• Om SamfundsDesign
  • Redaktion
  • Temaer
  • Myndighed
  • Borgerdialog
  • Serviceydelser
  • Administration
Søg
    • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    • Borgerinvolverende digitalisering
    • Effektbaseret indsats
    • Dataetik
    • Big Data & Disruption
    • Effektbaseret økonomistyring
    • Sundhed
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    Effektivitet og kvalitet

    Effektivitet baner vejen for bedre kvalitet i botilbud

    Download EG's gratis whitepaper om 10 veje til effektive botilbud. For kravet om et effektivt botilbud gælder også for dag- og døgntilbud på det specialiserede socialområde.

    Digitalisering kræver dialog

    Digitalisering kræver dialog med medarbejderne

    Digitalisering er en del af Hjørring Kommunes DNA. Deres erfaring med de mange projekter med digitalisering viser, at det kræver god dialog med medarbejderne.

    Læs flere artikler om Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    Juicing

    UXR 2: Del 2: Tænk brugerbehov først

    Læs om designfaserne discover, define, develop og deliver i andet afsnit i serien om UXR pg brugerbehov af UX ekspert Niels Pambi.

    Hjemmearbejde

    The Future of UXR: Life after COVID

    UX ekspert Niels Pambi har deltaget i UXRConf Anywhere 2020 og har samlet op på en række spændende findings om livet efter Covid 19.

    UX Reasearch

    UXR 1: Sæt dig i brugerens sted

    UXR er et felt, der lader dig komme helt tæt dine brugere, men det er samtidig også en disciplin med mange misforståelser og faldgruber. Følg vores artikelserie om UXR.

    Læs flere artikler om Borgerinvolverende digitalisering
    På besøg på tilbuddet Horisonten. Foto: Per Roholt

    Dokumentation er en del af praksis

    Selv om det skal gå stærkt, skal der være styr på dokumentationen. På Horisonten er socialfaglige digital dokumentation er en integreret del af praksis.

    Video fra Horisonten
    Play

    Digital dokumentation skal sikre kvalitet for tilbud i vækst

    Når det private tilbud vokser, kommer udfordringen: Hvordan fastholder man kvaliteten? God digital dokumentationspraksis og metoder er svaret.

    Faglige KvalitetsOplysninger 2

    FKO har forandret den sociale indsats på Frederiksberg

    En målrettet indsats for at skabe bedre liv gennem målbar udvikling med FKO betyder, at Frederiksberg Kommune nu står et helt nyt sted.

    Læs flere artikler om Effektbaseret indsats
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    social credit

    Sociale kreditsystemer er i vækst

    Rapport om sociale kreditter viser, at folk er klar til at dele deres private data og gerne vil lade regeringen overvåge deres sociale medieaktivitet af sikkerhedsmæssige årsager.

    IoT-udviklingen

    IoT-udviklingen: Som en Formel 1-racer uden sikkerhedsudstyr

    Tempoet på IoT-udviklingen er høj. Derfor følger IoT-sikkerheden ikke med, mener Gert Læssøe Mikkelsen, leder af Alexandra Instituttets Security Lab.

    Læs flere artikler om Dataetik
    Good advice

    Her er eksperternes digitaliseringsråd

    Eksperternes digitaliseringsråd er altid i høj kurs. Her har vi samlet syv gode råd om offentlig digitalisering i gratis whitepaper

    Kommunernes digitale fremtid

    Guide til kommunernes digitale fremtid

    Der er ingen grund til at frygte, at maskiner og kunstig intelligens overflødiggør menneskene i en digital fremtid. Download gratis whitepaper, og hent ny inspiration.

    Teknologi-radaren

    Høld øje med teknologi-radaren

    Digitale teknologier med potentiale til at disrupte den offentlige sektor dukker hele tiden op. Men der er en udfordring.

    Læs flere artikler om Big Data & Disruption
    Få både guld og grønne skove

    Guld og grønne skove er ingen modsætning

    I dette whitepaper får du viden om, hvordan du forankrer dine it-projekter forretningsmæssigt med fokus på teknologi, processer og organisation.

    Det gode it-projekt

    Det offentlige it-projekt, guldet og de grønne skove

    I dette whitepaper får du viden om, hvordan du forankrer dine it-projekter forretningsmæssigt med fokus på teknologi, processer og organisation.

    To døde sild

    Er den offentlige business case mon en død sild?

    For 8. år i træk gennemfører 1stroke en business case undersøgelse, og igen må konsulenthuset konkludere, at den offentlige business case halter.

    Læs flere artikler om Effektbaseret økonomistyring
    Nye vagtplansystemer

    Nye tider kræver nye vagtplansystemer

    Vagtplanekspert, Tobias Bøggild-Damkvist, beskriver hovedpunkter fra udviklingstendenserne og mulighederne inden for vagtplansystemer.

    Vagtplanlægning

    Se på vagtplanerne med friske øjne

    Vagtplanerne fra EG Optima fra Silkeborg Data tager udgangspunkt i behovet, så ressourcerne anvendes optimalt, og flere opgaver kan løses bedre og billigere.

    Business Intelligence for general practitioners

    Business Intelligence-løsning skal optimere brug af data i læge- og specialklinikker

    Strategisk samarbejde mellem to it-leverandører, TARGIT og EG, fører til ny Business Intelligence-løsning, der optimerer brug af data i læge- og specialklinikker.

    Læs flere artikler om Sundhed
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    Fem gode it-råd_Colourbox

    Seks gode råd om it-sikkerhed i det offentlige

    Din organisations it-sikkerhed er aldrig bedre end det svageste led – nemlig medarbejderne. Her er seks gode råd om, hvad du særligt skal holde øje med.

    Portugisisk sundhedsvæsen

    Nu falder GDPR-bøderne tungt i Europa

    Nu begynder GDPR-bøderne at falde tungt rundt om i Europa. Dermed er det på tide at give sine procedurer et eftersyn, skriver Jesper Bergstedt, 2ndC, i sin klumme.

    DatAmerika

    GDPR: God Bless DatAmerika!

    DatAmerika er det nye digitale kontinent, hvor borgeren har sin frihed i form af retten til at råde over egne data – via GDPR. DatAmerika er dog kun et af tre digitale kontinenter.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Aeldre

    Whitepaper – Bliv et af de effektive botilbud

    Kravet om effektive botilbud gælder også for dag- og døgntilbud på det specialiserede socialområde. Download EG's gratis whitepaper om 10 veje til effektive botilbud.

    Fælles Faglige Begreber

    Fælles Faglige Begreber: Meningsfuld og brugbar dokumentation

    Fælles Faglige Begreber har stort potentiale, mener programchef for digitale projekter på social- og ældreområdet, Gitte Duelund, KL. Læs mere om FFB, VUM og FSIII.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Businesscasen: Fordi vi forvalter andre folks penge!

    Respekten for andre folks penge er vigtig, når man går i gang med at udarbejde den businesscase, der danner grundlag for et nyt projekt.

    Den 4.bølgeplan

    Digitaliseringsstyrelsen er godt tilfreds

    Digitaliseringsstyrelsens nye opgørelse viser, at løsningerne i den fjerde digitaliseringsbølge lever op til ønsket om, at 80 % af kommunikation mellem borger og det offentlige er digital.

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Brugeroplevelse
    SD_Dispensation for nemid

    Bedemandseffekten kan måske løse et digitalt problem

    Bedemandseffekten: Ældre borgere behøver ikke nødvendigvis at søge om dispensation fra at skulle bruge digitale selvbetjeningsløsninger.

    digitalisering

    Danskerne er trygge ved digitale løsninger – men der er plads til forbedring

    Danskerne er grundlæggende trygge ved at kommunikere digitalt med det offentlige.

    Virtuelle Assistenter

    Virtuelle assistenter overtager flere og flere opgaver

    Virtuelle assistenter (VA) er både fjernarbejdere, der udnytter internetforbindelsen optimalt, og digitale chatbots med kunstig intelligens.

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    • Professionalisering
    • Brugeroplevelse
    • Målopfyldelse
    Ældrepleje og data

    Brugen af data stiger, men hvad med kvaliteten?

    Bedre udnyttelse af data er afgørende, hvis man vil optimere ældreplejen. Men det kræver, at frontmedarbejerne bliver bedre til at forstå data.

    Affaldsrobotten Roberta

    Robot tager skraldet på plejecenteret

    Servicerobotten Roberta tager skraldet på plejecenter i Ikast-Brande Kommune

    Bo Mollerup ved skrivebordet

    Digitale forventninger til botilbud er overdrevne

    Sociale tilbud kan stadig digitalisere yderligere, men forventningerne til effektiviseringsgevinsterne er overdrevne, mener Socialt Lederforum.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    digitalisering

    Recovery: Undersøgelse aflivede myter

    Recovery. Kan dokumentation være en vigtig medspiller i den meget individuelle recovery-proces, det er at komme videre i sit liv, når man er ramt af psykiske problemstillinger?

    Vores mentale barriere for, hvor meget teknologi vi accepterer i hverdagen, flytter sig hele tiden. Snart kan du  måske møde robotlægen.

    Bliver Mixed Reality en realitet i almen praksis?

    Kan Mixed Reality medvirke til bedre diagnoser og behandling hos de praktiserende læger og speciallæger? Det mener eksperter fra Microsoft og EG Healthcare.

    Pillerobot

    Nu får ældre en robot til at styre pillerne

    Robot skal håndtere medicin hos ældre borgere i eget hjem. Ni kommuner er gået sammen om køb af pillerobot og digitalisering

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    Effektmåling handler om valg

    Effektmåling skal skabe mening

    Effektmåling.Valg af værdisæt, når man måler på delmålene, kan virke som en triviel opgave, men det kan medføre store konsekvenser for det pædagogiske personales arbejde.

    KRAP-Digital

    Digital udgave af KRAP sælger sig selv

    KRAP, én af de mest udbredte udredningsmetoder på det specialiserede socialområde, kommer nu i en digital version i samarbejde med EG.

    Judges

    Pro & Con effektmåling på socialområdet

    Man får, hvad man beder om, og det man måler på, får man også ofte. Men er det så godt eller skidt?

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Effektivisering
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    IoT-sikkerhed

    Undgå at gøre IoT til de kriminelles slaraffenland

    Mere end 10 milliarder fysiske enheder er allerede forbundet via nettet. Desværre betyder det også, at det bliver mere attraktivt for hackere at forsøge at skaffe sig adgang til enhederne.

    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Læs flere artikler om Effektivisering
    Digital-familie

    Gratis kilder til gode råd og information om GDPR

    GDPR er noget af en mundfuld for de fleste databeskyttelsesansvarlige, men flere offentlige hjemmesider tilbyder gratis gode råd og information.

    GDPR

    GDPR vil ændre hverdagen for dig og din it-leverandør

    Den 25. maj 2018 skal både du og din it-leverandør være klar til at overholde GDPR, EU's persondataforordning.

    De 12 vigtigste spørgsmål

    Kender du de 12 vigtigste spørgsmål til den dataansvarlige?

    Datatilsynet har offentliggjort 12 spørgsmål, som den dataansvarlig med fordel kan bruge i arbejdet med databeskyttelsesforordning, der trådte i kraft 25-05 2018.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Kommunaldirektørens tre roller

    En kommunaldirektør behøver ikke at være digitaliseringsekspert

    Kommunaldirektøren behøver ikke at være digitaliseringsekspert, men skal kende sine digitale roller.

    Born Digital

    Er din arbejdsplads klar til de digitale indfødte?

    Digitale indfødte indtager arbejdspladsen i voksende omfang, og de kommer med nye krav og forventninger. Digitale indfødte finder ikke rammerne på din arbejdsplads lige så vigtige som dig.

    Digital Kommunaldirektør

    Digitalisering gør, at man som kommunaldirektør ikke kan læne sig tilbage

    For ti år siden handlede digitalisering og it for en kommunaldirektør mest om at have gode relationer til Kommunedata, men den tid er forbi.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Årets businesscase-undersøgelse: Gevinsterne halter stadig!

    Gevinstrealisering halter stadig i virksomhederne. Men flere - også offentlige virksomheder - erkender, at en businesscase er vigtig, viser årets businesscase-undersøgelse.

    Management

    Forretningskritiske initiativer skal ledes og styres

    Store forretningskritiske initiativer skal styres, og Martin J. Ernst, partner i 1stroke, har tre bud på relevante styringsniveauer.

    Arbejdsgang

    Otte gode grunde til at arbejde med procesoptegning

    Procesoptegning er en disciplin, som fortjener langt større respekt, for procesoptimering giver en langt mere struktureret og kvalificeret tilgang til gevinstrealisering

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Temaer
      • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
      • Borgerinvolverende digitalisering
      • Effektbaseret indsats
      • Dataetik
      • Big Data & Disruption
      • Effektbaseret økonomistyring
      • Sundhed
    • Myndighed
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
    • Borgerdialog
      • Brugeroplevelse
    • Serviceydelser
      • Professionalisering
      • Brugeroplevelse
      • Målopfyldelse
    • Administration
      • Effektivisering
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
      • Om SamfundsDesign
      • Redaktion
      • Myndighed
      • Professionalisering
      • Hvorfor Fælles Faglige Begreber?
      • 06. marts 2017
      • Kommune
      • Social & Sundhed
      • VUM
      • Fagchef
      • Digitaliseringsleder
      • Professionalisering

      Hvorfor Fælles Faglige Begreber?

      Et nyt fælleskommunalt projekt, Fælles Faglige Begreber på socialområdet, sætter fokus på, hvordan det stærke samarbejde kan understøttes ved hjælp af et tværfagligt begrebsapparat.

      FællesFagligeBegreber

      Brobygning mellem sagsbehandlere og tilbudsmedarbejdere er en vigtig forudsætning for at skabe værdi for borgeren i den sociale indsats. For at have et stærkt og velkoordineret samarbejde på tværs af socialområdet er det vigtigt, at der eksisterer en fælles forståelse for borgerens behov og de borgernære mål, der sættes i landets kommuner. Et nyt fælleskommunalt projekt, Fælles Faglige Begreber på socialområdet, sætter fokus på, hvordan det stærke samarbejde kan understøttes ved hjælp af et tværfagligt begrebsapparat. Foto: Colorbox

      Niels Arendt Nielsen Niels Arendt Nielsen
      Om Niels Arendt Nielsen

      Niels Arendt Nielsen er til daglig kontorchef med ansvar for socialområdet i Kommunernes Landsforening (KL). Han har haft ansættelse i KL siden 2009, og er oprindeligt uddannet fra Århus Universitet i økonomi (cand.oecon.) fra 1993.

      Niels har tidligere arbejdet i bl.a. Økonomiministeriet, Dansk Arbejdsgiverforening og i Ankestyrelsen som kontorchef. Han kommer ligeledes fra en stilling som kontorchef for Center for Vækst og Beskæftigelse i KL.

      KL varetager kommunernes fælles interesser og er kommunernes samlede forhandlingsorganisation, videnscenter og forum for fælles initiativer og beslutninger. 

      Læs mere om KL: http://www.kl.dk/Kommunale-opgaver/Social-service/

      Kontakt og følg Niels Arendt Nielsen

      • Email: NAN@kl.dk

      Udvalgte artikler

      Se alle artikler af Niels Arendt Nielsen

      Kommunerne oplever behov for større sammenhæng og fælles forståelse af borgerens tilstand på tværs af socialområdet. Når viden om effekten af sociale indsatser i enkelte borgerforløb og på tværs af tilbud skal gøres brugbar, er vi nødt til at bringe dokumentationen i spil. Digitalisering er en hjælpende hånd hertil. Ved at sikre en ensartethed i den udførte dokumentation og skabe grobunden for bedre og mere relevant information om borgertilstande og indsatsvirkninger skabes grundlaget for bedre kommunikation – med og omkring borgeren – i landets kommuner.

      Implementeringen af Voksenudredningsmetoden (VUM) og den digitale understøttelse af denne (DHUV) har styrket kommunernes kvalitet i det socialfaglige arbejde. Det samme gælder de senere års stadigt stigende arbejde med dokumentation af effekterne af de socialpædagogiske indsatser, uanset om vi taler om FIT, FKO eller andre effektmetoder. Samlet set har denne udvikling betydet en større systematik i sagsbehandlingen, bedre udredninger af borgerne og indsatser med borgerne i centrum.

      Vi er godt på vej, men …
      Vi er med andre ord godt på vej, men ikke i mål endnu. Kommunerne og de sociale tilbud efterspørger fortsat mere viden om effekterne af de enkelte sociale indsatser på handicap- og udsatte voksne-området. Derfor har KL i januar 2017 igangsat et projekt, som vi kalder Fælles Faglige Begreber. Projektets overordnede formål er at skabe et fælles grundlag for fælles viden ved at tage udgangspunkt i disse fire udfordringer:

      • Behov for større sammenhæng i og koordinering af de forskellige indsatser, som tilbydes borgerne – indsatser, som sommetider er mange, og som iværksættes på flere forskellige kommunale myndighedsområder og af forskellige sociale tilbud på samme tid.
      • Behov for mere viden om effekten af de sociale indsatser.
      • Behov for fælles begreber og ensartet systematik i myndigheds og udførers dokumentationspraksis med henblik på at styrke dialogen.
      • Svingende datakvalitet, der vanskeliggør den faglige og økonomiske styring af området i den enkelte kommune og i sammenligningen af nøgletal og tendenser på tværs af kommunerne.

      Fælles faglige begreber
      Konkret skal projektet udvikle en fælles faglig dokumentationsstandard, som igennem en mere ensartet og struktureret model for dokumentationspraksis skal fremme sammenhængen mellem myndighed og udfører. Det fælles faglige begrebsapparat vil efterfølgende blive indarbejdet i VUM og forhåbentlig også i øvrige relevante faglige metoder. Projektet vil desuden løbende være i dialog med it-leverandørerne om udvikling af it-understøttelse.

      En fælles faglig dokumentationsstandard er en brobygger mellem myndighed og udfører. Hvis vi vil lykkes med at styrke den faglige dialog og den relationelle koordinering mellem sagsbehandlerne og medarbejderne på de sociale tilbud og deres arbejde med at dokumentere borgernes mål, potentialer og udvikling over tid, kræver det klart definerede begreber, der kan skabe et fælles fundament for større forståelse, klarhed, struktur og sammenlignelighed. En struktureret dokumentationspraksis medvirker til at omsætte og begrebsliggøre den tavse viden, som eksisterer i rigt mål i det daglige arbejde i de mange forskellige sociale tilbud. Herigennem kan de socialfaglige aktører i højere grad udveksle erfaringer og afklare, hvad der virker i praksis. Dette giver bedre muligheder for en tværfaglig dialog og fælles opbygning af viden om indsatseffekter.

      Projektet danner grundlag for, at vi i fællesskab kan forsætte med at udvikle både social- og sundhedsfaglige indsatser af høj kvalitet, og at genanvendelsen af relevante informationer på tværs af myndighed og udfører bliver nemmere. Hermed skabes større viden om effekten af indsatser på et individuelt og generelt niveau til gavn for indfrielsen af borgernære mål og borgerettede resultater i kommunerne. Dette understøtter et mere sammenhængende borgerforløb og grundlægger et fællesfagligt overblik over borgerens kontakt med kommunen. Herved styrkes den helhedsorienterede indsats.

      Projektet er inddelt i tre faser:

      • Fase 1 er analysefasen. Formålet er at afdække og analysere de faglige metoder og systemer, der anvendes hos de forskellige aktører og fagligheder på handicap- og udsatte voksne-området. Det er essentielt for projektet, at landets 98 kommuner og øvrige relevante aktører inddrages allerede i denne fase. Samtidig er der nedsat en styregruppe med repræsentanter fra kommuner, KOMBIT, Børne- og Socialministeriet og KL, der fungerer som projektets overordnede ledelse.
      • I fase 2 fokuseres der på den konkrete udvikling af en fælles dokumentationsstandard og et fælleskommunalt indsatskatalog. Beslutninger og erfaringer fra fase 1 vil ligeledes være med til at tegne arbejdet i denne fase.
      • Fase 3 er implementeringsfasen. Der er endnu ikke taget konkret stilling til implementering af projektet. Fase 3 organiseres inden udgangen af 2017.

      Projektets fase 1 og 2 gennemføres i 2017 og 2018.

      Læs mere om projektet på KL's egen hjemmeside.

      • Del
      Kundecases
      Andre læser også
      Anders_Johansson-Fotograf_Folketinget

      Konservatives IT-ordfører: Digitalisering skal spare borgerne tid og det offentlige penge

      Fjernprint

      Kommunerne kan spare millioner på fjernprint

      Dataetik1 - Foto Colorbox

      Intelligent agent med Privacy by Design

      Offentlige Eksperter
      SamfundsDesign C/O EG A/S
      Lautrupvang 24, 2750 Ballerup
      +45 7013 2211
      Persondatapolitik