• Om SamfundsDesign
  • Redaktion
  • Temaer
  • Myndighed
  • Borgerdialog
  • Serviceydelser
  • Administration
Søg
    • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    • Borgerinvolverende digitalisering
    • Effektbaseret indsats
    • Dataetik
    • Big Data & Disruption
    • Effektbaseret økonomistyring
    • Sundhed
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    Effektivitet og kvalitet

    Effektivitet baner vejen for bedre kvalitet i botilbud

    Download EG's gratis whitepaper om 10 veje til effektive botilbud. For kravet om et effektivt botilbud gælder også for dag- og døgntilbud på det specialiserede socialområde.

    Digitalisering kræver dialog

    Digitalisering kræver dialog med medarbejderne

    Digitalisering er en del af Hjørring Kommunes DNA. Deres erfaring med de mange projekter med digitalisering viser, at det kræver god dialog med medarbejderne.

    Læs flere artikler om Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    Juicing

    UXR 2: Del 2: Tænk brugerbehov først

    Læs om designfaserne discover, define, develop og deliver i andet afsnit i serien om UXR pg brugerbehov af UX ekspert Niels Pambi.

    Hjemmearbejde

    The Future of UXR: Life after COVID

    UX ekspert Niels Pambi har deltaget i UXRConf Anywhere 2020 og har samlet op på en række spændende findings om livet efter Covid 19.

    UX Reasearch

    UXR 1: Sæt dig i brugerens sted

    UXR er et felt, der lader dig komme helt tæt dine brugere, men det er samtidig også en disciplin med mange misforståelser og faldgruber. Følg vores artikelserie om UXR.

    Læs flere artikler om Borgerinvolverende digitalisering
    På besøg på tilbuddet Horisonten. Foto: Per Roholt

    Dokumentation er en del af praksis

    Selv om det skal gå stærkt, skal der være styr på dokumentationen. På Horisonten er socialfaglige digital dokumentation er en integreret del af praksis.

    Video fra Horisonten
    Play

    Digital dokumentation skal sikre kvalitet for tilbud i vækst

    Når det private tilbud vokser, kommer udfordringen: Hvordan fastholder man kvaliteten? God digital dokumentationspraksis og metoder er svaret.

    Faglige KvalitetsOplysninger 2

    FKO har forandret den sociale indsats på Frederiksberg

    En målrettet indsats for at skabe bedre liv gennem målbar udvikling med FKO betyder, at Frederiksberg Kommune nu står et helt nyt sted.

    Læs flere artikler om Effektbaseret indsats
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    social credit

    Sociale kreditsystemer er i vækst

    Rapport om sociale kreditter viser, at folk er klar til at dele deres private data og gerne vil lade regeringen overvåge deres sociale medieaktivitet af sikkerhedsmæssige årsager.

    IoT-udviklingen

    IoT-udviklingen: Som en Formel 1-racer uden sikkerhedsudstyr

    Tempoet på IoT-udviklingen er høj. Derfor følger IoT-sikkerheden ikke med, mener Gert Læssøe Mikkelsen, leder af Alexandra Instituttets Security Lab.

    Læs flere artikler om Dataetik
    Good advice

    Her er eksperternes digitaliseringsråd

    Eksperternes digitaliseringsråd er altid i høj kurs. Her har vi samlet syv gode råd om offentlig digitalisering i gratis whitepaper

    Kommunernes digitale fremtid

    Guide til kommunernes digitale fremtid

    Der er ingen grund til at frygte, at maskiner og kunstig intelligens overflødiggør menneskene i en digital fremtid. Download gratis whitepaper, og hent ny inspiration.

    Teknologi-radaren

    Høld øje med teknologi-radaren

    Digitale teknologier med potentiale til at disrupte den offentlige sektor dukker hele tiden op. Men der er en udfordring.

    Læs flere artikler om Big Data & Disruption
    Få både guld og grønne skove

    Guld og grønne skove er ingen modsætning

    I dette whitepaper får du viden om, hvordan du forankrer dine it-projekter forretningsmæssigt med fokus på teknologi, processer og organisation.

    Det gode it-projekt

    Det offentlige it-projekt, guldet og de grønne skove

    I dette whitepaper får du viden om, hvordan du forankrer dine it-projekter forretningsmæssigt med fokus på teknologi, processer og organisation.

    To døde sild

    Er den offentlige business case mon en død sild?

    For 8. år i træk gennemfører 1stroke en business case undersøgelse, og igen må konsulenthuset konkludere, at den offentlige business case halter.

    Læs flere artikler om Effektbaseret økonomistyring
    Nye vagtplansystemer

    Nye tider kræver nye vagtplansystemer

    Vagtplanekspert, Tobias Bøggild-Damkvist, beskriver hovedpunkter fra udviklingstendenserne og mulighederne inden for vagtplansystemer.

    Vagtplanlægning

    Se på vagtplanerne med friske øjne

    Vagtplanerne fra EG Optima fra Silkeborg Data tager udgangspunkt i behovet, så ressourcerne anvendes optimalt, og flere opgaver kan løses bedre og billigere.

    Business Intelligence for general practitioners

    Business Intelligence-løsning skal optimere brug af data i læge- og specialklinikker

    Strategisk samarbejde mellem to it-leverandører, TARGIT og EG, fører til ny Business Intelligence-løsning, der optimerer brug af data i læge- og specialklinikker.

    Læs flere artikler om Sundhed
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    Fem gode it-råd_Colourbox

    Seks gode råd om it-sikkerhed i det offentlige

    Din organisations it-sikkerhed er aldrig bedre end det svageste led – nemlig medarbejderne. Her er seks gode råd om, hvad du særligt skal holde øje med.

    Portugisisk sundhedsvæsen

    Nu falder GDPR-bøderne tungt i Europa

    Nu begynder GDPR-bøderne at falde tungt rundt om i Europa. Dermed er det på tide at give sine procedurer et eftersyn, skriver Jesper Bergstedt, 2ndC, i sin klumme.

    DatAmerika

    GDPR: God Bless DatAmerika!

    DatAmerika er det nye digitale kontinent, hvor borgeren har sin frihed i form af retten til at råde over egne data – via GDPR. DatAmerika er dog kun et af tre digitale kontinenter.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Aeldre

    Whitepaper – Bliv et af de effektive botilbud

    Kravet om effektive botilbud gælder også for dag- og døgntilbud på det specialiserede socialområde. Download EG's gratis whitepaper om 10 veje til effektive botilbud.

    Fælles Faglige Begreber

    Fælles Faglige Begreber: Meningsfuld og brugbar dokumentation

    Fælles Faglige Begreber har stort potentiale, mener programchef for digitale projekter på social- og ældreområdet, Gitte Duelund, KL. Læs mere om FFB, VUM og FSIII.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Businesscasen: Fordi vi forvalter andre folks penge!

    Respekten for andre folks penge er vigtig, når man går i gang med at udarbejde den businesscase, der danner grundlag for et nyt projekt.

    Den 4.bølgeplan

    Digitaliseringsstyrelsen er godt tilfreds

    Digitaliseringsstyrelsens nye opgørelse viser, at løsningerne i den fjerde digitaliseringsbølge lever op til ønsket om, at 80 % af kommunikation mellem borger og det offentlige er digital.

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Brugeroplevelse
    SD_Dispensation for nemid

    Bedemandseffekten kan måske løse et digitalt problem

    Bedemandseffekten: Ældre borgere behøver ikke nødvendigvis at søge om dispensation fra at skulle bruge digitale selvbetjeningsløsninger.

    digitalisering

    Danskerne er trygge ved digitale løsninger – men der er plads til forbedring

    Danskerne er grundlæggende trygge ved at kommunikere digitalt med det offentlige.

    Virtuelle Assistenter

    Virtuelle assistenter overtager flere og flere opgaver

    Virtuelle assistenter (VA) er både fjernarbejdere, der udnytter internetforbindelsen optimalt, og digitale chatbots med kunstig intelligens.

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    • Professionalisering
    • Brugeroplevelse
    • Målopfyldelse
    Ældrepleje og data

    Brugen af data stiger, men hvad med kvaliteten?

    Bedre udnyttelse af data er afgørende, hvis man vil optimere ældreplejen. Men det kræver, at frontmedarbejerne bliver bedre til at forstå data.

    Affaldsrobotten Roberta

    Robot tager skraldet på plejecenteret

    Servicerobotten Roberta tager skraldet på plejecenter i Ikast-Brande Kommune

    Bo Mollerup ved skrivebordet

    Digitale forventninger til botilbud er overdrevne

    Sociale tilbud kan stadig digitalisere yderligere, men forventningerne til effektiviseringsgevinsterne er overdrevne, mener Socialt Lederforum.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    digitalisering

    Recovery: Undersøgelse aflivede myter

    Recovery. Kan dokumentation være en vigtig medspiller i den meget individuelle recovery-proces, det er at komme videre i sit liv, når man er ramt af psykiske problemstillinger?

    Vores mentale barriere for, hvor meget teknologi vi accepterer i hverdagen, flytter sig hele tiden. Snart kan du  måske møde robotlægen.

    Bliver Mixed Reality en realitet i almen praksis?

    Kan Mixed Reality medvirke til bedre diagnoser og behandling hos de praktiserende læger og speciallæger? Det mener eksperter fra Microsoft og EG Healthcare.

    Pillerobot

    Nu får ældre en robot til at styre pillerne

    Robot skal håndtere medicin hos ældre borgere i eget hjem. Ni kommuner er gået sammen om køb af pillerobot og digitalisering

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    Effektmåling handler om valg

    Effektmåling skal skabe mening

    Effektmåling.Valg af værdisæt, når man måler på delmålene, kan virke som en triviel opgave, men det kan medføre store konsekvenser for det pædagogiske personales arbejde.

    KRAP-Digital

    Digital udgave af KRAP sælger sig selv

    KRAP, én af de mest udbredte udredningsmetoder på det specialiserede socialområde, kommer nu i en digital version i samarbejde med EG.

    Judges

    Pro & Con effektmåling på socialområdet

    Man får, hvad man beder om, og det man måler på, får man også ofte. Men er det så godt eller skidt?

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Effektivisering
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    IoT-sikkerhed

    Undgå at gøre IoT til de kriminelles slaraffenland

    Mere end 10 milliarder fysiske enheder er allerede forbundet via nettet. Desværre betyder det også, at det bliver mere attraktivt for hackere at forsøge at skaffe sig adgang til enhederne.

    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Læs flere artikler om Effektivisering
    Digital-familie

    Gratis kilder til gode råd og information om GDPR

    GDPR er noget af en mundfuld for de fleste databeskyttelsesansvarlige, men flere offentlige hjemmesider tilbyder gratis gode råd og information.

    GDPR

    GDPR vil ændre hverdagen for dig og din it-leverandør

    Den 25. maj 2018 skal både du og din it-leverandør være klar til at overholde GDPR, EU's persondataforordning.

    De 12 vigtigste spørgsmål

    Kender du de 12 vigtigste spørgsmål til den dataansvarlige?

    Datatilsynet har offentliggjort 12 spørgsmål, som den dataansvarlig med fordel kan bruge i arbejdet med databeskyttelsesforordning, der trådte i kraft 25-05 2018.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Kommunaldirektørens tre roller

    En kommunaldirektør behøver ikke at være digitaliseringsekspert

    Kommunaldirektøren behøver ikke at være digitaliseringsekspert, men skal kende sine digitale roller.

    Born Digital

    Er din arbejdsplads klar til de digitale indfødte?

    Digitale indfødte indtager arbejdspladsen i voksende omfang, og de kommer med nye krav og forventninger. Digitale indfødte finder ikke rammerne på din arbejdsplads lige så vigtige som dig.

    Digital Kommunaldirektør

    Digitalisering gør, at man som kommunaldirektør ikke kan læne sig tilbage

    For ti år siden handlede digitalisering og it for en kommunaldirektør mest om at have gode relationer til Kommunedata, men den tid er forbi.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Årets businesscase-undersøgelse: Gevinsterne halter stadig!

    Gevinstrealisering halter stadig i virksomhederne. Men flere - også offentlige virksomheder - erkender, at en businesscase er vigtig, viser årets businesscase-undersøgelse.

    Management

    Forretningskritiske initiativer skal ledes og styres

    Store forretningskritiske initiativer skal styres, og Martin J. Ernst, partner i 1stroke, har tre bud på relevante styringsniveauer.

    Arbejdsgang

    Otte gode grunde til at arbejde med procesoptegning

    Procesoptegning er en disciplin, som fortjener langt større respekt, for procesoptimering giver en langt mere struktureret og kvalificeret tilgang til gevinstrealisering

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Temaer
      • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
      • Borgerinvolverende digitalisering
      • Effektbaseret indsats
      • Dataetik
      • Big Data & Disruption
      • Effektbaseret økonomistyring
      • Sundhed
    • Myndighed
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
    • Borgerdialog
      • Brugeroplevelse
    • Serviceydelser
      • Professionalisering
      • Brugeroplevelse
      • Målopfyldelse
    • Administration
      • Effektivisering
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
      • Om SamfundsDesign
      • Redaktion
      • 26. juni 2020
      • Borgerinvolverende digitalisering

      UXR 1: Sæt dig i brugerens sted

      Tag med på brugerrejsen i ny artikelserie med UX-konsulent Niels Pambi som guide

      UX Reasearch

      UXR er et felt, der lader dig komme helt tæt dine brugere, men det er samtidig også en disciplin med mange misforståelser og faldgruber. Foto: Getty Images

      UX-konsulent Niels Pambi Niels Pambi
      Om Niels Pambi

      Niels Pambi er 35 og medstifter af konsulentbureauet Pambi Seeberg Consult.

      Han er uddannet Cand.Scient i teknoantropologi og interesserer sig særligt for brugerforskning og menneskelig adfærd i digitale rum.

      Læs mere på www.pambiseeberg.com.

      Kontakt og følg Niels Pambi

      • Email: nipa@pambiseeberg.com

      Udvalgte artikler

      The Future of UXR: Life after COVID

      Af: Niels Pambi

      Hjemmearbejde

      UXR 2: Del 2: Tænk brugerbehov først

      Af: Niels Pambi

      Juicing

      Se alle artikler af Niels Pambi

      Brugeroplevelsesforskning, også kaldet UX research (UXR), er en disciplin der i skrivende stund får mere og mere opmærksomhed.

      I takt med at den teknologiske udvikling og accelereret digitalisering med få klik kan bringe flere og flere brugere helt tæt på dit produkt eller din organisation, stiger behovet for på et dybere plan at forstå, hvem disse brugere er, og hvad deres behov er.

      Tænk som en brugerforsker!

      UXR kommer i mange(!) forskellige afstøbninger - fra klassiske etnografiske metoder, der hvor man som regel kigger sineinformanter i øjnene, til digitale metoder, der skraber og analyserer data fra sociale og digitale platforme. Men fælles for dem alle er, at brugeren er i centrum, og bliver hørt. Om det er et interview eller en analyse af brugerens digitale gøren og laden, er det vigtigste at forstå, hvordan man skaber en oplevelse, der er tilpasset brugerne.

      UXR er et felt, der lader dig komme helt tæt dine brugere, men det er samtidig også en disciplin med mange misforståelser og faldgruber.

      Sidste år udkom bogen “Think like a UX Researcher” skrevet af to brugerforskere – David Travis og Philip Hodgson. Her sætter de to forskere sig for at undersøge, hvad der gør en god brugerforsker, og ikke mindst hvordan du, som ikke-indviet, kan drive god brugerforskning.

      Travis selv har efter bogens udgivelse opstillet fire huskeregler til at drive succesfuld brugerforskning:

      1.Sæt dig i brugerens sted
      2. Tænk brugerbehov først
      3. Følg hvad brugerne gør, ikke hvad de siger
      4. UXR er holdsport, ikke ekspertviden.

      Denne artikel vil gennemgå den første af disse regler.

      Læs artikel: Digitalisering: Sådan sikrer du, at brugerne er med dig – hele vejen

      Sæt dig i brugerens sted

      I efteråret 2018 sad jeg i en bil på vej over grænsen fra Burundi til Congo.

      Jeg var tilknyttet en dansk NGO, og skulle instruere lokale projektledere af små udviklingsprojekter i brugen af en ny monitorerings-app. App’en skulle sikre, at de lokale projektledere kunne indberette projektfremgang og problemer, mens man fra kontoret i Danmark kunne følge med i
      forskellige faser af projekterne, samt holde kontakt til de lokale projektledere.

      På trods af, at jeg brugte tid på grundigt at instruere de lokale projektledere i brugen af app’en, blev den aldrig den store succes; den blev faktisk aldrig rigtig benyttet. Problemet var nemlig, at de mennesker, der havde udviklet app’en, ikke havde sat sig ind i, hvordan den og de medfølgende praksisser passede ind hos dem, der rent faktisk skulle bruge den.

      Den var med andre ord blevet designet ud fra forståelser, der cirkulerede hos designerne og ikke hos slutbrugerne - hvilket viste sig at være problematisk, når slutbrugerne befandt sig i en helt anden kultur på et helt andet kontinent.

      Læs artiklen: Google design sprint skabte opbakning til sundhedsfagligt modul

       

      Glem dine egne forforståelser

      At tænke som en brugerforsker handler først og fremmest om at kunne lægge sine egne forståelser fra sig for i stedet at sætte sig i sine brugeres sted.

      Det lyder umiddelbart ganske simpelt, men det kan samtidig være en ganske svær disciplin, fordi vi ofte tænker “hvis det fungerer for mig, fungerer det naturligvis også for andre”. Selv hvis man har en intention om
      at sætte sig i brugernes sted, kan det være svært ikke at blive påvirket af andre strømninger, såsom sin organisations målsætning eller forventninger, eller de forståelser der er til stede i et team hvor meget viden kan være indforstået.

      I eksemplet ovenover, var det min første gang, hvor jeg som brugerforsker ikke stod til ansvar overfor min projektgruppe eller mit universitet, men derimod en organisation. Og selvom jeg havde en klar idé om, at jeg skulle tilegne mig viden om brugerne, var jeg samtidig kommet ind i en organisation, hvor der herskede usikkerhed omkring, hvad app’ens formål egentlig var.

      Hurtigt blev min mission derfor ændret fra at forstå brugerne, til i stedet at gøre brugerne i stand til at forstå app’en (hvilket vi tydeligvis ikke engang selv gjorde). Dette er et klassisk eksempel på, at man som organisation har svært ved at sætte brugerens behov i centrum.

      Læs artikel: Servicedesign: Tre gode råd om arbejdet med design sprints


      Tag selv på din brugers rejse

      Travis beskriver det kort som “It’s not about bringing people around your way of thinking. It’s about bringing your design around to their way of thinking”.

      Det er i denne situation, at det kan blive rigtig svært, så inden vi går videre, skal vi lave en lille øvelse; tænk på dit produkt, system, eller projekt - kunne det have gavn af at ændre designet mod, hvad brugernes behov er? Prøv at sætte dig ind i dine brugeres rejse, når de benytter dit produkt.

      Dette kan være rigtig svært, ikke kun for brugerforskere, men for mennesker generelt. Alligevel er der masser af professioner, der gør det hver dag - f.eks. udviser lærere (forhåbentlig) en høj grad af empati og forståelse for at kunne sætte sig i sine elevers sted.

      De skal være i øjenhøjde, og hvis de skal være succesfulde, skal de helst have tilpasset deres undervisning til deres elevers niveau og forståelser.

      Hvis vi vender tilbage til øvelsen, så prøv nu at gennemgå din
      brugerrejse i din brugeres sted. Hvor kunne der opstå problemer eller misforståelser? Hvad kunne være nemmere? Hvis du kan gøre dette, er du allerede godt på vej til at blive brugerforsker!

      Læs artikel: Hvad med de borgere, der synes digital kommunikation med det offentlige er svært?

       

      Glemte at tage afsæt i brugerens behov

      Hvis jeg vender tilbage til monitorerings app’en i Central Afrika, så er det i dag helt tydeligt, at jeg ikke var i stand til at tilpasse app’en til brugerne. Helt lavpraktisk var app’en tilgængelig i både android og iphone’s app stores, men i flere tilfælde benyttede brugerne kinesiske smartphones, der ikke var i stand til at downloade vores app.

      Men endnu værre var det, at vi i stedet for at spørge “hvorfor benytter brugerne ikke app’en, og hvad kan vi ændre for at få dem til at gøre det?”, spurgte “hvordan kan vi løfte brugernes niveau, så de bliver i stand til at bruge app’en”.

      Det er måske en lille nuance, men den gør en forskel, da det ene spørgsmål leder op til at forstå brugerne og anerkende ens eget produkt som noget, der kan forbedres, mens det andet spørgsmål antager, at brugerne bare ikke var gode nok til at bruge produktet, men at det kunne de blive, hvis man underviste dem.

      Det er derfor ikke overraskende, at det ikke gik, som vi håbede.

      At kunne sætte sig i sine brugeres sted, er naturligvis ikke nok. Men hvis du allerede i designfasen kan slippe dine egne forståelser og være bevidst om, at dine brugeres forståelser kan være markant anderledes end dine, samtidig med at du lader dit design blive guidet af, hvad der ville gøre processen nemmere for dine brugere, så er du med garanti på vej til at skabe den gode brugeroplevelse.

      Læs artikel: De ikke-digitale er i klemme

      Læs artikel: Digitalisering skal altid være til gavn for borgerne 

      Læs mere: Se vores tema om brugervenligt design

      • Del
      Digital Forankring
      Andre læser også
      Krematoriesystem

      Aabenraa Krematorium: Første sognekrematorium på nyt krematoriesystem

      Natasha Friis Saxberg

      IT-Branchen sætter ny kurs mod den digitale fremtid

      WAKKS i Varde Kommune - Foto: Varde Kommune

      App hjælper unge på uddannelseshjælp i Varde

      Digitale brugerrejse
      SamfundsDesign C/O EG A/S
      Lautrupvang 24, 2750 Ballerup
      +45 7013 2211
      Persondatapolitik