• Om SamfundsDesign
  • Redaktion
  • Temaer
  • Myndighed
  • Borgerdialog
  • Serviceydelser
  • Administration
Søg
    • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    • Borgerinvolverende digitalisering
    • Effektbaseret indsats
    • Dataetik
    • Big Data & Disruption
    • Effektbaseret økonomistyring
    • Sundhed
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    Effektivitet og kvalitet

    Effektivitet baner vejen for bedre kvalitet i botilbud

    Download EG's gratis whitepaper om 10 veje til effektive botilbud. For kravet om et effektivt botilbud gælder også for dag- og døgntilbud på det specialiserede socialområde.

    Digitalisering kræver dialog

    Digitalisering kræver dialog med medarbejderne

    Digitalisering er en del af Hjørring Kommunes DNA. Deres erfaring med de mange projekter med digitalisering viser, at det kræver god dialog med medarbejderne.

    Læs flere artikler om Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    Juicing

    UXR 2: Del 2: Tænk brugerbehov først

    Læs om designfaserne discover, define, develop og deliver i andet afsnit i serien om UXR pg brugerbehov af UX ekspert Niels Pambi.

    Hjemmearbejde

    The Future of UXR: Life after COVID

    UX ekspert Niels Pambi har deltaget i UXRConf Anywhere 2020 og har samlet op på en række spændende findings om livet efter Covid 19.

    UX Reasearch

    UXR 1: Sæt dig i brugerens sted

    UXR er et felt, der lader dig komme helt tæt dine brugere, men det er samtidig også en disciplin med mange misforståelser og faldgruber. Følg vores artikelserie om UXR.

    Læs flere artikler om Borgerinvolverende digitalisering
    På besøg på tilbuddet Horisonten. Foto: Per Roholt

    Dokumentation er en del af praksis

    Selv om det skal gå stærkt, skal der være styr på dokumentationen. På Horisonten er socialfaglige digital dokumentation er en integreret del af praksis.

    Video fra Horisonten
    Play

    Digital dokumentation skal sikre kvalitet for tilbud i vækst

    Når det private tilbud vokser, kommer udfordringen: Hvordan fastholder man kvaliteten? God digital dokumentationspraksis og metoder er svaret.

    Faglige KvalitetsOplysninger 2

    FKO har forandret den sociale indsats på Frederiksberg

    En målrettet indsats for at skabe bedre liv gennem målbar udvikling med FKO betyder, at Frederiksberg Kommune nu står et helt nyt sted.

    Læs flere artikler om Effektbaseret indsats
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    social credit

    Sociale kreditsystemer er i vækst

    Rapport om sociale kreditter viser, at folk er klar til at dele deres private data og gerne vil lade regeringen overvåge deres sociale medieaktivitet af sikkerhedsmæssige årsager.

    IoT-udviklingen

    IoT-udviklingen: Som en Formel 1-racer uden sikkerhedsudstyr

    Tempoet på IoT-udviklingen er høj. Derfor følger IoT-sikkerheden ikke med, mener Gert Læssøe Mikkelsen, leder af Alexandra Instituttets Security Lab.

    Læs flere artikler om Dataetik
    Good advice

    Her er eksperternes digitaliseringsråd

    Eksperternes digitaliseringsråd er altid i høj kurs. Her har vi samlet syv gode råd om offentlig digitalisering i gratis whitepaper

    Kommunernes digitale fremtid

    Guide til kommunernes digitale fremtid

    Der er ingen grund til at frygte, at maskiner og kunstig intelligens overflødiggør menneskene i en digital fremtid. Download gratis whitepaper, og hent ny inspiration.

    Teknologi-radaren

    Høld øje med teknologi-radaren

    Digitale teknologier med potentiale til at disrupte den offentlige sektor dukker hele tiden op. Men der er en udfordring.

    Læs flere artikler om Big Data & Disruption
    Få både guld og grønne skove

    Guld og grønne skove er ingen modsætning

    I dette whitepaper får du viden om, hvordan du forankrer dine it-projekter forretningsmæssigt med fokus på teknologi, processer og organisation.

    Det gode it-projekt

    Det offentlige it-projekt, guldet og de grønne skove

    I dette whitepaper får du viden om, hvordan du forankrer dine it-projekter forretningsmæssigt med fokus på teknologi, processer og organisation.

    To døde sild

    Er den offentlige business case mon en død sild?

    For 8. år i træk gennemfører 1stroke en business case undersøgelse, og igen må konsulenthuset konkludere, at den offentlige business case halter.

    Læs flere artikler om Effektbaseret økonomistyring
    Nye vagtplansystemer

    Nye tider kræver nye vagtplansystemer

    Vagtplanekspert, Tobias Bøggild-Damkvist, beskriver hovedpunkter fra udviklingstendenserne og mulighederne inden for vagtplansystemer.

    Vagtplanlægning

    Se på vagtplanerne med friske øjne

    Vagtplanerne fra EG Optima fra Silkeborg Data tager udgangspunkt i behovet, så ressourcerne anvendes optimalt, og flere opgaver kan løses bedre og billigere.

    Business Intelligence for general practitioners

    Business Intelligence-løsning skal optimere brug af data i læge- og specialklinikker

    Strategisk samarbejde mellem to it-leverandører, TARGIT og EG, fører til ny Business Intelligence-løsning, der optimerer brug af data i læge- og specialklinikker.

    Læs flere artikler om Sundhed
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    Fem gode it-råd_Colourbox

    Seks gode råd om it-sikkerhed i det offentlige

    Din organisations it-sikkerhed er aldrig bedre end det svageste led – nemlig medarbejderne. Her er seks gode råd om, hvad du særligt skal holde øje med.

    Portugisisk sundhedsvæsen

    Nu falder GDPR-bøderne tungt i Europa

    Nu begynder GDPR-bøderne at falde tungt rundt om i Europa. Dermed er det på tide at give sine procedurer et eftersyn, skriver Jesper Bergstedt, 2ndC, i sin klumme.

    DatAmerika

    GDPR: God Bless DatAmerika!

    DatAmerika er det nye digitale kontinent, hvor borgeren har sin frihed i form af retten til at råde over egne data – via GDPR. DatAmerika er dog kun et af tre digitale kontinenter.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Aeldre

    Whitepaper – Bliv et af de effektive botilbud

    Kravet om effektive botilbud gælder også for dag- og døgntilbud på det specialiserede socialområde. Download EG's gratis whitepaper om 10 veje til effektive botilbud.

    Fælles Faglige Begreber

    Fælles Faglige Begreber: Meningsfuld og brugbar dokumentation

    Fælles Faglige Begreber har stort potentiale, mener programchef for digitale projekter på social- og ældreområdet, Gitte Duelund, KL. Læs mere om FFB, VUM og FSIII.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Businesscasen: Fordi vi forvalter andre folks penge!

    Respekten for andre folks penge er vigtig, når man går i gang med at udarbejde den businesscase, der danner grundlag for et nyt projekt.

    Den 4.bølgeplan

    Digitaliseringsstyrelsen er godt tilfreds

    Digitaliseringsstyrelsens nye opgørelse viser, at løsningerne i den fjerde digitaliseringsbølge lever op til ønsket om, at 80 % af kommunikation mellem borger og det offentlige er digital.

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Brugeroplevelse
    SD_Dispensation for nemid

    Bedemandseffekten kan måske løse et digitalt problem

    Bedemandseffekten: Ældre borgere behøver ikke nødvendigvis at søge om dispensation fra at skulle bruge digitale selvbetjeningsløsninger.

    digitalisering

    Danskerne er trygge ved digitale løsninger – men der er plads til forbedring

    Danskerne er grundlæggende trygge ved at kommunikere digitalt med det offentlige.

    Virtuelle Assistenter

    Virtuelle assistenter overtager flere og flere opgaver

    Virtuelle assistenter (VA) er både fjernarbejdere, der udnytter internetforbindelsen optimalt, og digitale chatbots med kunstig intelligens.

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    • Professionalisering
    • Brugeroplevelse
    • Målopfyldelse
    Ældrepleje og data

    Brugen af data stiger, men hvad med kvaliteten?

    Bedre udnyttelse af data er afgørende, hvis man vil optimere ældreplejen. Men det kræver, at frontmedarbejerne bliver bedre til at forstå data.

    Affaldsrobotten Roberta

    Robot tager skraldet på plejecenteret

    Servicerobotten Roberta tager skraldet på plejecenter i Ikast-Brande Kommune

    Bo Mollerup ved skrivebordet

    Digitale forventninger til botilbud er overdrevne

    Sociale tilbud kan stadig digitalisere yderligere, men forventningerne til effektiviseringsgevinsterne er overdrevne, mener Socialt Lederforum.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    digitalisering

    Recovery: Undersøgelse aflivede myter

    Recovery. Kan dokumentation være en vigtig medspiller i den meget individuelle recovery-proces, det er at komme videre i sit liv, når man er ramt af psykiske problemstillinger?

    Vores mentale barriere for, hvor meget teknologi vi accepterer i hverdagen, flytter sig hele tiden. Snart kan du  måske møde robotlægen.

    Bliver Mixed Reality en realitet i almen praksis?

    Kan Mixed Reality medvirke til bedre diagnoser og behandling hos de praktiserende læger og speciallæger? Det mener eksperter fra Microsoft og EG Healthcare.

    Pillerobot

    Nu får ældre en robot til at styre pillerne

    Robot skal håndtere medicin hos ældre borgere i eget hjem. Ni kommuner er gået sammen om køb af pillerobot og digitalisering

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    Effektmåling handler om valg

    Effektmåling skal skabe mening

    Effektmåling.Valg af værdisæt, når man måler på delmålene, kan virke som en triviel opgave, men det kan medføre store konsekvenser for det pædagogiske personales arbejde.

    KRAP-Digital

    Digital udgave af KRAP sælger sig selv

    KRAP, én af de mest udbredte udredningsmetoder på det specialiserede socialområde, kommer nu i en digital version i samarbejde med EG.

    Judges

    Pro & Con effektmåling på socialområdet

    Man får, hvad man beder om, og det man måler på, får man også ofte. Men er det så godt eller skidt?

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Effektivisering
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    IoT-sikkerhed

    Undgå at gøre IoT til de kriminelles slaraffenland

    Mere end 10 milliarder fysiske enheder er allerede forbundet via nettet. Desværre betyder det også, at det bliver mere attraktivt for hackere at forsøge at skaffe sig adgang til enhederne.

    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Læs flere artikler om Effektivisering
    Digital-familie

    Gratis kilder til gode råd og information om GDPR

    GDPR er noget af en mundfuld for de fleste databeskyttelsesansvarlige, men flere offentlige hjemmesider tilbyder gratis gode råd og information.

    GDPR

    GDPR vil ændre hverdagen for dig og din it-leverandør

    Den 25. maj 2018 skal både du og din it-leverandør være klar til at overholde GDPR, EU's persondataforordning.

    De 12 vigtigste spørgsmål

    Kender du de 12 vigtigste spørgsmål til den dataansvarlige?

    Datatilsynet har offentliggjort 12 spørgsmål, som den dataansvarlig med fordel kan bruge i arbejdet med databeskyttelsesforordning, der trådte i kraft 25-05 2018.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Kommunaldirektørens tre roller

    En kommunaldirektør behøver ikke at være digitaliseringsekspert

    Kommunaldirektøren behøver ikke at være digitaliseringsekspert, men skal kende sine digitale roller.

    Born Digital

    Er din arbejdsplads klar til de digitale indfødte?

    Digitale indfødte indtager arbejdspladsen i voksende omfang, og de kommer med nye krav og forventninger. Digitale indfødte finder ikke rammerne på din arbejdsplads lige så vigtige som dig.

    Digital Kommunaldirektør

    Digitalisering gør, at man som kommunaldirektør ikke kan læne sig tilbage

    For ti år siden handlede digitalisering og it for en kommunaldirektør mest om at have gode relationer til Kommunedata, men den tid er forbi.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Årets businesscase-undersøgelse: Gevinsterne halter stadig!

    Gevinstrealisering halter stadig i virksomhederne. Men flere - også offentlige virksomheder - erkender, at en businesscase er vigtig, viser årets businesscase-undersøgelse.

    Management

    Forretningskritiske initiativer skal ledes og styres

    Store forretningskritiske initiativer skal styres, og Martin J. Ernst, partner i 1stroke, har tre bud på relevante styringsniveauer.

    Arbejdsgang

    Otte gode grunde til at arbejde med procesoptegning

    Procesoptegning er en disciplin, som fortjener langt større respekt, for procesoptimering giver en langt mere struktureret og kvalificeret tilgang til gevinstrealisering

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Temaer
      • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
      • Borgerinvolverende digitalisering
      • Effektbaseret indsats
      • Dataetik
      • Big Data & Disruption
      • Effektbaseret økonomistyring
      • Sundhed
    • Myndighed
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
    • Borgerdialog
      • Brugeroplevelse
    • Serviceydelser
      • Professionalisering
      • Brugeroplevelse
      • Målopfyldelse
    • Administration
      • Effektivisering
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
      • Om SamfundsDesign
      • Redaktion
      • Temaer
      • Borgerinvolverende digitalisering
      • Digital Medicin
      • 13. marts 2017
      • Børn & Unge
      • Kommune
      • Region
      • Social & Sundhed
      • Digitalisering
      • VUM

      Medicinhåndtering: Brug it til at undgå de mest almindelige medicinfejl

      God digital praksis, hvor der er styr på medicinlager og overblik over, hvem der har ansvaret for medicinhåndteringen, kan være en måde at begrænse medicinfejlene på.

      Piller

      Digitale opslagsværk som promedicin.dk kan være med til at øge medicinsikkerheden

      Per Roholt Per Roholt
      Om Per Roholt

      Siden jeg afsluttede min uddannelse som journalist fra Danmarks Journalisthøjskole i 1986, har jeg erhvervet mig en bred erfaring med forretningsudvikling, kommunikation og marketing, samt organisation og ledelse på både strategisk og operationelt niveau i privat og offentligt regi.

      Jeg arbejder for EG, det offentlige Danmarks mest værdifulde samarbejdspartner, fordi vi tager medansvar for at udvikle den offentlige velfærd gennem digitalisering.

      Som redaktør for SamfundsDesign er jeg altid på udkig efter spændende, vedkommende relevante historier om digitalisering af det offentlige Danmark. Så kontakt mig, hvis du sammen med os vil være med til at forankre den digitale forandring, der skal sikre velfærdssamfundet – og når vores børn bliver forældre.

      Kontakt og følg Per Roholt

      • Email: peroh@eg.dk

      Udvalgte artikler

      VUM og DHUV

      Af: Per Roholt

      DHUM & VUM

      Amerikanerne elsker at måle: Men vi kan ikke ukritisk kopiere deres tilgang

      Af: Per Roholt

      Amerikanerne elsker at måle

      De humanoide velfærdsrobotter kommer

      Af: Per Roholt

      Robotter

      Se alle artikler af Per Roholt

      Borgere i botilbud og andre tilbud på det sociale område er storforbrugere af medicin. Faktisk får borgere med fysiske og psykiske handicap i botilbud i gennemsnit 5,2 lægemidler til fast behov og 2,3 lægemidler efter behov og er derfor naturligvis også ekstra udsatte for medicinfejl.

      God digital praksis, hvor der er styr på medicinlager og overblik over, hvem der har ansvaret for medicinhåndteringen, kan være en måde at begrænse medicinfejlene på.

      Patientombuddet har i en rapport dokumenteret ikke mindre 10.676 tilfælde af utilsigtede hændelser vedrørende medicinering fra september 2010 til april 2013 i kommunale og regionale botilbud og i de øvrige kommunale tilbud til borgere med handicap.

      De mange tilfælde er alarmerende. Ikke mindst fordi mange af de præparater, som anvendes, er yderst potente. To af de dokumenterede tilfælde havde da også dødelig udgang.

      Utilsigtede hændelser kan måske undgås med digitale løsninger

      Langt de fleste tilfælde – 93 % af alle medicinfejlene – gjorde dog ingen eller kun mild skade på den fejlmedicinerede borger. Alligevel er der god grund til at gøre sig klart, hvor fejlene sker, og overveje, hvad man kan gøre for at undgå fejlene.

      Først og fremmest kan det være nyttigt at se på, hvor fejlene opstår – og hvad man kan gøre for at forebygge fejlene.

      Fejlmedicinering har mange årsager

      De mange utilsigtede hændelser sker først og fremmest i forbindelse med:

      • Medicinudlevering
      • Medicinindtagelse
      • Overlagt indtagelse af forkert dosis.

      Digitalisering af medicinhåndtering
      Digitalisering af arbejdet med medicinhåndtering kan være en hjælp til at undgå medicinfejl. Det kan være i form af it-løsninger, hvor medarbejderne skal registrere udlevering af medicin, eller digital adgang til online opslagsværker.

      Med en digital integration til pro.medicin.dk kan man fx med et enkelt klik på præparatets navn hente oplysningerne fra den omfattende database, der rummer detaljerede og opdaterede informationer om ca. 2.300 præparater.

      Et væld af informationer
      Identifikation af medicin er blot et eksempel på, hvordan integrationen til medicindatabasen pro.medicin.dk kan anvendes i hverdagen. På pro.medicin.dk kan man også finde en lang række oplysninger om de enkelte præparater, fx det virksomme stof, anvendelse, dosering, substitution, advarsler og kendte bivirkninger.

      "Mange er glade for oplysningerne om substitution. For hvis man bemærker, at borgeren pludselig har fået udleveret et andet præparat, end man er vant til, er det meget betryggende, at man hurtigt kan slå op og tjekke, om det virkelig kan passe", siger Louise Thrane, som er informationsfarmaceut hos Dansk Lægemiddel Information, der står bag servicen.

      Alle informationer om priser og pakninger i pro.medicin opdateres hver 14. dag, når oplysningerne kommer fra Lægemiddelstyrelsen.

      "Men når det er nødvendigt, kan vi selvfølgelig opdatere vigtige oplysninger med en times varsel. Netop ønsket om at styrke medicinsikkerhed er jo en væsentlig del af vores målsætning", forklarer Louise Thrane.

      Fejltyper og cases
      Læs mere om de enkelte fejltyper og om, hvad de lokale sagsbehandlere m.m., som har indberettet de mange fejl, foreslår, at man kan gøre for at undgå fejlene i hverdagen:

      Fejltype 1: Medicinudlevering
      De hyppigste utilsigtede hændelser i forbindelse med medicinudlevering er:

      • Medicinen bliver ikke givet til patienterne.
      • Medicin er givet til forkert patient.
      • Der udleveres forkert dosis til patienterne.
      • Der tages fejl af dage og tider på doseret medicin.

      Case: "Jeg havde hældt medicin op i et lille glas og taget den med på 3. sal, hvor borgeren bor. Jeg stillede glasset i køkkenet og begyndte at hælde vand i et glas. Borgeren kommer ud i køkkenet for at få sin medicin. Da hun kommer ud i køkkenet, spørger jeg, om ikke hun – efter at have taget pillerne – vil vise, hvor på kroppen hun har fået svamp. Vi går tilbage til borgerens lejlighed og ser på udslættet. Da jeg et kvarter senere kommer ud i køkkenet, står pillerne på køkkenbordet. Borgeren er i mellemtiden taget af sted på arbejde."

      Sådan undgår du fejlene
      Lokale sagsbehandlere peger på hele 11 muligheder for at undgå fejlene i forbindelse med medicinudlevering:

      • Ro omkring medicingivning – opmærksomhed og koncentration. Man skal altid give sig god tid ved medicingivning.
      • At man klargør til én borger ad gangen.
      • Tjek medicinkort og tæl pillerne, så man kan se, om det stemmer overens. Kontroller navn, personnummer, lejlighedsnummer og klokkeslæt for medicinering, inden der gives medicin – 'kig på poser og æsker'.
      • At beboernes medicin opbevares helt adskilt fra hinanden, og at mærkningerne er særdeles tydelige og klare for alle. Personalet på et tilbudssted har sat billeder af beboerne på medicinæskerne.
      • Dobbelttjek og eventuelt kollegatjek ved medicinuddeling. Man kan eventuelt læse borgerens navn højt for kollega inden indgivelse.
      • Det er den, der har givet medicinen, der altid kvitterer – og først, når medicinen er givet. Kvitteringen kan eventuelt bestå af afkrydsningsskemaer, der gennemgås med andet personale ved overlap. 
      • At medicin altid skal gives i borgers egen lejlighed og direkte fra doseringsæske.
      • Når der sker ændring i medicinen, skal koordinering/overlap af opgaver internt blandt personalet ske hurtigt.
      • Udarbejd en praksisbeskrivelse, når borgere skal på tur med overnatning.
      • Sørg for, at alt vikarpersonale er løbende opdateret om alt, hvad der foregår i huset, herunder medicin.
      • Større og bedre kendskab til medicin.

      Fejltype 2: Medicinindtagelse
      De hyppigste utilsigtede hændelser i medicinindtagelsen er:

      • At patienten glemmer at tage medicinen.
      • At selvadministrerende patienter pludselig får brug for hjælp.
      • At patienten nægter at tage medicinen.

      Case: "En elev har efter instruktion og vejledning af sundhedspersonale fået godkendelse til selv at tage sin injektion uden opsyn, men det blev opdaget, at han undlod at tage den og i stedet sprøjtede indholdet ned i en potteplante! Han indrømmede, at dette var sket et par gange før, hvor han ikke syntes, at han havde lyst til at tage den."

      Sådan undgår du fejlene
      Lokale sagsbehandlere peger på følgende muligheder for at undgå fejlene:

      • Personalet skal altid se, at medicinen bliver taget. Det ikke er nok, at borgeren har medicinen i hånden.
      • Finde flere pædagogiske muligheder for at få borgeren til at tage sin medicin.
      • Få en dialog med borgeren om vigtigheden af, at han eller hun holder sine aftaler og tager sin medicin.
      • Kontinuerlig opfordring pr. sms og telefonopkald om at hjemkomme for at indtage sin medicin.

      Fejltype 3: Overlagt indtagelse af forkert dosis
      Det sker, at en borger tager en forkert dosis, og det kan enten være bevidst eller ubevidst – ofte er det dog bevidst, viser patientombuddets undersøgelse, der peger på seks alvorlige hændelser i materialet.

      Case: "Ung patient fik udleveret medicin (tre midler mod psykose, et epilepsimiddel, et sovemiddel) til weekend. Samme aften indtager hun alt medicinen på én gang og indlægges."

      Sådan undgår du fejlene
      Lokale sagsbehandlere peger især på tre muligheder for at undgå, at borgeren overlagt indtager forkert dosis:

      • Måske skulle antallet af tabletter (paracetamol i håndkøb, red.) være meget mindre, hvis der ikke forefandtes en recept fra lægen.
      • Der gennemføres årligt en undervisning af alle ansatte i de almindeligt anvendte præparaters virkning og bivirkninger.
      • Borgeren skal ikke have udleveret medicin til mere end et døgn ad gangen. Alternativt kan medicinen udleveres til forældrene eller anden omsorgsperson.

      Kilde: Medicinering i botilbud og øvrige tilbud til borgere med handicap – identifikation af utilsigtede hændelser og forslag til forebyggende tiltag, Patientombuddet, 2013.

      Læs hele rapporten, hvor du også finder Patientombuddets råd og vejledning til at undgå medicineringsfejl.

      • Del
      EG Sensum
      Andre læser også
      Vagtplanlægning i notesbog

      Whitepaper: Moderne vagtplansystemer med fokus på opgaven

      Danske penge

      Businesscasen: Fordi vi forvalter andre folks penge!

      Mand og barn

      Samstyrken i Varde Kommune: Infoskærm aktiverer beboerne

      Kirkegårds App
      SamfundsDesign C/O EG A/S
      Lautrupvang 24, 2750 Ballerup
      +45 7013 2211
      Persondatapolitik