
Når kunstig intelligens anvendes korrekt, understøtter den menneskelige beslutningsprocesser i stedet for at erstatte dem. Foto:Getty Images
Leverandørerne skal vise, at de bruger teknologi og kunstig intelligens ansvarligt
Når kunstig intelligens anvendes korrekt, understøtter den menneskelige beslutningsprocesser i stedet for at erstatte dem. Foto:Getty Images
Raluca Cousson-Postoarca er ansvarlig for innovation hos Orange Business Services.
Siden 2010 har hun arbejdet med tværfunktionelle strategiske projekter og programmer, herunder fastlæggelse af virksomhedens egne regler for god selskabsledelse.
Med over 10 års erfaring med bankdrift og ICT er hun i dag ansvarlig for at hjælpe Orange Business Services kunder med deres egen innovation.
Kontakt og følg Raluca Cousson-Postoarca
Europa Kommissionens nylige digitale strategi har til formål at gøre det nemmere og sikrere at bruge kunstig intelligens.
Den mulighed må ikke gå de danske virksomheders næse forbi. Så mens vi venter på, at regeringen sætter digitalisering højere på dagsordenen, må de danske virksomheder selv sørge for at forstå, hvordan de kan udnytte de gode takter fra EU. Det kræver, at de danske virksomheder for alvor får styr på, hvordan de skaber tillid til, at de bruger teknologi og kunstig intelligens ansvarligt.
En kunstig intelligens er kun lige så god som den data, den fodres med. Derfor påvirker menneskers valg af data, hvad den kunstige intelligens lærer og dermed hvilke resultater, den når frem til. Det må vi endelig ikke glemme. Fx kan træningsdata indeholde implicitte, forudindtagede ideer om køn, race eller ideologi.
Der er også faldgruber i selve udviklingen af den kunstige intelligens, hvor man mere eller mindre bevidst kan introducere bias i de algoritmer, der analyserer data. Det første vigtige skridt for virksomheder med en etisk tilgang til kunstig intelligens er derfor at sikre processer, som forhindrer bias. For eksempel ved at kvalificere data og sætte standarder for etisk udvikling.
Næste skridt er at respektere kundernes privatliv og sikre, at de er trygge ved at overlade deres personlige data i virksomhedens varetægt. Her er det vigtigt med robuste procedurer for datahåndtering, og at man fører tilsyn med dem.
Der skal med andre ord være styr på dataintegritet, og der skal være klare linjer for, hvem der har adgang til hvilke data. Det er også væsentligt, at virksomheder er transparente omkring deres datahåndtering og brug af kunstig intelligens. Folk skal forstå, hvordan virksomheden, de handler med, behandler deres personlige data. Og de skal forstå, hvorfor og hvornår de interagerer med en kunstig intelligens – og hvilke muligheder og begrænsninger, den har.
Læs artikel: Destination fremtiden: Må AI selv låse hovedøren for demente borgere?
Virksomheder er nødt til at forholde sig til mennesker først og fremmest for at lykkes. Dels er man nødt til at træne medarbejdere i procedurer og principper, hvis disse skal overholdes, og forretningen og teknologien skal drives i en etisk forsvarlig retning.
Det er mennesker, der kan sikre, at de rette datahåndteringsprocedurer er på plads. Og det er mennesker, der sætter agendaen for kunstig intelligens. Dels skal forbrugeren i centrum og have visse rettigheder. De skal føle sig hørt, hvis de føler sig usikre, og skal have mulighed for at klage, hvis de mener, de er blevet uretfærdigt behandlet.
Med en menneskecentreret tilgang er man også nødt til at forholde sig til, hvordan kunstig intelligens påvirker individer og samfundet. Virksomheder skal stræbe efter at udvikle kunstig intelligens ud fra principper om social og miljømæssig ansvarlighed. De skal vise, at de er ansvarlige og rent faktisk overvejer og vurderer hvilke positive og negative konsekvenser, deres teknologianvendelse medfører. Og gør deres for at fremme de positive og reducere de negative.
Når kunstig intelligens anvendes korrekt, understøtter den menneskelige beslutningsprocesser i stedet for at erstatte dem. Virksomheder med en menneskecentreret tilgang sikrer, at de anvender teknologien på en måde, der støtter en positiv udvikling for virksomheder, samfundet og den enkelte. Og det er netop det, der skaber tillid og tillader virksomheder at indfri det store potentiale i kunstig intelligens.
Læs artikel: Danmark skal være førende på kunstig intelligens
Læs artikel: Nye teknologier i det offentlige – nu og i fremtiden
Læs mere: Spot de nye teknologier på EG's TechRadar