vilkår. Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik.

      Tilmeld dig her:

      Alle-børn-fortjener-en-enkel-og-professionel-sagsbehandling
      Pige og effektivitet
      Whitepaper

      Whitepaper – 10 digitale veje til mere effektive botilbud

      Det moderne botilbud skal være en effektiv og sikker digital arbejdsplads, så de ansatte kan levere den bedst mulige sociale indsats til borgerne. Download EG's gratis whitepaper....

      • Effektbaseret indsats
      • Professionalisering
      Andre læser også
      KRAP-metoden

      Asgaard går foran for at digitalisere KRAP-metoden

      Barn på nettet med far

      Digitale tjenester for børn fraskriver sig etisk ansvar

      Volleyball

      Foreninger bruger ikke altid deres lokalebooking

      EG Sensum Bosted
      Lene Metner, KRAP
      Play
      Artikel

      KRAP: Digital version løser sikkerhedsudfordringer

      KRAP, én af de mest udbredte udredningsmetoder på det specialiserede socialområde, kommer nu i en digital version – EG KRAP....

      • Social & Sundhed
      • Fagekspert
      • Borgerinvolverende digitalisering
      EG Sensum Shareplan
      Piller-DLI-Digital-Medicinhåndtering-Medicinsikkerhed
      Artikel

      Tryg medicinhåndtering på bosteder – hvad skal der til?

      Medicinhåndtering på landets bosteder kan sikres og optimeres digitalt, fx med en integration mellem Medicin.dk og EG Sensum Bosted....

      • Social & Sundhed
      • Borgerinvolverende digitalisering
      effektive botilbud
      Effektbaseret styring
      Whitepaper

      Baggrund: Tiden er til effektbaserede indsatser

      Interessen for evidens, effektbaseret styring, performance management, resultatbaseret styring – og hvad det nu ellers er blevet kaldt gennem årene – er voksende og vedholdende....

      • Kommune
      • Region
      • Digitalisering
      • VUM
      • Beslutningstager
      • ICS
      • Effektbaseret økonomistyring
      SamfundsDesign C/O EG A/S
      Lautrupvang 24, 2750 Ballerup
      +45 7013 2211
      Persondatapolitik