• Om SamfundsDesign
  • Redaktion
  • Temaer
  • Myndighed
  • Borgerdialog
  • Serviceydelser
  • Administration
Søg
    • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    • Borgerinvolverende digitalisering
    • Effektbaseret indsats
    • Dataetik
    • Big Data & Disruption
    • Effektbaseret økonomistyring
    • Sundhed
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    Effektivitet og kvalitet

    Effektivitet baner vejen for bedre kvalitet i botilbud

    Download EG's gratis whitepaper om 10 veje til effektive botilbud. For kravet om et effektivt botilbud gælder også for dag- og døgntilbud på det specialiserede socialområde.

    Digitalisering kræver dialog

    Digitalisering kræver dialog med medarbejderne

    Digitalisering er en del af Hjørring Kommunes DNA. Deres erfaring med de mange projekter med digitalisering viser, at det kræver god dialog med medarbejderne.

    Læs flere artikler om Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    Juicing

    UXR 2: Del 2: Tænk brugerbehov først

    Læs om designfaserne discover, define, develop og deliver i andet afsnit i serien om UXR pg brugerbehov af UX ekspert Niels Pambi.

    Hjemmearbejde

    The Future of UXR: Life after COVID

    UX ekspert Niels Pambi har deltaget i UXRConf Anywhere 2020 og har samlet op på en række spændende findings om livet efter Covid 19.

    UX Reasearch

    UXR 1: Sæt dig i brugerens sted

    UXR er et felt, der lader dig komme helt tæt dine brugere, men det er samtidig også en disciplin med mange misforståelser og faldgruber. Følg vores artikelserie om UXR.

    Læs flere artikler om Borgerinvolverende digitalisering
    På besøg på tilbuddet Horisonten. Foto: Per Roholt

    Dokumentation er en del af praksis

    Selv om det skal gå stærkt, skal der være styr på dokumentationen. På Horisonten er socialfaglige digital dokumentation er en integreret del af praksis.

    Video fra Horisonten
    Play

    Digital dokumentation skal sikre kvalitet for tilbud i vækst

    Når det private tilbud vokser, kommer udfordringen: Hvordan fastholder man kvaliteten? God digital dokumentationspraksis og metoder er svaret.

    Faglige KvalitetsOplysninger 2

    FKO har forandret den sociale indsats på Frederiksberg

    En målrettet indsats for at skabe bedre liv gennem målbar udvikling med FKO betyder, at Frederiksberg Kommune nu står et helt nyt sted.

    Læs flere artikler om Effektbaseret indsats
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    social credit

    Sociale kreditsystemer er i vækst

    Rapport om sociale kreditter viser, at folk er klar til at dele deres private data og gerne vil lade regeringen overvåge deres sociale medieaktivitet af sikkerhedsmæssige årsager.

    IoT-udviklingen

    IoT-udviklingen: Som en Formel 1-racer uden sikkerhedsudstyr

    Tempoet på IoT-udviklingen er høj. Derfor følger IoT-sikkerheden ikke med, mener Gert Læssøe Mikkelsen, leder af Alexandra Instituttets Security Lab.

    Læs flere artikler om Dataetik
    Good advice

    Her er eksperternes digitaliseringsråd

    Eksperternes digitaliseringsråd er altid i høj kurs. Her har vi samlet syv gode råd om offentlig digitalisering i gratis whitepaper

    Kommunernes digitale fremtid

    Guide til kommunernes digitale fremtid

    Der er ingen grund til at frygte, at maskiner og kunstig intelligens overflødiggør menneskene i en digital fremtid. Download gratis whitepaper, og hent ny inspiration.

    Teknologi-radaren

    Høld øje med teknologi-radaren

    Digitale teknologier med potentiale til at disrupte den offentlige sektor dukker hele tiden op. Men der er en udfordring.

    Læs flere artikler om Big Data & Disruption
    Få både guld og grønne skove

    Guld og grønne skove er ingen modsætning

    I dette whitepaper får du viden om, hvordan du forankrer dine it-projekter forretningsmæssigt med fokus på teknologi, processer og organisation.

    Det gode it-projekt

    Det offentlige it-projekt, guldet og de grønne skove

    I dette whitepaper får du viden om, hvordan du forankrer dine it-projekter forretningsmæssigt med fokus på teknologi, processer og organisation.

    To døde sild

    Er den offentlige business case mon en død sild?

    For 8. år i træk gennemfører 1stroke en business case undersøgelse, og igen må konsulenthuset konkludere, at den offentlige business case halter.

    Læs flere artikler om Effektbaseret økonomistyring
    Nye vagtplansystemer

    Nye tider kræver nye vagtplansystemer

    Vagtplanekspert, Tobias Bøggild-Damkvist, beskriver hovedpunkter fra udviklingstendenserne og mulighederne inden for vagtplansystemer.

    Vagtplanlægning

    Se på vagtplanerne med friske øjne

    Vagtplanerne fra EG Optima fra Silkeborg Data tager udgangspunkt i behovet, så ressourcerne anvendes optimalt, og flere opgaver kan løses bedre og billigere.

    Business Intelligence for general practitioners

    Business Intelligence-løsning skal optimere brug af data i læge- og specialklinikker

    Strategisk samarbejde mellem to it-leverandører, TARGIT og EG, fører til ny Business Intelligence-løsning, der optimerer brug af data i læge- og specialklinikker.

    Læs flere artikler om Sundhed
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    Fem gode it-råd_Colourbox

    Seks gode råd om it-sikkerhed i det offentlige

    Din organisations it-sikkerhed er aldrig bedre end det svageste led – nemlig medarbejderne. Her er seks gode råd om, hvad du særligt skal holde øje med.

    Portugisisk sundhedsvæsen

    Nu falder GDPR-bøderne tungt i Europa

    Nu begynder GDPR-bøderne at falde tungt rundt om i Europa. Dermed er det på tide at give sine procedurer et eftersyn, skriver Jesper Bergstedt, 2ndC, i sin klumme.

    DatAmerika

    GDPR: God Bless DatAmerika!

    DatAmerika er det nye digitale kontinent, hvor borgeren har sin frihed i form af retten til at råde over egne data – via GDPR. DatAmerika er dog kun et af tre digitale kontinenter.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Aeldre

    Whitepaper – Bliv et af de effektive botilbud

    Kravet om effektive botilbud gælder også for dag- og døgntilbud på det specialiserede socialområde. Download EG's gratis whitepaper om 10 veje til effektive botilbud.

    Fælles Faglige Begreber

    Fælles Faglige Begreber: Meningsfuld og brugbar dokumentation

    Fælles Faglige Begreber har stort potentiale, mener programchef for digitale projekter på social- og ældreområdet, Gitte Duelund, KL. Læs mere om FFB, VUM og FSIII.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Businesscasen: Fordi vi forvalter andre folks penge!

    Respekten for andre folks penge er vigtig, når man går i gang med at udarbejde den businesscase, der danner grundlag for et nyt projekt.

    Den 4.bølgeplan

    Digitaliseringsstyrelsen er godt tilfreds

    Digitaliseringsstyrelsens nye opgørelse viser, at løsningerne i den fjerde digitaliseringsbølge lever op til ønsket om, at 80 % af kommunikation mellem borger og det offentlige er digital.

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Brugeroplevelse
    SD_Dispensation for nemid

    Bedemandseffekten kan måske løse et digitalt problem

    Bedemandseffekten: Ældre borgere behøver ikke nødvendigvis at søge om dispensation fra at skulle bruge digitale selvbetjeningsløsninger.

    digitalisering

    Danskerne er trygge ved digitale løsninger – men der er plads til forbedring

    Danskerne er grundlæggende trygge ved at kommunikere digitalt med det offentlige.

    Virtuelle Assistenter

    Virtuelle assistenter overtager flere og flere opgaver

    Virtuelle assistenter (VA) er både fjernarbejdere, der udnytter internetforbindelsen optimalt, og digitale chatbots med kunstig intelligens.

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    • Professionalisering
    • Brugeroplevelse
    • Målopfyldelse
    Ældrepleje og data

    Brugen af data stiger, men hvad med kvaliteten?

    Bedre udnyttelse af data er afgørende, hvis man vil optimere ældreplejen. Men det kræver, at frontmedarbejerne bliver bedre til at forstå data.

    Affaldsrobotten Roberta

    Robot tager skraldet på plejecenteret

    Servicerobotten Roberta tager skraldet på plejecenter i Ikast-Brande Kommune

    Bo Mollerup ved skrivebordet

    Digitale forventninger til botilbud er overdrevne

    Sociale tilbud kan stadig digitalisere yderligere, men forventningerne til effektiviseringsgevinsterne er overdrevne, mener Socialt Lederforum.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    digitalisering

    Recovery: Undersøgelse aflivede myter

    Recovery. Kan dokumentation være en vigtig medspiller i den meget individuelle recovery-proces, det er at komme videre i sit liv, når man er ramt af psykiske problemstillinger?

    Vores mentale barriere for, hvor meget teknologi vi accepterer i hverdagen, flytter sig hele tiden. Snart kan du  måske møde robotlægen.

    Bliver Mixed Reality en realitet i almen praksis?

    Kan Mixed Reality medvirke til bedre diagnoser og behandling hos de praktiserende læger og speciallæger? Det mener eksperter fra Microsoft og EG Healthcare.

    Pillerobot

    Nu får ældre en robot til at styre pillerne

    Robot skal håndtere medicin hos ældre borgere i eget hjem. Ni kommuner er gået sammen om køb af pillerobot og digitalisering

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    Effektmåling handler om valg

    Effektmåling skal skabe mening

    Effektmåling.Valg af værdisæt, når man måler på delmålene, kan virke som en triviel opgave, men det kan medføre store konsekvenser for det pædagogiske personales arbejde.

    KRAP-Digital

    Digital udgave af KRAP sælger sig selv

    KRAP, én af de mest udbredte udredningsmetoder på det specialiserede socialområde, kommer nu i en digital version i samarbejde med EG.

    Judges

    Pro & Con effektmåling på socialområdet

    Man får, hvad man beder om, og det man måler på, får man også ofte. Men er det så godt eller skidt?

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Effektivisering
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    IoT-sikkerhed

    Undgå at gøre IoT til de kriminelles slaraffenland

    Mere end 10 milliarder fysiske enheder er allerede forbundet via nettet. Desværre betyder det også, at det bliver mere attraktivt for hackere at forsøge at skaffe sig adgang til enhederne.

    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Læs flere artikler om Effektivisering
    Digital-familie

    Gratis kilder til gode råd og information om GDPR

    GDPR er noget af en mundfuld for de fleste databeskyttelsesansvarlige, men flere offentlige hjemmesider tilbyder gratis gode råd og information.

    GDPR

    GDPR vil ændre hverdagen for dig og din it-leverandør

    Den 25. maj 2018 skal både du og din it-leverandør være klar til at overholde GDPR, EU's persondataforordning.

    De 12 vigtigste spørgsmål

    Kender du de 12 vigtigste spørgsmål til den dataansvarlige?

    Datatilsynet har offentliggjort 12 spørgsmål, som den dataansvarlig med fordel kan bruge i arbejdet med databeskyttelsesforordning, der trådte i kraft 25-05 2018.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Kommunaldirektørens tre roller

    En kommunaldirektør behøver ikke at være digitaliseringsekspert

    Kommunaldirektøren behøver ikke at være digitaliseringsekspert, men skal kende sine digitale roller.

    Born Digital

    Er din arbejdsplads klar til de digitale indfødte?

    Digitale indfødte indtager arbejdspladsen i voksende omfang, og de kommer med nye krav og forventninger. Digitale indfødte finder ikke rammerne på din arbejdsplads lige så vigtige som dig.

    Digital Kommunaldirektør

    Digitalisering gør, at man som kommunaldirektør ikke kan læne sig tilbage

    For ti år siden handlede digitalisering og it for en kommunaldirektør mest om at have gode relationer til Kommunedata, men den tid er forbi.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Årets businesscase-undersøgelse: Gevinsterne halter stadig!

    Gevinstrealisering halter stadig i virksomhederne. Men flere - også offentlige virksomheder - erkender, at en businesscase er vigtig, viser årets businesscase-undersøgelse.

    Management

    Forretningskritiske initiativer skal ledes og styres

    Store forretningskritiske initiativer skal styres, og Martin J. Ernst, partner i 1stroke, har tre bud på relevante styringsniveauer.

    Arbejdsgang

    Otte gode grunde til at arbejde med procesoptegning

    Procesoptegning er en disciplin, som fortjener langt større respekt, for procesoptimering giver en langt mere struktureret og kvalificeret tilgang til gevinstrealisering

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Temaer
      • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
      • Borgerinvolverende digitalisering
      • Effektbaseret indsats
      • Dataetik
      • Big Data & Disruption
      • Effektbaseret økonomistyring
      • Sundhed
    • Myndighed
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
    • Borgerdialog
      • Brugeroplevelse
    • Serviceydelser
      • Professionalisering
      • Brugeroplevelse
      • Målopfyldelse
    • Administration
      • Effektivisering
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
      • Om SamfundsDesign
      • Redaktion
      • Myndighed
      • Målopfyldelse
      • Gevinstrealisering – fem dimensioner i vellykkede teknologiprojekter
      • 06. december 2016
      • Kommune
      • Region
      • Digitaliseringsleder
      • Beslutningstager
      • Effektbaseret økonomistyring

      Gevinstrealisering – fem dimensioner i vellykkede teknologiprojekter

      Gevinstrealisering
      Kaare Pedersen Kaare Pedersen
      Om Kaare Pedersen

      Kaare har arbejdet med digitalisering og procesudvikling i et halvt arbejdsliv.

      Har en fortid som forsker, chef og i adskillige år som projektchef i KL.

      De seneste år har hans arbejde især handlet om gevinstrealisering, meningsdrevet digitalisering, programledelse og kommunal digitalisering på de fleste 

      Peak Consulting Group er en management konsulentvirksomhed med fokus på governance samt ledelse af strategiske projekter og 

      Virksomhederne er etableret i 2006 og beskæftiger 60 medarbejdere med den højeste faglige dybde, kombineret med fokus på forankring og værdirealisering.

      Læs mere om Peak her (http://peakconsulting.dk/language/da-DK/Forside.aspx)

      Hvad er det der gør forskellen for de organisationer der lykkes med gevinstrealisering og dem der bare kender alle de rigtige svar, men ikke får resultaterne?

      Kontakt og følg Kaare Pedersen

      • Email: kp@peakconsulting.dk

      Udvalgte artikler

      Se alle artikler af Kaare Pedersen

      Lige så indlysende fornuftig, gevinstrealisering er, ligeså svært synes det at være i praksis. I Peak Consulting Groups gevinstundersøgelse 2016 arbejdede 40 % af alle de adspurgte organisationer ikke med gevinstrealisering. Af dem, der gør det, er det i 1 ud af 4 tilfælde projektlederen, der definerer gevinsterne.

      Metoder og værktøjer hjælper – men er ikke nok. Her er mit bud på fem dimensioner i vellykkede teknologiprojekter

      Image

       

      1.    Skab mening 

      Projekter skal selvfølgelig altid give mening, men det er særlig vigtigt for teknologiprojekter. Der er mange af dem, og det står langt fra klart for medarbejdere og ledere, hvordan de samlet set hjælper med de virkelige mål og værdier i organisationen. Jeg understreger "virkelige mål og værdier", for vi snakker ikke om "skåltaleværdier og -mål". Når vi snakker virkelighed, er det de drifts- og udviklingsmål, som politikerne og topledelsen ugentligt og månedligt følger op på, og de værdier, som i praksis legitimerer medarbejdere og lederes adfærd i driftsorganisationen. Det er de værdier og mål, som i praksis kan koste hoveder, og som kan få en politiker til at spidse ører. 

      Der er flere måder at gribe det an på. Her er tre: 

      • Systematisk porteføljeledelse, hvor man tager stilling til hver eneste projektidé og er benhård over for alt det, der trækker opmærksomhed og ressourcer ud af organisationens fokus på de virkelige mål. 

      • En kortlægning af eksisterende projekter og derefter en sortering af dem i forhold til de virkelige mål, som linjeledelsen arbejder ud fra.  De kan sorteres i subporteføljer eller i egentlige strategiske programmer. Det sidste er at foretrække. 

      • Man kan også starte dialogmøder over en kop kaffe mellem digitaliseringschef og linjechef om de virkelige mål, der driver sidstnævntes fagområder, og dernæst fortsætte dialogen om, hvordan digitalisering bedst understøtter disse mål. 

      2. Skeln mellem besparelser og effektivisering 

      Besparelser på budgettet skyldes likviditetsudfordringer, demografiske udfordringer, budgetlov, investeringsønsker, bestyrelsens behov for et prioriteringsrum mv. Effektivisering er en del af løsningen. Men i nogle organisationer opfattes effektiviseringsprojekter som årsagen til besparelser, og hvis man bare kan undvige effektiviseringsbestræbelserne, slipper man for besparelserne. 

      De organisationer, der lykkes bedst, er gode til at formidle besparelser eller økonomisk råderum som et vilkår, og så sker der spændende ting i organisationen. Fokus flytter sig fra lange og nyttesløse kampe, om der skal effektiviseres, til faktisk at skabe forandringerne, faktisk at effektivisere og faktisk at skabe service- og kvalitetsudvikling. 

       

      3.    Lav en gevinstplan, og effektuér den 

      Fra vi implementerer et it-system til den faktiske gevinst, er der ofte en lang rejse i tid og proces. Måske hjælper en it-løsning os med at dele data, som kan føre til, at borgerne oplever sager bedre koordineret, og vi sparer tid på at indhente data og genindtaste dem. Men inden den gevinst kommer, skal: 

      • Medarbejderne i forskellige sektioner lære at forstå og ville forstå hinandens data. Der kan være mange fagligheder på spil, hvor der skal oversættes og fortolkes. 

      • Medarbejderne rent faktisk dele deres data efter den aftalte standard. 

      • Andre medarbejdere rent faktisk anvende de delte data i stedet for selv at indhente dem. 

      Image 

      De tre forandringer er omfattende. Hvis en organisation vil være bedre til at koordinere sit arbejde, er det et ambitiøst forretningsprojekt, og det skal planlægges. Gevinstplanen fastlægger, hvilke gevinster vi kan opnå, giver dem en ansvarlig, identificerer de nødvendige tiltag, der skal til, for at forandringerne kommer, og lægger dem ind på en tidslinje. Kort sagt – tager selve forandringen alvorligt. 

       

      4.    Følg op, og justér 

      Når man har planlagt gevinsterne, skal der også følges op på gevinsterne. Kommer de i den takt, vi havde forventet? I mange tilfælde kommer der forhindringer undervejs. Medarbejderne i datadelingseksemplet overfor er måske ikke så villige til det bruge hinandens data, som vi havde håbet. Derfor skal der løbende arbejdes med nye tiltag. Det er gevinstejerens ansvar at følge med og justere. Derfor er gevinstejeransvaret så vigtigt. 

      Organisationer kender udmærket opfølgning. Fx i forbindelse med budget, arbejdsmiljø og store politiske sager. Men de er lige så opfølgningsresistente, når det gælder mindre eller mellemstore udviklingsprojekter. Den norske forsker Kjell Arne Røvik har analyseret det og peger på, at den del af organisationen, der lever af at udvikle ideer, politik og projekter, først og fremmest legitimerer sig ved handlekraft. Mens den del af organisationen, der lever af at dokumentere ordentlig drift, lever af resultater. De to niveauer i organisationerne vil i en verden med alt for mange, meningsløse, løstkoblede projekter dekoble sig hinanden. 

      Image 

      Hvad kan man gøre? På den ene side understreger det behovet for de ovenstående trin. De vil hjælpe en hel del. Konkret i forhold til opfølgning skal der udpeges en gevinstansvarlig/-ejer, som skal dokumentere de faktiske gevinster i organisationens almindelige styringskæder. Der, hvor man i forvejen laver opfølgning på resultater. 

       

      5.    Sørg for involvering hele vejen rundt 

      Endelig – og ikke mindst – har jeg set en del organisationer, der, som beskrevet i forrige punkt, kører projekter alt for adskilt fra driften. De autonome projektenheder finder på projekter og laver businesscases med minimal inddragelse af den driftsorganisation, der i praksis har indsigt i driften. Det går naturligvis aldrig godt. 

      De gode organisationer har digitaliseringsfolk, der en stor del af tiden befinder sig i driftsorganisationen. De samarbejder med medarbejdere og ledere i driftsorganisationen, der både har et digitalt mindset og indsigt i de udfordringer og mål, de slås med. De udvikler ideer sammen og udarbejder businesscasen sammen. De laver gevinstkort og gevinsthandlingsplan sammen med skolelærerne, pædagogerne, sosu-hjælperne, kontorassistenterne – kort sagt med frontpersonalet. 

      Og det kan sagtens lade sig gøre, hvis disse medarbejdere inddrages i projekter, som de er med til at give mening (dimension 1), og det sker i en forståelse af, at effektivisering er et vilkår (dimension 2). 

      • Del
      Store og små projekter
      Andre læser også
      Patienten i centrum

      Hospitaler med fokus på udvikling af patientforløb

      Dataetik_13_Colourbox

      Tysk browser beskytter privacy og forretningsdata

      Rolf Ask Clausen - video

      Virtuelle assistenter flytter ind på din mobil

      Alle-børn-fortjener-en-enkel-og-professionel-sagsbehandling
      SamfundsDesign C/O EG A/S
      Lautrupvang 24, 2750 Ballerup
      +45 7013 2211
      Persondatapolitik