Kunstig intelligens del 2: Kender du de tre kloge robotter?

Tre former for kunstig intelligens er hastigt på vej ind på de offentlige arbejdspladser. Softwarerobotterne, der overtager de trivielle opgaver, chatbots, der tager sig af borgerdialogen, og de fysiske robotter, der tager sig af omsorg og rengøring i borgerens hjem. I det andet af tre videoindslag om kunstig intelligens forklarer Christoffer Mors om forskellen på de tre mest gængse typer kunstig intelligens – og ikke mindst fordelene ved de tre typer.

Kunstig intelligens: De offentlige arbejdspladser vil snart møde kunstig intelligens i tre udformninger: som RPA-softwarerobotter, som chatbots og som fysiske robotter, forklarer CTO og evangelist Christoffer Mc Carthy Mors, VENZO.nxt.

De tre former for kunstig intelligens er stadig kun primitive forløbere for den udvikling, som kommer til at accelerere i de kommende år.

Ifølge Christoffer Mors er det, vi i dag omtaler under ét som kunstig intelligens, ofte ANI, det vil sige fx RPA-robotter, algoritmer og softwarerobotter, som er i stand til at udføre simple opgaver hurtigere og bedre end mennesket.

RPA kan skabe flere arbejdspladser i Danmark

Allerede nu er de på de snævre områder, hvor de er trænet af mennesker, mere intelligente end mennesket. Det gælder fx specifikke opgaver som bogføring, sår-analyse eller analyse af store mængder juridiske data, forklarer Christoffer Mors.

Robotterne er kommet for længst

Om Christoffer Mors

Christoffer Mors arbejder for VENZO Innovate. Inden da arbejdede han med nye cloud offerings som direktør for cloud hos NNIT, ligesom han i fire år var ansvarlig for global forretningsudvikling for Microsoft Azure, herunder etableringen af Microsofts datacentre i Japan.

Brug for datadrevet beslutningsstøtte? – Lad os vise dig SD Business Intelligence