• Om SamfundsDesign
  • Redaktion
  • Temaer
  • Myndighed
  • Borgerdialog
  • Serviceydelser
  • Administration
Søg
    • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    • Borgerinvolverende digitalisering
    • Effektbaseret indsats
    • Dataetik
    • Big Data & Disruption
    • Effektbaseret økonomistyring
    • Sundhed
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    Effektivitet og kvalitet

    Effektivitet baner vejen for bedre kvalitet i botilbud

    Download EG's gratis whitepaper om 10 veje til effektive botilbud. For kravet om et effektivt botilbud gælder også for dag- og døgntilbud på det specialiserede socialområde.

    Digitalisering kræver dialog

    Digitalisering kræver dialog med medarbejderne

    Digitalisering er en del af Hjørring Kommunes DNA. Deres erfaring med de mange projekter med digitalisering viser, at det kræver god dialog med medarbejderne.

    Læs flere artikler om Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    Juicing

    UXR 2: Del 2: Tænk brugerbehov først

    Læs om designfaserne discover, define, develop og deliver i andet afsnit i serien om UXR pg brugerbehov af UX ekspert Niels Pambi.

    Hjemmearbejde

    The Future of UXR: Life after COVID

    UX ekspert Niels Pambi har deltaget i UXRConf Anywhere 2020 og har samlet op på en række spændende findings om livet efter Covid 19.

    UX Reasearch

    UXR 1: Sæt dig i brugerens sted

    UXR er et felt, der lader dig komme helt tæt dine brugere, men det er samtidig også en disciplin med mange misforståelser og faldgruber. Følg vores artikelserie om UXR.

    Læs flere artikler om Borgerinvolverende digitalisering
    På besøg på tilbuddet Horisonten. Foto: Per Roholt

    Dokumentation er en del af praksis

    Selv om det skal gå stærkt, skal der være styr på dokumentationen. På Horisonten er socialfaglige digital dokumentation er en integreret del af praksis.

    Video fra Horisonten
    Play

    Digital dokumentation skal sikre kvalitet for tilbud i vækst

    Når det private tilbud vokser, kommer udfordringen: Hvordan fastholder man kvaliteten? God digital dokumentationspraksis og metoder er svaret.

    Faglige KvalitetsOplysninger 2

    FKO har forandret den sociale indsats på Frederiksberg

    En målrettet indsats for at skabe bedre liv gennem målbar udvikling med FKO betyder, at Frederiksberg Kommune nu står et helt nyt sted.

    Læs flere artikler om Effektbaseret indsats
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    social credit

    Sociale kreditsystemer er i vækst

    Rapport om sociale kreditter viser, at folk er klar til at dele deres private data og gerne vil lade regeringen overvåge deres sociale medieaktivitet af sikkerhedsmæssige årsager.

    IoT-udviklingen

    IoT-udviklingen: Som en Formel 1-racer uden sikkerhedsudstyr

    Tempoet på IoT-udviklingen er høj. Derfor følger IoT-sikkerheden ikke med, mener Gert Læssøe Mikkelsen, leder af Alexandra Instituttets Security Lab.

    Læs flere artikler om Dataetik
    Good advice

    Her er eksperternes digitaliseringsråd

    Eksperternes digitaliseringsråd er altid i høj kurs. Her har vi samlet syv gode råd om offentlig digitalisering i gratis whitepaper

    Kommunernes digitale fremtid

    Guide til kommunernes digitale fremtid

    Der er ingen grund til at frygte, at maskiner og kunstig intelligens overflødiggør menneskene i en digital fremtid. Download gratis whitepaper, og hent ny inspiration.

    Teknologi-radaren

    Høld øje med teknologi-radaren

    Digitale teknologier med potentiale til at disrupte den offentlige sektor dukker hele tiden op. Men der er en udfordring.

    Læs flere artikler om Big Data & Disruption
    Få både guld og grønne skove

    Guld og grønne skove er ingen modsætning

    I dette whitepaper får du viden om, hvordan du forankrer dine it-projekter forretningsmæssigt med fokus på teknologi, processer og organisation.

    Det gode it-projekt

    Det offentlige it-projekt, guldet og de grønne skove

    I dette whitepaper får du viden om, hvordan du forankrer dine it-projekter forretningsmæssigt med fokus på teknologi, processer og organisation.

    To døde sild

    Er den offentlige business case mon en død sild?

    For 8. år i træk gennemfører 1stroke en business case undersøgelse, og igen må konsulenthuset konkludere, at den offentlige business case halter.

    Læs flere artikler om Effektbaseret økonomistyring
    Nye vagtplansystemer

    Nye tider kræver nye vagtplansystemer

    Vagtplanekspert, Tobias Bøggild-Damkvist, beskriver hovedpunkter fra udviklingstendenserne og mulighederne inden for vagtplansystemer.

    Vagtplanlægning

    Se på vagtplanerne med friske øjne

    Vagtplanerne fra EG Optima fra Silkeborg Data tager udgangspunkt i behovet, så ressourcerne anvendes optimalt, og flere opgaver kan løses bedre og billigere.

    Business Intelligence for general practitioners

    Business Intelligence-løsning skal optimere brug af data i læge- og specialklinikker

    Strategisk samarbejde mellem to it-leverandører, TARGIT og EG, fører til ny Business Intelligence-løsning, der optimerer brug af data i læge- og specialklinikker.

    Læs flere artikler om Sundhed
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    Fem gode it-råd_Colourbox

    Seks gode råd om it-sikkerhed i det offentlige

    Din organisations it-sikkerhed er aldrig bedre end det svageste led – nemlig medarbejderne. Her er seks gode råd om, hvad du særligt skal holde øje med.

    Portugisisk sundhedsvæsen

    Nu falder GDPR-bøderne tungt i Europa

    Nu begynder GDPR-bøderne at falde tungt rundt om i Europa. Dermed er det på tide at give sine procedurer et eftersyn, skriver Jesper Bergstedt, 2ndC, i sin klumme.

    DatAmerika

    GDPR: God Bless DatAmerika!

    DatAmerika er det nye digitale kontinent, hvor borgeren har sin frihed i form af retten til at råde over egne data – via GDPR. DatAmerika er dog kun et af tre digitale kontinenter.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Aeldre

    Whitepaper – Bliv et af de effektive botilbud

    Kravet om effektive botilbud gælder også for dag- og døgntilbud på det specialiserede socialområde. Download EG's gratis whitepaper om 10 veje til effektive botilbud.

    Fælles Faglige Begreber

    Fælles Faglige Begreber: Meningsfuld og brugbar dokumentation

    Fælles Faglige Begreber har stort potentiale, mener programchef for digitale projekter på social- og ældreområdet, Gitte Duelund, KL. Læs mere om FFB, VUM og FSIII.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Businesscasen: Fordi vi forvalter andre folks penge!

    Respekten for andre folks penge er vigtig, når man går i gang med at udarbejde den businesscase, der danner grundlag for et nyt projekt.

    Den 4.bølgeplan

    Digitaliseringsstyrelsen er godt tilfreds

    Digitaliseringsstyrelsens nye opgørelse viser, at løsningerne i den fjerde digitaliseringsbølge lever op til ønsket om, at 80 % af kommunikation mellem borger og det offentlige er digital.

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Brugeroplevelse
    SD_Dispensation for nemid

    Bedemandseffekten kan måske løse et digitalt problem

    Bedemandseffekten: Ældre borgere behøver ikke nødvendigvis at søge om dispensation fra at skulle bruge digitale selvbetjeningsløsninger.

    digitalisering

    Danskerne er trygge ved digitale løsninger – men der er plads til forbedring

    Danskerne er grundlæggende trygge ved at kommunikere digitalt med det offentlige.

    Virtuelle Assistenter

    Virtuelle assistenter overtager flere og flere opgaver

    Virtuelle assistenter (VA) er både fjernarbejdere, der udnytter internetforbindelsen optimalt, og digitale chatbots med kunstig intelligens.

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    • Professionalisering
    • Brugeroplevelse
    • Målopfyldelse
    Ældrepleje og data

    Brugen af data stiger, men hvad med kvaliteten?

    Bedre udnyttelse af data er afgørende, hvis man vil optimere ældreplejen. Men det kræver, at frontmedarbejerne bliver bedre til at forstå data.

    Affaldsrobotten Roberta

    Robot tager skraldet på plejecenteret

    Servicerobotten Roberta tager skraldet på plejecenter i Ikast-Brande Kommune

    Bo Mollerup ved skrivebordet

    Digitale forventninger til botilbud er overdrevne

    Sociale tilbud kan stadig digitalisere yderligere, men forventningerne til effektiviseringsgevinsterne er overdrevne, mener Socialt Lederforum.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    digitalisering

    Recovery: Undersøgelse aflivede myter

    Recovery. Kan dokumentation være en vigtig medspiller i den meget individuelle recovery-proces, det er at komme videre i sit liv, når man er ramt af psykiske problemstillinger?

    Vores mentale barriere for, hvor meget teknologi vi accepterer i hverdagen, flytter sig hele tiden. Snart kan du  måske møde robotlægen.

    Bliver Mixed Reality en realitet i almen praksis?

    Kan Mixed Reality medvirke til bedre diagnoser og behandling hos de praktiserende læger og speciallæger? Det mener eksperter fra Microsoft og EG Healthcare.

    Pillerobot

    Nu får ældre en robot til at styre pillerne

    Robot skal håndtere medicin hos ældre borgere i eget hjem. Ni kommuner er gået sammen om køb af pillerobot og digitalisering

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    Effektmåling handler om valg

    Effektmåling skal skabe mening

    Effektmåling.Valg af værdisæt, når man måler på delmålene, kan virke som en triviel opgave, men det kan medføre store konsekvenser for det pædagogiske personales arbejde.

    KRAP-Digital

    Digital udgave af KRAP sælger sig selv

    KRAP, én af de mest udbredte udredningsmetoder på det specialiserede socialområde, kommer nu i en digital version i samarbejde med EG.

    Judges

    Pro & Con effektmåling på socialområdet

    Man får, hvad man beder om, og det man måler på, får man også ofte. Men er det så godt eller skidt?

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Effektivisering
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    IoT-sikkerhed

    Undgå at gøre IoT til de kriminelles slaraffenland

    Mere end 10 milliarder fysiske enheder er allerede forbundet via nettet. Desværre betyder det også, at det bliver mere attraktivt for hackere at forsøge at skaffe sig adgang til enhederne.

    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Læs flere artikler om Effektivisering
    Digital-familie

    Gratis kilder til gode råd og information om GDPR

    GDPR er noget af en mundfuld for de fleste databeskyttelsesansvarlige, men flere offentlige hjemmesider tilbyder gratis gode råd og information.

    GDPR

    GDPR vil ændre hverdagen for dig og din it-leverandør

    Den 25. maj 2018 skal både du og din it-leverandør være klar til at overholde GDPR, EU's persondataforordning.

    De 12 vigtigste spørgsmål

    Kender du de 12 vigtigste spørgsmål til den dataansvarlige?

    Datatilsynet har offentliggjort 12 spørgsmål, som den dataansvarlig med fordel kan bruge i arbejdet med databeskyttelsesforordning, der trådte i kraft 25-05 2018.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Kommunaldirektørens tre roller

    En kommunaldirektør behøver ikke at være digitaliseringsekspert

    Kommunaldirektøren behøver ikke at være digitaliseringsekspert, men skal kende sine digitale roller.

    Born Digital

    Er din arbejdsplads klar til de digitale indfødte?

    Digitale indfødte indtager arbejdspladsen i voksende omfang, og de kommer med nye krav og forventninger. Digitale indfødte finder ikke rammerne på din arbejdsplads lige så vigtige som dig.

    Digital Kommunaldirektør

    Digitalisering gør, at man som kommunaldirektør ikke kan læne sig tilbage

    For ti år siden handlede digitalisering og it for en kommunaldirektør mest om at have gode relationer til Kommunedata, men den tid er forbi.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Årets businesscase-undersøgelse: Gevinsterne halter stadig!

    Gevinstrealisering halter stadig i virksomhederne. Men flere - også offentlige virksomheder - erkender, at en businesscase er vigtig, viser årets businesscase-undersøgelse.

    Management

    Forretningskritiske initiativer skal ledes og styres

    Store forretningskritiske initiativer skal styres, og Martin J. Ernst, partner i 1stroke, har tre bud på relevante styringsniveauer.

    Arbejdsgang

    Otte gode grunde til at arbejde med procesoptegning

    Procesoptegning er en disciplin, som fortjener langt større respekt, for procesoptimering giver en langt mere struktureret og kvalificeret tilgang til gevinstrealisering

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Temaer
      • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
      • Borgerinvolverende digitalisering
      • Effektbaseret indsats
      • Dataetik
      • Big Data & Disruption
      • Effektbaseret økonomistyring
      • Sundhed
    • Myndighed
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
    • Borgerdialog
      • Brugeroplevelse
    • Serviceydelser
      • Professionalisering
      • Brugeroplevelse
      • Målopfyldelse
    • Administration
      • Effektivisering
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
      • Om SamfundsDesign
      • Redaktion
      • 03. juli 2020
      • Borgerinvolverende digitalisering

      The Future of UXR: Life after COVID

      - en rapport fra UXRConf Anywhere 2020

      Hjemmearbejde

      At arbejde hjemmefra betyder, at man arbejder i en anden infrastruktur, hvilket viste sig at have både fordele og ulemper. Foto: Getty Images

      UX-konsulent Niels Pambi Niels Pambi
      Om Niels Pambi

      Niels Pambi er 35 og medstifter af konsulentbureauet Pambi Seeberg Consult.

      Han er uddannet Cand.Scient i teknoantropologi og interesserer sig særligt for brugerforskning og menneskelig adfærd i digitale rum.

      Læs mere på www.pambiseeberg.com.

      Kontakt og følg Niels Pambi

      • Email: nipa@pambiseeberg.com

      Udvalgte artikler

      UXR 1: Sæt dig i brugerens sted

      Af: Niels Pambi

      UX Reasearch

      UXR 2: Del 2: Tænk brugerbehov først

      Af: Niels Pambi

      Juicing

      Se alle artikler af Niels Pambi

      Covid-19 har haft enorme konsekvenser i hele verdenen - mange hvis omfang vi endnu ikke er bekendte med.

      Men for de to brugerforskere, Maia Ottenstein og Remi Gurak fra Thomas Jefferson University, der til dagligt indsamlede data ved at interviewe og skygge patienter/ansatte på hospitaler i Philadelphia, betød de pludselige forandringer i arbejdsmiljøet, at de måtte tænke i nye digitale metoder. Ikke blot måtte observationer og interviews foregå gennem videokald - de blev også tvunget til at tilpasse sig nye arbejdsgange.

      På baggrund af deres egne oplevelser satte de sig for at undersøge, hvordan arbejdslivet ændrede sig for brugerforskere post Covid-19.

      I deres talk “The Future of UXR: Life After COVID” på konferencen UXRConf 2020 kommer de derfor med en række observationer og forslag, der kan forbedre arbejdslivet for organisationer, som er ved at tilpasse sig det stigende antal hjemmearbejdspladser.

      De deler desuden erfaringer vedrørende Covid-19’s påvirkning på arbejdslivet fra brugerforskere fra hele verdenen, som de har interviewet sideløbende med, at deres eget arbejdsliv forandrede sig.

      Læs artikel: UXR 1: Sæt dig i brugerens sted

       

      Testede chatbot i stuen

      Brugerforskerne Maja Ottenstein og Remi Guraks arbejdsdag blev grundet Covid-19 ikke kun besværliggjort af, at deres kontakt med hospitalsinformanter blev forhindret, men også på grund af, at samtlige projekter blev påvirket af krisen eller direkte sat på hold. Krisen betød blandt andet, at tidsrammen for nye projekter blev meget kortere, end de var vant til, og de måtte derfor omstille sig til en proces, hvor validerings- og iterationsfaserne på projekter måtte foregå i et meget hurtigere tempo.

      Eksempelvis gik Remi Gurak og hendes designhold i gang med at arbejde på en chatbot, som skulle hjælpe med at beslutte, om en borger i e-konsultation skulle sendes videre til test for Covid-19.

      Projektet skulle gennemføres på blot 14 dage - meget mindre tid end hvad et sådan projekt normalt ville tage - især når man som brugerforsker er vant til at investere en masse tid i den indledende discovery-fase, der indebærer både desk-research og feltarbejde, inden man overhovedet går i gang med designfasen. Den forkortede tidsfrist gjorde dog, at nye metoder blev opdaget.

      Det faktum, at det ikke var muligt at få adgang til informanter, betød eksempelvis, at designholdet var nødsaget til at teste chatbotten selv hjemme i deres stuer. Et system blev derfor udviklet, som gjorde det muligt for holdet at fejlfinde, teste og validere funktioner i botten langt hurtigere end normalt.

      Om UXRConf 2020

      Den Internationale Brugerforskerkonference UXRConf 2020 løb i år af stablen d. 25.- og 26. juni.

      Konferencen samler hvert år ledende brugerforskere fra hele verdenen, der deler erfaringer indenfor forskellige kategorier, såkaldte Tracks, der spænder fra forskningsmetoder til erfaringer fra brugerforskningens grænseland, såsom robotteknologi og Mixed Reality. 

      I år var konferenceoplevelsen dog noget anderledes. UXRConf faldt nemlig sammen med den global pandemi Covid-19, hvilket naturligvis blev omdrejningspunktet for flere tracks, men også betød, at UXRConf blev omdøbt til UXRConf Anywhere 2020, og i stedet foregik via livestreams.

      Ved hver livestream kunne deltagere/oplægsholder kommunikere via en chatfunktion. På den måde tilpassede konferencen sig en virkelighed, der i forvejen er hverdag hos dem af os, der i løbet af de seneste måneder har måtte afholde møder via skærmen i stedet for i mødelokalet.

      Fjernarbejde kræver mere kommunikation og empati

      Holdet lærte også hurtigt, at fjernarbejde krævede meget mere kommunikation, hvilket også blev bekræftet af de to brugerforskeres efterfølgende research.

      Fjernarbejde betød nemlig, at kollegaer, der arbejdede sammen på projekter, nu måtte arbejde endnu tættere sammen og kommunikere oftere. Helt konkret lærte forskerne at daglige check-ins var nødvendige for arbejdsmiljøet.

      Ved sådanne check-ins deltes både status på arbejdsopgaver, men også opdateringer på privatlivet i form af begivenheder, humør eller sindstilstand, for på den måde at lade kollegaerne vide, hvordan man havde det. Dette var med til at kompensere for de manglende check-ins, der normalt foregår i kantinen eller ved kollegaens skrivebord, og afhjalp derfor det manglende kollegaskab, som mange oplevede på de nye decentraliserede arbejdspladser.

      Herudover fik kollegaerne indsigt i hvor mange (og hvor få) arbejdsopgaver, de hver især havde, og hvem der evt. havde mulighed for at hjælpe med nye opgaver.

      Det hjalp også at inkludere sprogbrug i sin kommunikation såsom: “Det kan vente til sidst på dagen”, for på den måde at lade sin kollega vide, hvor meget de forskellige opgaver hastede, og dermed give dem mulighed for bedre at kunne prioritere opgaver.

      Derudover gav det også mening at checke ind hos kollegaen, inden man bad om hjælp. Ved at spørge ind til sin kollegas arbejdsbyrde inden man øgede den, viste man både empati, og var med til at skabe et bedre arbejdsmiljø.

      At arbejde hjemmefra betyder samtidig, at man arbejder i en anden infrastruktur, hvilket viste sig at have både fordele og ulemper. Ottenstein og Gurak fandt eksempelvis, at nogle af de mere introverte kollegaer pludselig kom mere til orde under de daglige video-møder, og dermed kunne bidrage mere.

      Hjemmearbejdspladser gjorde også medarbejderne mere fleksible og gav og et øget arbejdsudbytte. Den ændrede infrastruktur betød dog samtidig også, at infrastrukturen på kontoret, som bidrog med lige vilkår til alle, ikke længere eksisterede.

      Nu havde kollegaerne pludselig ikke lige adgang til de samme lokaler, systemer, wifi, kantine, etc. - i stedet befandt de sig nu på hjemmearbejdspladser med vidt forskellige infrastrukturer. Nogle måtte holde øje med deres børn samtidig med, at de arbejdede, nogle havde dårlige hjemmekontorsforhold, mens andre igen havde gode hjemmekontorsforhold og ingen forstyrrelser - hvilket gjorde, at det ikke længere var muligt for alle at bidrage på lige vilkår.

       Læs artikel: Digitalisering: Sådan sikrer du, at brugerne er med dig – hele vejen

       

      Vær forberedt på færre Aha!-møder

      Det viste sig desværre også hurtigt, at erstatningen af face-to-face-møder med videomøder medførte færre af de såkaldte Aha!-øjeblikke. Som brugerforskere er vi især vant til møder, hvor blandt andet post-its og kortlægning af processer benyttes til at visualisere og formidle viden og data, som giver nye indsigter.

      Dette er en ret fysisk proces, hvor vi flytter rundt på sedler, eller visker ud på tavlen, og tegner noget andet. Alt sammen noget der i bedste fald bliver besværliggjort på et videomøde. Samtidig betyder hjemmearbejdspladsen også, at der er meget mere kommunikation på skrift, hvilket også kan være blokerende for Aha!-øjeblikkene.

      Maia Ottenstein og Remi Gurak fandt dog, at dette kunne afhjælpes ved

      introduktion af skærmdeling og af virtuelle tavler.

      Det er vigtigt, at vi husker på, at vi på trods af den øgede digitalisering, trods alt stadigvæk er mennesker, der har brug for pauser - både fra skærmen og fra mødet, hvad enten der er tale om et digitalt møde eller et face-to-face-møde. Maja Ottensteins og Remi Guraks undersøgelse viste netop også, at hvis man planlagde tiden mere intentionelt med plads til både afslapningstid, kollegahygge, og check-in møder samtidig med mere koncentrationskrævende arbejdsmøder, gav det et bedre overblik og udbytte til de møder, hvor koncentrationen normalt dalede i løbet af videokaldet.

      Hvis man derudover også kombinerede de koncentrationskrævende møder med teknologier, der lod medarbejderne udfolde sig kreativt i løbet af mødet, kunne man stadigvæk skabe Aha!-øjeblikke.

      Læs artikel: De ikke-digitale er i klemme

       

      Den fremtidige arbejdsplads

      Der er ikke nogen tvivl om, at arbejdslivet på de fleste arbejdspladser er forandret – for mange nok for stedse. Maia Ottenstein og Remi Gurak omtaler denne forandring som “the Rise of the Digital Nomad” og “Work From Anywhere Culture”.

      Deres undersøgelse viste dog samtidig, at disse digitale nomader generelt ikke er klar til fuldstændig at opgive den fysiske arbejdsplads - i stedet søgte størstedelen af deres informanter mod en form for hybrid-livsstil, hvor man både arbejdede hjemmefra, og kom ind på kontoret til aftalte møder og brainstorms for derigennem at maksimere udbyttet af ens arbejde.

      En sådan hybrid-livsstil vil dog betyde, at arbejdsgiver skal til at stole på medarbejderne på en ny måde. Herudover vil det desuden betyde, at arbejdsgiver bør overveje at reinvestere evt. lavere ejendomsudgifter grundet det faldende behov for fysiske kontorpladser i forbedring af medarbejdernes hjemmearbejdspladser, så den gode infrastruktur sikres for alle medarbejdere.

      Læs artikel: Digitalisering skal altid være til gavn for borgerne 

      Læs artikel: Hvad med de borgere, der synes digital kommunikation med det offentlige er svært?

      Læs mere: Se vores tema om brugervenligt design

       

      • Del
      Digitale brugerrejse
      Andre læser også
      UX Reasearch

      UXR 1: Sæt dig i brugerens sted

      Krematoriesystem

      Aabenraa Krematorium: Første sognekrematorium på nyt krematoriesystem

      Natasha Friis Saxberg

      IT-Branchen sætter ny kurs mod den digitale fremtid

      Digital Forankring
      SamfundsDesign C/O EG A/S
      Lautrupvang 24, 2750 Ballerup
      +45 7013 2211
      Persondatapolitik