• Om SamfundsDesign
  • Redaktion
  • Temaer
  • Myndighed
  • Borgerdialog
  • Serviceydelser
  • Administration
Søg
    • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    • Borgerinvolverende digitalisering
    • Effektbaseret indsats
    • Dataetik
    • Big Data & Disruption
    • Effektbaseret økonomistyring
    • Sundhed
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    Effektivitet og kvalitet

    Effektivitet baner vejen for bedre kvalitet i botilbud

    Download EG's gratis whitepaper om 10 veje til effektive botilbud. For kravet om et effektivt botilbud gælder også for dag- og døgntilbud på det specialiserede socialområde.

    Digitalisering kræver dialog

    Digitalisering kræver dialog med medarbejderne

    Digitalisering er en del af Hjørring Kommunes DNA. Deres erfaring med de mange projekter med digitalisering viser, at det kræver god dialog med medarbejderne.

    Læs flere artikler om Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    Juicing

    UXR 2: Del 2: Tænk brugerbehov først

    Læs om designfaserne discover, define, develop og deliver i andet afsnit i serien om UXR pg brugerbehov af UX ekspert Niels Pambi.

    Hjemmearbejde

    The Future of UXR: Life after COVID

    UX ekspert Niels Pambi har deltaget i UXRConf Anywhere 2020 og har samlet op på en række spændende findings om livet efter Covid 19.

    UX Reasearch

    UXR 1: Sæt dig i brugerens sted

    UXR er et felt, der lader dig komme helt tæt dine brugere, men det er samtidig også en disciplin med mange misforståelser og faldgruber. Følg vores artikelserie om UXR.

    Læs flere artikler om Borgerinvolverende digitalisering
    På besøg på tilbuddet Horisonten. Foto: Per Roholt

    Dokumentation er en del af praksis

    Selv om det skal gå stærkt, skal der være styr på dokumentationen. På Horisonten er socialfaglige digital dokumentation er en integreret del af praksis.

    Video fra Horisonten
    Play

    Digital dokumentation skal sikre kvalitet for tilbud i vækst

    Når det private tilbud vokser, kommer udfordringen: Hvordan fastholder man kvaliteten? God digital dokumentationspraksis og metoder er svaret.

    Faglige KvalitetsOplysninger 2

    FKO har forandret den sociale indsats på Frederiksberg

    En målrettet indsats for at skabe bedre liv gennem målbar udvikling med FKO betyder, at Frederiksberg Kommune nu står et helt nyt sted.

    Læs flere artikler om Effektbaseret indsats
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    social credit

    Sociale kreditsystemer er i vækst

    Rapport om sociale kreditter viser, at folk er klar til at dele deres private data og gerne vil lade regeringen overvåge deres sociale medieaktivitet af sikkerhedsmæssige årsager.

    IoT-udviklingen

    IoT-udviklingen: Som en Formel 1-racer uden sikkerhedsudstyr

    Tempoet på IoT-udviklingen er høj. Derfor følger IoT-sikkerheden ikke med, mener Gert Læssøe Mikkelsen, leder af Alexandra Instituttets Security Lab.

    Læs flere artikler om Dataetik
    Good advice

    Her er eksperternes digitaliseringsråd

    Eksperternes digitaliseringsråd er altid i høj kurs. Her har vi samlet syv gode råd om offentlig digitalisering i gratis whitepaper

    Kommunernes digitale fremtid

    Guide til kommunernes digitale fremtid

    Der er ingen grund til at frygte, at maskiner og kunstig intelligens overflødiggør menneskene i en digital fremtid. Download gratis whitepaper, og hent ny inspiration.

    Teknologi-radaren

    Høld øje med teknologi-radaren

    Digitale teknologier med potentiale til at disrupte den offentlige sektor dukker hele tiden op. Men der er en udfordring.

    Læs flere artikler om Big Data & Disruption
    Få både guld og grønne skove

    Guld og grønne skove er ingen modsætning

    I dette whitepaper får du viden om, hvordan du forankrer dine it-projekter forretningsmæssigt med fokus på teknologi, processer og organisation.

    Det gode it-projekt

    Det offentlige it-projekt, guldet og de grønne skove

    I dette whitepaper får du viden om, hvordan du forankrer dine it-projekter forretningsmæssigt med fokus på teknologi, processer og organisation.

    To døde sild

    Er den offentlige business case mon en død sild?

    For 8. år i træk gennemfører 1stroke en business case undersøgelse, og igen må konsulenthuset konkludere, at den offentlige business case halter.

    Læs flere artikler om Effektbaseret økonomistyring
    Nye vagtplansystemer

    Nye tider kræver nye vagtplansystemer

    Vagtplanekspert, Tobias Bøggild-Damkvist, beskriver hovedpunkter fra udviklingstendenserne og mulighederne inden for vagtplansystemer.

    Vagtplanlægning

    Se på vagtplanerne med friske øjne

    Vagtplanerne fra EG Optima fra Silkeborg Data tager udgangspunkt i behovet, så ressourcerne anvendes optimalt, og flere opgaver kan løses bedre og billigere.

    Business Intelligence for general practitioners

    Business Intelligence-løsning skal optimere brug af data i læge- og specialklinikker

    Strategisk samarbejde mellem to it-leverandører, TARGIT og EG, fører til ny Business Intelligence-løsning, der optimerer brug af data i læge- og specialklinikker.

    Læs flere artikler om Sundhed
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    Fem gode it-råd_Colourbox

    Seks gode råd om it-sikkerhed i det offentlige

    Din organisations it-sikkerhed er aldrig bedre end det svageste led – nemlig medarbejderne. Her er seks gode råd om, hvad du særligt skal holde øje med.

    Portugisisk sundhedsvæsen

    Nu falder GDPR-bøderne tungt i Europa

    Nu begynder GDPR-bøderne at falde tungt rundt om i Europa. Dermed er det på tide at give sine procedurer et eftersyn, skriver Jesper Bergstedt, 2ndC, i sin klumme.

    DatAmerika

    GDPR: God Bless DatAmerika!

    DatAmerika er det nye digitale kontinent, hvor borgeren har sin frihed i form af retten til at råde over egne data – via GDPR. DatAmerika er dog kun et af tre digitale kontinenter.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Aeldre

    Whitepaper – Bliv et af de effektive botilbud

    Kravet om effektive botilbud gælder også for dag- og døgntilbud på det specialiserede socialområde. Download EG's gratis whitepaper om 10 veje til effektive botilbud.

    Fælles Faglige Begreber

    Fælles Faglige Begreber: Meningsfuld og brugbar dokumentation

    Fælles Faglige Begreber har stort potentiale, mener programchef for digitale projekter på social- og ældreområdet, Gitte Duelund, KL. Læs mere om FFB, VUM og FSIII.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Businesscasen: Fordi vi forvalter andre folks penge!

    Respekten for andre folks penge er vigtig, når man går i gang med at udarbejde den businesscase, der danner grundlag for et nyt projekt.

    Den 4.bølgeplan

    Digitaliseringsstyrelsen er godt tilfreds

    Digitaliseringsstyrelsens nye opgørelse viser, at løsningerne i den fjerde digitaliseringsbølge lever op til ønsket om, at 80 % af kommunikation mellem borger og det offentlige er digital.

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Brugeroplevelse
    SD_Dispensation for nemid

    Bedemandseffekten kan måske løse et digitalt problem

    Bedemandseffekten: Ældre borgere behøver ikke nødvendigvis at søge om dispensation fra at skulle bruge digitale selvbetjeningsløsninger.

    digitalisering

    Danskerne er trygge ved digitale løsninger – men der er plads til forbedring

    Danskerne er grundlæggende trygge ved at kommunikere digitalt med det offentlige.

    Virtuelle Assistenter

    Virtuelle assistenter overtager flere og flere opgaver

    Virtuelle assistenter (VA) er både fjernarbejdere, der udnytter internetforbindelsen optimalt, og digitale chatbots med kunstig intelligens.

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    • Professionalisering
    • Brugeroplevelse
    • Målopfyldelse
    Ældrepleje og data

    Brugen af data stiger, men hvad med kvaliteten?

    Bedre udnyttelse af data er afgørende, hvis man vil optimere ældreplejen. Men det kræver, at frontmedarbejerne bliver bedre til at forstå data.

    Affaldsrobotten Roberta

    Robot tager skraldet på plejecenteret

    Servicerobotten Roberta tager skraldet på plejecenter i Ikast-Brande Kommune

    Bo Mollerup ved skrivebordet

    Digitale forventninger til botilbud er overdrevne

    Sociale tilbud kan stadig digitalisere yderligere, men forventningerne til effektiviseringsgevinsterne er overdrevne, mener Socialt Lederforum.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    digitalisering

    Recovery: Undersøgelse aflivede myter

    Recovery. Kan dokumentation være en vigtig medspiller i den meget individuelle recovery-proces, det er at komme videre i sit liv, når man er ramt af psykiske problemstillinger?

    Vores mentale barriere for, hvor meget teknologi vi accepterer i hverdagen, flytter sig hele tiden. Snart kan du  måske møde robotlægen.

    Bliver Mixed Reality en realitet i almen praksis?

    Kan Mixed Reality medvirke til bedre diagnoser og behandling hos de praktiserende læger og speciallæger? Det mener eksperter fra Microsoft og EG Healthcare.

    Pillerobot

    Nu får ældre en robot til at styre pillerne

    Robot skal håndtere medicin hos ældre borgere i eget hjem. Ni kommuner er gået sammen om køb af pillerobot og digitalisering

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    Effektmåling handler om valg

    Effektmåling skal skabe mening

    Effektmåling.Valg af værdisæt, når man måler på delmålene, kan virke som en triviel opgave, men det kan medføre store konsekvenser for det pædagogiske personales arbejde.

    KRAP-Digital

    Digital udgave af KRAP sælger sig selv

    KRAP, én af de mest udbredte udredningsmetoder på det specialiserede socialområde, kommer nu i en digital version i samarbejde med EG.

    Judges

    Pro & Con effektmåling på socialområdet

    Man får, hvad man beder om, og det man måler på, får man også ofte. Men er det så godt eller skidt?

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Effektivisering
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    IoT-sikkerhed

    Undgå at gøre IoT til de kriminelles slaraffenland

    Mere end 10 milliarder fysiske enheder er allerede forbundet via nettet. Desværre betyder det også, at det bliver mere attraktivt for hackere at forsøge at skaffe sig adgang til enhederne.

    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Læs flere artikler om Effektivisering
    Digital-familie

    Gratis kilder til gode råd og information om GDPR

    GDPR er noget af en mundfuld for de fleste databeskyttelsesansvarlige, men flere offentlige hjemmesider tilbyder gratis gode råd og information.

    GDPR

    GDPR vil ændre hverdagen for dig og din it-leverandør

    Den 25. maj 2018 skal både du og din it-leverandør være klar til at overholde GDPR, EU's persondataforordning.

    De 12 vigtigste spørgsmål

    Kender du de 12 vigtigste spørgsmål til den dataansvarlige?

    Datatilsynet har offentliggjort 12 spørgsmål, som den dataansvarlig med fordel kan bruge i arbejdet med databeskyttelsesforordning, der trådte i kraft 25-05 2018.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Kommunaldirektørens tre roller

    En kommunaldirektør behøver ikke at være digitaliseringsekspert

    Kommunaldirektøren behøver ikke at være digitaliseringsekspert, men skal kende sine digitale roller.

    Born Digital

    Er din arbejdsplads klar til de digitale indfødte?

    Digitale indfødte indtager arbejdspladsen i voksende omfang, og de kommer med nye krav og forventninger. Digitale indfødte finder ikke rammerne på din arbejdsplads lige så vigtige som dig.

    Digital Kommunaldirektør

    Digitalisering gør, at man som kommunaldirektør ikke kan læne sig tilbage

    For ti år siden handlede digitalisering og it for en kommunaldirektør mest om at have gode relationer til Kommunedata, men den tid er forbi.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Årets businesscase-undersøgelse: Gevinsterne halter stadig!

    Gevinstrealisering halter stadig i virksomhederne. Men flere - også offentlige virksomheder - erkender, at en businesscase er vigtig, viser årets businesscase-undersøgelse.

    Management

    Forretningskritiske initiativer skal ledes og styres

    Store forretningskritiske initiativer skal styres, og Martin J. Ernst, partner i 1stroke, har tre bud på relevante styringsniveauer.

    Arbejdsgang

    Otte gode grunde til at arbejde med procesoptegning

    Procesoptegning er en disciplin, som fortjener langt større respekt, for procesoptimering giver en langt mere struktureret og kvalificeret tilgang til gevinstrealisering

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Temaer
      • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
      • Borgerinvolverende digitalisering
      • Effektbaseret indsats
      • Dataetik
      • Big Data & Disruption
      • Effektbaseret økonomistyring
      • Sundhed
    • Myndighed
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
    • Borgerdialog
      • Brugeroplevelse
    • Serviceydelser
      • Professionalisering
      • Brugeroplevelse
      • Målopfyldelse
    • Administration
      • Effektivisering
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
      • Om SamfundsDesign
      • Redaktion
      • Serviceydelser
      • Målopfyldelse
      • Effektmåling skal skabe mening
      • 29. november 2018
      • Kommune
      • Social & Sundhed
      • VUM
      • ICS
      • Målopfyldelse

      Effektmåling skal skabe mening

      Læs, hvordan Esbjerg Kommune arbejder med at skabe mening gennem effektmåling

      Effektmåling handler om valg

      I Esbjerg Kommune, Social & Tilbud er kerneopgaven at flytte borgeren så tæt på det almindelige liv som muligt, og nogle gange skal der mere støtte til, for at borgeren kan udvikle sig. Det vil sige, at data kunne vise en forværring – støttebehovet er steget –, selvom borgeren rent faktisk får det bedre og udvikler sig.

      Steffan Skøde Kristensen Steffan Skøde Kristensen
      Om Steffan Skøde Kristensen

      Som Socialfaglig IT-konsulent står Steffan med det ene ben plantet hos de sociale tilbud og myndighed, og det andet ben hos leverandørerne og kommunens IT-afdeling.

      Med stort kendeskab til begge områder sørger Steffan for, at kommunens it-systemer altid understøtter praksis så optimalt som muligt og agerer ofte projektleder, konsulent, underviser og foredragsholder, når nye it-værktøjer skal tages i brug.

      Steffan har arbejder for Esbjerg Kommune siden 2012 og er ansat af to forvaltninger. Dette gør, at han dækker udsatte/udviklingshæmmede/misbrugsområder for både børn, unge og voksne.

      Læs mere om Esbjerg Kommune

       

      Kontakt og følg Steffan Skøde Kristensen

      • Email: stk2@esbjergkommune.dk

      Udvalgte artikler

      Se alle artikler af Steffan Skøde Kristensen

      Effektmåling, resultatdokumentation, resultatarbejde, effekt evaluering.

      Dette er blot nogle af de ord, jeg støder på i min dagligdag.

      I Esbjerg Kommune, Social & Tilbud, har vi de seneste år beskæftiget os meget med målinger. Men der er stadig et stykke vej, inden vi er helt i mål.

      Det har været nogle år med meget dialog med vores tilbud, og hvor mange beslutninger der skulle træffes.

      Holdningerne til anvendelsen af målinger er nemlig mange.

      • Måler vi på borgerens støttebehov?
      • Måler vi progression på det enkelte delmål?
      • Skal hver ny måling tage udgangspunkt i baseline eller borgerens nuværende funktionsniveau?
      • Hvordan spiller målinger på fx udadreagerende adfærd og sundhedsfaglige målinger ind, hvis vi kun har fokus på progression på delmålet?
      • Hvilket værdisæt måler vi ud fra?

      Der er mange spørgsmål – og mindst lige så mange fordele og ulemper ved de forskellige metoder.

      For at holde denne artikel kort har jeg fokuseret på valg af værdisæt, når vi måler på delmålene. En ting, som måske kan virke triviel, men som kan medføre store konsekvenser for det pædagogiske personales arbejde.

       

      Skala med udgangspunkt i VUM

      Da vi skulle i gang med at måle, var ét af de første forslag, at der på delmålene skulle anvendes en 0-4 skala, samt temaer/undertemaer fra Voksenudredningsmetoden, fremover kaldet VUM.

      Der var nogle åbenlyse fordele. Det var nemt at sætte op i it-systemet, det gav sammenlignelige data for alle delmål på alle centre, og medarbejderne havde i forvejen et kendskab til VUM-temaerne og 0-4 skalaen.

      Jeg, og nogle af mine kolleger fra tilbuddene, var dog ikke enig i denne løsning.

      På de overordnede mål, det vil sige mål udarbejdet af socialrådgiverne, havde vi allerede implementeret scoring på 0-4 inden for VUM temaerne.

      Vi vurderede, at samme værdisæt på både mål og delmål ville forvirre en del medarbejdere.

      Læs artikel: Effektmåling kræver metode, mål og værktøjer


      Lad os tage et eksempel

      Borgeren Daniel har et overordnet mål ift. VUM-temaet "Praktiske opgaver i hjemmet". Daniel er scoret til 2, og det forventes, at han kan flytte sig til score 1.

      På tilbuddet opretter vi et delmål, hvor vi scorer på temaet "Praktiske opgaver i hjemmet". Efter en længere indsats kan vi endelig score Daniel til 0. Men på det overordnede mål, er Daniel stadig scoret til 2 inden for temaet "Praktiske opgaver", og vi går derfor nu i gang med et nyt delmål inden for samme tema, hvor den første scoring bliver 3.

      Efter noget tid scorer dette delmål også 0, hvorefter Daniel på det overordnede mål flytter sig fra 2 til 1.

      Det er muligvis et karikeret eksempel. Men det burde demonstrere, hvor nemt progression på det overordnede mål og progression på delmål kan "blandes sammen" og skabe forvirring ved anvendelse af det samme værdisæt.

      Læs mere: Styrk socialfaglig indsats på specialområdet med EG Sensum

       

      Definitionen af skalaen 0-4

      En anden udfordring kan være definitionen af 0-4. Hvis Daniel har et delmål, hvor vi scorer fra 0-4. Så er det enormt vigtigt, at alt personale har en kendskab til, hvad en score på 0, 1, 2, 3 og 4 betyder.

      Hvis ikke, kan vi være ude for scenarier, hvor borgeren kan/gør de samme ting, men scorer forskelligt, fordi en pædagog vurderer det til en 1'er, og den næste pædagog vurderer præcis de samme handlinger til en 3'er.

      Uanset, om der måles på støttebehov eller progression, vil det være en stor opgave at skulle lave en definition af 0-4 på hvert delmål.

      Måler man på støttebehovet, kan det være nemmere at finde fælles definitioner, som kan bruges på flere delmål.

      Men i Esbjerg Kommune, Social & Tilbud er vores kerneopgave at flytte borgeren så tæt på det almindelige liv som muligt, og nogle gange skal der mere støtte til, for at borgeren kan udvikle sig. Det vil sige, at data kunne vise en forværring – støttebehovet er steget –, selvom borgeren rent faktisk får det bedre og udvikler sig. Vi har derfor valgt ikke at måle på støttebehov, fordi det ikke giver os relevante data ift. vores kerneopgave.

      Ud fra disse overvejelse valgte vi at gå i en helt anden retning. Vi valgte, at hvert tilbud må oprette og anvende de værdisæt, de selv vurderer passer bedst til det pågældende delmål, og introducerede eksempler på simplere værdisæt så som ja/nej og rød/gul/grøn.

      Med denne metode får vi ingen sammenlignelige data på delmålsniveau. Men der var faktisk ikke et stort behov for dette. Hvis man endelig ville sammenligne afdelinger/centre, var der et større behov for dette på overordnet målniveau, og her var der fastlagt en 0-4 skala på samtlige VUM-temaer, hvilket vil sige, at vi stadig har sammenlignelige data på dette niveau.

      Det krævede en massiv indsats på it-fronten. Tilbuddenes administratorer og superbrugere skulle oplæres i it-systemet. Der skulle skrives manualer og andet hjælpemateriale m.m. Vi mener dog, at dette er den bedste løsning for os. Da den giver tilbuddene større frihed ift. målingerne. Samtidig giver det et større engagement og ejerskab, fordi det er deres beslutning, hvilket værdisæt der giver bedst mening for det enkelte delmål.

      Man skulle måske tro, at denne store frihed ift. målinger øger risikoen for, at der bliver opsat uhensigtsmæssige værdisæt. Men det viser sig faktisk at være lige modsat. På grund af medejerskabet og det faktum, at tilbuddenes superbrugere selv varetager det administrative arbejde, bliver der faktisk brugt meget energi på at finde de mest optimale måleredskaber ift. et delmål, inden der bliver sat noget op i it-systemet.

      Jeg siger ikke, at vores erfaringer i Esbjerg Kommune er perfekte for alle. Det kræver som sagt en stor indsats på it-området, og at samtlige tilbud har en superbruger med god forstand på it-systemet.

      Men har man ressourcerne, synes jeg bestemt, man skal overveje det. For mig er måling et værktøj til at monitorere, om vi skaber mest mulig progression for vores borgere. Så hvorfor ikke overlade sådan et værktøj til de mennesker, som ved absolut mest om borgerne, frem for at lade det blive styret af os konsulenter?

      Læs mere: Få inspiration til at effektivisere dit sociale tilbud

      Læs artikel: EG KRAP: Bygger bro mellem sagsbehandleren og den unges egne mål

      Læs mere: Digitalisering på specialområdet med fokus på det nære og det faglige

      • Del
      EG Sensum Bosted
      Andre læser også
      Lone Lundsgaard_Foto_Per_Roholt

      OK-Centret Enghaven: Vi kan godt måle effekten af den sociale indsats

      Digitaliseringsprisen 2017

      Vinder af digitaliseringspris 2017: Hæder til Familiedialog

      SecurityByDesign - Colorbox

      Databeskyttelse gennem design og standardindstillinger

      effektive botilbud
      SamfundsDesign C/O EG A/S
      Lautrupvang 24, 2750 Ballerup
      +45 7013 2211
      Persondatapolitik