• Om SamfundsDesign
  • Redaktion
  • Temaer
  • Myndighed
  • Borgerdialog
  • Serviceydelser
  • Administration
Søg
    • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    • Borgerinvolverende digitalisering
    • Effektbaseret indsats
    • Dataetik
    • Big Data & Disruption
    • Effektbaseret økonomistyring
    • Sundhed
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    Effektivitet og kvalitet

    Effektivitet baner vejen for bedre kvalitet i botilbud

    Download EG's gratis whitepaper om 10 veje til effektive botilbud. For kravet om et effektivt botilbud gælder også for dag- og døgntilbud på det specialiserede socialområde.

    Digitalisering kræver dialog

    Digitalisering kræver dialog med medarbejderne

    Digitalisering er en del af Hjørring Kommunes DNA. Deres erfaring med de mange projekter med digitalisering viser, at det kræver god dialog med medarbejderne.

    Læs flere artikler om Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    Juicing

    UXR 2: Del 2: Tænk brugerbehov først

    Læs om designfaserne discover, define, develop og deliver i andet afsnit i serien om UXR pg brugerbehov af UX ekspert Niels Pambi.

    Hjemmearbejde

    The Future of UXR: Life after COVID

    UX ekspert Niels Pambi har deltaget i UXRConf Anywhere 2020 og har samlet op på en række spændende findings om livet efter Covid 19.

    UX Reasearch

    UXR 1: Sæt dig i brugerens sted

    UXR er et felt, der lader dig komme helt tæt dine brugere, men det er samtidig også en disciplin med mange misforståelser og faldgruber. Følg vores artikelserie om UXR.

    Læs flere artikler om Borgerinvolverende digitalisering
    På besøg på tilbuddet Horisonten. Foto: Per Roholt

    Dokumentation er en del af praksis

    Selv om det skal gå stærkt, skal der være styr på dokumentationen. På Horisonten er socialfaglige digital dokumentation er en integreret del af praksis.

    Video fra Horisonten
    Play

    Digital dokumentation skal sikre kvalitet for tilbud i vækst

    Når det private tilbud vokser, kommer udfordringen: Hvordan fastholder man kvaliteten? God digital dokumentationspraksis og metoder er svaret.

    Faglige KvalitetsOplysninger 2

    FKO har forandret den sociale indsats på Frederiksberg

    En målrettet indsats for at skabe bedre liv gennem målbar udvikling med FKO betyder, at Frederiksberg Kommune nu står et helt nyt sted.

    Læs flere artikler om Effektbaseret indsats
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    social credit

    Sociale kreditsystemer er i vækst

    Rapport om sociale kreditter viser, at folk er klar til at dele deres private data og gerne vil lade regeringen overvåge deres sociale medieaktivitet af sikkerhedsmæssige årsager.

    IoT-udviklingen

    IoT-udviklingen: Som en Formel 1-racer uden sikkerhedsudstyr

    Tempoet på IoT-udviklingen er høj. Derfor følger IoT-sikkerheden ikke med, mener Gert Læssøe Mikkelsen, leder af Alexandra Instituttets Security Lab.

    Læs flere artikler om Dataetik
    Good advice

    Her er eksperternes digitaliseringsråd

    Eksperternes digitaliseringsråd er altid i høj kurs. Her har vi samlet syv gode råd om offentlig digitalisering i gratis whitepaper

    Kommunernes digitale fremtid

    Guide til kommunernes digitale fremtid

    Der er ingen grund til at frygte, at maskiner og kunstig intelligens overflødiggør menneskene i en digital fremtid. Download gratis whitepaper, og hent ny inspiration.

    Teknologi-radaren

    Høld øje med teknologi-radaren

    Digitale teknologier med potentiale til at disrupte den offentlige sektor dukker hele tiden op. Men der er en udfordring.

    Læs flere artikler om Big Data & Disruption
    Få både guld og grønne skove

    Guld og grønne skove er ingen modsætning

    I dette whitepaper får du viden om, hvordan du forankrer dine it-projekter forretningsmæssigt med fokus på teknologi, processer og organisation.

    Det gode it-projekt

    Det offentlige it-projekt, guldet og de grønne skove

    I dette whitepaper får du viden om, hvordan du forankrer dine it-projekter forretningsmæssigt med fokus på teknologi, processer og organisation.

    To døde sild

    Er den offentlige business case mon en død sild?

    For 8. år i træk gennemfører 1stroke en business case undersøgelse, og igen må konsulenthuset konkludere, at den offentlige business case halter.

    Læs flere artikler om Effektbaseret økonomistyring
    Nye vagtplansystemer

    Nye tider kræver nye vagtplansystemer

    Vagtplanekspert, Tobias Bøggild-Damkvist, beskriver hovedpunkter fra udviklingstendenserne og mulighederne inden for vagtplansystemer.

    Vagtplanlægning

    Se på vagtplanerne med friske øjne

    Vagtplanerne fra EG Optima fra Silkeborg Data tager udgangspunkt i behovet, så ressourcerne anvendes optimalt, og flere opgaver kan løses bedre og billigere.

    Business Intelligence for general practitioners

    Business Intelligence-løsning skal optimere brug af data i læge- og specialklinikker

    Strategisk samarbejde mellem to it-leverandører, TARGIT og EG, fører til ny Business Intelligence-løsning, der optimerer brug af data i læge- og specialklinikker.

    Læs flere artikler om Sundhed
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    Fem gode it-råd_Colourbox

    Seks gode råd om it-sikkerhed i det offentlige

    Din organisations it-sikkerhed er aldrig bedre end det svageste led – nemlig medarbejderne. Her er seks gode råd om, hvad du særligt skal holde øje med.

    Portugisisk sundhedsvæsen

    Nu falder GDPR-bøderne tungt i Europa

    Nu begynder GDPR-bøderne at falde tungt rundt om i Europa. Dermed er det på tide at give sine procedurer et eftersyn, skriver Jesper Bergstedt, 2ndC, i sin klumme.

    DatAmerika

    GDPR: God Bless DatAmerika!

    DatAmerika er det nye digitale kontinent, hvor borgeren har sin frihed i form af retten til at råde over egne data – via GDPR. DatAmerika er dog kun et af tre digitale kontinenter.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Aeldre

    Whitepaper – Bliv et af de effektive botilbud

    Kravet om effektive botilbud gælder også for dag- og døgntilbud på det specialiserede socialområde. Download EG's gratis whitepaper om 10 veje til effektive botilbud.

    Fælles Faglige Begreber

    Fælles Faglige Begreber: Meningsfuld og brugbar dokumentation

    Fælles Faglige Begreber har stort potentiale, mener programchef for digitale projekter på social- og ældreområdet, Gitte Duelund, KL. Læs mere om FFB, VUM og FSIII.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Businesscasen: Fordi vi forvalter andre folks penge!

    Respekten for andre folks penge er vigtig, når man går i gang med at udarbejde den businesscase, der danner grundlag for et nyt projekt.

    Den 4.bølgeplan

    Digitaliseringsstyrelsen er godt tilfreds

    Digitaliseringsstyrelsens nye opgørelse viser, at løsningerne i den fjerde digitaliseringsbølge lever op til ønsket om, at 80 % af kommunikation mellem borger og det offentlige er digital.

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Brugeroplevelse
    SD_Dispensation for nemid

    Bedemandseffekten kan måske løse et digitalt problem

    Bedemandseffekten: Ældre borgere behøver ikke nødvendigvis at søge om dispensation fra at skulle bruge digitale selvbetjeningsløsninger.

    digitalisering

    Danskerne er trygge ved digitale løsninger – men der er plads til forbedring

    Danskerne er grundlæggende trygge ved at kommunikere digitalt med det offentlige.

    Virtuelle Assistenter

    Virtuelle assistenter overtager flere og flere opgaver

    Virtuelle assistenter (VA) er både fjernarbejdere, der udnytter internetforbindelsen optimalt, og digitale chatbots med kunstig intelligens.

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    • Professionalisering
    • Brugeroplevelse
    • Målopfyldelse
    Ældrepleje og data

    Brugen af data stiger, men hvad med kvaliteten?

    Bedre udnyttelse af data er afgørende, hvis man vil optimere ældreplejen. Men det kræver, at frontmedarbejerne bliver bedre til at forstå data.

    Affaldsrobotten Roberta

    Robot tager skraldet på plejecenteret

    Servicerobotten Roberta tager skraldet på plejecenter i Ikast-Brande Kommune

    Bo Mollerup ved skrivebordet

    Digitale forventninger til botilbud er overdrevne

    Sociale tilbud kan stadig digitalisere yderligere, men forventningerne til effektiviseringsgevinsterne er overdrevne, mener Socialt Lederforum.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    digitalisering

    Recovery: Undersøgelse aflivede myter

    Recovery. Kan dokumentation være en vigtig medspiller i den meget individuelle recovery-proces, det er at komme videre i sit liv, når man er ramt af psykiske problemstillinger?

    Vores mentale barriere for, hvor meget teknologi vi accepterer i hverdagen, flytter sig hele tiden. Snart kan du  måske møde robotlægen.

    Bliver Mixed Reality en realitet i almen praksis?

    Kan Mixed Reality medvirke til bedre diagnoser og behandling hos de praktiserende læger og speciallæger? Det mener eksperter fra Microsoft og EG Healthcare.

    Pillerobot

    Nu får ældre en robot til at styre pillerne

    Robot skal håndtere medicin hos ældre borgere i eget hjem. Ni kommuner er gået sammen om køb af pillerobot og digitalisering

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    Effektmåling handler om valg

    Effektmåling skal skabe mening

    Effektmåling.Valg af værdisæt, når man måler på delmålene, kan virke som en triviel opgave, men det kan medføre store konsekvenser for det pædagogiske personales arbejde.

    KRAP-Digital

    Digital udgave af KRAP sælger sig selv

    KRAP, én af de mest udbredte udredningsmetoder på det specialiserede socialområde, kommer nu i en digital version i samarbejde med EG.

    Judges

    Pro & Con effektmåling på socialområdet

    Man får, hvad man beder om, og det man måler på, får man også ofte. Men er det så godt eller skidt?

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Effektivisering
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    IoT-sikkerhed

    Undgå at gøre IoT til de kriminelles slaraffenland

    Mere end 10 milliarder fysiske enheder er allerede forbundet via nettet. Desværre betyder det også, at det bliver mere attraktivt for hackere at forsøge at skaffe sig adgang til enhederne.

    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Læs flere artikler om Effektivisering
    Digital-familie

    Gratis kilder til gode råd og information om GDPR

    GDPR er noget af en mundfuld for de fleste databeskyttelsesansvarlige, men flere offentlige hjemmesider tilbyder gratis gode råd og information.

    GDPR

    GDPR vil ændre hverdagen for dig og din it-leverandør

    Den 25. maj 2018 skal både du og din it-leverandør være klar til at overholde GDPR, EU's persondataforordning.

    De 12 vigtigste spørgsmål

    Kender du de 12 vigtigste spørgsmål til den dataansvarlige?

    Datatilsynet har offentliggjort 12 spørgsmål, som den dataansvarlig med fordel kan bruge i arbejdet med databeskyttelsesforordning, der trådte i kraft 25-05 2018.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Kommunaldirektørens tre roller

    En kommunaldirektør behøver ikke at være digitaliseringsekspert

    Kommunaldirektøren behøver ikke at være digitaliseringsekspert, men skal kende sine digitale roller.

    Born Digital

    Er din arbejdsplads klar til de digitale indfødte?

    Digitale indfødte indtager arbejdspladsen i voksende omfang, og de kommer med nye krav og forventninger. Digitale indfødte finder ikke rammerne på din arbejdsplads lige så vigtige som dig.

    Digital Kommunaldirektør

    Digitalisering gør, at man som kommunaldirektør ikke kan læne sig tilbage

    For ti år siden handlede digitalisering og it for en kommunaldirektør mest om at have gode relationer til Kommunedata, men den tid er forbi.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Årets businesscase-undersøgelse: Gevinsterne halter stadig!

    Gevinstrealisering halter stadig i virksomhederne. Men flere - også offentlige virksomheder - erkender, at en businesscase er vigtig, viser årets businesscase-undersøgelse.

    Management

    Forretningskritiske initiativer skal ledes og styres

    Store forretningskritiske initiativer skal styres, og Martin J. Ernst, partner i 1stroke, har tre bud på relevante styringsniveauer.

    Arbejdsgang

    Otte gode grunde til at arbejde med procesoptegning

    Procesoptegning er en disciplin, som fortjener langt større respekt, for procesoptimering giver en langt mere struktureret og kvalificeret tilgang til gevinstrealisering

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Temaer
      • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
      • Borgerinvolverende digitalisering
      • Effektbaseret indsats
      • Dataetik
      • Big Data & Disruption
      • Effektbaseret økonomistyring
      • Sundhed
    • Myndighed
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
    • Borgerdialog
      • Brugeroplevelse
    • Serviceydelser
      • Professionalisering
      • Brugeroplevelse
      • Målopfyldelse
    • Administration
      • Effektivisering
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
      • Om SamfundsDesign
      • Redaktion
      • Borgerdialog
      • Brugeroplevelse
      • Velfærdsteknologien der giver mulighed for at drømme større
      • 20. april 2017
      • Kommune
      • Social & Sundhed
      • Digitalisering
      • Fagchef

      Velfærdsteknologien der giver mulighed for at drømme større

      Plejecenteret Skovhuset gør brug af en bred vifte af velfærdsteknologier, hvoraf den mest fremtrædende på nuværende tidspunkt er det såkaldte smartgulv, der snakker sammen med personalets telefoner.

      Velfærdsteknologi og smartgulv

      Skovhuset har vist, at en velovervejet og åben tilgang til brugen af velfærdsteknologi kan højne plejeniveauet og øge velfærden for beboere såvel som personale; dels fordi personalet nu kan gøre deres pleje mere specifik, men i høj grad også fordi den nye struktur giver plads til at øge omsorgen og løfte den faglige stolthed.

      Effektivitet.dk Effektivitet.dk
      Om Effektivitet.dk

      Effektivitet.dk er et værdiskabende netværk, der arbejder for at øge Danmarks produktivitet. Netværket blev grundlagt i 1948 som selvejende non-profit forening.

      Formålet er, at bringe viden til Danmark og løfte produktiviteten af virksomheder og organisationer her. Foreningen ledes af en bestyrelse af erfarne erhvervsfolk. Bestyrelsen arbejder på frivillig basis for at sikre den praktiske anvendelighed af alle aktiviteter.

      Kontakt og følg Effektivitet.dk

      • Email: info@effektivitet.dk

      Udvalgte artikler

      De digitale portaler skal bakkes op af lean-processer

      Af: Effektivitet.dk

      Coins

      Hospitaler med fokus på udvikling af patientforløb

      Af: Effektivitet.dk

      Patienten i centrum

      Skal du med på den digitale rejse?

      Af: Effektivitet.dk

      Klar til den digitale rejse

      Se alle artikler af Effektivitet.dk

      Af Amanda Laubjerg, stud.scient., Aalborg Universitet i København, alaubj13@student.aau.dk

      Velfærdsteknologi er en omstridt størrelse. Begrebet dækker over brugerorienterede teknologier, der anvendes i forbindelse med velfærdsydelser, og anskues af nogle for at være en erstatning for de betydningsfulde varme hænder – og med rette.

      For velfærdsteknologi kan blive brugt i en effektivisering, der langsomt eliminerer omkostningerne til plejepersonale og erstatter social interaktion med rationalisering og varme hænder med koldt metal. Men dette syn på velfærdsteknologi har et plejecenter i Hillerød vendt på hovedet. De har nemlig formået at udnytte velfærdsteknologiernes potentiale til effektivisering med det resultat, at der er blevet mere overskud til det sociale samvær, som er så essentielt for beboernes såvel som for personalets velfærd.

      Plejecenteret hedder Skovhuset, det er et nybygget hjem for 104 borgere og arbejdsplads for cirka 165 ansatte. Engagement, fleksibel faglighed og nærvær er blandt kerneværdierne, og plejecenteret er first mover i forsøget på at bruge velfærdsteknologi til at optimere hjælpen med beboernes individuelle behov.

      Skovhuset gør brug af en bred vifte af velfærdsteknologier, hvoraf den mest fremtrædende på nuværende tidspunkt er det såkaldte smartgulv, der snakker sammen med personalets telefoner.

      Smartgulvet er et følsomt gulv, der er installeret i beboernes lejlighed, og som alarmerer personalet øjeblikkeligt via telefonen, hvis en beboer eksempelvis er faldet. Endvidere kan der via computeren indstilles specifikke felter på smartgulvet i den enkelte lejlighed, der giver personalet mulighed for at modtage alarmer, hvis en beboer står op af sengen, bevæger sig ud mod toilettet, ud på altanen eller forlader lejligheden.

      Netop dette gulvs funktion og dets betydning for personalets plejepraksis satte vi os for at undersøge i et antropologisk projekt på Aalborg Universitet i København, og vi kunne konkludere, at effekten af smartgulvets funktioner viste sig at være langt større, end vi havde troet muligt. Smartgulvet understøtter nemlig ikke blot personalet, når de selv har travlt; det ændrer hele deres måde at udføre pleje på.

      Fra rutinebaseret til behovsbaseret pleje
      Før indførelsen af smartgulvet arbejdede personalet med en rutinebaseret pleje, som det ser ud på de fleste andre plejehjem i dag. Her er skemaer over plejetiden vigtige, og plejen baserer sig på regelmæssigt at tjekke op på beboerne for at sikre, at en beboer ikke ligger efter fald i mere end et vist antal timer. Der er altså tale om brandslukning, hvor man reaktivt forsøger at begrænse omfanget af en hændelse, der allerede er indtruffet. En anden konsekvens ved denne skemalagte plejepraksis er, at beboernes behov er nødt til at passe ind i plejepersonalets skemaer, hvor eksempelvis toiletbesøg må passe ind i rutinerne.

      Indførelsen af smartgulvet har ændret disse forhold radikalt og været med til at flytte personalets praksis fra en pleje baseret på rutiner, til en pleje baseret på behov. Brugen af teknologien betyder nemlig, at personalet kan bruge mindre tid på kontrol og mere tid på omsorg. For personalet på Skovhuset arbejder med mennesker. Mennesker, der alle er forskellige. Mennesker, hvis behov og ønsker ikke er entydige og forudsigelige, men derimod er individuelle og ofte spontane. Og det er netop det individuelle og spontane, smartgulvet hjælper personalet med at imødekomme, ved altid at være ”til stede” i boligen som en assisterende medhjælper når personalet ikke kan være det.

      Det betyder, at personalet kan yde en meget specificeret pleje, der er målrettet, som formår at tage højde for beboernes individuelle behov, og som ikke forstyrrer unødvendigt. Således har personalet med hjælp fra gulvet nu mulighed for at hjælpe især de demente beboere med toiletbesøg, når de alligevel er på vej derud, og mulighed for ikke at forstyrre om natten, med mindre beboeren selv træder ud af sengen og har brug for støtte.

      Mere tid til omsorg
      Smartgulvet åbner muligheder for på én gang at forbedre kvaliteten af plejen og samtidig spare ressourcer.
      Det er værd at bemærke, hvordan Skovhuset har vist, at en velovervejet og åben tilgang til brugen af velfærdsteknologi kan højne plejeniveauet og øge velfærden for beboere såvel som personale; dels fordi personalet nu kan gøre deres pleje mere specifik, men i høj grad også fordi den nye struktur giver plads til at øge omsorgen og løfte den faglige stolthed. Således så vi i vores deltagelse i dagligdagen på Skovhuset, hvordan hverdagen var præget af et overskud, som branchen ellers ikke er kendt for at have: Plejepersonale der drikker morgenkaffe med beboerne, løber tur med en fysisk frisk - men dement - beboer om morgenen, og som snakker med en ældre dame om det gode liv over en kop te. Men mulighederne stopper ikke her.

      Hurtigere hjem
      Muligheden for at personalet bliver alarmeret, hvis en beboer står op af sengen, har på Skovhusets demensafdeling betydet den overraskende fordel, at beboerne efter en operation kan komme tidligere hjem fra indlæggelse på hospitalet.

      Ved eksempelvis en hofteoperation er praksis på hospitalet, at den demente patient er indlagt med overvågning længe efter endt operation, fordi indgrebet betyder, at patienten ikke må rejse sig og gå fra sengen uden støtte, inden genoptræningen er fuldført. Nu kan beboeren komme hjem til Skovhuset umiddelbart efter operationen, fordi smartgulvet kan indstilles til at alarmere personalet, hvis beboeren stiger ud af sengen. Det er godt for den nyligt opererede beboer, der hurtigere kommer hjem til trygge og vante omgivelser, og det er ressourcebesparende for hospitalet, der ikke behøver overvåge patienten i lang tid efter operationen.

      Potentialer åbnes også for forebyggende arbejde
      Smartgulvet måler hver dag en stor mængde bevægelse rundt omkring i de enkelte boliger. Al denne information lagres, og personale med rettigheder kan, med samtykke fra beboeren hertil, efterfølgende se disse data i form af markeringer, der flytter sig rundt på en plantegning af boligen. Dette gør det muligt for personalet at arbejde med forebyggelse ved at analysere det specifikke fald, kortlægge i hvilken situation, det er sket, og arbejde videre med, hvordan denne type fald kan forebygges.

      Den store mængde information om beboernes aktivitet åbner også for et Big Data-perspektiv. På grund af personalets store kendskab til beboernes aktivitetsmønstre, har ledelsen nemlig øje for, hvis disse er unormale. Det betyder eksempelvis, at personalet i nogle tilfælde kan forudsige blærebetændelse, hvis en beboer søger mod toilettet hyppigere end det normale mønster, og personalet kan dermed allerede i det tidlige stadie behandle med ekstra væske eller lignende.

      På nuværende tidspunkt er Big Data-perspektiverne nye på Skovhuset, men ledelsen på stedet har stor fokus på hele tiden at udvikle brugen af gulvet i samarbejde med personalet, med leverandøren, og med videncentrene Teknologisk Institut, DTU og Aalborg Universitet. Dette er måske svaret på, hvorfor gulvet har bidraget med så meget på stedet. Skovhuset er nemlig ikke bange for at tænke uden for rammerne, bruge velfærdsteknologierne i nye sammenhænge og udnytte personalets indgående kendskab til beboernes behov.

      Store drømme
      Velfærdsteknologien på Skovhuset har, som ovenstående viser eksempler på, stor betydning for personalets og beboernes hverdag. Vi kom som studerende til plejecenteret med et kritisk blik, klar til at finde ud af, om al denne velfærdsteknologi betød en erstatning af den menneskelige omsorg, men vi blev på mange måder overrasket over det overskud, der omgiver stedet, og som man mærker fra man træder ind ad døren. Skovhuset har formået at tage de bedste ting fra velfærdsteknologiens hastigt voksende verden, tilpasse dem egne rammer gennem et stort samarbejde på tværs af - og ud af - huset og bruge dem til at øge beboernes velfærd og personalets faglige stolthed. Det giver os alle mulighed for at drømme større, når det kommer til den fremtidige velfærd for det stigende antal ældre.

      Teknoantropologi på Aalborg Universitet
      Teknoantropologi beskæftiger sig med studiet af teknologier ved hjælp af antropologiske metoder. Teknoantropologer har både teknisk og samfundsmæssig indsigt og bygger bro mellem teknologiske eksperter og de brugergrupper, der anvender teknologierne.

      Uddannelsen arbejder desuden med de etiske dilemmaer, der opstår med udviklingen af ny teknologi. Undervisningen er rettet mod praktisk forståelse, og der arbejdes hvert semester med større projekter, der foregår ”ude i verden”.

      Smartgulvet produceres af det finske firma Elsi Technologies.

      Hvad er smartgulvet?
      Teknologien fungerer ved, at et sensornet af elektroder installeres under gulvbrædderne. Nettet kommunikerer med personalets telefoner og computere, der modtager information om de aktiviteter, gulvet registrerer.

      Sensorerne fungerer ved at opfange ændringer i det elektriske felt, så snart en person bevæger sig hen over gulvet, fordi personen fungerer som elektrisk leder, der forstyrrer feltet. Denne teknologi kaldes capacitive sensing-teknologi, og det er den samme teknologi, som man kender fra berøringsfølsomme flader på eksempelvis en iPhone.

      Personalet kan slukke smartgulvet på en kontakt uden for boligen inden de går ind, så andet personale ikke alarmeres unødigt.

      Ingen beboere på Skovhuset har teknologien tændt i lejligheden uden samtykke. Der udarbejdes samtykkeerklæringer specifikt til de alarmer, som den enkelte beboer kan have gavn af - og ønsker.

      Information om aktivitet i en bolig kan lagres og genafspilles på computeren, så ledelsen kan se beboerens bevægelsesmønster over tid.

      • Del
      Offentlige Eksperter
      Andre læser også
      Pas på dine sundhedsdatafuture2_per_roholt_sd.jpg

      Sundhedsdata er guld værd, så pas godt på dem

      Væltet vejskilt

      Kirsten Dennig: Vi risikerer at tabe alt på det specialiserede socialområde

      Gitte Duelund Jensen

      Fælles Faglige Begreber: Vi skal kunne forstå hinanden bedre

      Selvbetjening
      SamfundsDesign C/O EG A/S
      Lautrupvang 24, 2750 Ballerup
      +45 7013 2211
      Persondatapolitik