Fordele ved RPA skal kommunikeres bedre

I takt med at RPA vinder indpas i kommuner og andre offentlige organisationer vil flere og flere dele af sagsbehandlingen blive håndteret automatisk uden menneskelig indblanding. Men hvis borgerne skal acceptere det, er vi nødt til at kommunikere bedre om, hvad teknologien egentlige indebærer, mener it- og digitaliseringschef, Jørgen Brolykke Rasmussen, Odense Kommune.

RPA-Kommunikation

Selv om RPA-teknologien på den måde er blevet moden, mangler den stadig at vinde borgerne tillid. Foto: Colourbox

RPA: I bund og grund er en RPA robot, som Tyra i Odense Kommune blot et dumt stykke software der gør, hvad den får besked på. Igen og igen. Døgnets 24 timer.

Hvis den skal kopiere data fra et felt i den ene system til et felt i det andet system, gør den det hurtigt og effektivt, uden at kede sig eller tage fejl.

Derfor bruges RPA teknologien efterhånden mange steder i det offentlige og fx finanssektoren, hvor der er mange regelstyrede gentagne processer, som i dag løses manuelt.

Selv om RPA-teknologien på den måde er blevet moden, mangler den stadig at vinde borgerne tillid:

- Når der er tale om objektiv sagsbehandling og forløbet kan dokumenteres 100 procent og ikke involverer skøn, ja så kan hele sagsbehandlingen. Ellers kan Tyra kun aflevere sagsmaterialet til afgørelse.

Men hvis vi overnight gik ud og fortalte borgerne, at deres tilskud eller refusion bygger på en robot, der har behandlet sagen, tror jeg de ville reagere.

Derfor mener jeg, at vi mangler at kommunikere bedre om, hvad er det egentlig robotterne kan og gør, siger Jørgen Brolykke Rasmussen, der er it- og digitaliseringschef i Odense Kommune.

Se videointerview med Jørgen Brolykke Rasmussen.