• Om SamfundsDesign
  • Redaktion
  • Temaer
  • Myndighed
  • Borgerdialog
  • Serviceydelser
  • Administration
Søg
    • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    • Borgerinvolverende digitalisering
    • Effektbaseret indsats
    • Dataetik
    • Big Data & Disruption
    • Effektbaseret økonomistyring
    • Sundhed
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    Effektivitet og kvalitet

    Effektivitet baner vejen for bedre kvalitet i botilbud

    Download EG's gratis whitepaper om 10 veje til effektive botilbud. For kravet om et effektivt botilbud gælder også for dag- og døgntilbud på det specialiserede socialområde.

    Digitalisering kræver dialog

    Digitalisering kræver dialog med medarbejderne

    Digitalisering er en del af Hjørring Kommunes DNA. Deres erfaring med de mange projekter med digitalisering viser, at det kræver god dialog med medarbejderne.

    Læs flere artikler om Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    Juicing

    UXR 2: Del 2: Tænk brugerbehov først

    Læs om designfaserne discover, define, develop og deliver i andet afsnit i serien om UXR pg brugerbehov af UX ekspert Niels Pambi.

    Hjemmearbejde

    The Future of UXR: Life after COVID

    UX ekspert Niels Pambi har deltaget i UXRConf Anywhere 2020 og har samlet op på en række spændende findings om livet efter Covid 19.

    UX Reasearch

    UXR 1: Sæt dig i brugerens sted

    UXR er et felt, der lader dig komme helt tæt dine brugere, men det er samtidig også en disciplin med mange misforståelser og faldgruber. Følg vores artikelserie om UXR.

    Læs flere artikler om Borgerinvolverende digitalisering
    På besøg på tilbuddet Horisonten. Foto: Per Roholt

    Dokumentation er en del af praksis

    Selv om det skal gå stærkt, skal der være styr på dokumentationen. På Horisonten er socialfaglige digital dokumentation er en integreret del af praksis.

    Video fra Horisonten
    Play

    Digital dokumentation skal sikre kvalitet for tilbud i vækst

    Når det private tilbud vokser, kommer udfordringen: Hvordan fastholder man kvaliteten? God digital dokumentationspraksis og metoder er svaret.

    Faglige KvalitetsOplysninger 2

    FKO har forandret den sociale indsats på Frederiksberg

    En målrettet indsats for at skabe bedre liv gennem målbar udvikling med FKO betyder, at Frederiksberg Kommune nu står et helt nyt sted.

    Læs flere artikler om Effektbaseret indsats
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    social credit

    Sociale kreditsystemer er i vækst

    Rapport om sociale kreditter viser, at folk er klar til at dele deres private data og gerne vil lade regeringen overvåge deres sociale medieaktivitet af sikkerhedsmæssige årsager.

    IoT-udviklingen

    IoT-udviklingen: Som en Formel 1-racer uden sikkerhedsudstyr

    Tempoet på IoT-udviklingen er høj. Derfor følger IoT-sikkerheden ikke med, mener Gert Læssøe Mikkelsen, leder af Alexandra Instituttets Security Lab.

    Læs flere artikler om Dataetik
    Good advice

    Her er eksperternes digitaliseringsråd

    Eksperternes digitaliseringsråd er altid i høj kurs. Her har vi samlet syv gode råd om offentlig digitalisering i gratis whitepaper

    Kommunernes digitale fremtid

    Guide til kommunernes digitale fremtid

    Der er ingen grund til at frygte, at maskiner og kunstig intelligens overflødiggør menneskene i en digital fremtid. Download gratis whitepaper, og hent ny inspiration.

    Teknologi-radaren

    Høld øje med teknologi-radaren

    Digitale teknologier med potentiale til at disrupte den offentlige sektor dukker hele tiden op. Men der er en udfordring.

    Læs flere artikler om Big Data & Disruption
    Få både guld og grønne skove

    Guld og grønne skove er ingen modsætning

    I dette whitepaper får du viden om, hvordan du forankrer dine it-projekter forretningsmæssigt med fokus på teknologi, processer og organisation.

    Det gode it-projekt

    Det offentlige it-projekt, guldet og de grønne skove

    I dette whitepaper får du viden om, hvordan du forankrer dine it-projekter forretningsmæssigt med fokus på teknologi, processer og organisation.

    To døde sild

    Er den offentlige business case mon en død sild?

    For 8. år i træk gennemfører 1stroke en business case undersøgelse, og igen må konsulenthuset konkludere, at den offentlige business case halter.

    Læs flere artikler om Effektbaseret økonomistyring
    Nye vagtplansystemer

    Nye tider kræver nye vagtplansystemer

    Vagtplanekspert, Tobias Bøggild-Damkvist, beskriver hovedpunkter fra udviklingstendenserne og mulighederne inden for vagtplansystemer.

    Vagtplanlægning

    Se på vagtplanerne med friske øjne

    Vagtplanerne fra EG Optima fra Silkeborg Data tager udgangspunkt i behovet, så ressourcerne anvendes optimalt, og flere opgaver kan løses bedre og billigere.

    Business Intelligence for general practitioners

    Business Intelligence-løsning skal optimere brug af data i læge- og specialklinikker

    Strategisk samarbejde mellem to it-leverandører, TARGIT og EG, fører til ny Business Intelligence-løsning, der optimerer brug af data i læge- og specialklinikker.

    Læs flere artikler om Sundhed
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    Fem gode it-råd_Colourbox

    Seks gode råd om it-sikkerhed i det offentlige

    Din organisations it-sikkerhed er aldrig bedre end det svageste led – nemlig medarbejderne. Her er seks gode råd om, hvad du særligt skal holde øje med.

    Portugisisk sundhedsvæsen

    Nu falder GDPR-bøderne tungt i Europa

    Nu begynder GDPR-bøderne at falde tungt rundt om i Europa. Dermed er det på tide at give sine procedurer et eftersyn, skriver Jesper Bergstedt, 2ndC, i sin klumme.

    DatAmerika

    GDPR: God Bless DatAmerika!

    DatAmerika er det nye digitale kontinent, hvor borgeren har sin frihed i form af retten til at råde over egne data – via GDPR. DatAmerika er dog kun et af tre digitale kontinenter.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Aeldre

    Whitepaper – Bliv et af de effektive botilbud

    Kravet om effektive botilbud gælder også for dag- og døgntilbud på det specialiserede socialområde. Download EG's gratis whitepaper om 10 veje til effektive botilbud.

    Fælles Faglige Begreber

    Fælles Faglige Begreber: Meningsfuld og brugbar dokumentation

    Fælles Faglige Begreber har stort potentiale, mener programchef for digitale projekter på social- og ældreområdet, Gitte Duelund, KL. Læs mere om FFB, VUM og FSIII.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Businesscasen: Fordi vi forvalter andre folks penge!

    Respekten for andre folks penge er vigtig, når man går i gang med at udarbejde den businesscase, der danner grundlag for et nyt projekt.

    Den 4.bølgeplan

    Digitaliseringsstyrelsen er godt tilfreds

    Digitaliseringsstyrelsens nye opgørelse viser, at løsningerne i den fjerde digitaliseringsbølge lever op til ønsket om, at 80 % af kommunikation mellem borger og det offentlige er digital.

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Brugeroplevelse
    SD_Dispensation for nemid

    Bedemandseffekten kan måske løse et digitalt problem

    Bedemandseffekten: Ældre borgere behøver ikke nødvendigvis at søge om dispensation fra at skulle bruge digitale selvbetjeningsløsninger.

    digitalisering

    Danskerne er trygge ved digitale løsninger – men der er plads til forbedring

    Danskerne er grundlæggende trygge ved at kommunikere digitalt med det offentlige.

    Virtuelle Assistenter

    Virtuelle assistenter overtager flere og flere opgaver

    Virtuelle assistenter (VA) er både fjernarbejdere, der udnytter internetforbindelsen optimalt, og digitale chatbots med kunstig intelligens.

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    • Professionalisering
    • Brugeroplevelse
    • Målopfyldelse
    Ældrepleje og data

    Brugen af data stiger, men hvad med kvaliteten?

    Bedre udnyttelse af data er afgørende, hvis man vil optimere ældreplejen. Men det kræver, at frontmedarbejerne bliver bedre til at forstå data.

    Affaldsrobotten Roberta

    Robot tager skraldet på plejecenteret

    Servicerobotten Roberta tager skraldet på plejecenter i Ikast-Brande Kommune

    Bo Mollerup ved skrivebordet

    Digitale forventninger til botilbud er overdrevne

    Sociale tilbud kan stadig digitalisere yderligere, men forventningerne til effektiviseringsgevinsterne er overdrevne, mener Socialt Lederforum.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    digitalisering

    Recovery: Undersøgelse aflivede myter

    Recovery. Kan dokumentation være en vigtig medspiller i den meget individuelle recovery-proces, det er at komme videre i sit liv, når man er ramt af psykiske problemstillinger?

    Vores mentale barriere for, hvor meget teknologi vi accepterer i hverdagen, flytter sig hele tiden. Snart kan du  måske møde robotlægen.

    Bliver Mixed Reality en realitet i almen praksis?

    Kan Mixed Reality medvirke til bedre diagnoser og behandling hos de praktiserende læger og speciallæger? Det mener eksperter fra Microsoft og EG Healthcare.

    Pillerobot

    Nu får ældre en robot til at styre pillerne

    Robot skal håndtere medicin hos ældre borgere i eget hjem. Ni kommuner er gået sammen om køb af pillerobot og digitalisering

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    Effektmåling handler om valg

    Effektmåling skal skabe mening

    Effektmåling.Valg af værdisæt, når man måler på delmålene, kan virke som en triviel opgave, men det kan medføre store konsekvenser for det pædagogiske personales arbejde.

    KRAP-Digital

    Digital udgave af KRAP sælger sig selv

    KRAP, én af de mest udbredte udredningsmetoder på det specialiserede socialområde, kommer nu i en digital version i samarbejde med EG.

    Judges

    Pro & Con effektmåling på socialområdet

    Man får, hvad man beder om, og det man måler på, får man også ofte. Men er det så godt eller skidt?

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Effektivisering
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    IoT-sikkerhed

    Undgå at gøre IoT til de kriminelles slaraffenland

    Mere end 10 milliarder fysiske enheder er allerede forbundet via nettet. Desværre betyder det også, at det bliver mere attraktivt for hackere at forsøge at skaffe sig adgang til enhederne.

    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Læs flere artikler om Effektivisering
    Digital-familie

    Gratis kilder til gode råd og information om GDPR

    GDPR er noget af en mundfuld for de fleste databeskyttelsesansvarlige, men flere offentlige hjemmesider tilbyder gratis gode råd og information.

    GDPR

    GDPR vil ændre hverdagen for dig og din it-leverandør

    Den 25. maj 2018 skal både du og din it-leverandør være klar til at overholde GDPR, EU's persondataforordning.

    De 12 vigtigste spørgsmål

    Kender du de 12 vigtigste spørgsmål til den dataansvarlige?

    Datatilsynet har offentliggjort 12 spørgsmål, som den dataansvarlig med fordel kan bruge i arbejdet med databeskyttelsesforordning, der trådte i kraft 25-05 2018.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Kommunaldirektørens tre roller

    En kommunaldirektør behøver ikke at være digitaliseringsekspert

    Kommunaldirektøren behøver ikke at være digitaliseringsekspert, men skal kende sine digitale roller.

    Born Digital

    Er din arbejdsplads klar til de digitale indfødte?

    Digitale indfødte indtager arbejdspladsen i voksende omfang, og de kommer med nye krav og forventninger. Digitale indfødte finder ikke rammerne på din arbejdsplads lige så vigtige som dig.

    Digital Kommunaldirektør

    Digitalisering gør, at man som kommunaldirektør ikke kan læne sig tilbage

    For ti år siden handlede digitalisering og it for en kommunaldirektør mest om at have gode relationer til Kommunedata, men den tid er forbi.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Årets businesscase-undersøgelse: Gevinsterne halter stadig!

    Gevinstrealisering halter stadig i virksomhederne. Men flere - også offentlige virksomheder - erkender, at en businesscase er vigtig, viser årets businesscase-undersøgelse.

    Management

    Forretningskritiske initiativer skal ledes og styres

    Store forretningskritiske initiativer skal styres, og Martin J. Ernst, partner i 1stroke, har tre bud på relevante styringsniveauer.

    Arbejdsgang

    Otte gode grunde til at arbejde med procesoptegning

    Procesoptegning er en disciplin, som fortjener langt større respekt, for procesoptimering giver en langt mere struktureret og kvalificeret tilgang til gevinstrealisering

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Temaer
      • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
      • Borgerinvolverende digitalisering
      • Effektbaseret indsats
      • Dataetik
      • Big Data & Disruption
      • Effektbaseret økonomistyring
      • Sundhed
    • Myndighed
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
    • Borgerdialog
      • Brugeroplevelse
    • Serviceydelser
      • Professionalisering
      • Brugeroplevelse
      • Målopfyldelse
    • Administration
      • Effektivisering
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
      • Om SamfundsDesign
      • Redaktion
      • Temaer
      • Big Data & Disruption
      • RPA er motiverende for hele organisationen
      • 26. september 2018
      • Digitalisering
      • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
      • Big Data & Disruption

      RPA er motiverende for hele organisationen

      Syv danske kommuner netværkssamarbejder om RPA. Holstebro Kommunes vicekommunaldirektør deler her sine erfaringer med arbejdet.

      OfficeRobots

      I Holstebro Kommune skal RPA-robotterne tage sig af det kedelige rutinearbejde. Foto: Getty Images

      Per Vinther Per Vinther
      Om Per Vinther

      Per Vinther er journalist og underviser i journalistik og medier i Danmark og den 3. verden.

      Han skriver om it og alt vedrørende det offentlige som journalist på dknyt og Avisen Kommunen og som journalist og underviser hos KommunikerBedre.

      Kontakt og følg Per Vinther

      • Email: pv@mail.dk

      Udvalgte artikler

      Rejsende brugervenlighed

      Af: Per Vinther

      Brugerrejsen

      Kommunaldirektørens tre vigtige digitale roller

      Af: Per Vinther

      Digitale roller

      Talentmassen i den offentlige topledelse er meget stor

      Af: Per Vinther

      Talentmassen hos topledere i det offentlige er meget stor

      Se alle artikler af Per Vinther

      RPA: Holstebro Kommune har sammen med seks andre danske kommuner indgået et netværkssamarbejde, der skal øge kommunernes viden om og brug af RPA. Kommunen har sat to mand til at kode RPA, og ideer og processer vælter ind fra motiverede chefer og medarbejdere.

      "Kommunerne er kommet langt i at forny, forbedre og forenkle deres arbejdsprocesser for at øge kvaliteten og kapaciteten af deres serviceproduktion. Digitale medarbejdere vil spille en central rolle i at kunne reducere ekspeditionstiden og frigøre tid til samspil med kommunens borgere og forretningsudvikling. Digitale medarbejdere hjælper kommunens medarbejdere med at få mere tid til at udføre de mange opgaver med at realisere kommunens aftalte mål."

      Sådan stod der i et oplæg til et webinar om RPA og fremtidens digitale medarbejdere. På webinaret fortalte Karin Stubkjær, der er teamleder i Økonomiservice i Holstebro Kommune, om kommunens forholdsvis nye erfaringer med RPA og det at ansætte digitale medarbejdere.

      Vicekommunaldirektør Claus Brandt, Holstebro Kommune, fortæller om kommunens historie med RPA:

      – I vores digitale strategi, som vi udviklede for to år siden, har vi et spor, der hedder "På forkant med udviklingen". Herfra kom viljen til at prøve RPA af, og det har sat skub i det. Dengang skrev mange om, hvad man kunne spare ved RPA, og i andre kommuner var man ret langt fremme med RPA-løsninger, som vi fandt initiativrige og spændende. Vi tog til Odense, så, hvad de lavede, blev inspirerede og fik noget af en øjenåbner. Det ville vi også i gang med, sagde vi til hinanden.

      Holstebro Kommune satte herefter gang i RPA og automatiserede løsninger, men først skulle man lige overvinde de første forhindringer:

      – Vi havde en lille barriere med hensyn til at finde startværktøjerne, men vi fik anskaffet software, og vi skulle have hjælp til at programmere robotterne. Vi brugte Ernst & Young, og vi fandt de første processer, som var behandling af lægeerklæringer og §10-ansøgninger, hvor der var en kompleks opfølgning på økonomi. Det fik vi rimelig hurtigt sat i gang, fortæller Claus Brandt.
       

      RPA i Holstebro Kommune

      Projektet startede i oktober 2017, og projektets formål er at:

      • skabe hurtigere og mere ensartet sagsbehandling
      • minimere risikoen for fejl og skabe stabilitet i den kommunale sagsbehandling
      • frigøre medarbejderressourcer, som kan bruges til mere værdiskabende opgaver
      • opnå øget gennemsigtighed med bedre historik
      • dokumentere arbejdsgange
      • fremme tilgangen til automatisering af arbejdsopgaver fremover
      • skabe forståelse af, hvorfor vi gør, som vi gør.

      Læs artikel: Få så sat de robotter i gang med arbejdet

      Unik videndeling mellem kommuner

      Kommunen skulle forberede RPA til medarbejderne, og man har besluttet, at de afdelinger, der udvikler robotterne og RPA-løsningerne, også er dem, der får gevinsterne ved dem.

      – Desuden er det jo unikt, at vi kommunerne imellem gerne lader os gensidigt inspirere, og vi låner gerne ideer og processer ud til hinanden, siger Claus Brandt og refererer blandt andet til et netværk mellem syv kommuner, der deler RPA-erfaringer med hinanden.

      Startskuddet til RPA i kommunen var blandt andet, at man som kommune har et effektivitetskrav hvert år.

      – Her er RPA en stor hjælp. RPA er decideret motivationsfremmende her hos os, og vi har ikke mødt modstand overhovedet. Vi startede der, hvor cheferne var mest begejstrede for RPA, og alle steder har de taget usandsynligt godt imod det, understreger Claus Brandt.

      Han giver selv svaret på hvorfor:

      – De kommer af med kedelige rutineopgaver, hvor tiden så pludselig kan bruges på noget langt mere udfordrende og kreativt. RPA bliver betragtet som en stor hjælp til det – og det handler ikke om besparelser.

      Han er også meget jysk og realistisk, når det gælder mulighederne for at opnå store besparelser med RPA:

      – Det er heller ikke sådan, at der ligger millioner af kroner i dette her – men det er en stor hjælp i det daglige rutinearbejde. Jeg ved godt, at salgsmaterialet og reklametrommerne siger noget andet, men det vil ikke ske her hos os. Det handler om noget andet, nemlig om at undgå de kedelige rutineopgaver, fastslår Claus Brandt.

      RPA-samarbejde mellem syv kommuner

      Kommunerne Odense, Gladsaxe, Silkeborg, Viborg, Roskilde, Haderslev og Holstebro indgik i marts et samarbejde om RPA for at dele viden og erfaringer.

      Ingen af kommunerne har kontraktlige forpligtelser i forbindelse med netværket og kan derfor selv vælge at forlade samarbejdet.

       

      Læs artikel: Fordele ved RPA skal kommunikeres bedre

      Kortlægning og ideudvikling

      For at undgå forhindringer i RPA-projektet i Holstebro Kommune gør Claus Brandt og de øvrige meget ud af at kortlægge arbejdsopgaver meget præcist, for det kræver RPA-processerne.

      – Det tager lang tid. Det største bump har været adgang til data i andre fagsystemer. Det har ikke været helt nemt at finde ud af, hvordan de skal ligge optimalt. Man skal kunne finde de data på en anden måde, men det har vi fundet løsninger på, siger Claus Brandt.

      Overordnet har der ifølge ham overhovedet ikke været modstand mod at indføre RPA, og det positive er, at kommunen og den enkelte medarbejder kommer af med rutineopgaverne.

      – Den tid, der bliver tilovers ved dette, bruger vi til tre ting: at se på manuelle indtastninger, at se på manglende snitflader i vores fagsystemer og at yde bedre borgerservice.

      Næste skridt med RPA i Holstebro Kommune er at få ideer til nye processer. Det første år har kommunen lavet syv processer. Dem skal man nu færdiggøre, og man skal tage nye ind.

      – Ideerne kommer typisk fra cheferne, og RPA er ikke kun til små processer, men også til de helt store. Før købte vi alle løsninger udefra, men nu kan vi programmere selv, og det er nyt og banebrydende, at vi kan få så meget gjort selv med automatiseringsprocesser og robotter. RPA er som sådan ikke en teknisk landvinding, men et meget brugbart værktøj, som vi selv kan arbejde med.

      De to medarbejdere, som kommunen har samlet i en lille enhed, er henholdsvis it- og kontoruddannet.

      – De kan programmere begge to, og for at undgå barrieren med at sætte sig ind i RPA har de begge fået sidemandsoplæring hos Ernst & Young. Det er kun de to, der programmerer, og de har flair for den slags. Næste skridt er at udvikle RPA stille og roligt, i takt med at de gode ideer kommer på bordet. Vi skal indhente de gode ideer i organisationen, og det glæder vi os til, fastslår Claus Brandt.

      Læs artikel: Tre gode råd til kommunerne om softwarerobotter

      Læs mere: Digital automatisering med softwarerobotter

      • Del
      EG SD BI
      Andre læser også
      Servicedesign by KL

      Servicedesign: Fra gode løsninger til rigtige løsninger

      Skraafoto

      Digitalisering: Se Danmark skråt fra oven - gratis

      Digital stress

      Bedre servicedesign skal lette borgerens vej til det offentlige

      Jacob Andersen, Aalborg Kommune
      Play
      Artikel

      RPA-robot tager nordjyder med storm

      Aalborg Kommune har i samarbejde med EG udviklet en RPA-robot med kælenavnet Vera, der klarer håndteringen af sygedagpengerefusion og sparer kommunen 300 mandetimer om året....

      • Kommune
      • Region
      • Digitalisering
      • Big Data & Disruption
      Digitale brugerrejse
      SamfundsDesign C/O EG A/S
      Lautrupvang 24, 2750 Ballerup
      +45 7013 2211
      Persondatapolitik