• Om SamfundsDesign
  • Redaktion
  • Temaer
  • Myndighed
  • Borgerdialog
  • Serviceydelser
  • Administration
Søg
    • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    • Borgerinvolverende digitalisering
    • Effektbaseret indsats
    • Dataetik
    • Big Data & Disruption
    • Effektbaseret økonomistyring
    • Sundhed
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    Effektivitet og kvalitet

    Effektivitet baner vejen for bedre kvalitet i botilbud

    Download EG's gratis whitepaper om 10 veje til effektive botilbud. For kravet om et effektivt botilbud gælder også for dag- og døgntilbud på det specialiserede socialområde.

    Digitalisering kræver dialog

    Digitalisering kræver dialog med medarbejderne

    Digitalisering er en del af Hjørring Kommunes DNA. Deres erfaring med de mange projekter med digitalisering viser, at det kræver god dialog med medarbejderne.

    Læs flere artikler om Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    Juicing

    UXR 2: Del 2: Tænk brugerbehov først

    Læs om designfaserne discover, define, develop og deliver i andet afsnit i serien om UXR pg brugerbehov af UX ekspert Niels Pambi.

    Hjemmearbejde

    The Future of UXR: Life after COVID

    UX ekspert Niels Pambi har deltaget i UXRConf Anywhere 2020 og har samlet op på en række spændende findings om livet efter Covid 19.

    UX Reasearch

    UXR 1: Sæt dig i brugerens sted

    UXR er et felt, der lader dig komme helt tæt dine brugere, men det er samtidig også en disciplin med mange misforståelser og faldgruber. Følg vores artikelserie om UXR.

    Læs flere artikler om Borgerinvolverende digitalisering
    På besøg på tilbuddet Horisonten. Foto: Per Roholt

    Dokumentation er en del af praksis

    Selv om det skal gå stærkt, skal der være styr på dokumentationen. På Horisonten er socialfaglige digital dokumentation er en integreret del af praksis.

    Video fra Horisonten
    Play

    Digital dokumentation skal sikre kvalitet for tilbud i vækst

    Når det private tilbud vokser, kommer udfordringen: Hvordan fastholder man kvaliteten? God digital dokumentationspraksis og metoder er svaret.

    Faglige KvalitetsOplysninger 2

    FKO har forandret den sociale indsats på Frederiksberg

    En målrettet indsats for at skabe bedre liv gennem målbar udvikling med FKO betyder, at Frederiksberg Kommune nu står et helt nyt sted.

    Læs flere artikler om Effektbaseret indsats
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    social credit

    Sociale kreditsystemer er i vækst

    Rapport om sociale kreditter viser, at folk er klar til at dele deres private data og gerne vil lade regeringen overvåge deres sociale medieaktivitet af sikkerhedsmæssige årsager.

    IoT-udviklingen

    IoT-udviklingen: Som en Formel 1-racer uden sikkerhedsudstyr

    Tempoet på IoT-udviklingen er høj. Derfor følger IoT-sikkerheden ikke med, mener Gert Læssøe Mikkelsen, leder af Alexandra Instituttets Security Lab.

    Læs flere artikler om Dataetik
    Good advice

    Her er eksperternes digitaliseringsråd

    Eksperternes digitaliseringsråd er altid i høj kurs. Her har vi samlet syv gode råd om offentlig digitalisering i gratis whitepaper

    Kommunernes digitale fremtid

    Guide til kommunernes digitale fremtid

    Der er ingen grund til at frygte, at maskiner og kunstig intelligens overflødiggør menneskene i en digital fremtid. Download gratis whitepaper, og hent ny inspiration.

    Teknologi-radaren

    Høld øje med teknologi-radaren

    Digitale teknologier med potentiale til at disrupte den offentlige sektor dukker hele tiden op. Men der er en udfordring.

    Læs flere artikler om Big Data & Disruption
    Få både guld og grønne skove

    Guld og grønne skove er ingen modsætning

    I dette whitepaper får du viden om, hvordan du forankrer dine it-projekter forretningsmæssigt med fokus på teknologi, processer og organisation.

    Det gode it-projekt

    Det offentlige it-projekt, guldet og de grønne skove

    I dette whitepaper får du viden om, hvordan du forankrer dine it-projekter forretningsmæssigt med fokus på teknologi, processer og organisation.

    To døde sild

    Er den offentlige business case mon en død sild?

    For 8. år i træk gennemfører 1stroke en business case undersøgelse, og igen må konsulenthuset konkludere, at den offentlige business case halter.

    Læs flere artikler om Effektbaseret økonomistyring
    Nye vagtplansystemer

    Nye tider kræver nye vagtplansystemer

    Vagtplanekspert, Tobias Bøggild-Damkvist, beskriver hovedpunkter fra udviklingstendenserne og mulighederne inden for vagtplansystemer.

    Vagtplanlægning

    Se på vagtplanerne med friske øjne

    Vagtplanerne fra EG Optima fra Silkeborg Data tager udgangspunkt i behovet, så ressourcerne anvendes optimalt, og flere opgaver kan løses bedre og billigere.

    Business Intelligence for general practitioners

    Business Intelligence-løsning skal optimere brug af data i læge- og specialklinikker

    Strategisk samarbejde mellem to it-leverandører, TARGIT og EG, fører til ny Business Intelligence-løsning, der optimerer brug af data i læge- og specialklinikker.

    Læs flere artikler om Sundhed
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    Fem gode it-råd_Colourbox

    Seks gode råd om it-sikkerhed i det offentlige

    Din organisations it-sikkerhed er aldrig bedre end det svageste led – nemlig medarbejderne. Her er seks gode råd om, hvad du særligt skal holde øje med.

    Portugisisk sundhedsvæsen

    Nu falder GDPR-bøderne tungt i Europa

    Nu begynder GDPR-bøderne at falde tungt rundt om i Europa. Dermed er det på tide at give sine procedurer et eftersyn, skriver Jesper Bergstedt, 2ndC, i sin klumme.

    DatAmerika

    GDPR: God Bless DatAmerika!

    DatAmerika er det nye digitale kontinent, hvor borgeren har sin frihed i form af retten til at råde over egne data – via GDPR. DatAmerika er dog kun et af tre digitale kontinenter.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Aeldre

    Whitepaper – Bliv et af de effektive botilbud

    Kravet om effektive botilbud gælder også for dag- og døgntilbud på det specialiserede socialområde. Download EG's gratis whitepaper om 10 veje til effektive botilbud.

    Fælles Faglige Begreber

    Fælles Faglige Begreber: Meningsfuld og brugbar dokumentation

    Fælles Faglige Begreber har stort potentiale, mener programchef for digitale projekter på social- og ældreområdet, Gitte Duelund, KL. Læs mere om FFB, VUM og FSIII.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Businesscasen: Fordi vi forvalter andre folks penge!

    Respekten for andre folks penge er vigtig, når man går i gang med at udarbejde den businesscase, der danner grundlag for et nyt projekt.

    Den 4.bølgeplan

    Digitaliseringsstyrelsen er godt tilfreds

    Digitaliseringsstyrelsens nye opgørelse viser, at løsningerne i den fjerde digitaliseringsbølge lever op til ønsket om, at 80 % af kommunikation mellem borger og det offentlige er digital.

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Brugeroplevelse
    SD_Dispensation for nemid

    Bedemandseffekten kan måske løse et digitalt problem

    Bedemandseffekten: Ældre borgere behøver ikke nødvendigvis at søge om dispensation fra at skulle bruge digitale selvbetjeningsløsninger.

    digitalisering

    Danskerne er trygge ved digitale løsninger – men der er plads til forbedring

    Danskerne er grundlæggende trygge ved at kommunikere digitalt med det offentlige.

    Virtuelle Assistenter

    Virtuelle assistenter overtager flere og flere opgaver

    Virtuelle assistenter (VA) er både fjernarbejdere, der udnytter internetforbindelsen optimalt, og digitale chatbots med kunstig intelligens.

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    • Professionalisering
    • Brugeroplevelse
    • Målopfyldelse
    Ældrepleje og data

    Brugen af data stiger, men hvad med kvaliteten?

    Bedre udnyttelse af data er afgørende, hvis man vil optimere ældreplejen. Men det kræver, at frontmedarbejerne bliver bedre til at forstå data.

    Affaldsrobotten Roberta

    Robot tager skraldet på plejecenteret

    Servicerobotten Roberta tager skraldet på plejecenter i Ikast-Brande Kommune

    Bo Mollerup ved skrivebordet

    Digitale forventninger til botilbud er overdrevne

    Sociale tilbud kan stadig digitalisere yderligere, men forventningerne til effektiviseringsgevinsterne er overdrevne, mener Socialt Lederforum.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    digitalisering

    Recovery: Undersøgelse aflivede myter

    Recovery. Kan dokumentation være en vigtig medspiller i den meget individuelle recovery-proces, det er at komme videre i sit liv, når man er ramt af psykiske problemstillinger?

    Vores mentale barriere for, hvor meget teknologi vi accepterer i hverdagen, flytter sig hele tiden. Snart kan du  måske møde robotlægen.

    Bliver Mixed Reality en realitet i almen praksis?

    Kan Mixed Reality medvirke til bedre diagnoser og behandling hos de praktiserende læger og speciallæger? Det mener eksperter fra Microsoft og EG Healthcare.

    Pillerobot

    Nu får ældre en robot til at styre pillerne

    Robot skal håndtere medicin hos ældre borgere i eget hjem. Ni kommuner er gået sammen om køb af pillerobot og digitalisering

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    Effektmåling handler om valg

    Effektmåling skal skabe mening

    Effektmåling.Valg af værdisæt, når man måler på delmålene, kan virke som en triviel opgave, men det kan medføre store konsekvenser for det pædagogiske personales arbejde.

    KRAP-Digital

    Digital udgave af KRAP sælger sig selv

    KRAP, én af de mest udbredte udredningsmetoder på det specialiserede socialområde, kommer nu i en digital version i samarbejde med EG.

    Judges

    Pro & Con effektmåling på socialområdet

    Man får, hvad man beder om, og det man måler på, får man også ofte. Men er det så godt eller skidt?

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Effektivisering
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    IoT-sikkerhed

    Undgå at gøre IoT til de kriminelles slaraffenland

    Mere end 10 milliarder fysiske enheder er allerede forbundet via nettet. Desværre betyder det også, at det bliver mere attraktivt for hackere at forsøge at skaffe sig adgang til enhederne.

    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Læs flere artikler om Effektivisering
    Digital-familie

    Gratis kilder til gode råd og information om GDPR

    GDPR er noget af en mundfuld for de fleste databeskyttelsesansvarlige, men flere offentlige hjemmesider tilbyder gratis gode råd og information.

    GDPR

    GDPR vil ændre hverdagen for dig og din it-leverandør

    Den 25. maj 2018 skal både du og din it-leverandør være klar til at overholde GDPR, EU's persondataforordning.

    De 12 vigtigste spørgsmål

    Kender du de 12 vigtigste spørgsmål til den dataansvarlige?

    Datatilsynet har offentliggjort 12 spørgsmål, som den dataansvarlig med fordel kan bruge i arbejdet med databeskyttelsesforordning, der trådte i kraft 25-05 2018.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Kommunaldirektørens tre roller

    En kommunaldirektør behøver ikke at være digitaliseringsekspert

    Kommunaldirektøren behøver ikke at være digitaliseringsekspert, men skal kende sine digitale roller.

    Born Digital

    Er din arbejdsplads klar til de digitale indfødte?

    Digitale indfødte indtager arbejdspladsen i voksende omfang, og de kommer med nye krav og forventninger. Digitale indfødte finder ikke rammerne på din arbejdsplads lige så vigtige som dig.

    Digital Kommunaldirektør

    Digitalisering gør, at man som kommunaldirektør ikke kan læne sig tilbage

    For ti år siden handlede digitalisering og it for en kommunaldirektør mest om at have gode relationer til Kommunedata, men den tid er forbi.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Årets businesscase-undersøgelse: Gevinsterne halter stadig!

    Gevinstrealisering halter stadig i virksomhederne. Men flere - også offentlige virksomheder - erkender, at en businesscase er vigtig, viser årets businesscase-undersøgelse.

    Management

    Forretningskritiske initiativer skal ledes og styres

    Store forretningskritiske initiativer skal styres, og Martin J. Ernst, partner i 1stroke, har tre bud på relevante styringsniveauer.

    Arbejdsgang

    Otte gode grunde til at arbejde med procesoptegning

    Procesoptegning er en disciplin, som fortjener langt større respekt, for procesoptimering giver en langt mere struktureret og kvalificeret tilgang til gevinstrealisering

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Temaer
      • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
      • Borgerinvolverende digitalisering
      • Effektbaseret indsats
      • Dataetik
      • Big Data & Disruption
      • Effektbaseret økonomistyring
      • Sundhed
    • Myndighed
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
    • Borgerdialog
      • Brugeroplevelse
    • Serviceydelser
      • Professionalisering
      • Brugeroplevelse
      • Målopfyldelse
    • Administration
      • Effektivisering
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
      • Om SamfundsDesign
      • Redaktion
      • Temaer
      • Big Data & Disruption
      • Erstatningsansvar: Er vi klar til robotterne
      • 01. maj 2019
      • Big Data & Disruption

      Erstatningsansvar: Er vi klar til robotterne?

      Vores nuværende ansvarssystem er kraftigt udfordret på grund af den teknologiske udvikling. Har juristerne egentlig en tidssvarende løsning?

      Skyldig robot_NJORD

      Der vil utvivlsomt komme flere robotter, som ikke er reguleret, og det vil som minimum medføre lange retsopgør om erstatningen, hvis skadelidte overhovedet opnår erstatning, mener advokatfirmaet NJORD.

      Logo NJORD NJORD
      Om NJORD

      Norden er vores hjemmebane.

      For mange af vores globale klienter fungerer NJORD som en gateway til hele den nordiske region. Vi har jurister fra de nordiske lande, Danmark, Norge, Sverige, Finland, Island, men også fra Estland, Letland, Litauen, Tyskland, Østrig, Italien, Polen, Spanien og USA.

      Denne kombination gør NJORD til en nordisk problemknuser i en global kontekst.

      Det nordiske er integreret i vores kultur og måde at tænke på. Det gælder både vores rådgivning og ekspertise samt vores kultur og tilgang til opgaven. Uanset om opgaven er en dansk virksomhedsoverdragelse eller kræver indgående viden om kontrakt- og arbejdsret på tværs af nordiske lande, bringer vi åbenhed, regionalt overblik og international viden og erfaring i spil.

      Læs mere på NJORDs egen hjemmeside.

      Kontakt og følg NJORD

      • Email: copenhagen@njordlaw.com

      Udvalgte artikler

      Se alle artikler af NJORD

      Intelligente robotter bliver en del af vores hverdag, og vi kommer til at interagere både fysisk med robotterne og online med AI. Er samfundets nuværende spilleregler tilstrækkelige til at håndtere udfordringerne?

      Af advokat Steffen Hebsgaard Muff og advokatfuldmægtig Simon Petersen, NJORD Law Firm

      "Vi står på tærsklen til, at intelligente robotter får deres store gennembrud", udtaler fremtidskonsulent Louise Opprud Jakobsen til Berlingske den 2. januar 2019.

      Helt konkret kan vi inden for den nærmeste fremtid forvente at møde selvkørende budrobotter på de danske fortove, men også førerløse biler, autonome hjemmehjælpsrobotter og meget mere er under udvikling.

      Et forældet ansvarssystem

      På baggrund af den teknologiske udvikling henstillede Europa-Parlamentet den 24. januar 2017 til Europa-Kommissionen, at Kommissionen skulle undersøge, om der skal laves regler, der skal regulere erstatningsansvaret for robotterne. Det giver mening, at dette spørgsmål tages op af EU, da produktansvar allerede er reguleret i EU-regi.

      Det nuværende erstatningssystem bygger på en stamme, der kan spores tilbage til romerretten, og som er baseret på skyld. Det skal forstås på den måde, at en person kun har erstatningsansvar, når vedkommende har begået en fejl. Dette system, der fremstår meget retfærdigt, giver dog en række udfordringer.

      Den teknologiske udvikling løb reelt fra dette system, da bilerne blev en del af gadebilledet, hvor man indførte det efterhånden ret velkendte objektive ansvar i færdselsloven. Det underliggende problem er, at reglerne ikke sikrer, at en uforvarende skadelidt i alle tilfælde får genoprejsning. Der er senere indført yderligere regulering til at afhjælpe dette, bl.a. i form af reglerne om produktansvar, arbejdsskader mv.

      Det seneste i rækken af reguleringer er det objektive ansvar for droner og den særlige ordning for selvkørende biler. En lignende ordning må formentlig forventes for de såkaldte budrobotter, hvor der må forventes en spændende udfordring med at afgrænse "budrobotter" fra andre autonome eller fjernstyrede enheder, som man ikke ønsker skal omfattes af reglerne.

      Der er dog og vil utvivlsomt komme flere robotter, som ikke er reguleret. I forhold til disse enheder er den nuværende regulering ikke tidssvarende og vil som minimum medføre lange retsopgør om erstatningen, hvis skadelidte overhovedet opnår erstatning.

      I takt med at robotterne vil blive mere og mere autonome, herunder selvstændigt indsamler og gemmer data for at forbedre sig, bliver spørgsmålet om erstatningsansvarets placering mere og mere komplekst. Et system, der som udgangspunkt baserer sig på menneskelig skyld, er svært at anvende i situationer, hvor der reelt ingen menneskelig involvering har været.

      Der sker og vil sikkert fortsat ske en udvikling i retspraksis hen imod, at den aktør, der bedst kunne forudse og håndtere risikoen for skaden, bliver holdt ansvarlig. Denne udvikling er god, men giver ikke en klar, nem og sikker adgang til restitution for skadelidte og er ikke i sig selv tilstrækkelig.

      Retspraksis kan ikke pålægge den potentielt ansvarlige forsikringspligt, og der er fortsat usikkerhed om reglens rækkevidde og anvendelse.

      Det mest hensigtsmæssige vil være, at der indføres et generelt system med objektivt ansvar for skader forvoldt af autonome enheder og tilsvarende forsikringspligt.

      Systemet bør sikre, at den skadelidte får erstatning direkte af ejeren eller operatøren af robotten, men samtidig afskærer krav mod tidligere led i kæden såsom forhandlere og mellemhandlere. Et princip om, at den, der er nærmest til at forudsige en bestemt skade, skal være ansvarlig herfor, kan anvendes generelt.

      Læs artikel: Vingeskudt robot sat i drift

      Forældede regler kan bremse udviklingen

      I slutningen af 2018 vedtog Storbritannien regler om ansvar for selvkørende biler, herunder objektivt ansvar for ejeren af køretøjet. Vedtagelsen kom, selvom en arbejdsgruppe egentlig havde konkluderet, at de eksisterende regler sikrede eventuelle skadelidte restitution.

      Baggrunden var i høj grad at sikre producenterne mod krav fra den endelige skadelidte.

      Det ser ikke umiddelbart ud til at give mening, men det er faktisk en rigtig god idé. Hensynet til skadelidte er sikret ved, at der er en umiddelbar og nemt konstaterbar part, som man kan få erstatning fra.

      Det hensyn, som medfører, at det ikke bare er bedre også at lade skadelidte "gå efter" producenten, er påregnelighed. En producent ved ikke nødvendigvis, hvor et produkt bliver brugt. Dette problem bliver øget med kompleksiteten af produktet, hvor en række underproducenter leverer dele.

      Ejeren ved derimod, hvordan produktet bliver brugt, og er derfor nærmere til at vurdere risikoen og tegne en egnet forsikring.

      Som problemet med restitution er denne udfordring på ingen måde ny. Hvis man nogensinde læser den slutbrugeraftale, som stort set alle softwareudbydere beder en klikke OK til, vil man kunne se, at den i høj grad har til hensigt at begrænse det potentielt uoverskuelige tab, som softwaren kan medføre, hvis den ikke virker korrekt. De fleste store softwarefirmaer ville ganske enkelt ikke eksistere, hvis de skulle betale for al tidstab som følge af, at softwaren ikke fungerede som tiltænkt.

      Selvfølgelig er muligheden for at forudse sin risiko i forbindelse med lancering af ny teknologi ikke det eneste eller det vigtigste kriterie for, hvor teknologien udvikles eller indføres, men det har væsentlig betydning. Indførelsen af et mere påregneligt system kan således være med til at gavne udviklingen, hvor fastholdelse af det gamle system kan bremse den.

      Dertil kommer, at de rette regulatoriske rammer kan være med til at fremme udviklingen, som det fx ses i Estland, hvor regulering af både blockchain og selvkørende teknologi har været med til at skabe et stort tech-boom i landet.

      Understøtning af den teknologiske udvikling er som udgangspunkt i sig selv gavnlig for økonomien. Gentænkning af erstatningssystemet vil dog ikke kun gavne tech-virksomheder, men samfundet generelt.

      Det gavner som udgangspunkt alle, hvis der indføres et simpelt system, som gør det nemt at få restitution og begrænser adgangen til at kræve erstatning bagud i kæden. Hvis det blot er nødvendigt at finde ejeren af robotten, og der ikke skal foretages lange og komplicerede tekniske undersøgelser for at finde ud af, hvad der gik galt, spares ressourcer til tekniske undersøgelser og lange retssager med mange parter.

      Med en sådan opdatering vil erstatningssystemet være tidssvarende samfundet, som det skal regulere, og der vil ikke være behov for lappeløsninger i samme omfang, som tilfældet vil være med de gældende regler. Erstatningssystemet er 1.000 år, og det er på tide, at det skiftes ud, i stedet for at vi bliver ved med at reparere på det.

      Læs artikel: Skal vi lovgive om kunstig intelligens?

      Etiske betænkeligheder

      Det kan siges, at et erstatningssystem, der ikke er baseret på skyld, vil anspore producenter mv. til at tage større risici ift. sikkerheden på produkterne. Det er der intet belæg for, og hensyn til sikkerhed mv. varetages i dag primært (og bedst) af regler om godkendelse af visse typer af produkter, tilbagekaldelse, certificeringsordninger mv., der hindrer, at skader sker.

      Dertil kommer det dilemma, at det virker forkert, at det ikke er den, der har begået fejlen, der skal betale erstatningen. Det er for så vidt korrekt, at de økonomiske konsekvenser for vedkommende bliver minimale. Herved sker dog reelt ikke nogen væsentlig ændring, da det i praksis alligevel er forsikringerne, der betaler. Konsekvensen af det nuværende system er derimod en fordyrelse, som ingen af parterne er tjent med.

      At den nye teknologi rejser en række andre etiske betænkeligheder, er en helt anden sag.

      Læs mere: Region Nordjylland sparer tid og får mere ud af AKUT-fonden 

      Læs artikel: Mennesker – ikke maskiner – skal træffe afgørelserne

      Læs mere: Se vores tema om automatisering med softwarerobotter

      • Del
      Kundecases
      Andre læser også
      Stine Helles, Alternativet

      Danmark har brug for et ministerium for digital forbedring

      EG: Offentlig Digitalisering vil fokusere på sundhed

      EG: Offentlig digitalisering vil fokusere på sundhed i 2019

      KMD: Sådan snakker vi offentlig digitalisering i 2019

      KMD: Sådan snakker vi offentlig digitalisering i 2019

      EG SD BI
      SamfundsDesign C/O EG A/S
      Lautrupvang 24, 2750 Ballerup
      +45 7013 2211
      Persondatapolitik