Forsikringsselskabers dataovervågning kræver bedre oplysning og etik

Forsikringsselskaber, der overvåger kunders adfærd mod en rabat, er nødt til at øge deres åbenhed og oplysning om, hvad de gør og ikke gør med persondata - både for at leve op til den kommende EU-dataforordning og for at bevare den digitale tillid.

Dataetik_bilforsikring

I tilfælde af tyveri, vil Alka kunne spore bilen, ved trafikuheld kan Alka se, hvor uheldet er sket, bilens hastighed og acceleration, og ved større uheld vil Falck blive alarmeret og kan ringe efter en ambulance. Foto: Colourbox

Dataetik: Cirka ni procent af bilforsikringskunderne i Alka Forsikring har valgt Alka Boksen. Det er en lille boks, der installeres i bilen og overvåger kundernes kørsel.

Det er på mange måder smart, for i tilfælde af tyveri, vil Alka kunne spore bilen, ved trafikuheld kan Alka se, hvor uheldet er sket, bilens hastighed og acceleration, og ved større uheld vil Falck blive alarmeret og kan ringe efter en ambulance. Og så får kunden 25% rabat på forsikringspræmien. 

Alka Boksen er en del af en stigende ‘pay-as-you-behave-tendens’ i forsikringsverdenen, hvor data spiller en stadig større rolle. Opfører du dig ordentligt og lader dig overvåge, så selskabet kan tjekke dit ansvar ved en ulykke, får du det billigere. Hvis du fx er ansvarlig for en ulykke, kan man se, om du kørte for stærkt. For hver kilometer du kører for stærkt - udover 5 km/t - betaler du 1000 kr i selvrisiko. 

Bagsiden af pay-as-you-behave-tendensen er, at dine data såsom din lokation og adfærd, opsamles og gemmes af selskaberne og deres underleverandører - og hvad gør de egentlig med al den data?

- Vi kun kan se de samme data, som kunderne kan se i Mit Alka, hvor de kan følge deres sag og se data fra boksen et minut, før uheldet skete samt hvor stor en kraft påkørslen var. Det er de eneste data, vi får ind fra vores underleverandør i Italien i tilfælde af en ulykke. Vi kan ikke se, hvad de ellers har lavet, forklarer Alkas proceskonsulent, Lotte Baun, der arbejder med implementering af GDPR, EUs nye dataforordning, der træder i kraft maj 2018. 

-Hvis vores svindelkonsulenter ønsker adgang til data fra alkaboksen, sker det kun med kundens samtykke, og bilen stjæles sætter vi en sporing i gang med det samme, hvilket er aftalt med kunden ved køb af boksen, understreger hun. 

Alka oplever få kritiske kunder, der spørger ind til, hvad de gør med alle de data. Lotte Baun siger, at Alka arbejder på, at blive meget mere skarpe på at fortælle kunderne, hvad de gør med deres oplysninger - i et sprog, som alle forstår, siger hun. 

Alka er kendt i branchen for at være langt fremme med brugen af data og profilering, og Alka Boksen kom da også allerede i 2012. Men ifølge Lotte Baun har selskabet ikke markedsført boksen, så den er blevet en stor forretning. 

- Det var oprindeligt vores hensigt at bruge de data meget mere. Fx at kunne forklare forskellige mønstre såsom, hvordan 18-25-årige mænd kører. Men vi har aldrig nået til at bruge de data, som vi - især dem i pricing - ville, siger Lotte Baun. 

Alkas teknologi i boksen er også allerede ved at blive uddateret. Fx har Telia for nylig introduceret et nyt product, Telia Sense Car, som Alka har indgået partnerskab med og kan henvise deres kunder til. Det består af dels en app til ens smartphone, dels en enhed til at blive installeret i bilen. Brugen af smartphone åbner op for endnu flere tjenester såsom nemt at kunne finde sin bil på en parkeringsplads. 

Telia Sense Car har blot to linjer på sin hjemmeside om de ellers så vigtige data:

"Hvem får adgang til opsamlede data fra min bil? Svar: Ingen får adgang til den opsamlede data, medmindre du har givet din udtrykkelige accept. Det er dig som kunde, der ejer de data, der opsamles, og det er dig, der bestemmer hvem der skal have adgang til dataen". 

Ikke et ord mere, om hvordan man kan komme videre, hvor længe data opbevares, hvornår de slettes, hvem - herunder underleverandører - har adgang til dem og ingen privatlivspolitik. Telia har ligesom Alka klart brug for at oplyse kunderne meget klarere om brugen af data og datasikkerheden. 

- Vi er i Alka i gang med at gennemgå vores aftale med vores italienske underleverandør Octo, som opbevarer dataen i Italien, altså EU. Vi skal bl.a. finde ud af, om vi ikke ligeså godt løbende kunne slette alle data, når der ikke længere er brug for dem. Det ville gøre det meget lettere fremadrettet, lyder det fra Lotte Baun.

Der bliver endnu mere at se til, hvis Alkas udviklingsafdeling får kundernes velsignelse til at indføre pay-as-you-behave overvågning af deres kunder med sundhedsforsikringer. 

Gode råd

  • De tyske myndigheder har lavet nogle gode retningslinjer for, hvordan virksomheder kan forholde sig omkring data fra sporingsenheder. 
  • Data skal holdes seperat. Dvs underleverandøreren leverer real time data men kender ikke navnet på forsikringstageren. Og forsikringsselskabet kender navnet på forsikringstager men får kun de helt nødvendige data - ikke de rå data.
  • Data skal krypteres i boksen og ved transmissioner og det må ikke være muligt at få adgang til boksen direkte. 
  • Hvis der er flere kørere af bilen skal folk have mulighed for hver i sær at belutte om de vil trackes eller ej. Der skal være en sticker i bilen, som giver den information.
  • De opsamlede data må kun bruges til at bestemme en præmie og ikke til erstatningsafgørelser.
  • Forsikringstager skal være informeret, så denne forstår det. 

Tilmeld dig nyhedsbrev

Få værdiskabende artikler, værktøjer og inspiration til digitalisering af den offentlige sektor.