• Om SamfundsDesign
  • Redaktion
  • Temaer
  • Myndighed
  • Borgerdialog
  • Serviceydelser
  • Administration
Søg
    • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    • Borgerinvolverende digitalisering
    • Effektbaseret indsats
    • Dataetik
    • Big Data & Disruption
    • Effektbaseret økonomistyring
    • Sundhed
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    Effektivitet og kvalitet

    Effektivitet baner vejen for bedre kvalitet i botilbud

    Download EG's gratis whitepaper om 10 veje til effektive botilbud. For kravet om et effektivt botilbud gælder også for dag- og døgntilbud på det specialiserede socialområde.

    Digitalisering kræver dialog

    Digitalisering kræver dialog med medarbejderne

    Digitalisering er en del af Hjørring Kommunes DNA. Deres erfaring med de mange projekter med digitalisering viser, at det kræver god dialog med medarbejderne.

    Læs flere artikler om Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    Juicing

    UXR 2: Del 2: Tænk brugerbehov først

    Læs om designfaserne discover, define, develop og deliver i andet afsnit i serien om UXR pg brugerbehov af UX ekspert Niels Pambi.

    Hjemmearbejde

    The Future of UXR: Life after COVID

    UX ekspert Niels Pambi har deltaget i UXRConf Anywhere 2020 og har samlet op på en række spændende findings om livet efter Covid 19.

    UX Reasearch

    UXR 1: Sæt dig i brugerens sted

    UXR er et felt, der lader dig komme helt tæt dine brugere, men det er samtidig også en disciplin med mange misforståelser og faldgruber. Følg vores artikelserie om UXR.

    Læs flere artikler om Borgerinvolverende digitalisering
    På besøg på tilbuddet Horisonten. Foto: Per Roholt

    Dokumentation er en del af praksis

    Selv om det skal gå stærkt, skal der være styr på dokumentationen. På Horisonten er socialfaglige digital dokumentation er en integreret del af praksis.

    Video fra Horisonten
    Play

    Digital dokumentation skal sikre kvalitet for tilbud i vækst

    Når det private tilbud vokser, kommer udfordringen: Hvordan fastholder man kvaliteten? God digital dokumentationspraksis og metoder er svaret.

    Faglige KvalitetsOplysninger 2

    FKO har forandret den sociale indsats på Frederiksberg

    En målrettet indsats for at skabe bedre liv gennem målbar udvikling med FKO betyder, at Frederiksberg Kommune nu står et helt nyt sted.

    Læs flere artikler om Effektbaseret indsats
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    social credit

    Sociale kreditsystemer er i vækst

    Rapport om sociale kreditter viser, at folk er klar til at dele deres private data og gerne vil lade regeringen overvåge deres sociale medieaktivitet af sikkerhedsmæssige årsager.

    IoT-udviklingen

    IoT-udviklingen: Som en Formel 1-racer uden sikkerhedsudstyr

    Tempoet på IoT-udviklingen er høj. Derfor følger IoT-sikkerheden ikke med, mener Gert Læssøe Mikkelsen, leder af Alexandra Instituttets Security Lab.

    Læs flere artikler om Dataetik
    Good advice

    Her er eksperternes digitaliseringsråd

    Eksperternes digitaliseringsråd er altid i høj kurs. Her har vi samlet syv gode råd om offentlig digitalisering i gratis whitepaper

    Kommunernes digitale fremtid

    Guide til kommunernes digitale fremtid

    Der er ingen grund til at frygte, at maskiner og kunstig intelligens overflødiggør menneskene i en digital fremtid. Download gratis whitepaper, og hent ny inspiration.

    Teknologi-radaren

    Høld øje med teknologi-radaren

    Digitale teknologier med potentiale til at disrupte den offentlige sektor dukker hele tiden op. Men der er en udfordring.

    Læs flere artikler om Big Data & Disruption
    Få både guld og grønne skove

    Guld og grønne skove er ingen modsætning

    I dette whitepaper får du viden om, hvordan du forankrer dine it-projekter forretningsmæssigt med fokus på teknologi, processer og organisation.

    Det gode it-projekt

    Det offentlige it-projekt, guldet og de grønne skove

    I dette whitepaper får du viden om, hvordan du forankrer dine it-projekter forretningsmæssigt med fokus på teknologi, processer og organisation.

    To døde sild

    Er den offentlige business case mon en død sild?

    For 8. år i træk gennemfører 1stroke en business case undersøgelse, og igen må konsulenthuset konkludere, at den offentlige business case halter.

    Læs flere artikler om Effektbaseret økonomistyring
    Nye vagtplansystemer

    Nye tider kræver nye vagtplansystemer

    Vagtplanekspert, Tobias Bøggild-Damkvist, beskriver hovedpunkter fra udviklingstendenserne og mulighederne inden for vagtplansystemer.

    Vagtplanlægning

    Se på vagtplanerne med friske øjne

    Vagtplanerne fra EG Optima fra Silkeborg Data tager udgangspunkt i behovet, så ressourcerne anvendes optimalt, og flere opgaver kan løses bedre og billigere.

    Business Intelligence for general practitioners

    Business Intelligence-løsning skal optimere brug af data i læge- og specialklinikker

    Strategisk samarbejde mellem to it-leverandører, TARGIT og EG, fører til ny Business Intelligence-løsning, der optimerer brug af data i læge- og specialklinikker.

    Læs flere artikler om Sundhed
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    Fem gode it-råd_Colourbox

    Seks gode råd om it-sikkerhed i det offentlige

    Din organisations it-sikkerhed er aldrig bedre end det svageste led – nemlig medarbejderne. Her er seks gode råd om, hvad du særligt skal holde øje med.

    Portugisisk sundhedsvæsen

    Nu falder GDPR-bøderne tungt i Europa

    Nu begynder GDPR-bøderne at falde tungt rundt om i Europa. Dermed er det på tide at give sine procedurer et eftersyn, skriver Jesper Bergstedt, 2ndC, i sin klumme.

    DatAmerika

    GDPR: God Bless DatAmerika!

    DatAmerika er det nye digitale kontinent, hvor borgeren har sin frihed i form af retten til at råde over egne data – via GDPR. DatAmerika er dog kun et af tre digitale kontinenter.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Aeldre

    Whitepaper – Bliv et af de effektive botilbud

    Kravet om effektive botilbud gælder også for dag- og døgntilbud på det specialiserede socialområde. Download EG's gratis whitepaper om 10 veje til effektive botilbud.

    Fælles Faglige Begreber

    Fælles Faglige Begreber: Meningsfuld og brugbar dokumentation

    Fælles Faglige Begreber har stort potentiale, mener programchef for digitale projekter på social- og ældreområdet, Gitte Duelund, KL. Læs mere om FFB, VUM og FSIII.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Businesscasen: Fordi vi forvalter andre folks penge!

    Respekten for andre folks penge er vigtig, når man går i gang med at udarbejde den businesscase, der danner grundlag for et nyt projekt.

    Den 4.bølgeplan

    Digitaliseringsstyrelsen er godt tilfreds

    Digitaliseringsstyrelsens nye opgørelse viser, at løsningerne i den fjerde digitaliseringsbølge lever op til ønsket om, at 80 % af kommunikation mellem borger og det offentlige er digital.

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Brugeroplevelse
    SD_Dispensation for nemid

    Bedemandseffekten kan måske løse et digitalt problem

    Bedemandseffekten: Ældre borgere behøver ikke nødvendigvis at søge om dispensation fra at skulle bruge digitale selvbetjeningsløsninger.

    digitalisering

    Danskerne er trygge ved digitale løsninger – men der er plads til forbedring

    Danskerne er grundlæggende trygge ved at kommunikere digitalt med det offentlige.

    Virtuelle Assistenter

    Virtuelle assistenter overtager flere og flere opgaver

    Virtuelle assistenter (VA) er både fjernarbejdere, der udnytter internetforbindelsen optimalt, og digitale chatbots med kunstig intelligens.

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    • Professionalisering
    • Brugeroplevelse
    • Målopfyldelse
    Ældrepleje og data

    Brugen af data stiger, men hvad med kvaliteten?

    Bedre udnyttelse af data er afgørende, hvis man vil optimere ældreplejen. Men det kræver, at frontmedarbejerne bliver bedre til at forstå data.

    Affaldsrobotten Roberta

    Robot tager skraldet på plejecenteret

    Servicerobotten Roberta tager skraldet på plejecenter i Ikast-Brande Kommune

    Bo Mollerup ved skrivebordet

    Digitale forventninger til botilbud er overdrevne

    Sociale tilbud kan stadig digitalisere yderligere, men forventningerne til effektiviseringsgevinsterne er overdrevne, mener Socialt Lederforum.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    digitalisering

    Recovery: Undersøgelse aflivede myter

    Recovery. Kan dokumentation være en vigtig medspiller i den meget individuelle recovery-proces, det er at komme videre i sit liv, når man er ramt af psykiske problemstillinger?

    Vores mentale barriere for, hvor meget teknologi vi accepterer i hverdagen, flytter sig hele tiden. Snart kan du  måske møde robotlægen.

    Bliver Mixed Reality en realitet i almen praksis?

    Kan Mixed Reality medvirke til bedre diagnoser og behandling hos de praktiserende læger og speciallæger? Det mener eksperter fra Microsoft og EG Healthcare.

    Pillerobot

    Nu får ældre en robot til at styre pillerne

    Robot skal håndtere medicin hos ældre borgere i eget hjem. Ni kommuner er gået sammen om køb af pillerobot og digitalisering

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    Effektmåling handler om valg

    Effektmåling skal skabe mening

    Effektmåling.Valg af værdisæt, når man måler på delmålene, kan virke som en triviel opgave, men det kan medføre store konsekvenser for det pædagogiske personales arbejde.

    KRAP-Digital

    Digital udgave af KRAP sælger sig selv

    KRAP, én af de mest udbredte udredningsmetoder på det specialiserede socialområde, kommer nu i en digital version i samarbejde med EG.

    Judges

    Pro & Con effektmåling på socialområdet

    Man får, hvad man beder om, og det man måler på, får man også ofte. Men er det så godt eller skidt?

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Effektivisering
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    IoT-sikkerhed

    Undgå at gøre IoT til de kriminelles slaraffenland

    Mere end 10 milliarder fysiske enheder er allerede forbundet via nettet. Desværre betyder det også, at det bliver mere attraktivt for hackere at forsøge at skaffe sig adgang til enhederne.

    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Læs flere artikler om Effektivisering
    Digital-familie

    Gratis kilder til gode råd og information om GDPR

    GDPR er noget af en mundfuld for de fleste databeskyttelsesansvarlige, men flere offentlige hjemmesider tilbyder gratis gode råd og information.

    GDPR

    GDPR vil ændre hverdagen for dig og din it-leverandør

    Den 25. maj 2018 skal både du og din it-leverandør være klar til at overholde GDPR, EU's persondataforordning.

    De 12 vigtigste spørgsmål

    Kender du de 12 vigtigste spørgsmål til den dataansvarlige?

    Datatilsynet har offentliggjort 12 spørgsmål, som den dataansvarlig med fordel kan bruge i arbejdet med databeskyttelsesforordning, der trådte i kraft 25-05 2018.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Kommunaldirektørens tre roller

    En kommunaldirektør behøver ikke at være digitaliseringsekspert

    Kommunaldirektøren behøver ikke at være digitaliseringsekspert, men skal kende sine digitale roller.

    Born Digital

    Er din arbejdsplads klar til de digitale indfødte?

    Digitale indfødte indtager arbejdspladsen i voksende omfang, og de kommer med nye krav og forventninger. Digitale indfødte finder ikke rammerne på din arbejdsplads lige så vigtige som dig.

    Digital Kommunaldirektør

    Digitalisering gør, at man som kommunaldirektør ikke kan læne sig tilbage

    For ti år siden handlede digitalisering og it for en kommunaldirektør mest om at have gode relationer til Kommunedata, men den tid er forbi.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Årets businesscase-undersøgelse: Gevinsterne halter stadig!

    Gevinstrealisering halter stadig i virksomhederne. Men flere - også offentlige virksomheder - erkender, at en businesscase er vigtig, viser årets businesscase-undersøgelse.

    Management

    Forretningskritiske initiativer skal ledes og styres

    Store forretningskritiske initiativer skal styres, og Martin J. Ernst, partner i 1stroke, har tre bud på relevante styringsniveauer.

    Arbejdsgang

    Otte gode grunde til at arbejde med procesoptegning

    Procesoptegning er en disciplin, som fortjener langt større respekt, for procesoptimering giver en langt mere struktureret og kvalificeret tilgang til gevinstrealisering

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Temaer
      • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
      • Borgerinvolverende digitalisering
      • Effektbaseret indsats
      • Dataetik
      • Big Data & Disruption
      • Effektbaseret økonomistyring
      • Sundhed
    • Myndighed
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
    • Borgerdialog
      • Brugeroplevelse
    • Serviceydelser
      • Professionalisering
      • Brugeroplevelse
      • Målopfyldelse
    • Administration
      • Effektivisering
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
      • Om SamfundsDesign
      • Redaktion
      • Temaer
      • Big Data & Disruption
      • Robotter overtager det kedelige arbejde i Statens Administration
      • 02. november 2018
      • Kommune
      • Digitalisering
      • Stat
      • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
      • Big Data & Disruption

      Robotter overtager det kedelige arbejde i Statens Administration

      Læs, hvordan RPA skal overtage 10.000 arbejdstimer fra de ansatte.

      Rutinearbejde

      RPA og robotterne har fjernet nogle monotone, manuelle og kedelige processer fra medarbejderne, så de får mere tid til at lægge kvalitet i, hvad vi ellers leverer, siger Trolle Klitgård Andersen, direktør i Statens Administration. Foto: Colourbox

      Per Vinther Per Vinther
      Om Per Vinther

      Per Vinther er journalist og underviser i journalistik og medier i Danmark og den 3. verden.

      Han skriver om it og alt vedrørende det offentlige som journalist på dknyt og Avisen Kommunen og som journalist og underviser hos KommunikerBedre.

      Kontakt og følg Per Vinther

      • Email: pv@mail.dk

      Udvalgte artikler

      Rejsende brugervenlighed

      Af: Per Vinther

      Brugerrejsen

      Kommunaldirektørens tre vigtige digitale roller

      Af: Per Vinther

      Digitale roller

      Talentmassen i den offentlige topledelse er meget stor

      Af: Per Vinther

      Talentmassen hos topledere i det offentlige er meget stor

      Se alle artikler af Per Vinther

      Bogholderi, løn, regnskab og faktureringer for 160 statslige institutioner vil i stigende grad blive lavet med RPA-robotløsninger. Det vil spare op til 10.000 timer. Timer og penge, der skal bruges til at lette medarbejderne for rutineopgaver og i stedet bruges på kvalitet.

      Robotter: RPA handler ikke om spareøvelser, hvor man vil afskedige medarbejdere. Nej, robotterne skal i stedet overtage det kedelige, gentagne og administrative rutinearbejde, som medarbejderne ikke synes er særligt spændende. Den tid skal så i stedet bruges til noget andet og mere fagligt og menneskeligt udfordrende.

      Og det er mange timer, vi taler om, hvis RPA-robotternes arbejde sparer Statens Administration for de forventede 10.000 timer i 2018.

      – RPA og robotterne har fjernet nogle monotone, manuelle og kedelige processer fra medarbejderne, så de får mere tid til at lægge kvalitet i, hvad vi ellers leverer, siger Trolle Klitgård Andersen, direktør i Statens Administration.

      Udflytning boostede automatisering

      Hele administrationen blev udflyttet til Hjørring i oktober 2015. Det satte udviklingen fuldstændig i stå, og da kun 4 ud af 240 medarbejdere flyttede med til Hjørring, har alle de nye medarbejdere skullet lære meget fra bunden.

      Statens Administration har rigtig mange manuelle processer, der foretages igen og igen. Derfor udarbejdede man et Proof of Concept for robotter i 2015, og i 2017 indgik man et strategisk samarbejde med Statens It om etablering af Center of Excellence for robotter, RPA og automatisering.

      Trolle Klitgård Andersen vurderer, at der i alt er 160 processer, som kan automatiseres. Foreløbig er 14 processer automatiseret, og resultaterne er bl.a., at det, en medarbejder brugte 25 minutter på, kan en robot klare på 4 minutter.

      Læs artikel: Er RPA virkelig forretningens hævn over it?

      Skalerbart og delbart

      – Vi har eget robotkontor med tre udviklere i samarbejde med Statens It, og det er skalerbart. De mange sparede timer ved brug af robotter skal bruges til at sikre kvaliteten i alt det, vi laver, fortæller Trolle Klitgård Andersen.

      Han havde i går møde med 130 ledere og medarbejdere fra den statslige sektor, hvor man snakkede om, hvad man så har lært, og hvilke faldgruber der er vedrørende RPA.

      Han pointerer, at man deler megen viden i det offentlige, og samtidig har han ikke oplevet de store forhindringer.

      – Samarbejde med kommuner og andre statslige organisationer er et samarbejde, vi gerne faciliterer. Desuden har vi et nordisk samarbejde med de tilsvarende administrationer i Skandinavien, hvor vi udveksler erfaringer m.m. Det mest oplagte med hensyn til deling af RPA og robotter er fx at dele kodningen. Så kan vi stå for ansvaret for koden, så alle ved, at den altid er opdateret, pointerer Trolle Klitgård Andersen.

      Læs artikel: RPA-robot tager nordjyder med storm

      Start småt, og tag ved lære

      Han råder andre, der gerne vil i gang med RPA og robotter, til at starte med noget, som er internt rettet, og så opnå læring ved det, inden man begynder at gøre det borgerrettet.

      Der er mange måder at komme i gang med det på, uden at det skal være kritisk for den pågældende institution.

      Trolle Klitgård Andersen pointerer, at de i Statens Administration ikke har taget en hel proces og sagt, at robotten partout skal lave alt.

      – Da vi startede op med robotter i Statens Administration, var vi meget opmærksomme på, at alle vores processer hverken kunne eller skulle løses af robotter fra dag 1. Vores fokus var på de steder i processerne, hvor der var særlig tung manuel sagsbehandling. Det var disse dele af processen, som robotten overtog for medarbejderen, siger han.

      Når Statens Administration vil standardisere og effektivisere – og begynder at se på automatisering af processer – spørger de derfor sig selv: "Kan vi få robotten til at løse det her, og hvad vil effekten være?"

      – Det kunne jo godt være, at en robot klarer 80 pct. af en delproces, og så er der 20 pct. tilbage, som medarbejderen må håndtere. Pointen er, at man skal lade være med at tænke så stort, at robotten absolut skal klare 100 pct. – så tror jeg, at man får en dårlig start, siger Trolle Klitgård Andersen.

      Hans klare råd til andre med lyst til RPA er:

      – Start med en enkel proces, og udvikl derfra. Man skal kende sin proces for at sætte en robot til at løse den. Hvert enkelt trin skal programmeres, og man skal være meget skarp på, at man kender sin proces. Du kan godt udvikle en robot, der kan håndtere en dårlig proces, ja – men det bliver processen altså ikke bedre af.

      Læs artikel: Frays 5 gode råd om RPA

      Lyt til medarbejderne

      RPA handler altså om at kende sine processer, men også lytte til, hvad medarbejderne mener:

      – Jeg har snakket nogle gange med Hjørring Kommune om automatisering ved hjælp af robotter, fordi de er interesseret i de gevinster, der er forbundet med dette. Jeg siger følgende til dem: kend jeres processer, og spørg jeres medarbejdere: "Hvad laver du hver dag, som efter din mening ikke giver værdi for dig og din faglighed, fordi du skal gentage en proces igen og igen og igen"?

      Det er et rigtig godt sted at starte. Hvis medarbejderen selv synes, det er en træls proces, fordi den er manuel og er spild af tid og faglighed, vil vedkommende alt andet lige være meget motiveret for at udvikle en robot på det område.

      En RPA-robot er principielt en virtuel kollega. Den har et password, og er den blevet inviteret ind i et eller andet Outlook-fællesskab, bliver den også inviteret til julefrokost. Direktør Trolle Klitgård Andersen, Statens Administration

      For Trolle Klitgård Andersen er en robot principielt en virtuel kollega:

      – Den har et password, og er den blevet inviteret ind i et eller andet Outlook-fællesskab, bliver den også inviteret til julefrokost.

      Han pointerer, at de ikke ved, hvordan det ser ud om fem år, men de har gjort sig nogle tanker om det, fordi det kan frigøre eller udvikle nogle tanker til en anden faglighed, eller det kan forbedre fagligheden og dermed give et kvalitetsløft.

      – Det betyder, at man også skal tænke på de timer, der frigives med RPA. Hvad skal de bruges til?

      Hos os vil vi i første omgang bruge dem til at højne kvaliteten. Og så er der nogle serviceydelser, vi ikke yder til vores kunder i dag, som vi rigtig gerne vil yde fremover, siger Trolle Klitgård Andersen.

      Statens Administration bruger UiPath som programmeringssprog til RPA-robotterne. Det gør deres søsterorganisationer i Sverige og Norge og København og Aarhus Kommune også.

      Læs artikel: Tre store RPA-spillere dominerer markedet

      Læs artikel: Få så sat de robotter i gang med arbejdet

      Læs mere: Nu skal du automatisere med softwarerobotter

      • Del
      Kundecases
      Andre læser også
      eID-krav

      Kender du eIDAS-forordningen?

      Twins

      Smertensbørnene hedder Sletning og Samtykke

      Servicedesign by KL

      Servicedesign: Fra gode løsninger til rigtige løsninger

      Bliv proceskonsulent med EG
      SamfundsDesign C/O EG A/S
      Lautrupvang 24, 2750 Ballerup
      +45 7013 2211
      Persondatapolitik