
18 elever fra Dyvekeskolen på Amager præsenterede deres forslag til kampagner for digital selvbetjening som led i projekt Coding Class Cph. Foto: Per Roholt
Se, hvad Københavns Kommune, 2.000 elever og it-virksomhederne får ud af at deltage.
18 elever fra Dyvekeskolen på Amager præsenterede deres forslag til kampagner for digital selvbetjening som led i projekt Coding Class Cph. Foto: Per Roholt
Siden jeg afsluttede min uddannelse som journalist fra Danmarks Journalisthøjskole i 1986, har jeg erhvervet mig en bred erfaring med forretningsudvikling, kommunikation og marketing, samt organisation og ledelse på både strategisk og operationelt niveau i privat og offentligt regi.
Jeg arbejder for EG, det offentlige Danmarks mest værdifulde samarbejdspartner, fordi vi tager medansvar for at udvikle den offentlige velfærd gennem digitalisering.
Som redaktør for SamfundsDesign er jeg altid på udkig efter spændende, vedkommende relevante historier om digitalisering af det offentlige Danmark. Så kontakt mig, hvis du sammen med os vil være med til at forankre den digitale forandring, der skal sikre velfærdssamfundet – og når vores børn bliver forældre.
Kontakt og følg Per Roholt
Over 2.000 elever deltog i år i Coding Class Cph. Her fik de skærpet appetitten på it og innovation i tæt samarbejde med en række virksomheder.
Projekt Coding Class Cph startede beskedent i 2016 med en stor ambition om at give københavnske folkeskolelever en forståelse for kodning som problemløsende værktøj i et tæt samarbejde med en virksomhed.
Opstarten var stille og rolig med deltagelse af elever fra 12 folkeskoleklasser. Siden har projektet brudt alle rammer, og i år deltog 85 klasser med i alt ca. 2.000 elever i projektet.
En del af hemmeligheden bag successen er det tætte samarbejde mellem Københavns Kommune, skolerne og ikke mindst de private virksomheder, som stiller sig til rådighed for projektet.
Kommunen står som koordinator og matcher de deltagende skoleklasser med samarbejdspartnere fra erhvervslivet, som stiller eleverne en case fra deres virkelighed.
Denne case hjælper underviserne så med at didaktisere, så eleverne kan udarbejde målrettede løsninger til den ved brug af digitale- og innovations-kompetencer, som de tilegner sig gennem forløbet.
Et godt eksempel på projekter i Coding Class Cph er 6.V på Dyveke Skolen på Amager, der har fået stillet en opgave af teknologileverandøren EG A/S.
EG bad om elevernes input til, hvordan man kan få flere unge mellem 15 og 18 til at benytte de offentlige digitale selvbetjeningsløsninger. Alternativt at få forældrene til at fortælle, hvor vigtigt det er, at børn lærer at bruge selvbetjeningsløsninger, når de bliver 18.
Over en periode på to måneder besøgte EG's konsulenter klassen to gange, og eleverne kom i starten af oktober på besøg hos EG, hvor de præsenterede deres forslag for en "dommerkomité" i bedste Løvens Hule-stil:
– Det har været sjovt at se, hvordan de her dygtige 6. klasses elever har taget opgaven hamrende alvorligt og har produceret nogle skæve og sjove storyboards ud fra vores pitch, siger senior consultant Dennis Jon Rostrup, EG Kommuneinformation:
– Som en stor it- og konsulentvirksomhed kan man ofte have en tendens til at tro, at man tænker ud af boksen, mens det man i virkeligheden gør, er det, man altid har gjort, eller det alle de andre gør. Ved at invitere "en flok sprudlende unger" til at se på vores digitale selvbetjeningsløsninger med et dugfriskt blik har det åbnet op for nogle nye, sjove og anderledes måder at se vores løsninger på, siger Dennis Jon Rostrup.
Læs artikel: Kommunernes digitaliseringsgrad kan stadig forbedres
For pædagogisk konsulent, Heidi Theilmann Schmidt, Skole og Ungdom – Københavns Kommune, er projektet vigtigt for eleverne:
– Eleverne tilegner sig digitale kompetencer og lærer at betragte programmering som værktøj til at løse problemer, siger Heidi Theilmann Schmidt:
– Traditionelt lærer eleverne i skolen, at de kan skrive sig ud af problemstillinger eller regne sig ud af dem, men her tilegner de sig et nyt værktøj. Tanken er ikke, at de alle skal kunne programmering til fingerspidserne, men lære det at kende og dermed også være vidende om, hvornår programmering gør noget godt for fx en stillet opgave, og hvornår det måske ikke er det rigtige værktøj. Det giver dem samtidig en bevidsthed om, hvor meget programmering der findes omkring dem – og dermed forudsætninger for at kunne forholde sig kritisk til det digitale felt, som omgiver dem, siger Heidi Theilmann Schmidt.
Læs mere: Om Coding Class Cph
Heidi Theilmann Schmidt siger, at det desuden spiller en stor rolle, at it-virksomhederne engagerer sig i projektet:
– At problemet og casen er autentisk, det vil sige stillet af en modtager/samarbejdspartner fra den virkelige verden, øger motivationen for eleverne. Det peger vores evaluering i høj grad på.
Det, at der sidder nogle reelle modtagere i den anden ende, som forventer, at eleverne leverer ind på opgaven, viser sig at virke stærkt motiverende og højner dermed også elevernes indsats i opgaveløsningen, siger Heidi Theilmann Schmidt:
– Derfor betyder det virkelig meget for os, at erhvervslivet går med ind i projektet. Som nævnt skaber det autencitet.
Men det styrker også en anden vigtig dagsorden i den kommunale sektor: At give eleverne viden og indsigt i, hvad erhvervslivet byder på, og lade dem få øje på jobprofiler, de ikke kendte (eller ikke kendte nok til). Dermed kan projektet også være med til at kvalificere elevernes kommende valg af ungdomsuddannelse. Vi ved, at der er efterspørgsel på STEM-uddannelser på arbejdsmarkedet, og projektet kan dermed være med til at understøtte dette behov.
Så uden de private virksomheder ville Coding Class ikke fungere – de er halvdelen af det! Vi er derfor både stolte og vildt glade for, at virksomheder som IBM, KMD og EG vil være med – men også meget optagede af, hvordan vi som kommune bevarer virksomhedernes interesse i at fortsætte samarbejdet, og har derfor stort fokus på "what is in it for you" som virksomhed?
Læs mere: Gør borgerservice enkel med EG Selvbetjening
ACT Global, AE, Alexandra, Alinea, Arbejdermuseet, ATEA, Atkins, Autens, AVDAN, BEC, BioFos, Bæredygtig udvikling, Børnekulturhuset Ama'r, Cinemateket, Clever Consulting, Clio online, Concito, Copenhagen Maker, Den Blå Planet, Den digitale skole, Det Kgl Teater, DisPlay, EduGaim, EG A/S, Endomondo, Enigma, Experimentarium, Falkberg, Faraos cigarer, Gyldendal, Hippo, IBM, ISS, Juul og Nielsen, Khora VR, KiwiBirds, KMD, KPH Projects, Kulturstationen Vanløse, Københavns museum, Microsoft, Moment, Movia, MyLocker, Nordic Tech Playground, Nørrebro hallen - idrætsprojektet, Oticon, PA Consult - ved Nicky, Pilot, Politi, Rambøll,, RealDream, Røde Kors, Schultz, Shape Robotics, SillyDoh, STIL, Stila, Sweco, Symmestric, TDC, Teknisk museum, Telia, Terma, Trifork, Under Broen, Unicef, Vesterbro ejendomsservice, Vestforbrændingen, VisioSign, WizKids og ZUPA
Vil du vide mere om Coding Class Cph? Så kontakt projektleder Heidi Theilmann Schmidt, Københavns Kommune på b80i@kk.dk eller 28604098.
Læs mere: EG henter inspiration fra Dyvekeskolen
For EG's divisionsdirektør Johnny Iversen er initiativer som Coding Class dog et spørgsmål om at skabe en win-win-situation:
– Coding Class Cph er et spændende projekt, som vi har valgt at deltage i, fordi hele tanken om, at skolen samarbejder med det private erhvervsliv for at skærpe de unges interesse for innovation og it, er rigtigt tænkt.
Formålet for os har ikke været at stå tilbage med fiks og færdige ideer, som vi kan arbejde videre med. For EG er Coding Class Cph en beskeden investering i fremtiden, som vi til gengæld tror vil give en høj rente tilbage, siger Johnny Iversen:
– For Danmark mangler jo kvalificerede it-udviklere, og efterspørgslen på medarbejdere i it-branchen ser ikke ud til at blive mindre i fremtiden. Et projekt som Coding Class Cph kan forhåbentlig være med til at skærpe de unges interesse og appetit på innovation og it, så jeg håber da, at vi om få år ser nogle af dem igen – som medarbejdere!
Læs mere: Om Dyvekeskolen
Læs artikel: Servicedesign: Fra gode løsninger til rigtige løsninger
Læs mere: Om Coding Class Cph