Find jeres digitale it-guld i sprækkerne

Herning Kommunes digitaliseringsstrategi for 2017 til 2020 bygger på fire grundlæggende principper, der alle tager sigte på at skabe værdi for borgeren. Men ikke alt skal digitaliseres for digitaliseringens egen skyld.

Digitalisering-Find-guldet

Herning Kommune er opmærksom på, at man skal finde guldet i sprækkerne mellem afdelingerne, når man digitaliserer. Foto: Colourbox.

Digitalisering: Værdi er nøgleordet for al digitalisering i Herning Kommune:

- Digitaliseringen betyder noget for os. Men vi har sat et klart fokus på de områder, hvor det skaber værdi for borgere, for virksomhederne og for medarbejdere, når vi digitaliserer, forklarer kommunens it- og digitaliseringschef, Poul Venø.

Derfor inddrager kommunen altid borgerne, inden man udvikler en selvbetjeningsløsning, og ofte bliver digitale løsninger suppleret eller afløst med tilbud om fysiske møder eller telefonsamtaler, hvis det giver bedst mening.

Det digitale guld

Desuden er kommunen opmærksom på, at det også er i krydsfeltet mellem to forvaltninger, at det digitale guld skal findes.

- Her kan vi ofte hjælpe borgerne med en bedre service ved at udvikle løsninger, der skaber sammenhæng i sagsbehandlingen – og dermed øget værdi for borgeren og vore medarbejdere, mener Poul Venø. 

Se interviewet med it- og digitaliseringschef, Poul Venø, Herning Kommune, hvor han uddyber, hvordan kommunen fokuserer på værdi i digitaliseringsløsningerne.