• Om SamfundsDesign
  • Redaktion
  • Temaer
  • Myndighed
  • Borgerdialog
  • Serviceydelser
  • Administration
Søg
    • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    • Borgerinvolverende digitalisering
    • Effektbaseret indsats
    • Dataetik
    • Big Data & Disruption
    • Effektbaseret økonomistyring
    • Sundhed
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    Effektivitet og kvalitet

    Effektivitet baner vejen for bedre kvalitet i botilbud

    Download EG's gratis whitepaper om 10 veje til effektive botilbud. For kravet om et effektivt botilbud gælder også for dag- og døgntilbud på det specialiserede socialområde.

    Digitalisering kræver dialog

    Digitalisering kræver dialog med medarbejderne

    Digitalisering er en del af Hjørring Kommunes DNA. Deres erfaring med de mange projekter med digitalisering viser, at det kræver god dialog med medarbejderne.

    Læs flere artikler om Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    Juicing

    UXR 2: Del 2: Tænk brugerbehov først

    Læs om designfaserne discover, define, develop og deliver i andet afsnit i serien om UXR pg brugerbehov af UX ekspert Niels Pambi.

    Hjemmearbejde

    The Future of UXR: Life after COVID

    UX ekspert Niels Pambi har deltaget i UXRConf Anywhere 2020 og har samlet op på en række spændende findings om livet efter Covid 19.

    UX Reasearch

    UXR 1: Sæt dig i brugerens sted

    UXR er et felt, der lader dig komme helt tæt dine brugere, men det er samtidig også en disciplin med mange misforståelser og faldgruber. Følg vores artikelserie om UXR.

    Læs flere artikler om Borgerinvolverende digitalisering
    På besøg på tilbuddet Horisonten. Foto: Per Roholt

    Dokumentation er en del af praksis

    Selv om det skal gå stærkt, skal der være styr på dokumentationen. På Horisonten er socialfaglige digital dokumentation er en integreret del af praksis.

    Video fra Horisonten
    Play

    Digital dokumentation skal sikre kvalitet for tilbud i vækst

    Når det private tilbud vokser, kommer udfordringen: Hvordan fastholder man kvaliteten? God digital dokumentationspraksis og metoder er svaret.

    Faglige KvalitetsOplysninger 2

    FKO har forandret den sociale indsats på Frederiksberg

    En målrettet indsats for at skabe bedre liv gennem målbar udvikling med FKO betyder, at Frederiksberg Kommune nu står et helt nyt sted.

    Læs flere artikler om Effektbaseret indsats
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    social credit

    Sociale kreditsystemer er i vækst

    Rapport om sociale kreditter viser, at folk er klar til at dele deres private data og gerne vil lade regeringen overvåge deres sociale medieaktivitet af sikkerhedsmæssige årsager.

    IoT-udviklingen

    IoT-udviklingen: Som en Formel 1-racer uden sikkerhedsudstyr

    Tempoet på IoT-udviklingen er høj. Derfor følger IoT-sikkerheden ikke med, mener Gert Læssøe Mikkelsen, leder af Alexandra Instituttets Security Lab.

    Læs flere artikler om Dataetik
    Good advice

    Her er eksperternes digitaliseringsråd

    Eksperternes digitaliseringsråd er altid i høj kurs. Her har vi samlet syv gode råd om offentlig digitalisering i gratis whitepaper

    Kommunernes digitale fremtid

    Guide til kommunernes digitale fremtid

    Der er ingen grund til at frygte, at maskiner og kunstig intelligens overflødiggør menneskene i en digital fremtid. Download gratis whitepaper, og hent ny inspiration.

    Teknologi-radaren

    Høld øje med teknologi-radaren

    Digitale teknologier med potentiale til at disrupte den offentlige sektor dukker hele tiden op. Men der er en udfordring.

    Læs flere artikler om Big Data & Disruption
    Få både guld og grønne skove

    Guld og grønne skove er ingen modsætning

    I dette whitepaper får du viden om, hvordan du forankrer dine it-projekter forretningsmæssigt med fokus på teknologi, processer og organisation.

    Det gode it-projekt

    Det offentlige it-projekt, guldet og de grønne skove

    I dette whitepaper får du viden om, hvordan du forankrer dine it-projekter forretningsmæssigt med fokus på teknologi, processer og organisation.

    To døde sild

    Er den offentlige business case mon en død sild?

    For 8. år i træk gennemfører 1stroke en business case undersøgelse, og igen må konsulenthuset konkludere, at den offentlige business case halter.

    Læs flere artikler om Effektbaseret økonomistyring
    Nye vagtplansystemer

    Nye tider kræver nye vagtplansystemer

    Vagtplanekspert, Tobias Bøggild-Damkvist, beskriver hovedpunkter fra udviklingstendenserne og mulighederne inden for vagtplansystemer.

    Vagtplanlægning

    Se på vagtplanerne med friske øjne

    Vagtplanerne fra EG Optima fra Silkeborg Data tager udgangspunkt i behovet, så ressourcerne anvendes optimalt, og flere opgaver kan løses bedre og billigere.

    Business Intelligence for general practitioners

    Business Intelligence-løsning skal optimere brug af data i læge- og specialklinikker

    Strategisk samarbejde mellem to it-leverandører, TARGIT og EG, fører til ny Business Intelligence-løsning, der optimerer brug af data i læge- og specialklinikker.

    Læs flere artikler om Sundhed
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    Fem gode it-råd_Colourbox

    Seks gode råd om it-sikkerhed i det offentlige

    Din organisations it-sikkerhed er aldrig bedre end det svageste led – nemlig medarbejderne. Her er seks gode råd om, hvad du særligt skal holde øje med.

    Portugisisk sundhedsvæsen

    Nu falder GDPR-bøderne tungt i Europa

    Nu begynder GDPR-bøderne at falde tungt rundt om i Europa. Dermed er det på tide at give sine procedurer et eftersyn, skriver Jesper Bergstedt, 2ndC, i sin klumme.

    DatAmerika

    GDPR: God Bless DatAmerika!

    DatAmerika er det nye digitale kontinent, hvor borgeren har sin frihed i form af retten til at råde over egne data – via GDPR. DatAmerika er dog kun et af tre digitale kontinenter.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Aeldre

    Whitepaper – Bliv et af de effektive botilbud

    Kravet om effektive botilbud gælder også for dag- og døgntilbud på det specialiserede socialområde. Download EG's gratis whitepaper om 10 veje til effektive botilbud.

    Fælles Faglige Begreber

    Fælles Faglige Begreber: Meningsfuld og brugbar dokumentation

    Fælles Faglige Begreber har stort potentiale, mener programchef for digitale projekter på social- og ældreområdet, Gitte Duelund, KL. Læs mere om FFB, VUM og FSIII.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Businesscasen: Fordi vi forvalter andre folks penge!

    Respekten for andre folks penge er vigtig, når man går i gang med at udarbejde den businesscase, der danner grundlag for et nyt projekt.

    Den 4.bølgeplan

    Digitaliseringsstyrelsen er godt tilfreds

    Digitaliseringsstyrelsens nye opgørelse viser, at løsningerne i den fjerde digitaliseringsbølge lever op til ønsket om, at 80 % af kommunikation mellem borger og det offentlige er digital.

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Brugeroplevelse
    SD_Dispensation for nemid

    Bedemandseffekten kan måske løse et digitalt problem

    Bedemandseffekten: Ældre borgere behøver ikke nødvendigvis at søge om dispensation fra at skulle bruge digitale selvbetjeningsløsninger.

    digitalisering

    Danskerne er trygge ved digitale løsninger – men der er plads til forbedring

    Danskerne er grundlæggende trygge ved at kommunikere digitalt med det offentlige.

    Virtuelle Assistenter

    Virtuelle assistenter overtager flere og flere opgaver

    Virtuelle assistenter (VA) er både fjernarbejdere, der udnytter internetforbindelsen optimalt, og digitale chatbots med kunstig intelligens.

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    • Professionalisering
    • Brugeroplevelse
    • Målopfyldelse
    Ældrepleje og data

    Brugen af data stiger, men hvad med kvaliteten?

    Bedre udnyttelse af data er afgørende, hvis man vil optimere ældreplejen. Men det kræver, at frontmedarbejerne bliver bedre til at forstå data.

    Affaldsrobotten Roberta

    Robot tager skraldet på plejecenteret

    Servicerobotten Roberta tager skraldet på plejecenter i Ikast-Brande Kommune

    Bo Mollerup ved skrivebordet

    Digitale forventninger til botilbud er overdrevne

    Sociale tilbud kan stadig digitalisere yderligere, men forventningerne til effektiviseringsgevinsterne er overdrevne, mener Socialt Lederforum.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    digitalisering

    Recovery: Undersøgelse aflivede myter

    Recovery. Kan dokumentation være en vigtig medspiller i den meget individuelle recovery-proces, det er at komme videre i sit liv, når man er ramt af psykiske problemstillinger?

    Vores mentale barriere for, hvor meget teknologi vi accepterer i hverdagen, flytter sig hele tiden. Snart kan du  måske møde robotlægen.

    Bliver Mixed Reality en realitet i almen praksis?

    Kan Mixed Reality medvirke til bedre diagnoser og behandling hos de praktiserende læger og speciallæger? Det mener eksperter fra Microsoft og EG Healthcare.

    Pillerobot

    Nu får ældre en robot til at styre pillerne

    Robot skal håndtere medicin hos ældre borgere i eget hjem. Ni kommuner er gået sammen om køb af pillerobot og digitalisering

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    Effektmåling handler om valg

    Effektmåling skal skabe mening

    Effektmåling.Valg af værdisæt, når man måler på delmålene, kan virke som en triviel opgave, men det kan medføre store konsekvenser for det pædagogiske personales arbejde.

    KRAP-Digital

    Digital udgave af KRAP sælger sig selv

    KRAP, én af de mest udbredte udredningsmetoder på det specialiserede socialområde, kommer nu i en digital version i samarbejde med EG.

    Judges

    Pro & Con effektmåling på socialområdet

    Man får, hvad man beder om, og det man måler på, får man også ofte. Men er det så godt eller skidt?

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Effektivisering
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    IoT-sikkerhed

    Undgå at gøre IoT til de kriminelles slaraffenland

    Mere end 10 milliarder fysiske enheder er allerede forbundet via nettet. Desværre betyder det også, at det bliver mere attraktivt for hackere at forsøge at skaffe sig adgang til enhederne.

    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Læs flere artikler om Effektivisering
    Digital-familie

    Gratis kilder til gode råd og information om GDPR

    GDPR er noget af en mundfuld for de fleste databeskyttelsesansvarlige, men flere offentlige hjemmesider tilbyder gratis gode råd og information.

    GDPR

    GDPR vil ændre hverdagen for dig og din it-leverandør

    Den 25. maj 2018 skal både du og din it-leverandør være klar til at overholde GDPR, EU's persondataforordning.

    De 12 vigtigste spørgsmål

    Kender du de 12 vigtigste spørgsmål til den dataansvarlige?

    Datatilsynet har offentliggjort 12 spørgsmål, som den dataansvarlig med fordel kan bruge i arbejdet med databeskyttelsesforordning, der trådte i kraft 25-05 2018.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Kommunaldirektørens tre roller

    En kommunaldirektør behøver ikke at være digitaliseringsekspert

    Kommunaldirektøren behøver ikke at være digitaliseringsekspert, men skal kende sine digitale roller.

    Born Digital

    Er din arbejdsplads klar til de digitale indfødte?

    Digitale indfødte indtager arbejdspladsen i voksende omfang, og de kommer med nye krav og forventninger. Digitale indfødte finder ikke rammerne på din arbejdsplads lige så vigtige som dig.

    Digital Kommunaldirektør

    Digitalisering gør, at man som kommunaldirektør ikke kan læne sig tilbage

    For ti år siden handlede digitalisering og it for en kommunaldirektør mest om at have gode relationer til Kommunedata, men den tid er forbi.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Årets businesscase-undersøgelse: Gevinsterne halter stadig!

    Gevinstrealisering halter stadig i virksomhederne. Men flere - også offentlige virksomheder - erkender, at en businesscase er vigtig, viser årets businesscase-undersøgelse.

    Management

    Forretningskritiske initiativer skal ledes og styres

    Store forretningskritiske initiativer skal styres, og Martin J. Ernst, partner i 1stroke, har tre bud på relevante styringsniveauer.

    Arbejdsgang

    Otte gode grunde til at arbejde med procesoptegning

    Procesoptegning er en disciplin, som fortjener langt større respekt, for procesoptimering giver en langt mere struktureret og kvalificeret tilgang til gevinstrealisering

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Temaer
      • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
      • Borgerinvolverende digitalisering
      • Effektbaseret indsats
      • Dataetik
      • Big Data & Disruption
      • Effektbaseret økonomistyring
      • Sundhed
    • Myndighed
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
    • Borgerdialog
      • Brugeroplevelse
    • Serviceydelser
      • Professionalisering
      • Brugeroplevelse
      • Målopfyldelse
    • Administration
      • Effektivisering
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
      • Om SamfundsDesign
      • Redaktion
      • Temaer
      • Big Data & Disruption
      • Fem stemmer fra Almedalen om nordisk elmarked
      • 06. november 2018
      • Digitalisering
      • Big Data
      • Big Data & Disruption

      Fem stemmer fra Almedalen om nordisk elmarked

      Læs de førende svenske elhandleres bud på fremtiden

      Almedalen og elmarkedet

      I panelet på Almedalen deltog Vd Erik Brandsma, Jämtkraft, elhandelsekspert Axel Sundström, EG Sverige, Co-Founder Åsa Bornander, Verve, Vd Johan Parmler, Svenskt Kvalitetsindex og Vd Marc Hoffmann, E.ON Sverige. Foto: EG

      Hanna Engström Hanna Engström
      Om Hanna Engström

      Hanna Engström er redaktør for TransformationTools.se.

      Hun skriver om it-udviklingen i erhvervslivet med særlig interesse inden for retail. Kontakt Hanna, hvis du har tips eller ideer til artikler om it i detailhandlen.

      Hanna arbejder også som Marketing & Communications Specialist i EG Sverige.

      Kontakt og følg Hanna Engström

      • Email: haeng@eg.dk

      Udvalgte artikler

      Disruption: Du skal lære at leve med digitale omstillinger

      Af: Hanna Engström

      Frederiik-Reinfeldt

      Se alle artikler af Hanna Engström

      Hinsidan Øresund melder fagre nye datatider sig på det nordiske elmarked, hvor den kommende svenske datahub optog deltagerne på folkemødet i Almedalen.

      I Sverige ruster forsyningsbranchen sig til den digitale revolution, som allerede har ramt Danmark - og lidt forsinket er på vej i Norge - i form af en mere elhandlercentrisk model og etablering af en central datahub.

      Forandringerne er de største siden branchen var igennem en dereguleringsproces i 90'erne og er ved at ændre spillepladen fuldstændigt.

      Alt tyder på, at konkurrencen i Sverige og Norge, lige som i Danmark vil blive langt hårdere mellem de forskellige elhandelsvirksomheder. Samtidig vil der opstå nye foretningsmuligheder, baseret på forbrugsdata og ikke mindst nye aktører, der ønsker at få en del af markedet.

      Hvad skal strategien være?

      Hvilke strategier skal man så forfølge for at blive en succesfuld elhandler?

      Det var temaet for EGs paneldebat på folkemødets Energidagen på den svenske udgave af Folkemødet på Bornholm, Almedalen.

      I panelet deltog Vd Erik Brandsma, Jämtkraft, elhandelsekspert Axel Sundström, EG Sverige, Co-Founder Åsa Bornander, Verve, Vd Johan Parmler, Svenskt Kvalitetsindex og Vd Marc Hoffmann, E.ON Sverige, der hver for sig bidrog med deres bud på fremtidens nordiske elmarked set gennem svenske briller.

      Konsekvenser og forventninger

      I Sverige vil elmarkedet utvivlsomt ændre sig, når den elhandler-centriske model slår igennem og den svenske DataHub bliver en realitet i 2020.
      Men hvordan ser deltagerne i debatten på de mulige konsekvenser, og hvad er der forventninger til fremtiden?

      - Det er svært at forudser konsekvenser, erkender Vd Erik Brandsma fra Jämtkraft indledningsvis:

      - Men et er sikkert: Branchen vil generelt undergå en stor forandring. Det vil kræve både en teknisk og en mental omstilling i forhold til, hvordan vi ser på markedet og kunderne. Det er en af de største udfordringer, som vi ver for. Vi skal spørge os selv, hvad vil kunderne have og hvilke kompetencer for vi brug for at imødekomme deres ønsker, mener Erik Brandsma, Jämtkraft.

      - Den elhandler-centriske model indeholder forudsætningerne for at gøre elhandel mere enkel for kunderne. Det er mit håb. Alle er nødt til at hjælpe til på den rejse, som vi står over for, og hvis vi opnår at gøre det lettere for forbrugerne, så bliver jeg superglad, siger Marc Hoffmann, Vd, E.ON.

      - Enkelhed er en utroligt vigtig dimension. Kan man opnå det, så er der alt at vinde. Kunderne vil gerne kunne vælge mellem A, B og C, mener Johan Parmler, Svenskt Kvalitetsindex.

      - Enkelthed og brugervenlighed er vigtig. Jeg har meget store forventninger til "hubben". Her skal alle data findes og kunderne skal have adgang til data i real tid.

      Lige nu er det vanskeligt at få adgang til egne data, og som kunde ved man knap nok, hvilken aftale man har, og hvornår den udløber. Dertil skal man anvende et langt kundenummer for at få adgang til data. Data bør i stedet være tilgængelige på en brugervenlig hjemmeside, siger Åsa Bornander, Co-Founder, Verve.

      Læs artikel: Nordiske DataHubs kan styrke elmarkedet

      Kunderne vil have mere

      Slutbrugernes forventninger til forsyningsselskaberne vokser. Det skyldes blandt andet, at forbrugerne sammenligner forsyningsbranchen med andre brancher, som er kommet længere med digitaliseringen. Men hvordan vil kunderne blive påvirket af det ændrede marked?

      - Vi kan ikke forvente at kunderne er med, vi må få kunderne med sos, for de kommer ikke af sig selv. Vi må tage styringen, mener Johan Parmler.

      - Jeg tror ikke kunderne interesserer sig om, hvorvidt der findes en "hub" og vi kan ikke forvente at de vil sætte sig ind, hvad det betyder, siger Erik Brandsma.

      - Vi taler meget om teknik i denne sammenhæng. Men en vækstfaktor vil være at tale om customer journeys. Det ser vi inden for andre brancher, siger Marc Hoffmann.

      - Jeg tror, at vi skal indse, at branchen skal sælge kundeoplevelser. Produkterne adskiller sig ikke og i dag er det svært at konkurrere på prisen, siger Axel Sundström.

      Læs artikel: Elhandler Guiden

      Muligheder og udfordringer

      Det nye elmarked medfører store forandringer. For at lykkes på markedet kræver det forberedelse. Men hvilke muligheder og udfordringer, ser paneldeltagerne?

      - Jeg er undertiden bange for at vi ikke har et helhedsperspektiv. Det er godt med en "hub" og forenkling. Men hvad hvis der er andre faktorer, som udgør en forhindring? Så står vi med et problem, siger Erik Brandsma.

      - Jeg ser en mental udfordring. Samfundet og energisystemet bliver stadig mere decentraliseret. Det kommer til at stille krav om øget samarbejde, mener Marc Hoffmann.

      - Vi ønsker ikke at være eksperter på merværdi og fakturering. Vi har allerede en konkurrencefordel der. I stedet vil vi være gode til at tale med kunderne. De etablerede energiselskaber bør være lidt bekymrede, for i dag kan man etablere et elselskab på et par måneder, siger Åsa Bornander.

      De svenske debattører på folkemødet i Almedalen er altså ikke helt enige i deres vurdering, men et er sikkert: energibranchen bliver aldrig sig selv igen.

      Læs artikel: Elbolagen vill tända kunderna

      Læs mere: Fremtidssikrede og fleksible it-løsninger til energi og forsyning

      Læs mere: Xellent på Microsoft Dynamics 365 til energi og forsyning

      • Del
      Har I brug for hjælp til at sikre data
      Andre læser også
      Connected Living

      Connected living – et marked med uendelige muligheder?

      Coding Class Cph Dyvekeskolen 6.v

      Skaber Coding Class Cph fremtidens udviklere?

      Public RPA II

      Frays 5 gode råd om RPA

      CRM for utility
      SamfundsDesign C/O EG A/S
      Lautrupvang 24, 2750 Ballerup
      +45 7013 2211
      Persondatapolitik