• Om SamfundsDesign
  • Redaktion
  • Temaer
  • Myndighed
  • Borgerdialog
  • Serviceydelser
  • Administration
Søg
    • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    • Borgerinvolverende digitalisering
    • Effektbaseret indsats
    • Dataetik
    • Big Data & Disruption
    • Effektbaseret økonomistyring
    • Sundhed
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    Effektivitet og kvalitet

    Effektivitet baner vejen for bedre kvalitet i botilbud

    Download EG's gratis whitepaper om 10 veje til effektive botilbud. For kravet om et effektivt botilbud gælder også for dag- og døgntilbud på det specialiserede socialområde.

    Digitalisering kræver dialog

    Digitalisering kræver dialog med medarbejderne

    Digitalisering er en del af Hjørring Kommunes DNA. Deres erfaring med de mange projekter med digitalisering viser, at det kræver god dialog med medarbejderne.

    Læs flere artikler om Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    Juicing

    UXR 2: Del 2: Tænk brugerbehov først

    Læs om designfaserne discover, define, develop og deliver i andet afsnit i serien om UXR pg brugerbehov af UX ekspert Niels Pambi.

    Hjemmearbejde

    The Future of UXR: Life after COVID

    UX ekspert Niels Pambi har deltaget i UXRConf Anywhere 2020 og har samlet op på en række spændende findings om livet efter Covid 19.

    UX Reasearch

    UXR 1: Sæt dig i brugerens sted

    UXR er et felt, der lader dig komme helt tæt dine brugere, men det er samtidig også en disciplin med mange misforståelser og faldgruber. Følg vores artikelserie om UXR.

    Læs flere artikler om Borgerinvolverende digitalisering
    På besøg på tilbuddet Horisonten. Foto: Per Roholt

    Dokumentation er en del af praksis

    Selv om det skal gå stærkt, skal der være styr på dokumentationen. På Horisonten er socialfaglige digital dokumentation er en integreret del af praksis.

    Video fra Horisonten
    Play

    Digital dokumentation skal sikre kvalitet for tilbud i vækst

    Når det private tilbud vokser, kommer udfordringen: Hvordan fastholder man kvaliteten? God digital dokumentationspraksis og metoder er svaret.

    Faglige KvalitetsOplysninger 2

    FKO har forandret den sociale indsats på Frederiksberg

    En målrettet indsats for at skabe bedre liv gennem målbar udvikling med FKO betyder, at Frederiksberg Kommune nu står et helt nyt sted.

    Læs flere artikler om Effektbaseret indsats
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    social credit

    Sociale kreditsystemer er i vækst

    Rapport om sociale kreditter viser, at folk er klar til at dele deres private data og gerne vil lade regeringen overvåge deres sociale medieaktivitet af sikkerhedsmæssige årsager.

    IoT-udviklingen

    IoT-udviklingen: Som en Formel 1-racer uden sikkerhedsudstyr

    Tempoet på IoT-udviklingen er høj. Derfor følger IoT-sikkerheden ikke med, mener Gert Læssøe Mikkelsen, leder af Alexandra Instituttets Security Lab.

    Læs flere artikler om Dataetik
    Good advice

    Her er eksperternes digitaliseringsråd

    Eksperternes digitaliseringsråd er altid i høj kurs. Her har vi samlet syv gode råd om offentlig digitalisering i gratis whitepaper

    Kommunernes digitale fremtid

    Guide til kommunernes digitale fremtid

    Der er ingen grund til at frygte, at maskiner og kunstig intelligens overflødiggør menneskene i en digital fremtid. Download gratis whitepaper, og hent ny inspiration.

    Teknologi-radaren

    Høld øje med teknologi-radaren

    Digitale teknologier med potentiale til at disrupte den offentlige sektor dukker hele tiden op. Men der er en udfordring.

    Læs flere artikler om Big Data & Disruption
    Få både guld og grønne skove

    Guld og grønne skove er ingen modsætning

    I dette whitepaper får du viden om, hvordan du forankrer dine it-projekter forretningsmæssigt med fokus på teknologi, processer og organisation.

    Det gode it-projekt

    Det offentlige it-projekt, guldet og de grønne skove

    I dette whitepaper får du viden om, hvordan du forankrer dine it-projekter forretningsmæssigt med fokus på teknologi, processer og organisation.

    To døde sild

    Er den offentlige business case mon en død sild?

    For 8. år i træk gennemfører 1stroke en business case undersøgelse, og igen må konsulenthuset konkludere, at den offentlige business case halter.

    Læs flere artikler om Effektbaseret økonomistyring
    Nye vagtplansystemer

    Nye tider kræver nye vagtplansystemer

    Vagtplanekspert, Tobias Bøggild-Damkvist, beskriver hovedpunkter fra udviklingstendenserne og mulighederne inden for vagtplansystemer.

    Vagtplanlægning

    Se på vagtplanerne med friske øjne

    Vagtplanerne fra EG Optima fra Silkeborg Data tager udgangspunkt i behovet, så ressourcerne anvendes optimalt, og flere opgaver kan løses bedre og billigere.

    Business Intelligence for general practitioners

    Business Intelligence-løsning skal optimere brug af data i læge- og specialklinikker

    Strategisk samarbejde mellem to it-leverandører, TARGIT og EG, fører til ny Business Intelligence-løsning, der optimerer brug af data i læge- og specialklinikker.

    Læs flere artikler om Sundhed
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    Fem gode it-råd_Colourbox

    Seks gode råd om it-sikkerhed i det offentlige

    Din organisations it-sikkerhed er aldrig bedre end det svageste led – nemlig medarbejderne. Her er seks gode råd om, hvad du særligt skal holde øje med.

    Portugisisk sundhedsvæsen

    Nu falder GDPR-bøderne tungt i Europa

    Nu begynder GDPR-bøderne at falde tungt rundt om i Europa. Dermed er det på tide at give sine procedurer et eftersyn, skriver Jesper Bergstedt, 2ndC, i sin klumme.

    DatAmerika

    GDPR: God Bless DatAmerika!

    DatAmerika er det nye digitale kontinent, hvor borgeren har sin frihed i form af retten til at råde over egne data – via GDPR. DatAmerika er dog kun et af tre digitale kontinenter.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Aeldre

    Whitepaper – Bliv et af de effektive botilbud

    Kravet om effektive botilbud gælder også for dag- og døgntilbud på det specialiserede socialområde. Download EG's gratis whitepaper om 10 veje til effektive botilbud.

    Fælles Faglige Begreber

    Fælles Faglige Begreber: Meningsfuld og brugbar dokumentation

    Fælles Faglige Begreber har stort potentiale, mener programchef for digitale projekter på social- og ældreområdet, Gitte Duelund, KL. Læs mere om FFB, VUM og FSIII.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Businesscasen: Fordi vi forvalter andre folks penge!

    Respekten for andre folks penge er vigtig, når man går i gang med at udarbejde den businesscase, der danner grundlag for et nyt projekt.

    Den 4.bølgeplan

    Digitaliseringsstyrelsen er godt tilfreds

    Digitaliseringsstyrelsens nye opgørelse viser, at løsningerne i den fjerde digitaliseringsbølge lever op til ønsket om, at 80 % af kommunikation mellem borger og det offentlige er digital.

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Brugeroplevelse
    SD_Dispensation for nemid

    Bedemandseffekten kan måske løse et digitalt problem

    Bedemandseffekten: Ældre borgere behøver ikke nødvendigvis at søge om dispensation fra at skulle bruge digitale selvbetjeningsløsninger.

    digitalisering

    Danskerne er trygge ved digitale løsninger – men der er plads til forbedring

    Danskerne er grundlæggende trygge ved at kommunikere digitalt med det offentlige.

    Virtuelle Assistenter

    Virtuelle assistenter overtager flere og flere opgaver

    Virtuelle assistenter (VA) er både fjernarbejdere, der udnytter internetforbindelsen optimalt, og digitale chatbots med kunstig intelligens.

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    • Professionalisering
    • Brugeroplevelse
    • Målopfyldelse
    Ældrepleje og data

    Brugen af data stiger, men hvad med kvaliteten?

    Bedre udnyttelse af data er afgørende, hvis man vil optimere ældreplejen. Men det kræver, at frontmedarbejerne bliver bedre til at forstå data.

    Affaldsrobotten Roberta

    Robot tager skraldet på plejecenteret

    Servicerobotten Roberta tager skraldet på plejecenter i Ikast-Brande Kommune

    Bo Mollerup ved skrivebordet

    Digitale forventninger til botilbud er overdrevne

    Sociale tilbud kan stadig digitalisere yderligere, men forventningerne til effektiviseringsgevinsterne er overdrevne, mener Socialt Lederforum.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    digitalisering

    Recovery: Undersøgelse aflivede myter

    Recovery. Kan dokumentation være en vigtig medspiller i den meget individuelle recovery-proces, det er at komme videre i sit liv, når man er ramt af psykiske problemstillinger?

    Vores mentale barriere for, hvor meget teknologi vi accepterer i hverdagen, flytter sig hele tiden. Snart kan du  måske møde robotlægen.

    Bliver Mixed Reality en realitet i almen praksis?

    Kan Mixed Reality medvirke til bedre diagnoser og behandling hos de praktiserende læger og speciallæger? Det mener eksperter fra Microsoft og EG Healthcare.

    Pillerobot

    Nu får ældre en robot til at styre pillerne

    Robot skal håndtere medicin hos ældre borgere i eget hjem. Ni kommuner er gået sammen om køb af pillerobot og digitalisering

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    Effektmåling handler om valg

    Effektmåling skal skabe mening

    Effektmåling.Valg af værdisæt, når man måler på delmålene, kan virke som en triviel opgave, men det kan medføre store konsekvenser for det pædagogiske personales arbejde.

    KRAP-Digital

    Digital udgave af KRAP sælger sig selv

    KRAP, én af de mest udbredte udredningsmetoder på det specialiserede socialområde, kommer nu i en digital version i samarbejde med EG.

    Judges

    Pro & Con effektmåling på socialområdet

    Man får, hvad man beder om, og det man måler på, får man også ofte. Men er det så godt eller skidt?

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Effektivisering
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    IoT-sikkerhed

    Undgå at gøre IoT til de kriminelles slaraffenland

    Mere end 10 milliarder fysiske enheder er allerede forbundet via nettet. Desværre betyder det også, at det bliver mere attraktivt for hackere at forsøge at skaffe sig adgang til enhederne.

    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Læs flere artikler om Effektivisering
    Digital-familie

    Gratis kilder til gode råd og information om GDPR

    GDPR er noget af en mundfuld for de fleste databeskyttelsesansvarlige, men flere offentlige hjemmesider tilbyder gratis gode råd og information.

    GDPR

    GDPR vil ændre hverdagen for dig og din it-leverandør

    Den 25. maj 2018 skal både du og din it-leverandør være klar til at overholde GDPR, EU's persondataforordning.

    De 12 vigtigste spørgsmål

    Kender du de 12 vigtigste spørgsmål til den dataansvarlige?

    Datatilsynet har offentliggjort 12 spørgsmål, som den dataansvarlig med fordel kan bruge i arbejdet med databeskyttelsesforordning, der trådte i kraft 25-05 2018.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Kommunaldirektørens tre roller

    En kommunaldirektør behøver ikke at være digitaliseringsekspert

    Kommunaldirektøren behøver ikke at være digitaliseringsekspert, men skal kende sine digitale roller.

    Born Digital

    Er din arbejdsplads klar til de digitale indfødte?

    Digitale indfødte indtager arbejdspladsen i voksende omfang, og de kommer med nye krav og forventninger. Digitale indfødte finder ikke rammerne på din arbejdsplads lige så vigtige som dig.

    Digital Kommunaldirektør

    Digitalisering gør, at man som kommunaldirektør ikke kan læne sig tilbage

    For ti år siden handlede digitalisering og it for en kommunaldirektør mest om at have gode relationer til Kommunedata, men den tid er forbi.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Årets businesscase-undersøgelse: Gevinsterne halter stadig!

    Gevinstrealisering halter stadig i virksomhederne. Men flere - også offentlige virksomheder - erkender, at en businesscase er vigtig, viser årets businesscase-undersøgelse.

    Management

    Forretningskritiske initiativer skal ledes og styres

    Store forretningskritiske initiativer skal styres, og Martin J. Ernst, partner i 1stroke, har tre bud på relevante styringsniveauer.

    Arbejdsgang

    Otte gode grunde til at arbejde med procesoptegning

    Procesoptegning er en disciplin, som fortjener langt større respekt, for procesoptimering giver en langt mere struktureret og kvalificeret tilgang til gevinstrealisering

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Temaer
      • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
      • Borgerinvolverende digitalisering
      • Effektbaseret indsats
      • Dataetik
      • Big Data & Disruption
      • Effektbaseret økonomistyring
      • Sundhed
    • Myndighed
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
    • Borgerdialog
      • Brugeroplevelse
    • Serviceydelser
      • Professionalisering
      • Brugeroplevelse
      • Målopfyldelse
    • Administration
      • Effektivisering
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
      • Om SamfundsDesign
      • Redaktion
      • Temaer
      • Dataetik
      • Danskerne får Internet of Things i hjemmet med "smarte" elmålere
      • 02. maj 2018
      • Digitalisering
      • Dataetik
      • Big Data & Disruption

      Danskerne får Internet of Things i hjemmet

      Se, hvad der sker, når alle har fået smarte elmålere.

      Internet-of-Things-smarte-elmålere

      Internet of Things rykker ind i danskernes hjem med de nye smarte elmålere, som elbranchen opsætter overalt i Danmark. Foto: Getty Images

      Pernille Tranberg Pernille Tranberg
      Om Pernille Tranberg

      Pernille Tranberg, dataetisk rådgiver
      Medstifter af tænkhandletanken Dataethics.eu

      Medforfatter af bogen Dataetik - den nye konkurrencefordel (2016), Fake It (2012) og andre. Tidligere journalist på Politiken, chefredaktør på Tænk og rådgiver i Berlingske Media. I dag holder hun foredrag om datatidsalderen og digitalt selvforsvar for individer og om dataetik for virksomheder, som hun også rådgiver i at håndtere data på en ansvarlig måde. 
      Hun brænder for, at Norden - og Europa - ændrer den digitale infrastruktur, hvor det er mennesket i centrum og i kontrol over egne data.

      Hjemmeside: dataethicsconsulting.com

      dataethicsconsulting.com

      Kontakt og følg Pernille Tranberg

      • Email: mail@digital-identitet.dk

      Udvalgte artikler

      Forsikringsselskabers dataovervågning kræver bedre oplysning og etik

      Af: Pernille Tranberg

      Dataetik_bilforsikring

      Personlige datakontrol kan være en fordel for alle

      Af: Pernille Tranberg

      Personlig datakontrol

      Digitale tjenester for børn fraskriver sig etisk ansvar

      Af: Pernille Tranberg

      Barn på nettet med far

      Se alle artikler af Pernille Tranberg

      Når alle danskere har fået skiftet deres analoge elmålere ud med digitale, er alle med på Internet of Things-vognen. Det kræver, at elbranchen – og ikke mindst elforbrugerne selv – holder tungen lige i munden, når det gælder vores persondata.

      Smarte biler. Smarte byer. Smartphones. Nu også smarte elmålere. I disse år får danskerne skiftet de analoge elmålere ud, så vi ikke længere selv skal aflæse og indberette forbrug en gang om året. Fremover vil vores elforbrug blive løbende aflæst. Det betyder en lang række nye muligheder – og dataetiske diskussioner.

      - Det vigtigste princip er, at du som elforbruger ejer dine data, og du bestemmer, hvad der skal ske og ikke ske med dine data, siger Martin Lervad Lundø, der som områdeleder hos Energinet er ansvarlig for DataHub.

      DataHub er et centralt og uafhængigt it-system, som ejes og drives af det statslige selskab Energinet. Ud over at samle milliarder af oplysninger om kunder, forbrug og priser håndterer DataHub al datakommunikation mellem aktørerne på elmarkedet. Netselskaberne er ansvarlige for at måle kundernes forbrug og stille disse data til rådighed for DataHub og kundernes elleverandører.

      Martin Lervad Lundø forklarer, at Energinet og branchen gennem længere tid har fokuseret på GDPR, EU's nye dataforordning.

      Hvordan sikrer vi fortsat forbrugernes rettigheder? Hvordan får vi teknisk sikret sletning af alt det, der ikke længere er tvingende nødvendigt at have? Kan vi tynde ud i det? Hvor længe skal vi gemme en kundes eldata? Martin Lervad Lundø, områdeleder, Energinet

      - Hvordan sikrer vi fortsat forbrugernes rettigheder? Hvordan får vi teknisk sikret sletning af alt det, der ikke længere er tvingende nødvendigt at have? Kan vi tynde ud i det? Hvor længe skal vi gemme en kundes eldata? Og så videre, siger Martin Lervad Lundø.

      Kritiske røster

      Der er mange bekymrede røster over digitaliseringen af vores energidata, da de kan sige meget om vores privatliv.

      - Disse data kan sige noget om forbrugsmønstre, daglige rutiner, aktiviteter og livsstil. Er der nogen hjemme? Godt at vide for en indbrudstyv. Er dit køleskab en gammel strømsluger? Den lokale forhandler af hårde hvidevarer er interesseret. Sidder du eller børnene og ser tv eller spiller computerspil hele natten? Er en kæreste, du ikke har fortalt din sagsbehandler om, flyttet ind? Sager for socialforvaltningen, skriver Bent Ole Gram Mortensen, professor ved det juridiske fakultet på SDU.

      Noget nyt er faren for, at nogen kommer ind centralt og laver ravage. De nye elmålere genererer flere data end normale datasystemer, og der er rigtig mange aktører involveret. Martin Salamon, cheføkonom, Forbrugerrådet Tænk

       

      Forbrugerrådet Tænk er især bekymret for hackingrisikoen.

      - Noget nyt er faren for, at nogen kommer ind centralt og laver ravage. De nye elmålere genererer flere data end normale datasystemer, og der er rigtig mange aktører involveret. Da elmålerne kan tilgås udefra, er der en risiko for, at andre uhensigtsmæssigt kan få adgang til dem. Desværre har ikke alle virksomheder taget it-sikkerheden alvorligt nok, sagde cheføkonom Martin Salamon fra Forbrugerrådet Tænk til rådets blad i december 2017.

      Det er de lokale elnetselskaber (fx Radius), altså dem, der sætter vores elmålere op, der alene har adgang til vores energidata.

      Elnetselskaberne rapporterer vores elforbrug til det statslige Energinet, der står for DataHub, som så sender de forbrugsdata videre til de kommercielle elleverandører, som de har ret til at få adgang til. Disse kommercielle elleverandører, som vi frit kan vælge (se dem og deres priser på elpriser.dk), står for cirka 13 % af den samlede elpris. Resten er statsreguleret.

      Radius: Det er privacy by design

      En henvendelse til Radius om ovenstående kritiske røster giver gode forklaringer. Radius oplyser således sine kunder følgende:

      - Alt vores arbejde med energidata sker inden for rammerne af persondataloven og i respekt for principperne om privacy by design. Dermed er der en høj grad af forbrugerbeskyttelse, som heller ikke vil kunne fraviges af elselskaberne. Det indebærer blandt andet, at data ikke lovligt kan handles.

      Radius oplyser i øvrigt, at de selv bruger målerdataene til drifts- og investeringsplanlægning samt til afregning af kundens leverandør.


      Realtidsdata er på vej

      På spørgsmålet om realtidsdata svarer Morten Kidal, kommunikationschef i Radius:

      - Det er vigtigt at minde om, at det er helt almindeligt at have et forbrug på sin adresse, også i tidsrum, hvor man ikke opholder sig på sin bopæl. Det kunne fx være, at man satte en vaskemaskine over, netop havde fyldt sin fryser med varer eller glemmer at slukke for lyset, ventilatoren eller lignende, inden man forlader hjemmet.

      I dag foretager vi udelukkende registrering af målerdata på timebasis. Vi har således ingen realtidsmålinger, men der er visse muligheder for ad hoc at se realtidsmålinger. Morten Kidal, kommunikationschef, Radius

      Han fortæller uddybende:

      - I dag foretager vi udelukkende registrering af målerdata på timebasis. Vi har således ingen realtidsmålinger, men der er visse muligheder for ad hoc at se realtidsmålinger. Vi forventer at få mulighed for at kontakte måleren og se, om der fx er spænding på måleren, hvilket er relevant, hvis en kunde oplyser, at der ikke er strøm i huset. Historisk har vi ved sådanne henvendelser sendt en servicetekniker på kundebesøg, mens vi fremover bliver i stand til at afklare, om det er vores skyld, eller om årsagen skyldes forhold internt hos kunden. Vi vil således kun bruge realtidsmålinger til at belyse specifikke kundehenvendelser, da vores tekniske løsning slet ikke muliggør massiv anvendelse. Både måler- og kommunikationsteknologi er anskaffet til at lave fjernaflæsning til afregningsformål, og vi skulle have valgt helt andre og meget dyrere løsninger, hvis vi også skulle lave realtidsmålinger.

      Læs artikel: Flexafregning baner vejen for fremtiden

       

      Mange nye muligheder

      Med de digitale elmålere kommer der mange nye muligheder:

      - Elleverandørerne får mulighed for at tilbyde flere forskellige produkter, og elforbrugerne får derfor i langt højere grad mulighed for at vælge de produkter, der giver lige netop dem den største fordel, siger Martin Lervad Lundø, DataHub-ansvarlig hos Energinet.

      Ifølge bekendtgørelsen om fjernaflæste elmålere skal det være muligt for forbrugerne efter åbne standarder at koble eksterne enheder til den fjernaflæste elmåler og løbende udtrække forbrugsrelevante data til forskellige formål. Det vil typisk ske via en tredjepart, der har udviklet en helt ny elservice, og altså ikke via lokale elnetselskaber som eksempelvis Radius, som er stramt reguleret.

      Med eksterne enheder vil disse tredjeparter, typisk private virksomheder – med kundens samtykke – kunne indhente realtidsdata. Man vil kunne vælge en service, der gør, at man kan skubbe dele af sit forbrug til om natten og dermed spare penge, eller man vil kunne vælge et fastprisprodukt, ligesom man kan med bankernes flekslån og faste lån. Der vil komme tjenester, hvor man kan konkurrere på sit elforbrug, udregne de bedste priser eller se sin CO2-udledning.

      Med de nye muligheder skal elforbrugerne også holde tungen lige i munden i forhold til, hvilke private virksomheder de vælger at give deres (realtids)eldata til for at modtage en given service.

      Læs mere: Kender du Xellent – en af vores fremtidssikrede og fleksible løsninger til energi og forsyning?

      Se video: Sådan forbedrer Verdo sin kundeservice.

      Læs artikel: Målerdata giver vild indsigt i elnettet

      • Del
      CRM for utility
      Andre læser også
      Jacob Andersen, Aalborg Kommune

      RPA: Tre gode råd til kommunerne om softwarerobotter

      Christoffer Mors

      Kunstig intelligens del 1: Din AI elsker mønstre i arbejdsgange

      Rune Møller Andersen

      GDPR: Dårlige vaner er det offentliges største trussel

      Xellent
      SamfundsDesign C/O EG A/S
      Lautrupvang 24, 2750 Ballerup
      +45 7013 2211
      Persondatapolitik