• Om SamfundsDesign
  • Redaktion
  • Temaer
  • Myndighed
  • Borgerdialog
  • Serviceydelser
  • Administration
Søg
    • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    • Borgerinvolverende digitalisering
    • Effektbaseret indsats
    • Dataetik
    • Big Data & Disruption
    • Effektbaseret økonomistyring
    • Sundhed
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    Effektivitet og kvalitet

    Effektivitet baner vejen for bedre kvalitet i botilbud

    Download EG's gratis whitepaper om 10 veje til effektive botilbud. For kravet om et effektivt botilbud gælder også for dag- og døgntilbud på det specialiserede socialområde.

    Digitalisering kræver dialog

    Digitalisering kræver dialog med medarbejderne

    Digitalisering er en del af Hjørring Kommunes DNA. Deres erfaring med de mange projekter med digitalisering viser, at det kræver god dialog med medarbejderne.

    Læs flere artikler om Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    Juicing

    UXR 2: Del 2: Tænk brugerbehov først

    Læs om designfaserne discover, define, develop og deliver i andet afsnit i serien om UXR pg brugerbehov af UX ekspert Niels Pambi.

    Hjemmearbejde

    The Future of UXR: Life after COVID

    UX ekspert Niels Pambi har deltaget i UXRConf Anywhere 2020 og har samlet op på en række spændende findings om livet efter Covid 19.

    UX Reasearch

    UXR 1: Sæt dig i brugerens sted

    UXR er et felt, der lader dig komme helt tæt dine brugere, men det er samtidig også en disciplin med mange misforståelser og faldgruber. Følg vores artikelserie om UXR.

    Læs flere artikler om Borgerinvolverende digitalisering
    På besøg på tilbuddet Horisonten. Foto: Per Roholt

    Dokumentation er en del af praksis

    Selv om det skal gå stærkt, skal der være styr på dokumentationen. På Horisonten er socialfaglige digital dokumentation er en integreret del af praksis.

    Video fra Horisonten
    Play

    Digital dokumentation skal sikre kvalitet for tilbud i vækst

    Når det private tilbud vokser, kommer udfordringen: Hvordan fastholder man kvaliteten? God digital dokumentationspraksis og metoder er svaret.

    Faglige KvalitetsOplysninger 2

    FKO har forandret den sociale indsats på Frederiksberg

    En målrettet indsats for at skabe bedre liv gennem målbar udvikling med FKO betyder, at Frederiksberg Kommune nu står et helt nyt sted.

    Læs flere artikler om Effektbaseret indsats
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    social credit

    Sociale kreditsystemer er i vækst

    Rapport om sociale kreditter viser, at folk er klar til at dele deres private data og gerne vil lade regeringen overvåge deres sociale medieaktivitet af sikkerhedsmæssige årsager.

    IoT-udviklingen

    IoT-udviklingen: Som en Formel 1-racer uden sikkerhedsudstyr

    Tempoet på IoT-udviklingen er høj. Derfor følger IoT-sikkerheden ikke med, mener Gert Læssøe Mikkelsen, leder af Alexandra Instituttets Security Lab.

    Læs flere artikler om Dataetik
    Good advice

    Her er eksperternes digitaliseringsråd

    Eksperternes digitaliseringsråd er altid i høj kurs. Her har vi samlet syv gode råd om offentlig digitalisering i gratis whitepaper

    Kommunernes digitale fremtid

    Guide til kommunernes digitale fremtid

    Der er ingen grund til at frygte, at maskiner og kunstig intelligens overflødiggør menneskene i en digital fremtid. Download gratis whitepaper, og hent ny inspiration.

    Teknologi-radaren

    Høld øje med teknologi-radaren

    Digitale teknologier med potentiale til at disrupte den offentlige sektor dukker hele tiden op. Men der er en udfordring.

    Læs flere artikler om Big Data & Disruption
    Få både guld og grønne skove

    Guld og grønne skove er ingen modsætning

    I dette whitepaper får du viden om, hvordan du forankrer dine it-projekter forretningsmæssigt med fokus på teknologi, processer og organisation.

    Det gode it-projekt

    Det offentlige it-projekt, guldet og de grønne skove

    I dette whitepaper får du viden om, hvordan du forankrer dine it-projekter forretningsmæssigt med fokus på teknologi, processer og organisation.

    To døde sild

    Er den offentlige business case mon en død sild?

    For 8. år i træk gennemfører 1stroke en business case undersøgelse, og igen må konsulenthuset konkludere, at den offentlige business case halter.

    Læs flere artikler om Effektbaseret økonomistyring
    Nye vagtplansystemer

    Nye tider kræver nye vagtplansystemer

    Vagtplanekspert, Tobias Bøggild-Damkvist, beskriver hovedpunkter fra udviklingstendenserne og mulighederne inden for vagtplansystemer.

    Vagtplanlægning

    Se på vagtplanerne med friske øjne

    Vagtplanerne fra EG Optima fra Silkeborg Data tager udgangspunkt i behovet, så ressourcerne anvendes optimalt, og flere opgaver kan løses bedre og billigere.

    Business Intelligence for general practitioners

    Business Intelligence-løsning skal optimere brug af data i læge- og specialklinikker

    Strategisk samarbejde mellem to it-leverandører, TARGIT og EG, fører til ny Business Intelligence-løsning, der optimerer brug af data i læge- og specialklinikker.

    Læs flere artikler om Sundhed
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    Fem gode it-råd_Colourbox

    Seks gode råd om it-sikkerhed i det offentlige

    Din organisations it-sikkerhed er aldrig bedre end det svageste led – nemlig medarbejderne. Her er seks gode råd om, hvad du særligt skal holde øje med.

    Portugisisk sundhedsvæsen

    Nu falder GDPR-bøderne tungt i Europa

    Nu begynder GDPR-bøderne at falde tungt rundt om i Europa. Dermed er det på tide at give sine procedurer et eftersyn, skriver Jesper Bergstedt, 2ndC, i sin klumme.

    DatAmerika

    GDPR: God Bless DatAmerika!

    DatAmerika er det nye digitale kontinent, hvor borgeren har sin frihed i form af retten til at råde over egne data – via GDPR. DatAmerika er dog kun et af tre digitale kontinenter.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Aeldre

    Whitepaper – Bliv et af de effektive botilbud

    Kravet om effektive botilbud gælder også for dag- og døgntilbud på det specialiserede socialområde. Download EG's gratis whitepaper om 10 veje til effektive botilbud.

    Fælles Faglige Begreber

    Fælles Faglige Begreber: Meningsfuld og brugbar dokumentation

    Fælles Faglige Begreber har stort potentiale, mener programchef for digitale projekter på social- og ældreområdet, Gitte Duelund, KL. Læs mere om FFB, VUM og FSIII.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Businesscasen: Fordi vi forvalter andre folks penge!

    Respekten for andre folks penge er vigtig, når man går i gang med at udarbejde den businesscase, der danner grundlag for et nyt projekt.

    Den 4.bølgeplan

    Digitaliseringsstyrelsen er godt tilfreds

    Digitaliseringsstyrelsens nye opgørelse viser, at løsningerne i den fjerde digitaliseringsbølge lever op til ønsket om, at 80 % af kommunikation mellem borger og det offentlige er digital.

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Brugeroplevelse
    SD_Dispensation for nemid

    Bedemandseffekten kan måske løse et digitalt problem

    Bedemandseffekten: Ældre borgere behøver ikke nødvendigvis at søge om dispensation fra at skulle bruge digitale selvbetjeningsløsninger.

    digitalisering

    Danskerne er trygge ved digitale løsninger – men der er plads til forbedring

    Danskerne er grundlæggende trygge ved at kommunikere digitalt med det offentlige.

    Virtuelle Assistenter

    Virtuelle assistenter overtager flere og flere opgaver

    Virtuelle assistenter (VA) er både fjernarbejdere, der udnytter internetforbindelsen optimalt, og digitale chatbots med kunstig intelligens.

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    • Professionalisering
    • Brugeroplevelse
    • Målopfyldelse
    Ældrepleje og data

    Brugen af data stiger, men hvad med kvaliteten?

    Bedre udnyttelse af data er afgørende, hvis man vil optimere ældreplejen. Men det kræver, at frontmedarbejerne bliver bedre til at forstå data.

    Affaldsrobotten Roberta

    Robot tager skraldet på plejecenteret

    Servicerobotten Roberta tager skraldet på plejecenter i Ikast-Brande Kommune

    Bo Mollerup ved skrivebordet

    Digitale forventninger til botilbud er overdrevne

    Sociale tilbud kan stadig digitalisere yderligere, men forventningerne til effektiviseringsgevinsterne er overdrevne, mener Socialt Lederforum.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    digitalisering

    Recovery: Undersøgelse aflivede myter

    Recovery. Kan dokumentation være en vigtig medspiller i den meget individuelle recovery-proces, det er at komme videre i sit liv, når man er ramt af psykiske problemstillinger?

    Vores mentale barriere for, hvor meget teknologi vi accepterer i hverdagen, flytter sig hele tiden. Snart kan du  måske møde robotlægen.

    Bliver Mixed Reality en realitet i almen praksis?

    Kan Mixed Reality medvirke til bedre diagnoser og behandling hos de praktiserende læger og speciallæger? Det mener eksperter fra Microsoft og EG Healthcare.

    Pillerobot

    Nu får ældre en robot til at styre pillerne

    Robot skal håndtere medicin hos ældre borgere i eget hjem. Ni kommuner er gået sammen om køb af pillerobot og digitalisering

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    Effektmåling handler om valg

    Effektmåling skal skabe mening

    Effektmåling.Valg af værdisæt, når man måler på delmålene, kan virke som en triviel opgave, men det kan medføre store konsekvenser for det pædagogiske personales arbejde.

    KRAP-Digital

    Digital udgave af KRAP sælger sig selv

    KRAP, én af de mest udbredte udredningsmetoder på det specialiserede socialområde, kommer nu i en digital version i samarbejde med EG.

    Judges

    Pro & Con effektmåling på socialområdet

    Man får, hvad man beder om, og det man måler på, får man også ofte. Men er det så godt eller skidt?

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Effektivisering
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    IoT-sikkerhed

    Undgå at gøre IoT til de kriminelles slaraffenland

    Mere end 10 milliarder fysiske enheder er allerede forbundet via nettet. Desværre betyder det også, at det bliver mere attraktivt for hackere at forsøge at skaffe sig adgang til enhederne.

    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Læs flere artikler om Effektivisering
    Digital-familie

    Gratis kilder til gode råd og information om GDPR

    GDPR er noget af en mundfuld for de fleste databeskyttelsesansvarlige, men flere offentlige hjemmesider tilbyder gratis gode råd og information.

    GDPR

    GDPR vil ændre hverdagen for dig og din it-leverandør

    Den 25. maj 2018 skal både du og din it-leverandør være klar til at overholde GDPR, EU's persondataforordning.

    De 12 vigtigste spørgsmål

    Kender du de 12 vigtigste spørgsmål til den dataansvarlige?

    Datatilsynet har offentliggjort 12 spørgsmål, som den dataansvarlig med fordel kan bruge i arbejdet med databeskyttelsesforordning, der trådte i kraft 25-05 2018.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Kommunaldirektørens tre roller

    En kommunaldirektør behøver ikke at være digitaliseringsekspert

    Kommunaldirektøren behøver ikke at være digitaliseringsekspert, men skal kende sine digitale roller.

    Born Digital

    Er din arbejdsplads klar til de digitale indfødte?

    Digitale indfødte indtager arbejdspladsen i voksende omfang, og de kommer med nye krav og forventninger. Digitale indfødte finder ikke rammerne på din arbejdsplads lige så vigtige som dig.

    Digital Kommunaldirektør

    Digitalisering gør, at man som kommunaldirektør ikke kan læne sig tilbage

    For ti år siden handlede digitalisering og it for en kommunaldirektør mest om at have gode relationer til Kommunedata, men den tid er forbi.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Årets businesscase-undersøgelse: Gevinsterne halter stadig!

    Gevinstrealisering halter stadig i virksomhederne. Men flere - også offentlige virksomheder - erkender, at en businesscase er vigtig, viser årets businesscase-undersøgelse.

    Management

    Forretningskritiske initiativer skal ledes og styres

    Store forretningskritiske initiativer skal styres, og Martin J. Ernst, partner i 1stroke, har tre bud på relevante styringsniveauer.

    Arbejdsgang

    Otte gode grunde til at arbejde med procesoptegning

    Procesoptegning er en disciplin, som fortjener langt større respekt, for procesoptimering giver en langt mere struktureret og kvalificeret tilgang til gevinstrealisering

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Temaer
      • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
      • Borgerinvolverende digitalisering
      • Effektbaseret indsats
      • Dataetik
      • Big Data & Disruption
      • Effektbaseret økonomistyring
      • Sundhed
    • Myndighed
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
    • Borgerdialog
      • Brugeroplevelse
    • Serviceydelser
      • Professionalisering
      • Brugeroplevelse
      • Målopfyldelse
    • Administration
      • Effektivisering
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
      • Om SamfundsDesign
      • Redaktion
      • 01. maj 2020
      • Big Data & Disruption

      Digitalt lederskab 2: Fire tilgange til digitalt lederskab og digitalt lederskab i praksis

      Digitalt lederskab 2

      En ’ledelses-persona’ er en metafor for det samlede digitale lederskab i en virksomhed. Foto: Getty Images

      Author Camilla Kølsen Petersen & Astrid Søndergaard, Ugla Insights
      Om Camilla Kølsen Petersen & Astrid Søndergaard, Ugla Insights

      Hovedforfatter Camilla Kølsen Petersen er cand.mag, PhD og ejer sammen med Astrid Sønderggard, Ugla-Insights, hvis mission er at understøtte forandringsprocesser gennem læring af praksis.

      Camilla er lektor på Aarhus Universitet i Virksomhedsledelse indenfor forskningsområdet Informationssystemer, hvor hun arbejder med digitale forandringsprocesser, digitale kompetencer og ledelse.

      Tidligere har Camilla bl.a. i 10 år arbejdet som leder for labbet People, Technology, and Business på Alexandra Instituttet og i 2 år som forsker i uddannelsesvidenskab på SDU.

      I de sidste 20 år har Camilla arbejdet med forandringsteori, herunder den variant, der bruges i artiklerne.

      Kontakt og følg Camilla Kølsen Petersen & Astrid Søndergaard, Ugla Insights

      Udvalgte artikler

      Digitalt lederskab 1: Forandringsprocessens kerne

      Af: Camilla Kølsen Petersen & Astrid Søndergaard, Ugla Insights

      Digitalt lederskab_1

      Digitalt lederskab 3: Kompetenceudvikling for de fire ledelses-personaer

      Af: Camilla Kølsen Petersen & Astrid Søndergaard, Ugla Insights

      Digitalt lederskab 3

      Se alle artikler af Camilla Kølsen Petersen & Astrid Søndergaard, Ugla Insights

      Denne artikel er den anden af tre artikler om digitalt lederskab. Serien beskriver, hvad der kunne være din virksomheds næste skridt i digitaliseringsprocessen og dermed de næste kompetencer, der er brug for i lederskabet. De tre artikler kan læses hver for sig.

      Baseret på analysen af kerneelementer i artikel 1, er det næste trin at anvende kerneelementerne til at definere forskellige ’ledelses-personaer’ og deres konkrete ledelsespraksis i den digitale udviklingsproces.

      En ’ledelses-persona’ er i denne sammenhæng en metafor for det samlede digitale lederskab i en given virksomhed (organisation.red.).

      Hvilke næste skridt en given virksomhed og dens ledergrupper skal tage, afhænger af, hvilken ledelses-persona de ligner, og hvad der karakteriserer den nuværende ledelsespraksis. 

      En virksomhed kan derfor med fordel læse gennem denne artikel, og imens tænke over, hvordan eget lederskab ser ud undervejs i læsningen. Særligt henledes opmærksomheden på overvejelser om, hvilket kompetencer, der skal til i det digitale lederskab.

      Den tredje og sidste artikel i denne lille serie om digitalt lederskab sætter nemlig spotlys på kompetenceudviklingen i praksis for det digitale lederskab.

      Læs artikel: Digitalt lederskab 1: Forandringsprocessens kerne

       

      Fire ledelses-personaer – modellen

      De fire ledelses-personaer er dannet ud fra spørgsmålene om ledelsens digitale forudsætninger og kompetencer.

      Personaerne er stærkt inspireret af de fire ledelsestyper, der er beskrevet i Westerman m. fl. ( Se Westerman, G; Bonnet, D og McAffe, A 2014: Leading Digital), hvor det digitale lederskab afhænger af både digitale og forretningsmæssige kapabiliteter (se faktaboks for forklaring af de bagvedliggende analyser).

      En ledelses-persona for digitaliseringsindsatsen i en virksomhed kan enten være overvejende orienteret mod digital udvikling (digital fan), kan være orienteret mere mod ’klassiske’ forretningsovervejelser (digital skeptiker), eller være orienteret mod samspillet af forretningsmæssig gevinst og digitale indsatser (digital sprinter), og endelig kan en ledelse stå mere tøvende over for digitaliseringsprocessen (digitalt passiv). 

      De fire ledelses-personaer, der præsenteres nedenfor, bliver i den næste del af denne artikel yderligere udfoldet gennem analyse af deres konkrete ledelse af det digitale arbejde.

      Det er det samlede billede af forståelse af og kendskab til af digitalisering, samt konkrete handlinger, der udgør en virksomhedsprofil.

      Tabel 2.1: de fire ledelses-personaer og digitalt lederskab

      Træk af digitale forudsætninger og kompetencer i ledelsen

      Passiv

      Fan

      Sprinter

      Skeptiker

      Ledelsen har:

      • grundlæggende forståelse for hvilke udfordringer digitaliseringen stiller virksomheden

      • grundlæggende forståelse for hvilke muligheder og potentialer digitalisering medfører

      • kendskab til konkrete digitale løsninger, som er/kunne være relevante for virksomheden

      • kendskab til, hvad konkurrenter og andre i branche gør i fht. digitalisering

      • sørger for løbende, at indhente viden om og holde sig opdateret om nye digitale trends og tendenser med relevans for virksomhedens branche

      Ledelsen er ofte usikker på, hvad digitalisering betyder for virksomheden, både mht. potentialer og udfordringer, såvel som kendskabet til konkrete løsninger.

       

      Ledelsen har typisk begrænset udsyn mht. til, hvad konkurrenterne gør med digitalisering, og hvad der findes af relevante teknologiske løsninger i branchen.

      Ledelsen har en veludviklet og solid digital forståelse for både udfordringer, potentialer og muligheder i digitalisering. Dette er koblet med et godt kendskab til digitale løsninger, der kunne være relevante for virksomheden.

       

      Ledelsen har ofte noget kendskab til, hvad de andre i branchen gør, og indhenter til dels viden herom.

      Ledelsen har en særdeles nuanceret og dyb forståelse for udfordringer, muligheder og potentialer i forbindelse med digitalisering. Ledelsen har i meget høj grad kendskab til konkrete løsninger, der er relevante for virksomheden.

       

      Ledelsen er stærk orienteret mod branchens digitalisering og holder sig konstant orienteret med ny viden.

      Ledelsen har ikke den fulde forståelse for, hvad digitalisering betyder af udfordringer, og forstår bedre muligheder og begrænsninger som digitalisering medfører.

       

      Ledelsens har solidt kendskab til relevante løsninger, som andre i branchen bruger, og de følger også i nogen grad med i branchens digitale udvikling

      Den digitale skeptiker er karakteriseret ved sit kendskab til udviklingen i branchen som følge af digitalisering, herunder muligheder og potentialer, men har som type mindre forståelse af de konkrete digitaliseringsudfordringer i virksomheden. 

      Modsat har den digitale fan betydeligt større forståelse for udfordringerne i virksomheden ved digitalisering, såvel som væsentligt større forståelse for potentialer og muligheder. Men i modsætning til den digitale skeptiker, så orienterer den digitale fan sig ikke så meget mod, hvad andre i branchen gør inden for digitalisering, og er mere internt rettet. 

      Den digitalt passive ledelses-persona er usikker på, hvad digitalisering betyder både for virksomheden og i virksomhedens branche, mens den digitale sprinter har godt greb om digitalisering i både virksomheden og i den omgivende branche. 

      Læs artikel: Vagtplanlægning er en kritisk disciplin for sundhed og velfærd

      Fire ledelses-personaer og den digitale udviklingspraksis

      Spørgsmålet er nu, hvordan ledelses-personaerne med den beskrevne viden og forudsætninger håndterer kerneelementerne i den digitale udviklingsproces, og hvad der i særlig grad karakteriserer ledelsespraksis for de fire ledelses-personaer. Igen henvises der til faktaboksen for en beskrivelse af de bagvedliggende analyser. 

      Figur 2.1 nedenfor viser, hvordan hver enkelt ledelses-persona adskiller sig fra de andre tre ledelses-personaer baseret på kerneelementer i den digitale udviklingsproces. 

      Kerneelementerne er beskrevet i artikel 1 i denne lille artikelserie, og figuren viser, at det er forskellige kerneelementer, der især er vigtige for de forskellige ledelses-personaer. Figur 2.1 opsummerer således den digitale ledelsespraksis, der især kendetegner personaen. Det kan være et kendetegn, der fremtræder som markant synlige kerneelementer eller markant fraværende kerneelementer.

      Figur 2.1: ledelses-personaernes konkrete digitale ledelsespraktik 

      image.png

      Den digitale skeptiker er karakteriseret ved at følge med i forhold til digitalisering ud fra kendte erfaringer med it inden for forretningsområder som kvalitetssikring og procesoptimering. Der er beherskede forventninger til værdien af digitalisering indenfor de kendte anvendelsesområder, og som en faktor for nye måder at arbejde på.

      Den digitale fan har godt styr på den interne digitalisering og stor viden om, hvad der skal til for at digitalisere virksomheden, hvad der er relevante digitale muligheder, og hvad der kommer ud af det. Ledelses-personaen kigger ind i en mere forretningsorienteret udnyttelse af de digitale muligheder i forbindelse med nye digitale værditilbud til kunderne.

      Den digitalt passive er karakteriseret ved en usikker og måske lidt passiv tilgang til digitalisering. Digitalisering spiller ikke en markant rolle i forretningen, hverken som driver eller definerende for arbejdsformerne, og der er ikke en fokuseret eller strategisk digitaliseringsindsats.

      Den digitale sprinter er karakteriseret ved sin evidensbaserede og læringsbaserede ledelseskultur, hvor både lokale netværk, medarbejdere og kunder indgår i virksomhedens økosystem. Der er erfaringer i ledelsen om, at digitalisering giver nye forretningsmodeller og kundetilpassede produkter, men der er også ydmyghed overfor ledelsesopgaven.

      Download rapporten: Analyse af teknologisk understøttet vagtplanlægning

       

      Fakta vedrørende analysen

      • Dannelse af ledelses-personaer: Personaerne er lavet med en K-means analyse, der er en statistisk klyngeanalyse, som danner segmenter, der er så forskellige som muligt i et datamateriale. Der er anvendt fem centrale variable vedrørende ledelsernes digitale forudsætninger og kompetencer til klyngedannelsen. Da variable anvendt i klyngedannelsen ikke kan indgå i andre analyser, er antallet begrænset, og de fire dannede klynger beskrives fyldestgørende i sammenhæng med klyngernes ledelsespraksis i den digitale forandringsproces, se næste punkt (se tabel 2.1 i denne artikel).

       

      • Beskrivelse af ledelses-personaers ledelsespraksis i den digitale forandringsproces: der er først lavet en opdeling af ledelses-personaerne i fire adskilte variable (dummy variable), hvor værdien 1 betegner en given persona, og de tre andre personaer har værdien 0 i hver variabel. Dernæst er der lavet en sammenligning af gennemsnit i svarerne på kernelementerne i forandringsteorien på tværs af de fire ledelses-personaer (Compare means). Tilsidst er der lavet en analyse, der viser om de fire ledelses-personaer tillægger kerneelementerne i forandringsteorien forskellig værdi (Independent t-samples test med de fire dummy variable og kerneelementerne). Herefter er styrken på signifikante forskelle beregnet som Pearsons r. Der rapporteres kun resultater med en r-værdi > 0,1 (se fig. 2.1)


      Konklusion på fire tilgange til digitalt lederskab og digitalt lederskab i praksis

      Opsummerende ser de fire ledelses-personaer koblet med deres digitale ledelsespraksis forskellige ud, hvilket indikerer forskellige behov for kompetenceudvikling og motivation til det fortsatte arbejde med digitalt lederskab. 

      Skeptikerens kompetenceudvikling retter sig mod at blive bedre til at eksperimentere med digitaliseringsprocesser; den digitale fan får brug for at forstå og bruge sit økosystem af kunder og partnere; digitalt passive ledelses-personaer kigger ind i en kompetenceudvikling, der retter sig mod at komme i gang og mobilisere kompetencer i og udenfor virksomheden, mens sprinteren også fortsat må orientere sig mod medarbejdernes kompetenceudvikling og feedback fra kunder og brugere for at bevare retning og energi.

      Hvad der konkret er brug for af kompetenceudvikling, udfoldes i den tredje og sidste artikel i denne serie.

      Litteraturliste

      Dinesen og Kølsen de Wit (nu Kølsen Petersen) (2013). Essensen af Innovativ Evaluering, København, Dansk Psykologisk Forlag

      Garrett, G., & Ritchie, W. (2018). In Competing in the connecting world, The furture of your disrupted industry is already here. S.l.: Lioncrest

      Parker, G. G., Alstyne, M. W. V., & Choudary, S. P. (2016). Platform revolution: How networked markets are transforming the economy - and how to make them work for you. New York: W.W. Norton & Company.

      Parida, V; Sjödin,D & Reim,W. (2019). Reviewing Literature on Digitalization, Business Model Innovation, and Sustainable Industry: Past Achievements and Furture Promoises, Sustainability 2019, 11,391

      Ransbotham, S., Kiron, D., Gerbert, P., & Reeves, M. (2017). Reshaping Business With Artificial Intelligence: Closing the Gap Between Ambition and Action. MIT Sloan Management Review, 59(1).

       Ross, J. W., Beath, C. M., & Mocker, M. (2019). Building a digital platform. In Designed for digital: how to architect your business for sustained success, (chapter 4). Cambridge, MA: MIT Press.

      Vial, G. (2019). Understanding digital transformation: A review and a research agenda. Journal of Strategic Information Systems, 28(2), 118-144 

      Watson, H. J. (2017). Preparing for the Cognitive Generation of Decision Support. MIS Quarterly Executive, 16(3), 153-169.

      Westerman, G; Bonnet; D & McAffe, A (2014): Leading Digital – Turning Technology into Business Transformation, Boston, MA: Harvard Business Review Press

      Læs artikel: 13 gode råd til din kommunaldirektør

      Læs artikel: Digitale fravalg er lige så vigtige som tilvalg

      Download gratis whitepaper: Digitaliseringsekspertens perspektiv: Sådan ser kommunernes digitale fremtid ud

      • Del
      Digital Forankring
      Andre læser også
      Talegenkendelse og it-system

      Destination fremtiden: Taler du med dit it-system hver dag?

      Close the door

      Destination fremtiden: Må AI selv låse hovedøren for demente borgere?

      Online møder

      IT Branchen: Gode råd til online møder

      Kvinde telefon SKI aftale
      SamfundsDesign C/O EG A/S
      Lautrupvang 24, 2750 Ballerup
      +45 7013 2211
      Persondatapolitik