• Om SamfundsDesign
  • Redaktion
  • Temaer
  • Myndighed
  • Borgerdialog
  • Serviceydelser
  • Administration
Søg
    • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    • Borgerinvolverende digitalisering
    • Effektbaseret indsats
    • Dataetik
    • Big Data & Disruption
    • Effektbaseret økonomistyring
    • Sundhed
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    Effektivitet og kvalitet

    Effektivitet baner vejen for bedre kvalitet i botilbud

    Download EG's gratis whitepaper om 10 veje til effektive botilbud. For kravet om et effektivt botilbud gælder også for dag- og døgntilbud på det specialiserede socialområde.

    Digitalisering kræver dialog

    Digitalisering kræver dialog med medarbejderne

    Digitalisering er en del af Hjørring Kommunes DNA. Deres erfaring med de mange projekter med digitalisering viser, at det kræver god dialog med medarbejderne.

    Læs flere artikler om Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    Juicing

    UXR 2: Del 2: Tænk brugerbehov først

    Læs om designfaserne discover, define, develop og deliver i andet afsnit i serien om UXR pg brugerbehov af UX ekspert Niels Pambi.

    Hjemmearbejde

    The Future of UXR: Life after COVID

    UX ekspert Niels Pambi har deltaget i UXRConf Anywhere 2020 og har samlet op på en række spændende findings om livet efter Covid 19.

    UX Reasearch

    UXR 1: Sæt dig i brugerens sted

    UXR er et felt, der lader dig komme helt tæt dine brugere, men det er samtidig også en disciplin med mange misforståelser og faldgruber. Følg vores artikelserie om UXR.

    Læs flere artikler om Borgerinvolverende digitalisering
    På besøg på tilbuddet Horisonten. Foto: Per Roholt

    Dokumentation er en del af praksis

    Selv om det skal gå stærkt, skal der være styr på dokumentationen. På Horisonten er socialfaglige digital dokumentation er en integreret del af praksis.

    Video fra Horisonten
    Play

    Digital dokumentation skal sikre kvalitet for tilbud i vækst

    Når det private tilbud vokser, kommer udfordringen: Hvordan fastholder man kvaliteten? God digital dokumentationspraksis og metoder er svaret.

    Faglige KvalitetsOplysninger 2

    FKO har forandret den sociale indsats på Frederiksberg

    En målrettet indsats for at skabe bedre liv gennem målbar udvikling med FKO betyder, at Frederiksberg Kommune nu står et helt nyt sted.

    Læs flere artikler om Effektbaseret indsats
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    social credit

    Sociale kreditsystemer er i vækst

    Rapport om sociale kreditter viser, at folk er klar til at dele deres private data og gerne vil lade regeringen overvåge deres sociale medieaktivitet af sikkerhedsmæssige årsager.

    IoT-udviklingen

    IoT-udviklingen: Som en Formel 1-racer uden sikkerhedsudstyr

    Tempoet på IoT-udviklingen er høj. Derfor følger IoT-sikkerheden ikke med, mener Gert Læssøe Mikkelsen, leder af Alexandra Instituttets Security Lab.

    Læs flere artikler om Dataetik
    Good advice

    Her er eksperternes digitaliseringsråd

    Eksperternes digitaliseringsråd er altid i høj kurs. Her har vi samlet syv gode råd om offentlig digitalisering i gratis whitepaper

    Kommunernes digitale fremtid

    Guide til kommunernes digitale fremtid

    Der er ingen grund til at frygte, at maskiner og kunstig intelligens overflødiggør menneskene i en digital fremtid. Download gratis whitepaper, og hent ny inspiration.

    Teknologi-radaren

    Høld øje med teknologi-radaren

    Digitale teknologier med potentiale til at disrupte den offentlige sektor dukker hele tiden op. Men der er en udfordring.

    Læs flere artikler om Big Data & Disruption
    Få både guld og grønne skove

    Guld og grønne skove er ingen modsætning

    I dette whitepaper får du viden om, hvordan du forankrer dine it-projekter forretningsmæssigt med fokus på teknologi, processer og organisation.

    Det gode it-projekt

    Det offentlige it-projekt, guldet og de grønne skove

    I dette whitepaper får du viden om, hvordan du forankrer dine it-projekter forretningsmæssigt med fokus på teknologi, processer og organisation.

    To døde sild

    Er den offentlige business case mon en død sild?

    For 8. år i træk gennemfører 1stroke en business case undersøgelse, og igen må konsulenthuset konkludere, at den offentlige business case halter.

    Læs flere artikler om Effektbaseret økonomistyring
    Nye vagtplansystemer

    Nye tider kræver nye vagtplansystemer

    Vagtplanekspert, Tobias Bøggild-Damkvist, beskriver hovedpunkter fra udviklingstendenserne og mulighederne inden for vagtplansystemer.

    Vagtplanlægning

    Se på vagtplanerne med friske øjne

    Vagtplanerne fra EG Optima fra Silkeborg Data tager udgangspunkt i behovet, så ressourcerne anvendes optimalt, og flere opgaver kan løses bedre og billigere.

    Business Intelligence for general practitioners

    Business Intelligence-løsning skal optimere brug af data i læge- og specialklinikker

    Strategisk samarbejde mellem to it-leverandører, TARGIT og EG, fører til ny Business Intelligence-løsning, der optimerer brug af data i læge- og specialklinikker.

    Læs flere artikler om Sundhed
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    Fem gode it-råd_Colourbox

    Seks gode råd om it-sikkerhed i det offentlige

    Din organisations it-sikkerhed er aldrig bedre end det svageste led – nemlig medarbejderne. Her er seks gode råd om, hvad du særligt skal holde øje med.

    Portugisisk sundhedsvæsen

    Nu falder GDPR-bøderne tungt i Europa

    Nu begynder GDPR-bøderne at falde tungt rundt om i Europa. Dermed er det på tide at give sine procedurer et eftersyn, skriver Jesper Bergstedt, 2ndC, i sin klumme.

    DatAmerika

    GDPR: God Bless DatAmerika!

    DatAmerika er det nye digitale kontinent, hvor borgeren har sin frihed i form af retten til at råde over egne data – via GDPR. DatAmerika er dog kun et af tre digitale kontinenter.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Aeldre

    Whitepaper – Bliv et af de effektive botilbud

    Kravet om effektive botilbud gælder også for dag- og døgntilbud på det specialiserede socialområde. Download EG's gratis whitepaper om 10 veje til effektive botilbud.

    Fælles Faglige Begreber

    Fælles Faglige Begreber: Meningsfuld og brugbar dokumentation

    Fælles Faglige Begreber har stort potentiale, mener programchef for digitale projekter på social- og ældreområdet, Gitte Duelund, KL. Læs mere om FFB, VUM og FSIII.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Businesscasen: Fordi vi forvalter andre folks penge!

    Respekten for andre folks penge er vigtig, når man går i gang med at udarbejde den businesscase, der danner grundlag for et nyt projekt.

    Den 4.bølgeplan

    Digitaliseringsstyrelsen er godt tilfreds

    Digitaliseringsstyrelsens nye opgørelse viser, at løsningerne i den fjerde digitaliseringsbølge lever op til ønsket om, at 80 % af kommunikation mellem borger og det offentlige er digital.

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Brugeroplevelse
    SD_Dispensation for nemid

    Bedemandseffekten kan måske løse et digitalt problem

    Bedemandseffekten: Ældre borgere behøver ikke nødvendigvis at søge om dispensation fra at skulle bruge digitale selvbetjeningsløsninger.

    digitalisering

    Danskerne er trygge ved digitale løsninger – men der er plads til forbedring

    Danskerne er grundlæggende trygge ved at kommunikere digitalt med det offentlige.

    Virtuelle Assistenter

    Virtuelle assistenter overtager flere og flere opgaver

    Virtuelle assistenter (VA) er både fjernarbejdere, der udnytter internetforbindelsen optimalt, og digitale chatbots med kunstig intelligens.

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    • Professionalisering
    • Brugeroplevelse
    • Målopfyldelse
    Ældrepleje og data

    Brugen af data stiger, men hvad med kvaliteten?

    Bedre udnyttelse af data er afgørende, hvis man vil optimere ældreplejen. Men det kræver, at frontmedarbejerne bliver bedre til at forstå data.

    Affaldsrobotten Roberta

    Robot tager skraldet på plejecenteret

    Servicerobotten Roberta tager skraldet på plejecenter i Ikast-Brande Kommune

    Bo Mollerup ved skrivebordet

    Digitale forventninger til botilbud er overdrevne

    Sociale tilbud kan stadig digitalisere yderligere, men forventningerne til effektiviseringsgevinsterne er overdrevne, mener Socialt Lederforum.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    digitalisering

    Recovery: Undersøgelse aflivede myter

    Recovery. Kan dokumentation være en vigtig medspiller i den meget individuelle recovery-proces, det er at komme videre i sit liv, når man er ramt af psykiske problemstillinger?

    Vores mentale barriere for, hvor meget teknologi vi accepterer i hverdagen, flytter sig hele tiden. Snart kan du  måske møde robotlægen.

    Bliver Mixed Reality en realitet i almen praksis?

    Kan Mixed Reality medvirke til bedre diagnoser og behandling hos de praktiserende læger og speciallæger? Det mener eksperter fra Microsoft og EG Healthcare.

    Pillerobot

    Nu får ældre en robot til at styre pillerne

    Robot skal håndtere medicin hos ældre borgere i eget hjem. Ni kommuner er gået sammen om køb af pillerobot og digitalisering

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    Effektmåling handler om valg

    Effektmåling skal skabe mening

    Effektmåling.Valg af værdisæt, når man måler på delmålene, kan virke som en triviel opgave, men det kan medføre store konsekvenser for det pædagogiske personales arbejde.

    KRAP-Digital

    Digital udgave af KRAP sælger sig selv

    KRAP, én af de mest udbredte udredningsmetoder på det specialiserede socialområde, kommer nu i en digital version i samarbejde med EG.

    Judges

    Pro & Con effektmåling på socialområdet

    Man får, hvad man beder om, og det man måler på, får man også ofte. Men er det så godt eller skidt?

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Effektivisering
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    IoT-sikkerhed

    Undgå at gøre IoT til de kriminelles slaraffenland

    Mere end 10 milliarder fysiske enheder er allerede forbundet via nettet. Desværre betyder det også, at det bliver mere attraktivt for hackere at forsøge at skaffe sig adgang til enhederne.

    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Læs flere artikler om Effektivisering
    Digital-familie

    Gratis kilder til gode råd og information om GDPR

    GDPR er noget af en mundfuld for de fleste databeskyttelsesansvarlige, men flere offentlige hjemmesider tilbyder gratis gode råd og information.

    GDPR

    GDPR vil ændre hverdagen for dig og din it-leverandør

    Den 25. maj 2018 skal både du og din it-leverandør være klar til at overholde GDPR, EU's persondataforordning.

    De 12 vigtigste spørgsmål

    Kender du de 12 vigtigste spørgsmål til den dataansvarlige?

    Datatilsynet har offentliggjort 12 spørgsmål, som den dataansvarlig med fordel kan bruge i arbejdet med databeskyttelsesforordning, der trådte i kraft 25-05 2018.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Kommunaldirektørens tre roller

    En kommunaldirektør behøver ikke at være digitaliseringsekspert

    Kommunaldirektøren behøver ikke at være digitaliseringsekspert, men skal kende sine digitale roller.

    Born Digital

    Er din arbejdsplads klar til de digitale indfødte?

    Digitale indfødte indtager arbejdspladsen i voksende omfang, og de kommer med nye krav og forventninger. Digitale indfødte finder ikke rammerne på din arbejdsplads lige så vigtige som dig.

    Digital Kommunaldirektør

    Digitalisering gør, at man som kommunaldirektør ikke kan læne sig tilbage

    For ti år siden handlede digitalisering og it for en kommunaldirektør mest om at have gode relationer til Kommunedata, men den tid er forbi.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Årets businesscase-undersøgelse: Gevinsterne halter stadig!

    Gevinstrealisering halter stadig i virksomhederne. Men flere - også offentlige virksomheder - erkender, at en businesscase er vigtig, viser årets businesscase-undersøgelse.

    Management

    Forretningskritiske initiativer skal ledes og styres

    Store forretningskritiske initiativer skal styres, og Martin J. Ernst, partner i 1stroke, har tre bud på relevante styringsniveauer.

    Arbejdsgang

    Otte gode grunde til at arbejde med procesoptegning

    Procesoptegning er en disciplin, som fortjener langt større respekt, for procesoptimering giver en langt mere struktureret og kvalificeret tilgang til gevinstrealisering

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Temaer
      • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
      • Borgerinvolverende digitalisering
      • Effektbaseret indsats
      • Dataetik
      • Big Data & Disruption
      • Effektbaseret økonomistyring
      • Sundhed
    • Myndighed
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
    • Borgerdialog
      • Brugeroplevelse
    • Serviceydelser
      • Professionalisering
      • Brugeroplevelse
      • Målopfyldelse
    • Administration
      • Effektivisering
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
      • Om SamfundsDesign
      • Redaktion
      • Temaer
      • Big Data & Disruption
      • Offentlige data er ofte ubrugelige
      • 29. juni 2018
      • Digitalisering
      • Big Data & Disruption

      Offentlige data er ofte ubrugelige

      Offentlige data er en uudnyttet guldgrube. Sådan lyder et velkendt mantra. Men måske er der tale om kiselguld? For ofte er offentlige data slet ikke brugbare, mener divisionsdirektør Johnny Iversen, EG.

      Offentlige data

      Kendsgerningerne er, at selvom der ligger terabytes af data på det offentliges servere, er det stadig kun en brøkdel af dataene, der bruges til at skabe en mere intelligent datadrevet offentlig sektor. Foto: Colourbox

      Johnny-Iversen-divisionsdirektør-EG Johnny Iversen
      Om Johnny Iversen

      Johnny Iversen er divisionsdirektør for EG Citizen Solutions, der er den del af EG, der fokuserer på at levere digitale løsninger til det offentlige Danmark. Johnnys mål er at gøre EG til den mest værdifulde samarbejdspartner for det offentlige.

       

      Som administrerende direktør for EG Silkeborg Data reorganiserede han virksomheden til sin nuværende succesfulde form.

       

      Som ægte nordjyde startede Johnny for mere end 20 år siden som IT-tekniker i Target. Derfra gik rejsen over stadigt mere ansvarsfulde poster i bl.a. DAC-Data A/S, og IBS-koncernen, inden han kom til EG i 2013.

       

      Undervejs har Johnny taget uddannelser som datanom, en HD i organisation og en EMBA med speciale i strategi.

       

      Johnny sidder i bestyrelsen for Team Online, Silkeborg Data og Kommuneinformation.

       

      Johnny deltager desuden i ITB’s Udvalg for offentlig digitalisering samt DI's udvalg for IT-politik.

      Kontakt og følg Johnny Iversen

      • Email: joika@eg.dk

      Udvalgte artikler

      Offentlig gevinstrealisering – et fælles ansvar

      Af: Johnny Iversen

      Johnny Iversen DI Digital

      Fælles borgerplan: Ideen er god, men der er et men

      Af: Johnny Iversen

      Fælles Borgerplan

      Digital konkurrence: Dræb ikke det frie it-marked i velfærdens navn

      Af: Johnny Iversen

      Don't kill the free market

      Se alle artikler af Johnny Iversen

      Offentlige data: I flere år har vi både i det offentlige og hos it-leverandørerne talt og talt om en bedre udnyttelse af data i det offentlige. Den gængse opfattelse er, at offentlige data er den rene guldgrube, der bare venter på at blive gravet frem. 

      I undersøgelsen "Barrierer for virksomheders dataanvendelse", udarbejdet af Højbjerre Brauer Schultz for Erhvervsstyrelsen, er en af konklusionerne imidlertid mere nøgtern: Manglende overblik og manglende eller besværlig adgang til offentligt tilgængelige data udgør barrierer for virksomheders anvendelse af offentlige data.

      Offentlige data udnyttes ikke

      Kendsgerningerne er, at selvom der ligger terabytes af data på det offentliges servere, er det stadig kun en brøkdel af dataene, der bruges til at skabe en mere intelligent datadrevet offentlig sektor. Et godt eksempel er vel hele den digitale arkivering, som finder sted lige nu – en opgave, der koster det offentlige millioner, men hvor det kniber med at få øje på projekter, hvor de historiske data udnyttes til prædiktiv analyse.

      Så selvom vi ser flere og flere forsøg med business analytics og machine learning i kommunerne, går det generelt langsomt. 

      Ganske vist er vi kommet rigtig langt nogle steder, men vi bruger fortsat uforholdsmæssig lang tid på at indsamle data fra forskellige systemer og få dem konsolideret, vasket og gjort klar til at kunne bruges til beslutningsstøtte.

      I bund og grund handler det om, at en stor del af de offentlige data reelt er ubrugelige i den form, de ligger i nu – eller at dataejerne hverken vil eller må udnytte data. I stedet for at strukturere data decentralt, isoleret i mindre enkeltstående applikationer, burde man bruge tiden på at gøre det muligt at sammenkøre data på tværs af hele den offentlige sektor. Det vil give mulighed for at lave mønstergenkendelse, som kan hjælpe til prædiktive analyser. 

      Læs artikel: Find jeres digitale it-guld i sprækkerne

      Værktøjerne findes

      Teknologierne er tilgængelige. Hvis man ser på udviklingen inden for det private erhvervsliv, formår de store spillere som Google, Amazon og Facebook at maksimere brugen af de data, som deres brugere stiller til rådighed. Ved at sikre sig retten til at bruge dataene direkte hos dataejerne får disse virksomheder mulighed for at opsamle store mængder af strukturerede data, som kan anvendes til forskellige prædiktive analyser. 

      Fx anvender virksomheder software som "Google Analytics" kombineret med predictive software til at gå historiske data igennem for at kunne være med til at forudse brugernes fremtidige efterspørgsel på virksomhedernes hjemmesider. Ved at kende den fremtidige efterspørgsel kan man målrette marketingaktiviteterne og dermed sikre et langt højere udbytte af sin marketinginvestering.   

      På samme måde kunne det offentlige hente værdifulde oplysninger ved at udnytte sine data bedre. Hvornår er børnene egentlig i vuggestue, og hvordan matcher det vagtplaner og åbningstider? På hvilke tider af døgnet er kommunens strømforbrug størst, og hvordan kan man flytte forbruget til et andet tidspunkt, hvor strømmen er billigere? Hvilken sammenhæng er der mellem årstiden og iværksættelse af særligt sociale indsatser kontra effekten af indsatsen? Kun fantasien sætter grænser for, hvad man kan få ud af data. 

      Se video: Data analytics i det offentlige er stadig i sin vorden

      Barriererne skal nedbrydes

      I rapporten "Analyse af barrierer for udbredelse af nye teknologier" har Deloitte undersøgt barrierer i staten, regionerne og kommunerne relateret til implementering af blandt andet robotic process automation (RPA), machine learning og Internet of Things (IoT).

      Her svarer de adspurgte, at det først og fremmest er manglende kompetencer i det offentlige (52 %), ressourcer og prioriteringer (44 %) og juraen (41 %), der blokerer for bedre udnyttelse af offentlige data.

      Netop disse barrierer er væsentlige og er netop dem, vi – leverandører og de offentlige myndigheder imellem – i fællesskab skal arbejde med at få nedbrudt. I mange private virksomheder er der både ressourcer og kompetencer til at kunne bringe teknologien i spil, men vi kan ikke gøre det uden de offentlige myndigheders faglige kendskab og viden. Netop kombinationen af høj faglighed hos myndighederne og høj teknisk faglighed hos leverandøren kan give os indsigt i områder, som vi ikke tidligere har haft indsigt i. 

      Prioritering er en nødvendighed. Al erfaring viser, at uden den politiske og ledelsesmæssige prioritering af området vil det fortsat gå langsomt med at tage teknologien i brug. Og sidst, men ikke mindst, skal vi sikre os, at juraen både sikrer den enkelte borgers rettigheder og åbner for, at teknologien kan anvende data til at give myndighederne et bedre beslutningsgrundlag.    

      Netop prioritering og villighed til at investere i en teknologisk understøttelse af forretningsgangene ser jeg som langt den største af de tre barrierer. Hvis ikke viljen er tilstrækkeligt til stede, er vejen til målet meget længere, og resultatet vil være væsentligt reduceret. 

      Det går for langsomt

      Desværre er det ikke lige meget, om det går hurtigt eller langsomt. For det voksende pres på velfærdssamfundet skaber uro blandt de borgere, der har brug for hjælp, samtidig med at det politiske pres for skattelettelser og dokumentation for, at hver anvendt krone tjener det rette formål, vokser.

      Derfor foreslår jeg, at vi hurtigst muligt får nedsat et udvalg bestående af repræsentanter for det offentlige og it-branchen, der kan være med til at minimere ovenstående barrierer. Udvalget skal være med til hurtigt at bane vejen for, at teknologien kan bringes i spil på de områder, hvor det giver mening.  

      Teknologien er til stede til at give det offentlige bedre beslutningsdygtighed på baggrund af mønstergenkendelse i historiske data. Der findes masser af gode eksempler på forholdsvis simple projekter, og hvis det offentlige er villig til at tænke i nye baner, er der uanede muligheder i at skalere de mindre projekter, som vi allerede har. 

      Læs artiklen: Business intelligence: Længe leve standardrapporten!

      Læs mere: Lad os digitalisere det offentlige Danmark sammen

      Tilmeld nyhedsbrev: Tilmeld dig nyhedsbrev fra SamfundsDesign

      • Del
      EG SD BI
      Andre læser også
      Sanne Hou Præst

      Lettere at håndtere helbredstillæg digitalt

      Johnny Iversen - Profil

      Derfor er OPS en nødvendighed

      Folkemøde

      OPS: SamfundsDesign har sat kursen mod Folkemødet

      Digitalisering
      Analytics
      Artikel

      Dataanalyse er ikke farligt: Vi kan hacke os til bedre nordiske velfærdssamfund

      Dataanalyse kan virke skræmmende for mange mennesker, men de færreste gør sig klart, at netop intelligent brug af data kan blive redningen for vores velfærdssamfund....

      • Digitalisering
      • Big Data & Disruption
      effektive botilbud
      SamfundsDesign C/O EG A/S
      Lautrupvang 24, 2750 Ballerup
      +45 7013 2211
      Persondatapolitik