
Projektet Digital, inkluderende leg er gennemført af Socialt Udviklingscenter SUS, Favrskov, Billund, Kolding og Høje-Taastrup Kommuner. Projektet er støttet af Ole Kirk's Fond. Foto: Abdellah Ihadian
Digitalleg.dk giver viden om og inspiration til, hvordan leg med teknologi kan bruges til at styrke inkluderende fællesskaber i SFO’er – og alle andre steder, hvor børn leger.
Projektet Digital, inkluderende leg er gennemført af Socialt Udviklingscenter SUS, Favrskov, Billund, Kolding og Høje-Taastrup Kommuner. Projektet er støttet af Ole Kirk's Fond. Foto: Abdellah Ihadian
DenOffentlige.dk er et uafhængigt privat ejet nyhedsmedie, der sætter dagsordenen for den offentlige sektor.
Den Offentlige er Danmarks hurtigst voksende medie for den offentlige sektor.
Stifter & ansvarshavende chefredaktør er Nick Allentoft.
Kontakt og følg Den Offentlige
Af Socialt Udviklingscenter SUS/Den Offentlige
Digital leg: Mange børn, der inkluderes i folkeskolen, har vanskeligt ved at være en del af fællesskabet og få venner, fordi de ofte har svært ved at forstå de sociale spilleregler i legen med andre børn. Digitale lege kan være en stor hjælp til at få alle børn med i fællesskabet i SFO'en.
Hjemmesiden digitalleg.dk samler viden om digital leg og inspiration til at bruge teknologien til at lege i SFO'en. Find opskrifter på lege, der er klar til at blive leget med det samme. Hent inspiration til, hvordan I kan bruge tablets, smartphones, kodning, robotter, smart boards, virtual reality mv. Og find redskaber og ideer til, hvordan I kan lave jeres egne digitale lege, hvis I får lyst til mere.
Hjemmesiden er udviklet med afsæt i projekt Digital, inkluderende leg. Otte SFO’er rundt om i landet har i det seneste halvandent år arbejdet med digitale lege. De har fx brugt teknologien til at kommunikere regler, sikre rollefordeling, konkretisere eller strukturere legen og til at skætte skub i børnenes fantasi.
SFO'erne har opnået en række positive resultater. Børnene oplevede, at reglerne i digitale lege er væsentlig lettere at forstå end regler i ikke-digitale lege - reglerne blev tydeligere kommunikeret uden behov for tolkning. Børnene kunne blive i legen og koncentrere sig i længere tid i den digitale leg end ellers. De indtog en mere central plads i legen, de var mere aktivt med, og der opstod færre konflikter.
Læs artikel: Digitale tjenester for børn fraskriver sig etisk ansvar
Men hvorfor er digitale lege så udviklende for børn med særlige støttebehov i SFO'en?
- Teknologi gør det lettere for barnet at forstå og bevare fokus på legens formål og aktiviteter. Når rammerne omkring den digitale leg kommunikeres tydeligt, kan børn, der har svært ved at tolke på nonverbal kommunikation, også være med, fortæller chefkonsulent og projektleder Villads Bach Petersen fra SUS.
Og fordi teknologi indeholder et kompenserende element, som fx højtlæsning og visualisering, er der ikke behov for, at alle kender til barnets særlige problemstillinger.
- Det skaber en mere ligeværdig relation. Nogle af børnene er også trygge ved teknologien, fordi relationen er 'pillet' ud. Der er færre diskussioner med en computer, end når børnene skal forhandle regler indbyrdes.
Læs artikel: Forældre skal tale mere om cybercrime med børn
- De fleste SFO'er anvender allerede teknologi. Med digitalleg.dk håber vi, at endnu flere bliver opmærksomme på de store sociale og inklusionsmæssige potentialer, der er i digital leg – til glæde for børn i hele landet, siger Villads Bach Petersen.
Projektet Digital, inkluderende leg er gennemført af Socialt Udviklingscenter SUS, Favrskov, Billund, Kolding og Høje-Taastrup Kommuner. Projektet er støttet af Ole Kirk's Fond.
Kontakt: Villads Bach Petersen, chefkonsulent, SUS, vbp@sus.dk
Læs artikel: MatematikFessor tager etisk ansvar for børns data
Læs mere: Hjemmesiden Digitaleg.dk
Læs mere: Digitale lege skaber inkluderende fællesskaber i SFO’en