Utålmodig udvikler venter stadig på gennembrud

Adam Søholm Hansen mistede tålmodigheden med systemet i forbindelse med en udredning for astma. Han satte sig derfor for at udvikle en digital astmadagbog. Men han må stadig være tålmodig. For selvom løsningen er klar, lader brugerne vente på sig. Læs hvorfor.

Astma-Dagbog-AppStore

Nu er Astma Dagbog klar, og lægerne positive. Så mangler astmapatienterne bare at melde sig, forklarer CEO Adam Søholm Hansen, Astmatech. Foto: Colourbox.

Astma: Iværksætteren Adam Søholm Hansen har udviklet en app, der gør det let for både ham selv og andre astmapatienter at registrere deres Peak Flow-målinger, astmasymptomer og astmamedicin.

Han udviklede løsningen, fordi han var træt af besværet med at indsende sine astmamålinger med PostNord. Og vente på svaret fra lægen. Men selvom løsningen nu er klar til brug, må han stadig vente, nemlig på brugere af appen.

- Applikationen er blevet lanceret på App Store og desuden godkendt til forsendelse af journaler til lægens EPJ-system, så alt er klart, fortæller Adam Søholm Hansen, der har fået følgeskab i sit firma Astmatech af en marketingdirektør Casper Jørgensen. For nu skal løsningen ud over rampen:

- Vi markedsfører vores app på de sociale medier, og vi har sendt plakater ud til alle praktiserende læger og ambulatorier som en opfordring til at tage værktøjet i brug. Så vi forventer da, at Astma Dagbogen vil blive taget i brug af patienterne her i 2018, siger Adam Søholm Hansen, der kun var 18 år og gik i gymnasiet, da han kastede sig ud i opgaven som iværksætter af Astma Dagbog.

Fra blyant til astma-app

I 2016/17 var han nemlig selv igennem et langt udredningsforløb for at få afklaret, om årsagen til hans åndedrætsbesvær var astma.

Igennem hele forløbet irriterede det Adam Søholm Hansen, at det var en gammeldags dagbog, ført på papir med blyant, der dannede grundlaget for, at lægen kunne stille en diagnose og lave et planlægningsforløb.

Læs artiklen: Tabte tålmodigheden: Udviklede digital astmadagbog som app

Når dagbogen var udfyldt, skulle den desuden en langsommelig tur med PostNord til lægen, og det fik i sidste ende Adam Søholm Hansen til at miste tålmodigheden, og han fik udviklet sin egen app.

Ud over at give lægen de nødvendige målinger til at stille en diagnose giver den digitale astmadagbog også astmapatienten mulighed for at følge med i sin egen sygdom i form af et dashboard, der viser Peak Flow-niveau i forskellige zoner (rød, gul og grøn), gennemsnitlige Peak Flow i forhold til normalværdien, daglige variationstal og niveau, symptomstatus og -alvorlighed samt performance ved medicinindtagning.

For at gøre det let for patienten at føre dagbog er løsningen gjort så enkel som muligt og minder fx borgeren om, hvornår man skal registrere sine værdier, og hvornår dagbogen skal sendes til lægen, ligesom den særlige app også kan minde om, hvornår man skal indtage sin astmamedicin.

Læs mere: Astma Dagbog

Hvor svært har det været at få dialog med lægerne?

Det har ikke været svært. Vi valgte at gå direkte til de praktiserende læger og ambulatorierne på sygehusene ved at sende en plakat og et følgebrev.

Vi havde en idé om, at det ville være den bedste metode til at markedsføre os over for lægerne, hvilket også har vist sig at være rigtigt. Efter at lægerne modtog plakaten og brevet, har vi fået opringninger fra lægerne, og de var alle positive over for projektet.

Hvad er det for betænkeligheder, du hører?

Tvivlen, jeg hører rundt omkring hos lægerne, er, om applikationen understøtter deres lægesystem, så de ikke opfordrer deres patienter til at tage produktet i brug, og patienten så i sidste ende ikke kan sende rapporten til lægen.

Lægerne kan godt se, at den digitale version af Astma Dagbog er meget bedre end den nuværende metode, og vil derfor tage produktet i brug. CEO Adam Søholm Hansen, Astmatech

Ud over det med lægesystemet hører vi ikke så meget andet end, at det er en god idé, og at lægerne, som ringer, gerne vil tage det i brug. Derfor har vi også lavet en særlig FAQ-side, hvor lægerne kan læse mere om, hvilke systemer vi understøtter, forklarer den unge CEO Adam Søholm Hansen, der er glad for, at lægerne har taget godt imod løsningen:

- Lægerne vil gerne tage produktet i brug, og de synes faktisk, det er en meget god idé. Lægerne kan godt se, at den digitale version af Astma Dagbog er meget bedre end den nuværende metode, og vil derfor tage produktet i brug.

Nu er produktet klar, og lægerne positive. Så mangler astmapatienterne bare at melde sig.

Hvor mange brugere af løsningen er der nu?

Der er ikke nok brugere. Vi kæmper stadig med at få astmapatienterne til at tage værktøjet i brug.

Hvad skal der til for at få flere brugere på løsningen?

Da årstiden nu er sommer, er der ikke så mange symptomer på astma, og derfor benytter astmatikerne ikke astmadagbøger om sommeren.

Vi venter på, at det bliver efterår, så astmatikerne skal udfylde astmadagbøger og tage medicin op til flere gange dagligt. Så håber vi, at astmatikerne vil tage værktøjet i brug til efteråret.

Hvad er målet for de kommende år?

Først og fremmest skal vi have værktøjet spredt ud til så mange astmatikere som muligt. Derfor er målene for de næste år at konvertere Astma Dagbog til Android-enheder og derefter sprede budskabet til Skandinavien og senere Europa, forklarer Adam Søholm Hansen, Astmatech. 

Vil du vide mere?

Brugervenlige digitale selvbetjeningsløsninger skaber værdi og styrker dialogen mellem det offentlige, den enkelte borger og virksomhederne.

På Astmatechs egen hjemmeside kan du læse mere om, hvordan Astma Dagbog fungerer.

Et de af lægesystemer, der understøtter den digitale dagbog, er EG Clinea, der er et skræddersyet system til klinikker og sygehuse.

Læs mere: Tryghed, tillid og vækst – eksempler på borgervenlige selvbetjeningsløsninger