• Om SamfundsDesign
  • Redaktion
  • Temaer
  • Myndighed
  • Borgerdialog
  • Serviceydelser
  • Administration
Søg
    • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    • Borgerinvolverende digitalisering
    • Effektbaseret indsats
    • Dataetik
    • Big Data & Disruption
    • Effektbaseret økonomistyring
    • Sundhed
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    Effektivitet og kvalitet

    Effektivitet baner vejen for bedre kvalitet i botilbud

    Download EG's gratis whitepaper om 10 veje til effektive botilbud. For kravet om et effektivt botilbud gælder også for dag- og døgntilbud på det specialiserede socialområde.

    Digitalisering kræver dialog

    Digitalisering kræver dialog med medarbejderne

    Digitalisering er en del af Hjørring Kommunes DNA. Deres erfaring med de mange projekter med digitalisering viser, at det kræver god dialog med medarbejderne.

    Læs flere artikler om Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    Juicing

    UXR 2: Del 2: Tænk brugerbehov først

    Læs om designfaserne discover, define, develop og deliver i andet afsnit i serien om UXR pg brugerbehov af UX ekspert Niels Pambi.

    Hjemmearbejde

    The Future of UXR: Life after COVID

    UX ekspert Niels Pambi har deltaget i UXRConf Anywhere 2020 og har samlet op på en række spændende findings om livet efter Covid 19.

    UX Reasearch

    UXR 1: Sæt dig i brugerens sted

    UXR er et felt, der lader dig komme helt tæt dine brugere, men det er samtidig også en disciplin med mange misforståelser og faldgruber. Følg vores artikelserie om UXR.

    Læs flere artikler om Borgerinvolverende digitalisering
    På besøg på tilbuddet Horisonten. Foto: Per Roholt

    Dokumentation er en del af praksis

    Selv om det skal gå stærkt, skal der være styr på dokumentationen. På Horisonten er socialfaglige digital dokumentation er en integreret del af praksis.

    Video fra Horisonten
    Play

    Digital dokumentation skal sikre kvalitet for tilbud i vækst

    Når det private tilbud vokser, kommer udfordringen: Hvordan fastholder man kvaliteten? God digital dokumentationspraksis og metoder er svaret.

    Faglige KvalitetsOplysninger 2

    FKO har forandret den sociale indsats på Frederiksberg

    En målrettet indsats for at skabe bedre liv gennem målbar udvikling med FKO betyder, at Frederiksberg Kommune nu står et helt nyt sted.

    Læs flere artikler om Effektbaseret indsats
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    social credit

    Sociale kreditsystemer er i vækst

    Rapport om sociale kreditter viser, at folk er klar til at dele deres private data og gerne vil lade regeringen overvåge deres sociale medieaktivitet af sikkerhedsmæssige årsager.

    IoT-udviklingen

    IoT-udviklingen: Som en Formel 1-racer uden sikkerhedsudstyr

    Tempoet på IoT-udviklingen er høj. Derfor følger IoT-sikkerheden ikke med, mener Gert Læssøe Mikkelsen, leder af Alexandra Instituttets Security Lab.

    Læs flere artikler om Dataetik
    Good advice

    Her er eksperternes digitaliseringsråd

    Eksperternes digitaliseringsråd er altid i høj kurs. Her har vi samlet syv gode råd om offentlig digitalisering i gratis whitepaper

    Kommunernes digitale fremtid

    Guide til kommunernes digitale fremtid

    Der er ingen grund til at frygte, at maskiner og kunstig intelligens overflødiggør menneskene i en digital fremtid. Download gratis whitepaper, og hent ny inspiration.

    Teknologi-radaren

    Høld øje med teknologi-radaren

    Digitale teknologier med potentiale til at disrupte den offentlige sektor dukker hele tiden op. Men der er en udfordring.

    Læs flere artikler om Big Data & Disruption
    Få både guld og grønne skove

    Guld og grønne skove er ingen modsætning

    I dette whitepaper får du viden om, hvordan du forankrer dine it-projekter forretningsmæssigt med fokus på teknologi, processer og organisation.

    Det gode it-projekt

    Det offentlige it-projekt, guldet og de grønne skove

    I dette whitepaper får du viden om, hvordan du forankrer dine it-projekter forretningsmæssigt med fokus på teknologi, processer og organisation.

    To døde sild

    Er den offentlige business case mon en død sild?

    For 8. år i træk gennemfører 1stroke en business case undersøgelse, og igen må konsulenthuset konkludere, at den offentlige business case halter.

    Læs flere artikler om Effektbaseret økonomistyring
    Nye vagtplansystemer

    Nye tider kræver nye vagtplansystemer

    Vagtplanekspert, Tobias Bøggild-Damkvist, beskriver hovedpunkter fra udviklingstendenserne og mulighederne inden for vagtplansystemer.

    Vagtplanlægning

    Se på vagtplanerne med friske øjne

    Vagtplanerne fra EG Optima fra Silkeborg Data tager udgangspunkt i behovet, så ressourcerne anvendes optimalt, og flere opgaver kan løses bedre og billigere.

    Business Intelligence for general practitioners

    Business Intelligence-løsning skal optimere brug af data i læge- og specialklinikker

    Strategisk samarbejde mellem to it-leverandører, TARGIT og EG, fører til ny Business Intelligence-løsning, der optimerer brug af data i læge- og specialklinikker.

    Læs flere artikler om Sundhed
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    Fem gode it-råd_Colourbox

    Seks gode råd om it-sikkerhed i det offentlige

    Din organisations it-sikkerhed er aldrig bedre end det svageste led – nemlig medarbejderne. Her er seks gode råd om, hvad du særligt skal holde øje med.

    Portugisisk sundhedsvæsen

    Nu falder GDPR-bøderne tungt i Europa

    Nu begynder GDPR-bøderne at falde tungt rundt om i Europa. Dermed er det på tide at give sine procedurer et eftersyn, skriver Jesper Bergstedt, 2ndC, i sin klumme.

    DatAmerika

    GDPR: God Bless DatAmerika!

    DatAmerika er det nye digitale kontinent, hvor borgeren har sin frihed i form af retten til at råde over egne data – via GDPR. DatAmerika er dog kun et af tre digitale kontinenter.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Aeldre

    Whitepaper – Bliv et af de effektive botilbud

    Kravet om effektive botilbud gælder også for dag- og døgntilbud på det specialiserede socialområde. Download EG's gratis whitepaper om 10 veje til effektive botilbud.

    Fælles Faglige Begreber

    Fælles Faglige Begreber: Meningsfuld og brugbar dokumentation

    Fælles Faglige Begreber har stort potentiale, mener programchef for digitale projekter på social- og ældreområdet, Gitte Duelund, KL. Læs mere om FFB, VUM og FSIII.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Businesscasen: Fordi vi forvalter andre folks penge!

    Respekten for andre folks penge er vigtig, når man går i gang med at udarbejde den businesscase, der danner grundlag for et nyt projekt.

    Den 4.bølgeplan

    Digitaliseringsstyrelsen er godt tilfreds

    Digitaliseringsstyrelsens nye opgørelse viser, at løsningerne i den fjerde digitaliseringsbølge lever op til ønsket om, at 80 % af kommunikation mellem borger og det offentlige er digital.

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Brugeroplevelse
    SD_Dispensation for nemid

    Bedemandseffekten kan måske løse et digitalt problem

    Bedemandseffekten: Ældre borgere behøver ikke nødvendigvis at søge om dispensation fra at skulle bruge digitale selvbetjeningsløsninger.

    digitalisering

    Danskerne er trygge ved digitale løsninger – men der er plads til forbedring

    Danskerne er grundlæggende trygge ved at kommunikere digitalt med det offentlige.

    Virtuelle Assistenter

    Virtuelle assistenter overtager flere og flere opgaver

    Virtuelle assistenter (VA) er både fjernarbejdere, der udnytter internetforbindelsen optimalt, og digitale chatbots med kunstig intelligens.

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    • Professionalisering
    • Brugeroplevelse
    • Målopfyldelse
    Ældrepleje og data

    Brugen af data stiger, men hvad med kvaliteten?

    Bedre udnyttelse af data er afgørende, hvis man vil optimere ældreplejen. Men det kræver, at frontmedarbejerne bliver bedre til at forstå data.

    Affaldsrobotten Roberta

    Robot tager skraldet på plejecenteret

    Servicerobotten Roberta tager skraldet på plejecenter i Ikast-Brande Kommune

    Bo Mollerup ved skrivebordet

    Digitale forventninger til botilbud er overdrevne

    Sociale tilbud kan stadig digitalisere yderligere, men forventningerne til effektiviseringsgevinsterne er overdrevne, mener Socialt Lederforum.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    digitalisering

    Recovery: Undersøgelse aflivede myter

    Recovery. Kan dokumentation være en vigtig medspiller i den meget individuelle recovery-proces, det er at komme videre i sit liv, når man er ramt af psykiske problemstillinger?

    Vores mentale barriere for, hvor meget teknologi vi accepterer i hverdagen, flytter sig hele tiden. Snart kan du  måske møde robotlægen.

    Bliver Mixed Reality en realitet i almen praksis?

    Kan Mixed Reality medvirke til bedre diagnoser og behandling hos de praktiserende læger og speciallæger? Det mener eksperter fra Microsoft og EG Healthcare.

    Pillerobot

    Nu får ældre en robot til at styre pillerne

    Robot skal håndtere medicin hos ældre borgere i eget hjem. Ni kommuner er gået sammen om køb af pillerobot og digitalisering

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    Effektmåling handler om valg

    Effektmåling skal skabe mening

    Effektmåling.Valg af værdisæt, når man måler på delmålene, kan virke som en triviel opgave, men det kan medføre store konsekvenser for det pædagogiske personales arbejde.

    KRAP-Digital

    Digital udgave af KRAP sælger sig selv

    KRAP, én af de mest udbredte udredningsmetoder på det specialiserede socialområde, kommer nu i en digital version i samarbejde med EG.

    Judges

    Pro & Con effektmåling på socialområdet

    Man får, hvad man beder om, og det man måler på, får man også ofte. Men er det så godt eller skidt?

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Effektivisering
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    IoT-sikkerhed

    Undgå at gøre IoT til de kriminelles slaraffenland

    Mere end 10 milliarder fysiske enheder er allerede forbundet via nettet. Desværre betyder det også, at det bliver mere attraktivt for hackere at forsøge at skaffe sig adgang til enhederne.

    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Læs flere artikler om Effektivisering
    Digital-familie

    Gratis kilder til gode råd og information om GDPR

    GDPR er noget af en mundfuld for de fleste databeskyttelsesansvarlige, men flere offentlige hjemmesider tilbyder gratis gode råd og information.

    GDPR

    GDPR vil ændre hverdagen for dig og din it-leverandør

    Den 25. maj 2018 skal både du og din it-leverandør være klar til at overholde GDPR, EU's persondataforordning.

    De 12 vigtigste spørgsmål

    Kender du de 12 vigtigste spørgsmål til den dataansvarlige?

    Datatilsynet har offentliggjort 12 spørgsmål, som den dataansvarlig med fordel kan bruge i arbejdet med databeskyttelsesforordning, der trådte i kraft 25-05 2018.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Kommunaldirektørens tre roller

    En kommunaldirektør behøver ikke at være digitaliseringsekspert

    Kommunaldirektøren behøver ikke at være digitaliseringsekspert, men skal kende sine digitale roller.

    Born Digital

    Er din arbejdsplads klar til de digitale indfødte?

    Digitale indfødte indtager arbejdspladsen i voksende omfang, og de kommer med nye krav og forventninger. Digitale indfødte finder ikke rammerne på din arbejdsplads lige så vigtige som dig.

    Digital Kommunaldirektør

    Digitalisering gør, at man som kommunaldirektør ikke kan læne sig tilbage

    For ti år siden handlede digitalisering og it for en kommunaldirektør mest om at have gode relationer til Kommunedata, men den tid er forbi.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Årets businesscase-undersøgelse: Gevinsterne halter stadig!

    Gevinstrealisering halter stadig i virksomhederne. Men flere - også offentlige virksomheder - erkender, at en businesscase er vigtig, viser årets businesscase-undersøgelse.

    Management

    Forretningskritiske initiativer skal ledes og styres

    Store forretningskritiske initiativer skal styres, og Martin J. Ernst, partner i 1stroke, har tre bud på relevante styringsniveauer.

    Arbejdsgang

    Otte gode grunde til at arbejde med procesoptegning

    Procesoptegning er en disciplin, som fortjener langt større respekt, for procesoptimering giver en langt mere struktureret og kvalificeret tilgang til gevinstrealisering

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Temaer
      • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
      • Borgerinvolverende digitalisering
      • Effektbaseret indsats
      • Dataetik
      • Big Data & Disruption
      • Effektbaseret økonomistyring
      • Sundhed
    • Myndighed
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
    • Borgerdialog
      • Brugeroplevelse
    • Serviceydelser
      • Professionalisering
      • Brugeroplevelse
      • Målopfyldelse
    • Administration
      • Effektivisering
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
      • Om SamfundsDesign
      • Redaktion
      • Temaer
      • Big Data & Disruption
      • Digitalisering - Derfor fejler digitale strategier
      • 27. december 2018
      • Big Data & Disruption

      Digitalisering: Derfor fejler de digitale strategier

      Analyse- og rådgivningsvirksomheden McKinsey & Company har spurgt et stort antal internationale virksomheder, om de forventede, at deres nuværende forretningsmodel vil overleve den digitale transformation. Kun 8 % svarede ja. Læs her, hvordan din organisation kan lære af det private erhvervslivs erfaringer.

      Fem faldgruber digitalisering

      Særligt fem problemstillinger er ømme punkter for virksomhederne og hovedårsagerne til, at deres digitale strategier fejler. Foto: Colourbox.

      Peter Gotschalck Peter Gotschalk
      Om Peter Gotschalk

      Peter Gotschalk er freelancejurnalist med mangeårig erfaring som tech-journalist og har bl.a. været redaktør for medier som TransformationTools, PC World, GEAR og Lyd & Billede.

      Kontakt og følg Peter Gotschalk

      • Email: pecje@eg.dk

      Udvalgte artikler

      Persondataforordning giver bedre overblik over processer

      Af: Peter Gotschalk

      Persondata er guld

      Undgå at gøre IoT til de kriminelles slaraffenland

      Af: Peter Gotschalk

      IoT-sikkerhed

      Se alle artikler af Peter Gotschalk

      Digitalisering: Det kan virke helt absurd i en virkelighed, hvor begreber som digitalisering og disruption er på alles læber, men kendsgerningen er, at det store flertal af offentlige og private virksomheder på tværs af brancher har endog meget svært ved at finde vej gennem den digitale jungle. 

      Det hænger sammen med den store omkalfatring af traditionelle økonomiske og strategiske modeller, som digital transformation fører med sig. Det betyder, at både organisationer og virksomheder voldsomt undervurderer digitaliseringens fremdrift og tempo samt den teknologi og de ændringer af forbrugernes adfærd, som driver udviklingen. 

      Og de offentlige og private virksomheder, som reagerer på forandringerne ved blot at arbejde videre med deres sædvanlige, årlige strategiplaner, har god grund til at være pessimistiske, mener forfatterne til artiklen "Why Digital Strategies Fail", som udkom i det digitale magasin McKinsey Quarterly tilbage i januar måned.

      I artiklen kritiseres de private virksomheder for at tro, at et par enkeltstående digitale initiativer er det samme som en digital strategi, og for ikke at have forstået omfanget af den ødelæggende kraft og risiko, som digital transformation udgør for deres eksisterende forretningsmodeller. 

      Især fem problemstillinger er ømme punkter for virksomhederne og hovedårsagerne til, at deres digitale strategier fejler, mener forfatterne, der alle er analytikere og partnere i McKinsey i bl.a. Belgien, Kina og USA.

      Her er en gennemgang af de fem faldgruber for de private virksomheder, der forhåbentlig kan tjene som inspiration for offentlige ledere og beslutningstagere i det offentlige.

       

      1 - Uklare definitioner

      Mange virksomhedsledere tror, at digitalisering blot er et nyt modeord, der betyder det samme som it, mens andre udelukkende koncentrerer sig om at gøre salg og marketing digital. Men stort set ingen har en bred og holistisk forståelse af, hvad digital transformation i realiteten indebærer, hævder McKinsey-analytikerne.

      Ifølge McKinsey er digitalisering ensbetydende med mennesker, smarte enheder og fysiske objekter, der er indbyrdes forbundet hvor som helst, når som helst og nærmest gratis. 

      I 2025 vil 20 milliarder enheder, tre gange flere end hele Jordens befolkning, være koblet sammen, og alene i de seneste to år har internetforbundne enheder produceret 90 procent af al data, der nogensinde har eksisteret, skriver McKinsey.

      Hvis man kan analysere sådanne datamængder, skaber det hidtil usete muligheder for automatisering – både af processer og beslutninger – hvilket igen skaber helt nye forretningsmodeller.

      Hvis ikke man har forstået implikationerne af dette, vil man som virksomhed kæmpe forgæves for at knytte en digital strategi til sin forretning, konkluderer artiklen.

      Læs artiklen: Digitalisering er et arbejdsvilkår for kommunaldirektøren

       

      2 - Forkert forståelse af den digitale økonomi

      Digitaliseringen medfører nye økonomiske realiteter, der karambolerer med gammelkendt viden. I modsætning til hvad mange virksomheder måske håber og ønsker sig, skaber digital transformation nemlig mere merværdi for forbrugerne end for virksomhederne, konkluderer artikelforfatterne i McKinsey Quarterly. 

      Onlinehandel sætter kunderne fri til at nøjes med at købe, hvad de har brug for. Valgmulighederne og udbuddet af varer og serviceydelser er blevet uendeligt, og priserne er mere gennemsigtige end nogensinde før.

      Især den klassiske distributørrolle er uddøende, fordi forretningsgrundlaget forsvinder. Når forbrugeren kan få alting leveret direkte til døren, bliver grossisten og sågar detailbutikken i mange tilfælde helt unødvendig. 

      Samtidig presses priserne ikke blot af konkurrence og førnævnte gennemsigtighed, men også af den kendsgerning, at mange digitale produkter og ydelser er skalérbare i det uendelige.

      Alt i alt betyder det, at den økonomiske merværdi stiger. Det er de hurtigste og teknologisk mest fremmelige virksomheder, der kan skumme fløden og score hele gevinsten, da de hele tiden vil kunne give konkurrenterne baghjul. Det gælder altså om ikke at hvile på laurbærrene, konkluderer McKinsey.

      Download gratis whitepaper: Effektbaseret økonomistyring: Kunsten at bruge pengene rigtigt

       

      3 - Økosystemer bliver overset

      Det er ikke nok at fokusere på sin egen branche, selvom man forstår den nye digitale økonomiske virkelighed. 

      Ægte digitale aktører navigerer på tværs af brancher, og de største virksomheder – såsom Amazon, Apple og Alibaba – skaber platforme, der ikke blot er værdikæder, men hele økosystemer. Det gør dem populært sagt i stand til at være bedst, hurtigst og billigst på samme tid, mens forretningsmodeller, der tidligere ville have været umulige, i dag udkonkurrerer stort set alle spillere i traditionelle brancher som transport (Uber) og hoteller (Airbnb).

      Virksomhedsledere bør derfor kigge bredt, når de vurderer kommende konkurrenter, samtidig med at der også er brug for en helt ny åbenhed over for hidtil usete typer af partnerskaber på tværs af brancher og produkttyper. Dette bliver en kæmpe udfordring for langt de fleste virksomheder, vurderer McKinsey.

      Se video: Digitale økosystemer giver kommunerne større frihedsgrader

       

      4 - For meget fokus på gamle kendinge

      De såkaldte digitalt indfødte får al opmærksomheden. Og her tænkes der ikke på kunderne, men på den typiske unge virksomhed, der er startet med en ren digital forretningsmodel og typisk spiser disruption til morgenmad. 

      Men hvis virksomhedslederen kun har øje for de trusler, der kommer fra den retning, risikerer han eller hun at overse de mere traditionelle virksomheder, der er ved at komme op i det helt høje digitale gear. Digitaliserede "traditionelle" virksomheder udgør en lige så stor konkurrencetrussel som de "digitalt indfødte", vurderer McKinsey.

      Ligeledes er det relevant at have øje for udviklingen inden for B2B-sektoren. Her foregår der en lige så høj grad af digitalisering som på forbrugermarkedet – med både muligheder og trusler til følge. Tænk bare på robotter, automatisering, kunstig intelligens og blockchain for blot at nævne nogle få eksempler.

      Læs artikel: Fire ting, du skal tage stilling til, hvis it skal drive digital udvikling

       

      5 - Der er to sider af den digitale mønt

      Ja, du skal gentænke hele din forretningsmodel, hvis din virksomhed skal overleve digitaliseringen. Ja, din virksomhed skal holde fast i sin eksisterende forretning, hvis den skal overleve digitaliseringen. Øh, er det ikke en selvmodsigelse? Jo, men begge udsagn er korrekte på samme tid, understreger artikelforfatterne og forklarer, at man skal digitalisere sin eksisterende forretning, samtidig med at man tænker innovativt og udvikler helt nye modeller og koncepter.

      Herudover gælder det om både at være modig og at turde tænke stort, samtidig med at virksomheden skal være fleksibel og kunne reagere hurtigt på forandringer.

      Det er en stor udfordring, erkender McKinsey, og den kræver, at man tænker strategisk i forhold til virksomhedens plads i det digitale univers – og ikke blot i snævre initiativer (såsom: "vi skal have alle vores systemer i skyen") og dermed tror, at alle problemer er løst.

      Læs artiklen: Disruption – du skal lære at leve med digitale omstillinger 

      Læs også: Indfri dit digitale potentiale – hent EG's guide

      • Del
      Bliv proceskonsulent med EG
      Jacob Andersen, Aalborg Kommune
      Play
      Artikel

      RPA-robot tager nordjyder med storm

      Aalborg Kommune har i samarbejde med EG udviklet en RPA-robot med kælenavnet Vera, der klarer håndteringen af sygedagpengerefusion og sparer kommunen 300 mandetimer om året....

      • Kommune
      • Region
      • Digitalisering
      • Big Data & Disruption
      Digitalisering
      Andre læser også
      Business Intelligence Standardrapport

      Business intelligence er også en del af GDPR

      Karsten Lauritzen

      Tak til skatteministeren, men …

      DI Digital

      DI Digital: Digitalisering, der skaber værdi

      Webinarer og Events
      SamfundsDesign C/O EG A/S
      Lautrupvang 24, 2750 Ballerup
      +45 7013 2211
      Persondatapolitik