It-systemer bremser brugervenligheden i digitale selvbetjeningsløsninger

labyrint.jpg

Det offentlige har meget vel gravet sig ned i et hul ved at vælge hundredevis af forskellige it-systemer. Systemerne er nu en reel hæmsko for at indfri ambitionen om mere brugervenlighed i digitale løsninger.   

Som borger kan man undre sig over, hvorfor man hele tiden skal udfylde de samme oplysninger til det offentlige. Ansøger du om boligstøtte, kræver Udbetaling Danmark blandt andet, at du indtaster, hvor meget du tjener. Også selvom du allerede har givet oplysningerne til SKAT.  

Det er et velkendt problem i offentlige, digitale selvbetjeningsløsninger, som handler om, at myndighederne stadigvæk ikke er i stand til at dele informationer om borgeren på tværs af forvaltningerne. Derfor er brugervenligheden nu kommet på programmet for den kommende fællesoffentlige digitaliseringsstrategi, som løber indtil 2020.  

»Vi har et udestående i det offentlige, som handler om, at mange af vores løsninger er for dårlige. Vi bliver nødt til at arbejde hen imod mere brugervenlige løsninger,« siger kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen Louise Palludan Kampmann.  

Ambitionen løber dog hovedet imod en mur ifølge den offentlige it-leverandør EG. 

Ud over de juridiske udfordringer med at dele følsomme personoplysninger er der nemlig også en helt lavpraktisk grund til, at vi kommer til at vente længe på brugervenlige offentlige selvbetjeningsløsninger.  

Fagsystemer taler ikke sammen  

Når man indtaster oplysninger om eksempelvis familieforhold i en offentlig selvbetjeningsløsning, bliver de gemt i et bagvedliggende fagsystem. Dem er der hundredevis af på tværs af myndigheder, og her ligger udfordringen ifølge Mikkel Winther, seniorforretningsudvikler hos EG. 

»Man kan ofte ikke genbruge data, fordi de ligger i forskellige fagsystemer,« siger han og uddyber:  

»Hvis der skal være en sammenhængende brugerrejse, skal de hundredevis af fagsystemer fra forskellige leverandører kunne tale sammen, og det tror vi ikke kan lade sig gøre endnu.«  

Når man fx ansøger om økonomisk støtte til hjælpemidler digitalt, kan systemet i dag huske dine tidligere ansøgninger. På den måde undgår brugeren at udfylde de samme oplysninger flere gange. Dette skyldes dog kun, at de bagvedliggende fagsystemer er udviklet af den samme it-leverandør, EG, men når borgere skal ud i mere komplekse forløb, hvor der både skal flyttes, skrives op til daginstitution og søges om økonomisk friplads, så kan oplysningerne ikke altid deles mellem fagsystemerne.  

»Når det offentlige har en strategi om at have flere leverandører, så stiller det store krav til fælles standarder og samarbejde mellem myndigheder og it-leverandører. Noget vi kan blive meget bedre til,« siger Mikkel Winther.