• Om SamfundsDesign
  • Redaktion
  • Temaer
  • Myndighed
  • Borgerdialog
  • Serviceydelser
  • Administration
Søg
    • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    • Borgerinvolverende digitalisering
    • Effektbaseret indsats
    • Dataetik
    • Big Data & Disruption
    • Effektbaseret økonomistyring
    • Sundhed
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    Effektivitet og kvalitet

    Effektivitet baner vejen for bedre kvalitet i botilbud

    Download EG's gratis whitepaper om 10 veje til effektive botilbud. For kravet om et effektivt botilbud gælder også for dag- og døgntilbud på det specialiserede socialområde.

    Digitalisering kræver dialog

    Digitalisering kræver dialog med medarbejderne

    Digitalisering er en del af Hjørring Kommunes DNA. Deres erfaring med de mange projekter med digitalisering viser, at det kræver god dialog med medarbejderne.

    Læs flere artikler om Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    Juicing

    UXR 2: Del 2: Tænk brugerbehov først

    Læs om designfaserne discover, define, develop og deliver i andet afsnit i serien om UXR pg brugerbehov af UX ekspert Niels Pambi.

    Hjemmearbejde

    The Future of UXR: Life after COVID

    UX ekspert Niels Pambi har deltaget i UXRConf Anywhere 2020 og har samlet op på en række spændende findings om livet efter Covid 19.

    UX Reasearch

    UXR 1: Sæt dig i brugerens sted

    UXR er et felt, der lader dig komme helt tæt dine brugere, men det er samtidig også en disciplin med mange misforståelser og faldgruber. Følg vores artikelserie om UXR.

    Læs flere artikler om Borgerinvolverende digitalisering
    På besøg på tilbuddet Horisonten. Foto: Per Roholt

    Dokumentation er en del af praksis

    Selv om det skal gå stærkt, skal der være styr på dokumentationen. På Horisonten er socialfaglige digital dokumentation er en integreret del af praksis.

    Video fra Horisonten
    Play

    Digital dokumentation skal sikre kvalitet for tilbud i vækst

    Når det private tilbud vokser, kommer udfordringen: Hvordan fastholder man kvaliteten? God digital dokumentationspraksis og metoder er svaret.

    Faglige KvalitetsOplysninger 2

    FKO har forandret den sociale indsats på Frederiksberg

    En målrettet indsats for at skabe bedre liv gennem målbar udvikling med FKO betyder, at Frederiksberg Kommune nu står et helt nyt sted.

    Læs flere artikler om Effektbaseret indsats
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    social credit

    Sociale kreditsystemer er i vækst

    Rapport om sociale kreditter viser, at folk er klar til at dele deres private data og gerne vil lade regeringen overvåge deres sociale medieaktivitet af sikkerhedsmæssige årsager.

    IoT-udviklingen

    IoT-udviklingen: Som en Formel 1-racer uden sikkerhedsudstyr

    Tempoet på IoT-udviklingen er høj. Derfor følger IoT-sikkerheden ikke med, mener Gert Læssøe Mikkelsen, leder af Alexandra Instituttets Security Lab.

    Læs flere artikler om Dataetik
    Good advice

    Her er eksperternes digitaliseringsråd

    Eksperternes digitaliseringsråd er altid i høj kurs. Her har vi samlet syv gode råd om offentlig digitalisering i gratis whitepaper

    Kommunernes digitale fremtid

    Guide til kommunernes digitale fremtid

    Der er ingen grund til at frygte, at maskiner og kunstig intelligens overflødiggør menneskene i en digital fremtid. Download gratis whitepaper, og hent ny inspiration.

    Teknologi-radaren

    Høld øje med teknologi-radaren

    Digitale teknologier med potentiale til at disrupte den offentlige sektor dukker hele tiden op. Men der er en udfordring.

    Læs flere artikler om Big Data & Disruption
    Få både guld og grønne skove

    Guld og grønne skove er ingen modsætning

    I dette whitepaper får du viden om, hvordan du forankrer dine it-projekter forretningsmæssigt med fokus på teknologi, processer og organisation.

    Det gode it-projekt

    Det offentlige it-projekt, guldet og de grønne skove

    I dette whitepaper får du viden om, hvordan du forankrer dine it-projekter forretningsmæssigt med fokus på teknologi, processer og organisation.

    To døde sild

    Er den offentlige business case mon en død sild?

    For 8. år i træk gennemfører 1stroke en business case undersøgelse, og igen må konsulenthuset konkludere, at den offentlige business case halter.

    Læs flere artikler om Effektbaseret økonomistyring
    Nye vagtplansystemer

    Nye tider kræver nye vagtplansystemer

    Vagtplanekspert, Tobias Bøggild-Damkvist, beskriver hovedpunkter fra udviklingstendenserne og mulighederne inden for vagtplansystemer.

    Vagtplanlægning

    Se på vagtplanerne med friske øjne

    Vagtplanerne fra EG Optima fra Silkeborg Data tager udgangspunkt i behovet, så ressourcerne anvendes optimalt, og flere opgaver kan løses bedre og billigere.

    Business Intelligence for general practitioners

    Business Intelligence-løsning skal optimere brug af data i læge- og specialklinikker

    Strategisk samarbejde mellem to it-leverandører, TARGIT og EG, fører til ny Business Intelligence-løsning, der optimerer brug af data i læge- og specialklinikker.

    Læs flere artikler om Sundhed
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    Fem gode it-råd_Colourbox

    Seks gode råd om it-sikkerhed i det offentlige

    Din organisations it-sikkerhed er aldrig bedre end det svageste led – nemlig medarbejderne. Her er seks gode råd om, hvad du særligt skal holde øje med.

    Portugisisk sundhedsvæsen

    Nu falder GDPR-bøderne tungt i Europa

    Nu begynder GDPR-bøderne at falde tungt rundt om i Europa. Dermed er det på tide at give sine procedurer et eftersyn, skriver Jesper Bergstedt, 2ndC, i sin klumme.

    DatAmerika

    GDPR: God Bless DatAmerika!

    DatAmerika er det nye digitale kontinent, hvor borgeren har sin frihed i form af retten til at råde over egne data – via GDPR. DatAmerika er dog kun et af tre digitale kontinenter.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Aeldre

    Whitepaper – Bliv et af de effektive botilbud

    Kravet om effektive botilbud gælder også for dag- og døgntilbud på det specialiserede socialområde. Download EG's gratis whitepaper om 10 veje til effektive botilbud.

    Fælles Faglige Begreber

    Fælles Faglige Begreber: Meningsfuld og brugbar dokumentation

    Fælles Faglige Begreber har stort potentiale, mener programchef for digitale projekter på social- og ældreområdet, Gitte Duelund, KL. Læs mere om FFB, VUM og FSIII.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Businesscasen: Fordi vi forvalter andre folks penge!

    Respekten for andre folks penge er vigtig, når man går i gang med at udarbejde den businesscase, der danner grundlag for et nyt projekt.

    Den 4.bølgeplan

    Digitaliseringsstyrelsen er godt tilfreds

    Digitaliseringsstyrelsens nye opgørelse viser, at løsningerne i den fjerde digitaliseringsbølge lever op til ønsket om, at 80 % af kommunikation mellem borger og det offentlige er digital.

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Brugeroplevelse
    SD_Dispensation for nemid

    Bedemandseffekten kan måske løse et digitalt problem

    Bedemandseffekten: Ældre borgere behøver ikke nødvendigvis at søge om dispensation fra at skulle bruge digitale selvbetjeningsløsninger.

    digitalisering

    Danskerne er trygge ved digitale løsninger – men der er plads til forbedring

    Danskerne er grundlæggende trygge ved at kommunikere digitalt med det offentlige.

    Virtuelle Assistenter

    Virtuelle assistenter overtager flere og flere opgaver

    Virtuelle assistenter (VA) er både fjernarbejdere, der udnytter internetforbindelsen optimalt, og digitale chatbots med kunstig intelligens.

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    • Professionalisering
    • Brugeroplevelse
    • Målopfyldelse
    Ældrepleje og data

    Brugen af data stiger, men hvad med kvaliteten?

    Bedre udnyttelse af data er afgørende, hvis man vil optimere ældreplejen. Men det kræver, at frontmedarbejerne bliver bedre til at forstå data.

    Affaldsrobotten Roberta

    Robot tager skraldet på plejecenteret

    Servicerobotten Roberta tager skraldet på plejecenter i Ikast-Brande Kommune

    Bo Mollerup ved skrivebordet

    Digitale forventninger til botilbud er overdrevne

    Sociale tilbud kan stadig digitalisere yderligere, men forventningerne til effektiviseringsgevinsterne er overdrevne, mener Socialt Lederforum.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    digitalisering

    Recovery: Undersøgelse aflivede myter

    Recovery. Kan dokumentation være en vigtig medspiller i den meget individuelle recovery-proces, det er at komme videre i sit liv, når man er ramt af psykiske problemstillinger?

    Vores mentale barriere for, hvor meget teknologi vi accepterer i hverdagen, flytter sig hele tiden. Snart kan du  måske møde robotlægen.

    Bliver Mixed Reality en realitet i almen praksis?

    Kan Mixed Reality medvirke til bedre diagnoser og behandling hos de praktiserende læger og speciallæger? Det mener eksperter fra Microsoft og EG Healthcare.

    Pillerobot

    Nu får ældre en robot til at styre pillerne

    Robot skal håndtere medicin hos ældre borgere i eget hjem. Ni kommuner er gået sammen om køb af pillerobot og digitalisering

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    Effektmåling handler om valg

    Effektmåling skal skabe mening

    Effektmåling.Valg af værdisæt, når man måler på delmålene, kan virke som en triviel opgave, men det kan medføre store konsekvenser for det pædagogiske personales arbejde.

    KRAP-Digital

    Digital udgave af KRAP sælger sig selv

    KRAP, én af de mest udbredte udredningsmetoder på det specialiserede socialområde, kommer nu i en digital version i samarbejde med EG.

    Judges

    Pro & Con effektmåling på socialområdet

    Man får, hvad man beder om, og det man måler på, får man også ofte. Men er det så godt eller skidt?

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Effektivisering
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    IoT-sikkerhed

    Undgå at gøre IoT til de kriminelles slaraffenland

    Mere end 10 milliarder fysiske enheder er allerede forbundet via nettet. Desværre betyder det også, at det bliver mere attraktivt for hackere at forsøge at skaffe sig adgang til enhederne.

    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Læs flere artikler om Effektivisering
    Digital-familie

    Gratis kilder til gode råd og information om GDPR

    GDPR er noget af en mundfuld for de fleste databeskyttelsesansvarlige, men flere offentlige hjemmesider tilbyder gratis gode råd og information.

    GDPR

    GDPR vil ændre hverdagen for dig og din it-leverandør

    Den 25. maj 2018 skal både du og din it-leverandør være klar til at overholde GDPR, EU's persondataforordning.

    De 12 vigtigste spørgsmål

    Kender du de 12 vigtigste spørgsmål til den dataansvarlige?

    Datatilsynet har offentliggjort 12 spørgsmål, som den dataansvarlig med fordel kan bruge i arbejdet med databeskyttelsesforordning, der trådte i kraft 25-05 2018.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Kommunaldirektørens tre roller

    En kommunaldirektør behøver ikke at være digitaliseringsekspert

    Kommunaldirektøren behøver ikke at være digitaliseringsekspert, men skal kende sine digitale roller.

    Born Digital

    Er din arbejdsplads klar til de digitale indfødte?

    Digitale indfødte indtager arbejdspladsen i voksende omfang, og de kommer med nye krav og forventninger. Digitale indfødte finder ikke rammerne på din arbejdsplads lige så vigtige som dig.

    Digital Kommunaldirektør

    Digitalisering gør, at man som kommunaldirektør ikke kan læne sig tilbage

    For ti år siden handlede digitalisering og it for en kommunaldirektør mest om at have gode relationer til Kommunedata, men den tid er forbi.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Årets businesscase-undersøgelse: Gevinsterne halter stadig!

    Gevinstrealisering halter stadig i virksomhederne. Men flere - også offentlige virksomheder - erkender, at en businesscase er vigtig, viser årets businesscase-undersøgelse.

    Management

    Forretningskritiske initiativer skal ledes og styres

    Store forretningskritiske initiativer skal styres, og Martin J. Ernst, partner i 1stroke, har tre bud på relevante styringsniveauer.

    Arbejdsgang

    Otte gode grunde til at arbejde med procesoptegning

    Procesoptegning er en disciplin, som fortjener langt større respekt, for procesoptimering giver en langt mere struktureret og kvalificeret tilgang til gevinstrealisering

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Temaer
      • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
      • Borgerinvolverende digitalisering
      • Effektbaseret indsats
      • Dataetik
      • Big Data & Disruption
      • Effektbaseret økonomistyring
      • Sundhed
    • Myndighed
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
    • Borgerdialog
      • Brugeroplevelse
    • Serviceydelser
      • Professionalisering
      • Brugeroplevelse
      • Målopfyldelse
    • Administration
      • Effektivisering
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
      • Om SamfundsDesign
      • Redaktion
      • Temaer
      • Dataetik
      • Smertensbørnene hedder Sletning og Samtykke
      • 14. september 2018
      • Digitalisering
      • Dataetik
      • Big Data & Disruption

      Smertensbørnene hedder Sletning og Samtykke

      GDPR har sat fokus på datasikkerheden, men mange organisationer er stadig udfordrede.

      Twins

      Smertensbørnene lige nu hedder sletning og samtykke. Foto: Getty Images

      Per Roholt Per Roholt
      Om Per Roholt

      Siden jeg afsluttede min uddannelse som journalist fra Danmarks Journalisthøjskole i 1986, har jeg erhvervet mig en bred erfaring med forretningsudvikling, kommunikation og marketing, samt organisation og ledelse på både strategisk og operationelt niveau i privat og offentligt regi.

      Jeg arbejder for EG, det offentlige Danmarks mest værdifulde samarbejdspartner, fordi vi tager medansvar for at udvikle den offentlige velfærd gennem digitalisering.

      Som redaktør for SamfundsDesign er jeg altid på udkig efter spændende, vedkommende relevante historier om digitalisering af det offentlige Danmark. Så kontakt mig, hvis du sammen med os vil være med til at forankre den digitale forandring, der skal sikre velfærdssamfundet – og når vores børn bliver forældre.

      Kontakt og følg Per Roholt

      • Email: peroh@eg.dk

      Udvalgte artikler

      VUM og DHUV

      Af: Per Roholt

      DHUM & VUM

      Amerikanerne elsker at måle: Men vi kan ikke ukritisk kopiere deres tilgang

      Af: Per Roholt

      Amerikanerne elsker at måle

      De humanoide velfærdsrobotter kommer

      Af: Per Roholt

      Robotter

      Se alle artikler af Per Roholt

      Alle vil gerne sikre borgernes og forbrugernes personoplysninger, men det er svært. Meget svært. Her og nu er to af de største risikoområder,  for de offentlige virksomheder smertensbørnene, sletning og samtykke.

      Det mener CISO og CPO ved Brødrene A&O Johansen A/S Henning Mortensen, der samtidig er formand for Rådet for Digital Sikkerhed.

      - Især sletning er et vanskeligt område, for det er vanvittigt svært at lave en fornuftig slettepolitik, mener Henning Mortensen, der forklarer det med udgangspunkt i to typer data: strukturerede og ikke-strukturerede data.

      To slags data – to slags udfordringer

      De strukturerede data, som kendes fra ERP- og CRM-systemer, er kendetegnet ved, at det er rimeligt klart, hvad der står i de enkelte felter, fx navn, adresse og telefonnummer.

      - Der kan selvfølgelig også være et fritekstfelt, hvor en eller anden har skrevet, at borgeren er en idiot, eller at kunden har fået kræft og derfor ikke kan betale sin regning inden for betalingsfristen. Vi ved dog, hvor sådanne oplysninger står, siger Henning Mortensen og fortsætter:

      - Derfor burde det være relativt enkelt at lave en slettepolitik, der fastlægger, hvad der automatisk skal slettes og hvornår.

      Alligevel er det mere kompliceret end som så at arbejde med sletning og en slettepolitik.

      Fx kan man være nødt til at tage stilling til, hvornår en ordre eller en faktura skal slettes. Ordren skal formodentlig slettes betydeligt hurtigere end fakturaen. Man kan også vurdere, hvor længe man tror, at en kunde finder det rimeligt, at man opbevarer en ordre og en faktura.

      Når et dokument ikke længere tjener noget formål, skal det principielt slettes. Her kan man eventuelt ty til bogføringsloven, der kræver, at et regnskab med dokumentation skal gemmes i mindst fem år – altså at ordren slettes, men at fakturaen gemmes. Der kan dog også være særlige omstændigheder, der gør, at data skal gemmes længere – fx hvis anden lovgivning spiller ind.

      - Derfor kan det være svært at sætte helt enkle sletteregler op. Ofte er man nødt til at definere reglerne konkret i forhold til de enkelte typer af data, forklarer Henning Mortensen, om det første af smertensbørnene, sletning.

      Læs mere: Fem rigtig dårlige sikkerhedsvaner

       

      Sletning af e-mails

      Rigtig svær bliver en slettepolitik imidlertid, når man arbejder med ustrukturerede data, mener Henning Mortensen:

      - Et godt eksempel er sletnng af e-mails. Rigtig mange medarbejdere i både det offentlige og det private gemmer på deres e-mails med dokumenter og har gjort det i årevis.

      Ofte er de mange e-mails bare fulgt med, og it-afdelingerne har købt mere og billigere lagerplads, så der ikke har været behov for at slette e-mails. I sidste ende har det været billigere at gemme end at slette e-mails, hvilket ikke er rimeligt. Hvem tænker på, hvad der ligger under slettede e-mails i en papirkurv, der aldrig er blevet tømt?

      De mange e-mails indeholder ofte et hav af følsomme personoplysninger, lige fra e-mails om navngivne kollegers private forhold til gamle jobansøgninger, sygemeldinger m.m.

      - Fordi der aldrig har været en effektiv procedure for sletning og en slettepolitik, har data hobet sig op. Når man så vil introducere en slettepolitik, støder det ofte på modstand hos medarbejderne, der ikke frivilligt afgiver deres mange e-mails. Nogle finder endda på at flytte deres gamle e-mails til en lagerplads på nettet, når de bliver bedt om at slette dem.

      Her er det fortsat en gigantisk udfordring med sletning for både offentlige og private virksomheder at få regler og procedurer på plads, samtidig med at kulturen for sletning af emails på arbejdspladsen skal bearbejdes og ofte ændres, mener Henning Mortensen:

      - Alle arbejder lige nu i denne retning, men vi har at gøre med en tung arv af gamle data, der hænger som en klods om benet på de fleste organisationer.

      Læs artikel: GDPR: Har du styr på dine medarbejderdata?

      Cookies og samtykke mangler lovgrundlag

      Den anden store udfordring i forbindelse med efterlevelse af GDPR-reglerne er ifølge sikkerhedsekspert Henning Mortensen lige nu reglerne for cookies og samtykke.

      - Alle offentlige og private organisationer er vilde med at indsamle alle mulige former for data via cookies om de borgere eller kunder, der besøger deres hjemmeside.

      De mange data anvendes i deres egne analytics-programmer og deles lystigt med tredjepartsleverandører. Det er data om alt muligt, lige fra hvad du læser, og hvor langt ned på siden du læser, til om du vender tilbage til siden flere gange og meget, meget andet.

      Og efterfølgende bliver data fra de mange cookies brugt:

      - De fleste kender det fra de kommercielle hjemmesider, hvor man kan blive forfulgt af et par sko eller en boremaskine i månedsvis på fx mediernes hjemmesider, hvis man har søgt efter dem på en hjemmeside.

      Det gør det selvfølgelig let for konen at se, hvad man ønsker sig i julegave, men det er ikke rimeligt. De færreste forventer trods alt at blive forfulgt af et par sandaler ned ad Strøget, blot fordi man har været inde i en skobutik og set på varerne.

      Meget tankevækkende viser en undersøgelse, som Radius har foretaget for Microsoft om samtykke og cookies, at godt 60 % af danskerne enten har lavt, meget lavt eller slet intet kendskab til, hvilke data der bliver indsamlet om dem via samtykke og cookies.

      Læs mere: JUC's kursus "Cybersikkerhed"

      E-privacy-direktivet halter

      Problemet med cookies og samtykke i denne sammenhæng er, at det såkaldte e-privacy-direktiv endnu ikke er blevet opdateret.

      - Direktivet skulle have været opdateret, samtidig med at GDPR trådte i kraft den 25. maj 2018. Derfor befinder vi os reelt i et digitalt limbo, idet hverken Erhvervsstyrelsen eller Datastyrelsen endnu har besluttet, hvor grænserne skal gå, fordi retsgrundlaget ikke er på plads.

      Frygten er at komme til at gøre reglerne skrappere i Danmark end i resten af de lande, som vi konkurrerer med, og dermed stille danske virksomheder ringere i konkurrencen.

      I praksis er det meget svært for både organisationer og virksomheder at leve op til kravene om cookies og samtykke lige nu, når reglerne ikke er meldt ud, siger Henning Mortensen, der dog mener, at de bedste virksomheder er godt i gang med at løse opgaven, så godt de kan:

      - Et godt eksempel på, hvordan man kan løse opgaven, kan man finde på Politikens hjemmeside, der på forbilledlig vis har gjort det nemt at se, hvad man har givet samtykke til, og hvordan man kan tilbagekalde sit samtykke.

      Det er sagt til inspiration for både offentlige og private virksomheder. Jeg er rimeligt sikker på, at Politikens fremgangsmåde er lovlig – men vi har som sagt ikke set reglerne endnu, siger Henning Mortensen.

      Læs artikel: Sikkerhedsforanstaltninger – i henhold til databeskyttelsesforordningen

      Læs artikel: Nye cookieregler på vej i sneglefart: Kæmpe lobbyapparat arbejder mod ændringer


      Læs mere: Send personfølsomme data sikkert pr. e-mail

      • Del
      Har I brug for hjælp til at sikre data
      Andre læser også
      Digitaliseringsgrad og brugervenlighed

      Kommunernes digitaliseringsgrad kan stadig forbedres

      Jean-Marc Hemery - design sprint

      Servicedesign: Designsprint skabte opbakning til nyt sundhedsmodul

      FLIS-dataomraader

      FLIS 5.0 omfatter nu ni dataområder

      Webinarer og Events
      SamfundsDesign C/O EG A/S
      Lautrupvang 24, 2750 Ballerup
      +45 7013 2211
      Persondatapolitik