• Om SamfundsDesign
  • Redaktion
  • Temaer
  • Myndighed
  • Borgerdialog
  • Serviceydelser
  • Administration
Søg
    • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    • Borgerinvolverende digitalisering
    • Effektbaseret indsats
    • Dataetik
    • Big Data & Disruption
    • Effektbaseret økonomistyring
    • Sundhed
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    Effektivitet og kvalitet

    Effektivitet baner vejen for bedre kvalitet i botilbud

    Download EG's gratis whitepaper om 10 veje til effektive botilbud. For kravet om et effektivt botilbud gælder også for dag- og døgntilbud på det specialiserede socialområde.

    Digitalisering kræver dialog

    Digitalisering kræver dialog med medarbejderne

    Digitalisering er en del af Hjørring Kommunes DNA. Deres erfaring med de mange projekter med digitalisering viser, at det kræver god dialog med medarbejderne.

    Læs flere artikler om Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    Juicing

    UXR 2: Del 2: Tænk brugerbehov først

    Læs om designfaserne discover, define, develop og deliver i andet afsnit i serien om UXR pg brugerbehov af UX ekspert Niels Pambi.

    Hjemmearbejde

    The Future of UXR: Life after COVID

    UX ekspert Niels Pambi har deltaget i UXRConf Anywhere 2020 og har samlet op på en række spændende findings om livet efter Covid 19.

    UX Reasearch

    UXR 1: Sæt dig i brugerens sted

    UXR er et felt, der lader dig komme helt tæt dine brugere, men det er samtidig også en disciplin med mange misforståelser og faldgruber. Følg vores artikelserie om UXR.

    Læs flere artikler om Borgerinvolverende digitalisering
    På besøg på tilbuddet Horisonten. Foto: Per Roholt

    Dokumentation er en del af praksis

    Selv om det skal gå stærkt, skal der være styr på dokumentationen. På Horisonten er socialfaglige digital dokumentation er en integreret del af praksis.

    Video fra Horisonten
    Play

    Digital dokumentation skal sikre kvalitet for tilbud i vækst

    Når det private tilbud vokser, kommer udfordringen: Hvordan fastholder man kvaliteten? God digital dokumentationspraksis og metoder er svaret.

    Faglige KvalitetsOplysninger 2

    FKO har forandret den sociale indsats på Frederiksberg

    En målrettet indsats for at skabe bedre liv gennem målbar udvikling med FKO betyder, at Frederiksberg Kommune nu står et helt nyt sted.

    Læs flere artikler om Effektbaseret indsats
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    social credit

    Sociale kreditsystemer er i vækst

    Rapport om sociale kreditter viser, at folk er klar til at dele deres private data og gerne vil lade regeringen overvåge deres sociale medieaktivitet af sikkerhedsmæssige årsager.

    IoT-udviklingen

    IoT-udviklingen: Som en Formel 1-racer uden sikkerhedsudstyr

    Tempoet på IoT-udviklingen er høj. Derfor følger IoT-sikkerheden ikke med, mener Gert Læssøe Mikkelsen, leder af Alexandra Instituttets Security Lab.

    Læs flere artikler om Dataetik
    Good advice

    Her er eksperternes digitaliseringsråd

    Eksperternes digitaliseringsråd er altid i høj kurs. Her har vi samlet syv gode råd om offentlig digitalisering i gratis whitepaper

    Kommunernes digitale fremtid

    Guide til kommunernes digitale fremtid

    Der er ingen grund til at frygte, at maskiner og kunstig intelligens overflødiggør menneskene i en digital fremtid. Download gratis whitepaper, og hent ny inspiration.

    Teknologi-radaren

    Høld øje med teknologi-radaren

    Digitale teknologier med potentiale til at disrupte den offentlige sektor dukker hele tiden op. Men der er en udfordring.

    Læs flere artikler om Big Data & Disruption
    Få både guld og grønne skove

    Guld og grønne skove er ingen modsætning

    I dette whitepaper får du viden om, hvordan du forankrer dine it-projekter forretningsmæssigt med fokus på teknologi, processer og organisation.

    Det gode it-projekt

    Det offentlige it-projekt, guldet og de grønne skove

    I dette whitepaper får du viden om, hvordan du forankrer dine it-projekter forretningsmæssigt med fokus på teknologi, processer og organisation.

    To døde sild

    Er den offentlige business case mon en død sild?

    For 8. år i træk gennemfører 1stroke en business case undersøgelse, og igen må konsulenthuset konkludere, at den offentlige business case halter.

    Læs flere artikler om Effektbaseret økonomistyring
    Nye vagtplansystemer

    Nye tider kræver nye vagtplansystemer

    Vagtplanekspert, Tobias Bøggild-Damkvist, beskriver hovedpunkter fra udviklingstendenserne og mulighederne inden for vagtplansystemer.

    Vagtplanlægning

    Se på vagtplanerne med friske øjne

    Vagtplanerne fra EG Optima fra Silkeborg Data tager udgangspunkt i behovet, så ressourcerne anvendes optimalt, og flere opgaver kan løses bedre og billigere.

    Business Intelligence for general practitioners

    Business Intelligence-løsning skal optimere brug af data i læge- og specialklinikker

    Strategisk samarbejde mellem to it-leverandører, TARGIT og EG, fører til ny Business Intelligence-løsning, der optimerer brug af data i læge- og specialklinikker.

    Læs flere artikler om Sundhed
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    Fem gode it-råd_Colourbox

    Seks gode råd om it-sikkerhed i det offentlige

    Din organisations it-sikkerhed er aldrig bedre end det svageste led – nemlig medarbejderne. Her er seks gode råd om, hvad du særligt skal holde øje med.

    Portugisisk sundhedsvæsen

    Nu falder GDPR-bøderne tungt i Europa

    Nu begynder GDPR-bøderne at falde tungt rundt om i Europa. Dermed er det på tide at give sine procedurer et eftersyn, skriver Jesper Bergstedt, 2ndC, i sin klumme.

    DatAmerika

    GDPR: God Bless DatAmerika!

    DatAmerika er det nye digitale kontinent, hvor borgeren har sin frihed i form af retten til at råde over egne data – via GDPR. DatAmerika er dog kun et af tre digitale kontinenter.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Aeldre

    Whitepaper – Bliv et af de effektive botilbud

    Kravet om effektive botilbud gælder også for dag- og døgntilbud på det specialiserede socialområde. Download EG's gratis whitepaper om 10 veje til effektive botilbud.

    Fælles Faglige Begreber

    Fælles Faglige Begreber: Meningsfuld og brugbar dokumentation

    Fælles Faglige Begreber har stort potentiale, mener programchef for digitale projekter på social- og ældreområdet, Gitte Duelund, KL. Læs mere om FFB, VUM og FSIII.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Businesscasen: Fordi vi forvalter andre folks penge!

    Respekten for andre folks penge er vigtig, når man går i gang med at udarbejde den businesscase, der danner grundlag for et nyt projekt.

    Den 4.bølgeplan

    Digitaliseringsstyrelsen er godt tilfreds

    Digitaliseringsstyrelsens nye opgørelse viser, at løsningerne i den fjerde digitaliseringsbølge lever op til ønsket om, at 80 % af kommunikation mellem borger og det offentlige er digital.

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Brugeroplevelse
    SD_Dispensation for nemid

    Bedemandseffekten kan måske løse et digitalt problem

    Bedemandseffekten: Ældre borgere behøver ikke nødvendigvis at søge om dispensation fra at skulle bruge digitale selvbetjeningsløsninger.

    digitalisering

    Danskerne er trygge ved digitale løsninger – men der er plads til forbedring

    Danskerne er grundlæggende trygge ved at kommunikere digitalt med det offentlige.

    Virtuelle Assistenter

    Virtuelle assistenter overtager flere og flere opgaver

    Virtuelle assistenter (VA) er både fjernarbejdere, der udnytter internetforbindelsen optimalt, og digitale chatbots med kunstig intelligens.

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    • Professionalisering
    • Brugeroplevelse
    • Målopfyldelse
    Ældrepleje og data

    Brugen af data stiger, men hvad med kvaliteten?

    Bedre udnyttelse af data er afgørende, hvis man vil optimere ældreplejen. Men det kræver, at frontmedarbejerne bliver bedre til at forstå data.

    Affaldsrobotten Roberta

    Robot tager skraldet på plejecenteret

    Servicerobotten Roberta tager skraldet på plejecenter i Ikast-Brande Kommune

    Bo Mollerup ved skrivebordet

    Digitale forventninger til botilbud er overdrevne

    Sociale tilbud kan stadig digitalisere yderligere, men forventningerne til effektiviseringsgevinsterne er overdrevne, mener Socialt Lederforum.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    digitalisering

    Recovery: Undersøgelse aflivede myter

    Recovery. Kan dokumentation være en vigtig medspiller i den meget individuelle recovery-proces, det er at komme videre i sit liv, når man er ramt af psykiske problemstillinger?

    Vores mentale barriere for, hvor meget teknologi vi accepterer i hverdagen, flytter sig hele tiden. Snart kan du  måske møde robotlægen.

    Bliver Mixed Reality en realitet i almen praksis?

    Kan Mixed Reality medvirke til bedre diagnoser og behandling hos de praktiserende læger og speciallæger? Det mener eksperter fra Microsoft og EG Healthcare.

    Pillerobot

    Nu får ældre en robot til at styre pillerne

    Robot skal håndtere medicin hos ældre borgere i eget hjem. Ni kommuner er gået sammen om køb af pillerobot og digitalisering

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    Effektmåling handler om valg

    Effektmåling skal skabe mening

    Effektmåling.Valg af værdisæt, når man måler på delmålene, kan virke som en triviel opgave, men det kan medføre store konsekvenser for det pædagogiske personales arbejde.

    KRAP-Digital

    Digital udgave af KRAP sælger sig selv

    KRAP, én af de mest udbredte udredningsmetoder på det specialiserede socialområde, kommer nu i en digital version i samarbejde med EG.

    Judges

    Pro & Con effektmåling på socialområdet

    Man får, hvad man beder om, og det man måler på, får man også ofte. Men er det så godt eller skidt?

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Effektivisering
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    IoT-sikkerhed

    Undgå at gøre IoT til de kriminelles slaraffenland

    Mere end 10 milliarder fysiske enheder er allerede forbundet via nettet. Desværre betyder det også, at det bliver mere attraktivt for hackere at forsøge at skaffe sig adgang til enhederne.

    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Læs flere artikler om Effektivisering
    Digital-familie

    Gratis kilder til gode råd og information om GDPR

    GDPR er noget af en mundfuld for de fleste databeskyttelsesansvarlige, men flere offentlige hjemmesider tilbyder gratis gode råd og information.

    GDPR

    GDPR vil ændre hverdagen for dig og din it-leverandør

    Den 25. maj 2018 skal både du og din it-leverandør være klar til at overholde GDPR, EU's persondataforordning.

    De 12 vigtigste spørgsmål

    Kender du de 12 vigtigste spørgsmål til den dataansvarlige?

    Datatilsynet har offentliggjort 12 spørgsmål, som den dataansvarlig med fordel kan bruge i arbejdet med databeskyttelsesforordning, der trådte i kraft 25-05 2018.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Kommunaldirektørens tre roller

    En kommunaldirektør behøver ikke at være digitaliseringsekspert

    Kommunaldirektøren behøver ikke at være digitaliseringsekspert, men skal kende sine digitale roller.

    Born Digital

    Er din arbejdsplads klar til de digitale indfødte?

    Digitale indfødte indtager arbejdspladsen i voksende omfang, og de kommer med nye krav og forventninger. Digitale indfødte finder ikke rammerne på din arbejdsplads lige så vigtige som dig.

    Digital Kommunaldirektør

    Digitalisering gør, at man som kommunaldirektør ikke kan læne sig tilbage

    For ti år siden handlede digitalisering og it for en kommunaldirektør mest om at have gode relationer til Kommunedata, men den tid er forbi.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Årets businesscase-undersøgelse: Gevinsterne halter stadig!

    Gevinstrealisering halter stadig i virksomhederne. Men flere - også offentlige virksomheder - erkender, at en businesscase er vigtig, viser årets businesscase-undersøgelse.

    Management

    Forretningskritiske initiativer skal ledes og styres

    Store forretningskritiske initiativer skal styres, og Martin J. Ernst, partner i 1stroke, har tre bud på relevante styringsniveauer.

    Arbejdsgang

    Otte gode grunde til at arbejde med procesoptegning

    Procesoptegning er en disciplin, som fortjener langt større respekt, for procesoptimering giver en langt mere struktureret og kvalificeret tilgang til gevinstrealisering

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Temaer
      • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
      • Borgerinvolverende digitalisering
      • Effektbaseret indsats
      • Dataetik
      • Big Data & Disruption
      • Effektbaseret økonomistyring
      • Sundhed
    • Myndighed
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
    • Borgerdialog
      • Brugeroplevelse
    • Serviceydelser
      • Professionalisering
      • Brugeroplevelse
      • Målopfyldelse
    • Administration
      • Effektivisering
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
      • Om SamfundsDesign
      • Redaktion
      • Serviceydelser
      • Brugeroplevelse
      • iPads på krogen
      • 08. marts 2017
      • Børn & Unge
      • Social & Sundhed
      • Digitalisering
      • Brugeroplevelse

      Krogen i Varde Kommune: iPads hjælper unge på vej i egen bolig

      I 2012 blev 12 unge udstyret med hver deres iPad med 3G netværk for at give de unges hjælpemidler lidt mere X-factor, så de blev motiveret til at benytte hjælpemidlerne i hverdagen.

      iPads på Krogen

      Johnny bruger sin iPad som opslagsværk. Hans største interesse er Danmarkshistorien og til det formål benytter han flittigt Googles søgemaskine: - Jeg kan selv hurtigt finde både billeder og videoklip, lige som jeg læser meget om dronninger og konger, forklarer Johnny

      Per Roholt Per Roholt
      Om Per Roholt

      Siden jeg afsluttede min uddannelse som journalist fra Danmarks Journalisthøjskole i 1986, har jeg erhvervet mig en bred erfaring med forretningsudvikling, kommunikation og marketing, samt organisation og ledelse på både strategisk og operationelt niveau i privat og offentligt regi.

      Jeg arbejder for EG, det offentlige Danmarks mest værdifulde samarbejdspartner, fordi vi tager medansvar for at udvikle den offentlige velfærd gennem digitalisering.

      Som redaktør for SamfundsDesign er jeg altid på udkig efter spændende, vedkommende relevante historier om digitalisering af det offentlige Danmark. Så kontakt mig, hvis du sammen med os vil være med til at forankre den digitale forandring, der skal sikre velfærdssamfundet – og når vores børn bliver forældre.

      Kontakt og følg Per Roholt

      • Email: peroh@eg.dk

      Udvalgte artikler

      VUM og DHUV

      Af: Per Roholt

      DHUM & VUM

      Amerikanerne elsker at måle: Men vi kan ikke ukritisk kopiere deres tilgang

      Af: Per Roholt

      Amerikanerne elsker at måle

      De humanoide velfærdsrobotter kommer

      Af: Per Roholt

      Robotter

      Se alle artikler af Per Roholt

      "Jeg er blevet mere tryg, når jeg selv skal tage toget på arbejde på genbrugspladsen eller til tandlægen i Esbjerg. Nu slår jeg bare op på Rejseplanen på min iPad og ser, hvornår toget går", forklarer Johnny.

      Hjælpemiddel med X-Factor
      Johnny er én af de 12 unge beboere på Krogen i Varde, som i starten af 2012, blev udstyret med hver sin iPad med 3G netværk. Formålet med projektet var at give de unges hjælpemidler lidt mere X-factor, så de blev motiveret til at benytte hjælpemidlerne i hverdagen.

      "Mange hjælpemidler er ofte klodsede og meget synlige. Tidligere oplevede vi derfor, at beboerne ”glemte” at få tingene med, og derfor ikke fik gjort det, de skulle. Men vi var overbevist om, at det ville være langt mere prestigefyldt at have en iPad som hjælpemiddel - og det holdt stik", forklarer projektleder Britt Mauritzen, der som afdelingsleder på Krogen 5, et botilbud i Varde Kommune for unge udviklingshæmmede mellem 18 og 30 år, var med til at gennemføre projektet.. 

      I dag har Johnny da også næsten altid sin iPad med sig:

      "Se, her er fx min aktivitetsplan", forklarer Johnny og åbner en APP. På skærmen dukker der en liste frem med en række billeder med tilhørende tekst, der trin for trin viser hans dagsprogram, som fx børste tænder, spise morgenmad, ordne vasketøj. Når den enkelte opgave er løst, kan Johnny selv vinge af med et digitalt flueben og koncentrere sig om næste aktivitet. Når dagen er omme, kan APP’ en resettes og de daglige rutiner starter forfra. Tidligere havde Johnny et lamineret ark papir med de samme opgaver, hvor han skulle skrive med en tuschpen og viske siden ren igen om aftenen. Opgaverne er de samme, men iPad´en gør det simpelthen mere lækkert at have sit hjælpemiddel lige ved hånden.

      Styrker sociale kompetencer
      Johnny bruger også sin iPad som opslagsværk. Hans største interesse er nemlig Danmarkshistorien og til det formål benytter han flittigt Googles søgemaskine:

      "Jeg kan selv hurtigt finde både billeder og videoklip, lige som jeg læser meget om dronninger og konger", forklarer Johnny, der drømmer om at kunne klare sig selv i sin egen lejlighed i Varde, når han er parat til at flytte fra de trygge rammer på Krogen 5. Til den tid vil han også kunne drage fordel af iPad’ en når han skal holde kontakten med venner og familie:

      "Jeg kom først i gang med Facebook, da jeg fik en iPad. Og i dag synes jeg, at jeg taler mere med mine venner, end jeg gjorde før, både her i huset og på arbejdet", fortæller Johnny:

      "Nu snakker jeg mere med mine venner om alt det, man nu kan snakke om med sine venner".

      Et andet godt eksempel er en beboer, der fik bevilliget et motorsavskursus. Han har ingen sprog, men ville så gerne fortælle sine forældre, hvad de var sket. Så tog han et billede med sin iPad af brevet, hvor der stod, at han var blevet optaget på kurset og sendte det til sin mor. Hun ringede straks tilbage og delte drengens glæde med ham.

      "Pludselig kunne han selv formidle det, han gerne ville, i stedet for at være afhængig af at finde en pædagog, der kunne hjælpe ham med at ringe til mor og fortælle, hvad der var sket. Det gør altså én meget mere selvstændig, når man selv kan kommunikere på den måde", siger Britt Mauritzen, der ikke er i tvivl om, at de indkøbte iPads, trods det besvær, der også følger med, har været det hele værd.

      "Derfor fortsætter vi også projektet, når projektperioden udløber. Og nye beboere vil i fremtiden få den besked, at det er bedst, hvis de har en iPad. På samme måde som nye medarbejdere med kendskab til tablets som iPads vil blive foretrukket", siger Britt, der ser mange muligheder i at inddrage digitale værktøjer i hverdagen.

      "Selv beboere, der hverken kan læse eller skrive får meget ud af deres iPads. Vi opdagede fx en af pigerne fik en kæmpe regning for at have downloadet musik med Kandis. Hun havde set en plakat og fundet ud af at skrive af i søgefeltet: K-A-N-D..osv. Vi blev noget overrasket over, at hun selv kunne det, indrømmer, Britt og nævner dermed også en af udfordringerne ved at inddrage ny teknologi:

      "Vi har været igennem en kulturrevolution her i huset, hvor medarbejderne har skullet tage den nye teknik til sig og vænne sig til en ny måde at arbejde på. Fra starten af troede vi, at det var nok at to medarbejdere havde en iPad, men der kom først fremdrift i projektet, da alle fik en iPad. Så har alle til gengæld kastet sig ud i arbejdet. Fornylig beskrev en af kollegerne fx i et dagbogsnotat, hvordan hun var kommet på arbejde og havde fundet alle de unge dybt optaget af at hjælpe hinanden med at spille et nyt online spil. Så nu måtte hun hjem og sætte sig ind i spillet, så hun kunne være med i snakken!".

      Behov for en ildsjæl
      Ingen projekter lykkes uden en ildsjæl, og én af de medarbejdere, som har været med til at drive projektet helt igennem, er Jahan N. Møller. Han var forholdsvis nyuddannet pædagog, da han startede på tilbuddet, men alligevel kom det bag på ham, hvor interesseret og kompetente de udviklingshæmmede beboere er i forhold til teknologi:

      "Jeg blev meget overrasket, hvor meget de unge går op i deres iPads. Det var jeg slet ikke forberedt på fra seminariet", siger Jahan, der selv har brugt mange timer på at sætte sig ind i, hvordan maskinerne virker, konfigurere iPads, lave manualer til kollegerne og finde APPs, som er værd at bruge:

      "Umiddelbart har det ikke været en let opgave at finde egnede APPs.  De fleste er på engelsk, og de få der findes på dansk er ofte er alt for dyre.

      Vi har heldigvis fundet enkelte gode APPs helt tilfældigt, men vi har altså også læst, ledt og testet rigtig mange APPs, hvoraf de fleste har været flotte at se på, men i virkeligheden har været noget hø, siger Jahan, der dog håber at markedet udvikler sig i takt med at flere for øjnene op for at anvende iPads i den pædagogiske hverdag.

      Fra projekt til livsstil
      Da artiklen blev skrevet havde projektet på Krogen kørt i to år, og var allerede blevet mere en livsstil, og det fælles udviklingsprojekt har påkaldt sig stor opmærksomhed. Ikke kun i de lokale medier, men også blandt pårørende og mulige pårørende.

      "Vi har faktisk fået henvendelser fra folk, der er interesseret i at få en plads til deres pårørende her, fordi de synes, det er fedt, at vi er begyndt at bruge iPads så meget", forklarer Britt Mauritzen. Og Johnny Thovtrup nikker og bekræfter, at iPad’ en både hjælper ham med at blive mere selvhjulpen og giver lidt mere street respect i hverdagen:

      "Mine forældre blev i hvert fald helt målløse, da jeg kom hjem med en iPad. Og min storesøster blev lidt misundelig. Det er hun stadigvæk, men hun får lov til at låne den, når jeg ikke bruger den selv", siger Johnny.

      Artiklen har tidligere været bragt i Bosted NYT.

      Punkter fra evalueringen

      Det lærte vi af projektet:

      • Det er afgørende for projektets succes, at medarbejderne oplever ejerskab og er engagerede.
      • Det er vigtigt at alle medarbejdere er fortrolige med iPad’en og de apps der skal benyttes fra start, så de føler sig rustede til at hjælpe beboerne.
      • Det er afgørende at både beboere og medarbejdere føler, at de kan følge med. Det gør ikke noget at nogen er hurtigere til at lære tingene end andre, men der må ikke være nogen, der føler, at de bliver sat af og ikke kan følge med.
      • Fokus skal være på at sikre små, men varige fremskridt.
      • Spil og andre underholdningsbaserede programmer på iPad'en udvikler beboerens selvstændighed samtidig med, at der frigives personaleressourcer.
        • Ved at fastholde/styrke de sociale relationer og netværk vha. IT vil man samtidig kunne opnå en øget kvalitet i den pædagogiske praksis herunder fx i forældresamarbejdet, kontakten til arbejdspladser og andre samarbejdsparter - herunder øvrige bosteder, sagsbehandlere mm.
        • For at kunne implementere brugen af velfærdsteknologien har det været nødvendigt at ændre vores arbejdspraksis.
        • Det er vigtigt, at medarbejderne agerer forbilleder for beboerne og indøver en sund kultur omkring fx brugen af mobiltelefoner, iPads mm.
        • Gratis apps er klart at foretrække fremfor apps, der koster penge. Det gør det langt lettere at få beboerne til at installere den pågældende app, når de ikke skal starte med at betale for den.

      Læs hele evalueringsrapporten, iPads på Krogen 5

      • Del
      Digital Forankring
      Sick app
      Artikel

      Manglende kontrol med tusindvis af apps til psykisk syge

      Psykiatrien i Region Syddanmark har introduceret en særlig hjemmeside – MindApps.dk – der skal gøre det lettere for behandlere og borgere at finde den rette app til håndtering af psykiske sygdomme....

      • Kommune
      • Region
      • Social & Sundhed
      • Borgerinvolverende digitalisering
      Apps til funktionsevnenedsatte
      Artikel

      Mangel på viden om apps til handicappede

      Anvendelsesmulighederne for særlige apps målrettet borgere med funktionsevnenedsættelse vokser, men der mangler i høj grad viden på området...

      • Kommune
      • Region
      • Social & Sundhed
      • Fagekspert
      • Digitaliseringsleder
      Andre læser også
      Fjernprint

      Kommunerne kan spare millioner på fjernprint

      Dataetik1 - Foto Colorbox

      Intelligent agent med Privacy by Design

      Jan_Rytkjaer_Callesen-Fotograf_Steen_Brogaard

      DF's it-ordfører: Robotterne kan tømme statskassen

      Store og små projekter
      SamfundsDesign C/O EG A/S
      Lautrupvang 24, 2750 Ballerup
      +45 7013 2211
      Persondatapolitik