• Om SamfundsDesign
  • Redaktion
  • Temaer
  • Myndighed
  • Borgerdialog
  • Serviceydelser
  • Administration
Søg
    • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    • Borgerinvolverende digitalisering
    • Effektbaseret indsats
    • Dataetik
    • Big Data & Disruption
    • Effektbaseret økonomistyring
    • Sundhed
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    Effektivitet og kvalitet

    Effektivitet baner vejen for bedre kvalitet i botilbud

    Download EG's gratis whitepaper om 10 veje til effektive botilbud. For kravet om et effektivt botilbud gælder også for dag- og døgntilbud på det specialiserede socialområde.

    Digitalisering kræver dialog

    Digitalisering kræver dialog med medarbejderne

    Digitalisering er en del af Hjørring Kommunes DNA. Deres erfaring med de mange projekter med digitalisering viser, at det kræver god dialog med medarbejderne.

    Læs flere artikler om Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    Juicing

    UXR 2: Del 2: Tænk brugerbehov først

    Læs om designfaserne discover, define, develop og deliver i andet afsnit i serien om UXR pg brugerbehov af UX ekspert Niels Pambi.

    Hjemmearbejde

    The Future of UXR: Life after COVID

    UX ekspert Niels Pambi har deltaget i UXRConf Anywhere 2020 og har samlet op på en række spændende findings om livet efter Covid 19.

    UX Reasearch

    UXR 1: Sæt dig i brugerens sted

    UXR er et felt, der lader dig komme helt tæt dine brugere, men det er samtidig også en disciplin med mange misforståelser og faldgruber. Følg vores artikelserie om UXR.

    Læs flere artikler om Borgerinvolverende digitalisering
    På besøg på tilbuddet Horisonten. Foto: Per Roholt

    Dokumentation er en del af praksis

    Selv om det skal gå stærkt, skal der være styr på dokumentationen. På Horisonten er socialfaglige digital dokumentation er en integreret del af praksis.

    Video fra Horisonten
    Play

    Digital dokumentation skal sikre kvalitet for tilbud i vækst

    Når det private tilbud vokser, kommer udfordringen: Hvordan fastholder man kvaliteten? God digital dokumentationspraksis og metoder er svaret.

    Faglige KvalitetsOplysninger 2

    FKO har forandret den sociale indsats på Frederiksberg

    En målrettet indsats for at skabe bedre liv gennem målbar udvikling med FKO betyder, at Frederiksberg Kommune nu står et helt nyt sted.

    Læs flere artikler om Effektbaseret indsats
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    social credit

    Sociale kreditsystemer er i vækst

    Rapport om sociale kreditter viser, at folk er klar til at dele deres private data og gerne vil lade regeringen overvåge deres sociale medieaktivitet af sikkerhedsmæssige årsager.

    IoT-udviklingen

    IoT-udviklingen: Som en Formel 1-racer uden sikkerhedsudstyr

    Tempoet på IoT-udviklingen er høj. Derfor følger IoT-sikkerheden ikke med, mener Gert Læssøe Mikkelsen, leder af Alexandra Instituttets Security Lab.

    Læs flere artikler om Dataetik
    Good advice

    Her er eksperternes digitaliseringsråd

    Eksperternes digitaliseringsråd er altid i høj kurs. Her har vi samlet syv gode råd om offentlig digitalisering i gratis whitepaper

    Kommunernes digitale fremtid

    Guide til kommunernes digitale fremtid

    Der er ingen grund til at frygte, at maskiner og kunstig intelligens overflødiggør menneskene i en digital fremtid. Download gratis whitepaper, og hent ny inspiration.

    Teknologi-radaren

    Høld øje med teknologi-radaren

    Digitale teknologier med potentiale til at disrupte den offentlige sektor dukker hele tiden op. Men der er en udfordring.

    Læs flere artikler om Big Data & Disruption
    Få både guld og grønne skove

    Guld og grønne skove er ingen modsætning

    I dette whitepaper får du viden om, hvordan du forankrer dine it-projekter forretningsmæssigt med fokus på teknologi, processer og organisation.

    Det gode it-projekt

    Det offentlige it-projekt, guldet og de grønne skove

    I dette whitepaper får du viden om, hvordan du forankrer dine it-projekter forretningsmæssigt med fokus på teknologi, processer og organisation.

    To døde sild

    Er den offentlige business case mon en død sild?

    For 8. år i træk gennemfører 1stroke en business case undersøgelse, og igen må konsulenthuset konkludere, at den offentlige business case halter.

    Læs flere artikler om Effektbaseret økonomistyring
    Nye vagtplansystemer

    Nye tider kræver nye vagtplansystemer

    Vagtplanekspert, Tobias Bøggild-Damkvist, beskriver hovedpunkter fra udviklingstendenserne og mulighederne inden for vagtplansystemer.

    Vagtplanlægning

    Se på vagtplanerne med friske øjne

    Vagtplanerne fra EG Optima fra Silkeborg Data tager udgangspunkt i behovet, så ressourcerne anvendes optimalt, og flere opgaver kan løses bedre og billigere.

    Business Intelligence for general practitioners

    Business Intelligence-løsning skal optimere brug af data i læge- og specialklinikker

    Strategisk samarbejde mellem to it-leverandører, TARGIT og EG, fører til ny Business Intelligence-løsning, der optimerer brug af data i læge- og specialklinikker.

    Læs flere artikler om Sundhed
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    Fem gode it-råd_Colourbox

    Seks gode råd om it-sikkerhed i det offentlige

    Din organisations it-sikkerhed er aldrig bedre end det svageste led – nemlig medarbejderne. Her er seks gode råd om, hvad du særligt skal holde øje med.

    Portugisisk sundhedsvæsen

    Nu falder GDPR-bøderne tungt i Europa

    Nu begynder GDPR-bøderne at falde tungt rundt om i Europa. Dermed er det på tide at give sine procedurer et eftersyn, skriver Jesper Bergstedt, 2ndC, i sin klumme.

    DatAmerika

    GDPR: God Bless DatAmerika!

    DatAmerika er det nye digitale kontinent, hvor borgeren har sin frihed i form af retten til at råde over egne data – via GDPR. DatAmerika er dog kun et af tre digitale kontinenter.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Aeldre

    Whitepaper – Bliv et af de effektive botilbud

    Kravet om effektive botilbud gælder også for dag- og døgntilbud på det specialiserede socialområde. Download EG's gratis whitepaper om 10 veje til effektive botilbud.

    Fælles Faglige Begreber

    Fælles Faglige Begreber: Meningsfuld og brugbar dokumentation

    Fælles Faglige Begreber har stort potentiale, mener programchef for digitale projekter på social- og ældreområdet, Gitte Duelund, KL. Læs mere om FFB, VUM og FSIII.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Businesscasen: Fordi vi forvalter andre folks penge!

    Respekten for andre folks penge er vigtig, når man går i gang med at udarbejde den businesscase, der danner grundlag for et nyt projekt.

    Den 4.bølgeplan

    Digitaliseringsstyrelsen er godt tilfreds

    Digitaliseringsstyrelsens nye opgørelse viser, at løsningerne i den fjerde digitaliseringsbølge lever op til ønsket om, at 80 % af kommunikation mellem borger og det offentlige er digital.

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Brugeroplevelse
    SD_Dispensation for nemid

    Bedemandseffekten kan måske løse et digitalt problem

    Bedemandseffekten: Ældre borgere behøver ikke nødvendigvis at søge om dispensation fra at skulle bruge digitale selvbetjeningsløsninger.

    digitalisering

    Danskerne er trygge ved digitale løsninger – men der er plads til forbedring

    Danskerne er grundlæggende trygge ved at kommunikere digitalt med det offentlige.

    Virtuelle Assistenter

    Virtuelle assistenter overtager flere og flere opgaver

    Virtuelle assistenter (VA) er både fjernarbejdere, der udnytter internetforbindelsen optimalt, og digitale chatbots med kunstig intelligens.

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    • Professionalisering
    • Brugeroplevelse
    • Målopfyldelse
    Ældrepleje og data

    Brugen af data stiger, men hvad med kvaliteten?

    Bedre udnyttelse af data er afgørende, hvis man vil optimere ældreplejen. Men det kræver, at frontmedarbejerne bliver bedre til at forstå data.

    Affaldsrobotten Roberta

    Robot tager skraldet på plejecenteret

    Servicerobotten Roberta tager skraldet på plejecenter i Ikast-Brande Kommune

    Bo Mollerup ved skrivebordet

    Digitale forventninger til botilbud er overdrevne

    Sociale tilbud kan stadig digitalisere yderligere, men forventningerne til effektiviseringsgevinsterne er overdrevne, mener Socialt Lederforum.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    digitalisering

    Recovery: Undersøgelse aflivede myter

    Recovery. Kan dokumentation være en vigtig medspiller i den meget individuelle recovery-proces, det er at komme videre i sit liv, når man er ramt af psykiske problemstillinger?

    Vores mentale barriere for, hvor meget teknologi vi accepterer i hverdagen, flytter sig hele tiden. Snart kan du  måske møde robotlægen.

    Bliver Mixed Reality en realitet i almen praksis?

    Kan Mixed Reality medvirke til bedre diagnoser og behandling hos de praktiserende læger og speciallæger? Det mener eksperter fra Microsoft og EG Healthcare.

    Pillerobot

    Nu får ældre en robot til at styre pillerne

    Robot skal håndtere medicin hos ældre borgere i eget hjem. Ni kommuner er gået sammen om køb af pillerobot og digitalisering

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    Effektmåling handler om valg

    Effektmåling skal skabe mening

    Effektmåling.Valg af værdisæt, når man måler på delmålene, kan virke som en triviel opgave, men det kan medføre store konsekvenser for det pædagogiske personales arbejde.

    KRAP-Digital

    Digital udgave af KRAP sælger sig selv

    KRAP, én af de mest udbredte udredningsmetoder på det specialiserede socialområde, kommer nu i en digital version i samarbejde med EG.

    Judges

    Pro & Con effektmåling på socialområdet

    Man får, hvad man beder om, og det man måler på, får man også ofte. Men er det så godt eller skidt?

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Effektivisering
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    IoT-sikkerhed

    Undgå at gøre IoT til de kriminelles slaraffenland

    Mere end 10 milliarder fysiske enheder er allerede forbundet via nettet. Desværre betyder det også, at det bliver mere attraktivt for hackere at forsøge at skaffe sig adgang til enhederne.

    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Læs flere artikler om Effektivisering
    Digital-familie

    Gratis kilder til gode råd og information om GDPR

    GDPR er noget af en mundfuld for de fleste databeskyttelsesansvarlige, men flere offentlige hjemmesider tilbyder gratis gode råd og information.

    GDPR

    GDPR vil ændre hverdagen for dig og din it-leverandør

    Den 25. maj 2018 skal både du og din it-leverandør være klar til at overholde GDPR, EU's persondataforordning.

    De 12 vigtigste spørgsmål

    Kender du de 12 vigtigste spørgsmål til den dataansvarlige?

    Datatilsynet har offentliggjort 12 spørgsmål, som den dataansvarlig med fordel kan bruge i arbejdet med databeskyttelsesforordning, der trådte i kraft 25-05 2018.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Kommunaldirektørens tre roller

    En kommunaldirektør behøver ikke at være digitaliseringsekspert

    Kommunaldirektøren behøver ikke at være digitaliseringsekspert, men skal kende sine digitale roller.

    Born Digital

    Er din arbejdsplads klar til de digitale indfødte?

    Digitale indfødte indtager arbejdspladsen i voksende omfang, og de kommer med nye krav og forventninger. Digitale indfødte finder ikke rammerne på din arbejdsplads lige så vigtige som dig.

    Digital Kommunaldirektør

    Digitalisering gør, at man som kommunaldirektør ikke kan læne sig tilbage

    For ti år siden handlede digitalisering og it for en kommunaldirektør mest om at have gode relationer til Kommunedata, men den tid er forbi.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Årets businesscase-undersøgelse: Gevinsterne halter stadig!

    Gevinstrealisering halter stadig i virksomhederne. Men flere - også offentlige virksomheder - erkender, at en businesscase er vigtig, viser årets businesscase-undersøgelse.

    Management

    Forretningskritiske initiativer skal ledes og styres

    Store forretningskritiske initiativer skal styres, og Martin J. Ernst, partner i 1stroke, har tre bud på relevante styringsniveauer.

    Arbejdsgang

    Otte gode grunde til at arbejde med procesoptegning

    Procesoptegning er en disciplin, som fortjener langt større respekt, for procesoptimering giver en langt mere struktureret og kvalificeret tilgang til gevinstrealisering

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Temaer
      • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
      • Borgerinvolverende digitalisering
      • Effektbaseret indsats
      • Dataetik
      • Big Data & Disruption
      • Effektbaseret økonomistyring
      • Sundhed
    • Myndighed
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
    • Borgerdialog
      • Brugeroplevelse
    • Serviceydelser
      • Professionalisering
      • Brugeroplevelse
      • Målopfyldelse
    • Administration
      • Effektivisering
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
      • Om SamfundsDesign
      • Redaktion
      • 09. juli 2020
      • Borgerinvolverende digitalisering

      UXR 2: Del 2: Tænk brugerbehov først

      Læs om værdien af designfaserne discover, define, develop og deliver

      Juicing

      Brugerbehovet skal ofte være stort, hvis løsningen skal have en chance.

      UX-konsulent Niels Pambi Niels Pambi
      Om Niels Pambi

      Niels Pambi er 35 og medstifter af konsulentbureauet Pambi Seeberg Consult.

      Han er uddannet Cand.Scient i teknoantropologi og interesserer sig særligt for brugerforskning og menneskelig adfærd i digitale rum.

      Læs mere på www.pambiseeberg.com.

      Kontakt og følg Niels Pambi

      • Email: nipa@pambiseeberg.com

      Udvalgte artikler

      UXR 1: Sæt dig i brugerens sted

      Af: Niels Pambi

      UX Reasearch

      The Future of UXR: Life after COVID

      Af: Niels Pambi

      Hjemmearbejde

      Se alle artikler af Niels Pambi

      I første del af denne føljeton om brugerbehov og UXR berørte vi behovet for at sætte sig i brugerens sted og dermed prøve at undgå at designe ud fra hvad, man selv synes, giver mening.

      Den næste huskeregel handler på samme måde om at kunne give slip på sine egne behov, og i stedet tænke brugerbehovet først.

      Husker du Double Diamond-modellen?

      Hvis du tidligere har benyttet dig af UX-konsulenter, kan du måske genkende den famøse “bestillingsseddel” eller det såkaldte “brief”, der beskriver det ønskede design eller evt. forbedringer heraf.

      Hvis du derimod er UX’er, kan du måske i stedet genkende oplevelsen af, at disse briefs ofte mangler noget; det er som om, at Discover- og Define-fasen i bedste fald er nedtonet.

      I 2005 udviklede det britiske Design Council en design process kendt som Double Diamond modellen.

      Modellen inddeler designprocessen i fire distinkte faser, som en designer bør gennemgå, når der skal udvikles en ny brugeroplevelse: Discover, Define, Develop og Deliver.

      Double Diamond.png

      Groft sagt skaber Discover- og Define-faserne den gode brugeroplevelse, mens Develop- og Deliver-faserne skaber den gode usability/anvendelighed.

      Desværre oplever mange UX’er, at de første to faser; Discover-fasen (hvor man får en forståelse for, hvordan brugerrejsen ser ud nu) og Define-fasen (hvor det brugerbehov, som man vil imødekomme, defineres) ikke bliver prioriteret. Dette på trods af, at det netop er i disse to faser, at den gode brugeroplevelse skabes og dermed også dér, hvor der er den bedste chance for at innovere.

      I stedet starter design-teams ofte i Develop-fasen, hvor de eksempelvis starter med at udvikle prototyper med flere muligheder, som så gennemgår et iterativt design, der brugertestes, justeres, og brugertestes igen.

      Som brugerforsker beskæftiger jeg mig kun med Discover- og Define-faserne. Min opgave er derfor at klæde designteamet på med de dybe indsigter i brugerbehov, som kommer til overfladen, når man investerer tid i kontekstuel brugerforskning, inden man går i gang med at udvikle sit produkt.

      Læs artikel: The Future of UXR: Life after COVID

       

      Usability tests er vel også god brugerforskning?

      Ja og nej. Usability-tests er uden tvivl et vigtigt værktøj, hvis du vil skabe en god brugeroplevelse, men det er samtidig en proces, hvor du ender med at kigge indad, da du jo tester et produkt, som du allerede har designet.

      Hvis du først begynder at tænke på brugerbehov, efter produktet er defineret og designet, risikerer du at ramme forbi skiven.

      Spørg dig selv næste gang du vil tænke brugerne ind i dit design; Viser jeg brugerne mit produkt lige nu? Hvis svaret er ja, er du ikke længere i gang med at brugerforske, men derimod i gang med at brugerteste.

      Brugerforskeren David Travis kommer med et klassisk eksempel på et produkt hvor brugerbehovet ikke blev undersøgt grundigt nok.

      Læs artikel: Vi skal ikke bremse den digitale udvikling

       

      Juicepresseren led en krank skæbne

      JuicEro var en 4.500 kr (senere nedsat til kun 2.500 kr.) dyr juicepresser, som endda havde indbygget Wifi.

      “Problemet”, som produktet løste, eller det brugerbehov, som det skulle opfylde, var forbrugeres manglende villighed til at hakke egne grøntsager før juicening.

      JuicEro benyttede derfor for-hakkede grøntsager i specielle pakker, der kunne sættes direkte ind i juicepresseren.

      På trods af, at JuicEro havde modtaget investeringer for mere end 700 mio. kr., blev produktet aldrig den store success.

      Det viste sig nemlig, at man hos JuicEro ikke havde undersøgt om det problem, som man havde sat sig for at løse, faktisk var et problem for forbrugerne. Og det viste sig hurtigt, at for-hakket grønt på ingen måde var et behov for forbrugerne.

      I hvert fald ikke et behov, der opvejede det faktum, at man var nødt til at købe minimum 5 af disse pakker om ugen til 50-70 kr. stykket. Hvilket betød, at man udover at skulle investere flere tusinde kroner i maskinen, også skulle betale over 1.000 kr. om måneden for de specielle grøntsagspakker.

      JuicEros rejse nåede til endestationen, da en journalist fra mediet Bloomberg viste, at man ligeså vel kunne presse juicen fra de specielle pakker i hånden, hvilket gjorde selve juicepresseren komplet unødvendig.

      Læs artikel: Digitalisering: Sådan sikrer du, at brugerne er med dig – hele vejen

       

      IT-systemer er udsatte

      Udover dette tydelige eksempel på betydningen af manglende undersøgelse af brugerbehovet, benytter Travis også eksempler fra forfejlede britiske offentlige IT-systemer til milliarder (måske en klokke ringer i nogle danske ører).

      Disse IT-systemer endte med at blive skrottet på trods af, at de både havde været igennem gennemgribende forretningsanalyser, og brugerkravene til systemerne var blevet undersøgt. 

      Det Britiske Sundhedssystems (NHS) civile IT-projekt, som skulle vise sig at blive det dyreste af sin slags, er desværre et slående eksempel på et af disse fiaskoer.

      Problemet var det selvsamme som med juicepresseren; man havde ikke set på selve brugerbehovet og ikke undersøgt grundigt nok hvad slutbrugernes reelle behov var, og endte i stedet som skoleeksempler på hvad man ikke skal gøre, hvis man vil designe til brugerne.

      Det er vigtigt at forstå, at masser af gode løsninger og produkter er kommet til verdenen uden en grundig forståelse for brugernes behov. Du skal dog være opmærksom på, at du ved at springe direkte til udviklingsfasen risikerer at starte din designfase ud fra en masse forudindtagede forståelser af, hvad dine brugere har behov for i stedet for en reel vished om deres behov og ønsker.

      Dette er ikke nødvendigvis ensbetydende med, at dit produkt ender som NHS sundhedssystem eller juicEro. Men hvis du ikke har sat dig ind i, hvad dine brugere i virkeligheden har brug for, er det rigtig svært at levere et produkt, som dine brugere er villige til at benytte eller betale for.

      Brugerforskerne Travis og Hodgson beskriver hvordan organisationer kan blive ved med at forbedre deres produkts usability og så alligevel pludselig blive overhalet indenom af en ny start-up der har gentænkt markedet. Dette sker som regel fordi start-up’en har været i stand til tappe ind i brugernes egentlige behov, og dermed ladet deres produktdesign guide af de indsigter det har medført.

      Læs artikel: Digitalisering skal altid være til gavn for borgerne 


      Guldet fra Discovery- og Define-faserne

      Som nævnt i toppen af denne artikel er der mange måder at drive god brugerforskning på. Ens fokus kan være etnografisk, og det kan være kognitivt - det kan være feltarbejde, og det kan være digitalt. Men fælles for dem alle er, at du i stedet for at se indad, skal forsøge at kigge ud og få det store overblik.

      Du bør stille spørgsmål såsom: Hvordan er brugernes praksisser? Hvorfor gør brugerne som de gør? Og hvad er brugernes behov, adfærd og mål? Ved at udvise empati, observere, kortlægge og tolke, opstår muligheden for indsigter i, hvordan brugeren løser sine problemer.

      Denne indsigt giver dig en mulighed for at skabe rigtig innovation.

      Læs artikel: De ikke-digitale er i klemme

      Læs artikel: Hvad med de borgere, der synes digital kommunikation med det offentlige er svært?

      Læs mere: Se vores tema om brugervenligt design

      • Del
      FN Global EG CSR
      Andre læser også
      Hjemmearbejde

      The Future of UXR: Life after COVID

      UX Reasearch

      UXR 1: Sæt dig i brugerens sted

      Krematoriesystem

      Aabenraa Krematorium: Første sognekrematorium på nyt krematoriesystem

      Digitale brugerrejse
      SamfundsDesign C/O EG A/S
      Lautrupvang 24, 2750 Ballerup
      +45 7013 2211
      Persondatapolitik