• Om SamfundsDesign
  • Redaktion
  • Temaer
  • Myndighed
  • Borgerdialog
  • Serviceydelser
  • Administration
Søg
    • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    • Borgerinvolverende digitalisering
    • Effektbaseret indsats
    • Dataetik
    • Big Data & Disruption
    • Effektbaseret økonomistyring
    • Sundhed
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    Effektivitet og kvalitet

    Effektivitet baner vejen for bedre kvalitet i botilbud

    Download EG's gratis whitepaper om 10 veje til effektive botilbud. For kravet om et effektivt botilbud gælder også for dag- og døgntilbud på det specialiserede socialområde.

    Digitalisering kræver dialog

    Digitalisering kræver dialog med medarbejderne

    Digitalisering er en del af Hjørring Kommunes DNA. Deres erfaring med de mange projekter med digitalisering viser, at det kræver god dialog med medarbejderne.

    Læs flere artikler om Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    Juicing

    UXR 2: Del 2: Tænk brugerbehov først

    Læs om designfaserne discover, define, develop og deliver i andet afsnit i serien om UXR pg brugerbehov af UX ekspert Niels Pambi.

    Hjemmearbejde

    The Future of UXR: Life after COVID

    UX ekspert Niels Pambi har deltaget i UXRConf Anywhere 2020 og har samlet op på en række spændende findings om livet efter Covid 19.

    UX Reasearch

    UXR 1: Sæt dig i brugerens sted

    UXR er et felt, der lader dig komme helt tæt dine brugere, men det er samtidig også en disciplin med mange misforståelser og faldgruber. Følg vores artikelserie om UXR.

    Læs flere artikler om Borgerinvolverende digitalisering
    På besøg på tilbuddet Horisonten. Foto: Per Roholt

    Dokumentation er en del af praksis

    Selv om det skal gå stærkt, skal der være styr på dokumentationen. På Horisonten er socialfaglige digital dokumentation er en integreret del af praksis.

    Video fra Horisonten
    Play

    Digital dokumentation skal sikre kvalitet for tilbud i vækst

    Når det private tilbud vokser, kommer udfordringen: Hvordan fastholder man kvaliteten? God digital dokumentationspraksis og metoder er svaret.

    Faglige KvalitetsOplysninger 2

    FKO har forandret den sociale indsats på Frederiksberg

    En målrettet indsats for at skabe bedre liv gennem målbar udvikling med FKO betyder, at Frederiksberg Kommune nu står et helt nyt sted.

    Læs flere artikler om Effektbaseret indsats
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    social credit

    Sociale kreditsystemer er i vækst

    Rapport om sociale kreditter viser, at folk er klar til at dele deres private data og gerne vil lade regeringen overvåge deres sociale medieaktivitet af sikkerhedsmæssige årsager.

    IoT-udviklingen

    IoT-udviklingen: Som en Formel 1-racer uden sikkerhedsudstyr

    Tempoet på IoT-udviklingen er høj. Derfor følger IoT-sikkerheden ikke med, mener Gert Læssøe Mikkelsen, leder af Alexandra Instituttets Security Lab.

    Læs flere artikler om Dataetik
    Good advice

    Her er eksperternes digitaliseringsråd

    Eksperternes digitaliseringsråd er altid i høj kurs. Her har vi samlet syv gode råd om offentlig digitalisering i gratis whitepaper

    Kommunernes digitale fremtid

    Guide til kommunernes digitale fremtid

    Der er ingen grund til at frygte, at maskiner og kunstig intelligens overflødiggør menneskene i en digital fremtid. Download gratis whitepaper, og hent ny inspiration.

    Teknologi-radaren

    Høld øje med teknologi-radaren

    Digitale teknologier med potentiale til at disrupte den offentlige sektor dukker hele tiden op. Men der er en udfordring.

    Læs flere artikler om Big Data & Disruption
    Få både guld og grønne skove

    Guld og grønne skove er ingen modsætning

    I dette whitepaper får du viden om, hvordan du forankrer dine it-projekter forretningsmæssigt med fokus på teknologi, processer og organisation.

    Det gode it-projekt

    Det offentlige it-projekt, guldet og de grønne skove

    I dette whitepaper får du viden om, hvordan du forankrer dine it-projekter forretningsmæssigt med fokus på teknologi, processer og organisation.

    To døde sild

    Er den offentlige business case mon en død sild?

    For 8. år i træk gennemfører 1stroke en business case undersøgelse, og igen må konsulenthuset konkludere, at den offentlige business case halter.

    Læs flere artikler om Effektbaseret økonomistyring
    Nye vagtplansystemer

    Nye tider kræver nye vagtplansystemer

    Vagtplanekspert, Tobias Bøggild-Damkvist, beskriver hovedpunkter fra udviklingstendenserne og mulighederne inden for vagtplansystemer.

    Vagtplanlægning

    Se på vagtplanerne med friske øjne

    Vagtplanerne fra EG Optima fra Silkeborg Data tager udgangspunkt i behovet, så ressourcerne anvendes optimalt, og flere opgaver kan løses bedre og billigere.

    Business Intelligence for general practitioners

    Business Intelligence-løsning skal optimere brug af data i læge- og specialklinikker

    Strategisk samarbejde mellem to it-leverandører, TARGIT og EG, fører til ny Business Intelligence-løsning, der optimerer brug af data i læge- og specialklinikker.

    Læs flere artikler om Sundhed
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    Fem gode it-råd_Colourbox

    Seks gode råd om it-sikkerhed i det offentlige

    Din organisations it-sikkerhed er aldrig bedre end det svageste led – nemlig medarbejderne. Her er seks gode råd om, hvad du særligt skal holde øje med.

    Portugisisk sundhedsvæsen

    Nu falder GDPR-bøderne tungt i Europa

    Nu begynder GDPR-bøderne at falde tungt rundt om i Europa. Dermed er det på tide at give sine procedurer et eftersyn, skriver Jesper Bergstedt, 2ndC, i sin klumme.

    DatAmerika

    GDPR: God Bless DatAmerika!

    DatAmerika er det nye digitale kontinent, hvor borgeren har sin frihed i form af retten til at råde over egne data – via GDPR. DatAmerika er dog kun et af tre digitale kontinenter.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Aeldre

    Whitepaper – Bliv et af de effektive botilbud

    Kravet om effektive botilbud gælder også for dag- og døgntilbud på det specialiserede socialområde. Download EG's gratis whitepaper om 10 veje til effektive botilbud.

    Fælles Faglige Begreber

    Fælles Faglige Begreber: Meningsfuld og brugbar dokumentation

    Fælles Faglige Begreber har stort potentiale, mener programchef for digitale projekter på social- og ældreområdet, Gitte Duelund, KL. Læs mere om FFB, VUM og FSIII.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Businesscasen: Fordi vi forvalter andre folks penge!

    Respekten for andre folks penge er vigtig, når man går i gang med at udarbejde den businesscase, der danner grundlag for et nyt projekt.

    Den 4.bølgeplan

    Digitaliseringsstyrelsen er godt tilfreds

    Digitaliseringsstyrelsens nye opgørelse viser, at løsningerne i den fjerde digitaliseringsbølge lever op til ønsket om, at 80 % af kommunikation mellem borger og det offentlige er digital.

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Brugeroplevelse
    SD_Dispensation for nemid

    Bedemandseffekten kan måske løse et digitalt problem

    Bedemandseffekten: Ældre borgere behøver ikke nødvendigvis at søge om dispensation fra at skulle bruge digitale selvbetjeningsløsninger.

    digitalisering

    Danskerne er trygge ved digitale løsninger – men der er plads til forbedring

    Danskerne er grundlæggende trygge ved at kommunikere digitalt med det offentlige.

    Virtuelle Assistenter

    Virtuelle assistenter overtager flere og flere opgaver

    Virtuelle assistenter (VA) er både fjernarbejdere, der udnytter internetforbindelsen optimalt, og digitale chatbots med kunstig intelligens.

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    • Professionalisering
    • Brugeroplevelse
    • Målopfyldelse
    Ældrepleje og data

    Brugen af data stiger, men hvad med kvaliteten?

    Bedre udnyttelse af data er afgørende, hvis man vil optimere ældreplejen. Men det kræver, at frontmedarbejerne bliver bedre til at forstå data.

    Affaldsrobotten Roberta

    Robot tager skraldet på plejecenteret

    Servicerobotten Roberta tager skraldet på plejecenter i Ikast-Brande Kommune

    Bo Mollerup ved skrivebordet

    Digitale forventninger til botilbud er overdrevne

    Sociale tilbud kan stadig digitalisere yderligere, men forventningerne til effektiviseringsgevinsterne er overdrevne, mener Socialt Lederforum.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    digitalisering

    Recovery: Undersøgelse aflivede myter

    Recovery. Kan dokumentation være en vigtig medspiller i den meget individuelle recovery-proces, det er at komme videre i sit liv, når man er ramt af psykiske problemstillinger?

    Vores mentale barriere for, hvor meget teknologi vi accepterer i hverdagen, flytter sig hele tiden. Snart kan du  måske møde robotlægen.

    Bliver Mixed Reality en realitet i almen praksis?

    Kan Mixed Reality medvirke til bedre diagnoser og behandling hos de praktiserende læger og speciallæger? Det mener eksperter fra Microsoft og EG Healthcare.

    Pillerobot

    Nu får ældre en robot til at styre pillerne

    Robot skal håndtere medicin hos ældre borgere i eget hjem. Ni kommuner er gået sammen om køb af pillerobot og digitalisering

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    Effektmåling handler om valg

    Effektmåling skal skabe mening

    Effektmåling.Valg af værdisæt, når man måler på delmålene, kan virke som en triviel opgave, men det kan medføre store konsekvenser for det pædagogiske personales arbejde.

    KRAP-Digital

    Digital udgave af KRAP sælger sig selv

    KRAP, én af de mest udbredte udredningsmetoder på det specialiserede socialområde, kommer nu i en digital version i samarbejde med EG.

    Judges

    Pro & Con effektmåling på socialområdet

    Man får, hvad man beder om, og det man måler på, får man også ofte. Men er det så godt eller skidt?

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Effektivisering
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    IoT-sikkerhed

    Undgå at gøre IoT til de kriminelles slaraffenland

    Mere end 10 milliarder fysiske enheder er allerede forbundet via nettet. Desværre betyder det også, at det bliver mere attraktivt for hackere at forsøge at skaffe sig adgang til enhederne.

    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Læs flere artikler om Effektivisering
    Digital-familie

    Gratis kilder til gode råd og information om GDPR

    GDPR er noget af en mundfuld for de fleste databeskyttelsesansvarlige, men flere offentlige hjemmesider tilbyder gratis gode råd og information.

    GDPR

    GDPR vil ændre hverdagen for dig og din it-leverandør

    Den 25. maj 2018 skal både du og din it-leverandør være klar til at overholde GDPR, EU's persondataforordning.

    De 12 vigtigste spørgsmål

    Kender du de 12 vigtigste spørgsmål til den dataansvarlige?

    Datatilsynet har offentliggjort 12 spørgsmål, som den dataansvarlig med fordel kan bruge i arbejdet med databeskyttelsesforordning, der trådte i kraft 25-05 2018.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Kommunaldirektørens tre roller

    En kommunaldirektør behøver ikke at være digitaliseringsekspert

    Kommunaldirektøren behøver ikke at være digitaliseringsekspert, men skal kende sine digitale roller.

    Born Digital

    Er din arbejdsplads klar til de digitale indfødte?

    Digitale indfødte indtager arbejdspladsen i voksende omfang, og de kommer med nye krav og forventninger. Digitale indfødte finder ikke rammerne på din arbejdsplads lige så vigtige som dig.

    Digital Kommunaldirektør

    Digitalisering gør, at man som kommunaldirektør ikke kan læne sig tilbage

    For ti år siden handlede digitalisering og it for en kommunaldirektør mest om at have gode relationer til Kommunedata, men den tid er forbi.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Årets businesscase-undersøgelse: Gevinsterne halter stadig!

    Gevinstrealisering halter stadig i virksomhederne. Men flere - også offentlige virksomheder - erkender, at en businesscase er vigtig, viser årets businesscase-undersøgelse.

    Management

    Forretningskritiske initiativer skal ledes og styres

    Store forretningskritiske initiativer skal styres, og Martin J. Ernst, partner i 1stroke, har tre bud på relevante styringsniveauer.

    Arbejdsgang

    Otte gode grunde til at arbejde med procesoptegning

    Procesoptegning er en disciplin, som fortjener langt større respekt, for procesoptimering giver en langt mere struktureret og kvalificeret tilgang til gevinstrealisering

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Temaer
      • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
      • Borgerinvolverende digitalisering
      • Effektbaseret indsats
      • Dataetik
      • Big Data & Disruption
      • Effektbaseret økonomistyring
      • Sundhed
    • Myndighed
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
    • Borgerdialog
      • Brugeroplevelse
    • Serviceydelser
      • Professionalisering
      • Brugeroplevelse
      • Målopfyldelse
    • Administration
      • Effektivisering
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
      • Om SamfundsDesign
      • Redaktion
      • 24. april 2020
      • Big Data & Disruption

      Digitalt lederskab 1: Forandringsprocessens kerne

      Virksomheder og organisationer skal gennem deres digitale lederskab navigere i den digitale udviklingsproces

      Digitalt lederskab_1

      De kerneelementer i forandringsprocessen, der former den menneskelige aktivitet kaldes for ’kontekst og virksomme mekanismer’. Foto: Getty Images

      Author Camilla Kølsen Petersen & Astrid Søndergaard, Ugla Insights
      Om Camilla Kølsen Petersen & Astrid Søndergaard, Ugla Insights

      Hovedforfatter Camilla Kølsen Petersen er cand.mag, PhD og ejer sammen med Astrid Sønderggard, Ugla-Insights, hvis mission er at understøtte forandringsprocesser gennem læring af praksis.

      Camilla er lektor på Aarhus Universitet i Virksomhedsledelse indenfor forskningsområdet Informationssystemer, hvor hun arbejder med digitale forandringsprocesser, digitale kompetencer og ledelse.

      Tidligere har Camilla bl.a. i 10 år arbejdet som leder for labbet People, Technology, and Business på Alexandra Instituttet og i 2 år som forsker i uddannelsesvidenskab på SDU.

      I de sidste 20 år har Camilla arbejdet med forandringsteori, herunder den variant, der bruges i artiklerne.

      Kontakt og følg Camilla Kølsen Petersen & Astrid Søndergaard, Ugla Insights

      Udvalgte artikler

      Digitalt lederskab 2: Fire tilgange til digitalt lederskab og digitalt lederskab i praksis

      Af: Camilla Kølsen Petersen & Astrid Søndergaard, Ugla Insights

      Digitalt lederskab 2

      Digitalt lederskab 3: Kompetenceudvikling for de fire ledelses-personaer

      Af: Camilla Kølsen Petersen & Astrid Søndergaard, Ugla Insights

      Digitalt lederskab 3

      Se alle artikler af Camilla Kølsen Petersen & Astrid Søndergaard, Ugla Insights

      Denne artikel er den første af tre artikler om digitalt lederskab. Serien beskriver, hvad der kunne være din virksomheds næste skridt i digitaliseringsprocessen og dermed de næste kompetencer, der er brug for i lederskabet. De tre artikler kan læses hver for sig.

      I en hastig og forvirrende digital transformationsproces, er anbefalinger til næste skridt værdifuld viden for både ledelse og medarbejdere i arbejdet med vedvarende tilpasning af teknologi og digitalt lederskab. 

      Alle tre artikler bygger på det unikke datasæt fra projektet Digital Ledelseskultur med 524 kvantitative besvarelser, hvorfra der er trukket data til artiklerne medio feb. 2020.

      Der indgår besvarelser fra ejere, ledere og nøglemedarbejdere, der giver hvert deres syn på den digitale ledelseskultur i den virksomhed, hvor de arbejder.

      Analyserne er lavet på tværs af alle respondentgrupper og virksomheder. Ledere og medarbejdere skal bevæge sig i vedvarende forandringsprocesser, der får brændstof fra nye teknologier, nye services og produkter, kundernes forventninger og krav og en evig strøm af nye forretningsmodeller, der samler trådene i økosystemerne.  

      Download gratis whitepaper: Digitaliseringsekspertens perspektiv: Sådan ser kommunernes digitale fremtid ud

       

      Erkendelsen som første skridt

      Det allerførste skridt er at erkende, at forandringsprocesser består af kerneelementer, der spiller sammen: der vil være aktiviteter og ressourcer tilstede i virksomhederne, som gennem menneskelig aktivitet formet af viden, kultur, erfaringer, opfattelser og brug af digitale teknologier skaber resultater og værdi af den digitale indsats.

      De kerneelementer i forandringsprocessen, der former den menneskelige aktivitet kaldes for ’kontekst og virksomme mekanismer’. (Dinesen & Kølsen de Wit (2013): Essensen af Innovativ evaluering)

      Kerneelementerne i forandringsprocessen kan gives liv og blod af erfaringer fra digital transformation og udvikling i praksis, og derigennem skabe et genkendeligt fundament for ledelse af digitale forandringsprocesser, efterhånden som de udspiller sig, og virksomhederne lærer af deres erfaringer.

      På baggrund af redskabet ’Digital Ledelseskultur’ er der lavet nedenstående model af særligt betydningsfulde parametre i de forskellige kerneelementer i forandringsteorien.

      Parametrene i tabel 1.1 er nævnt i prioriteret orden, således, at nr. 1 er det mest vigtige karakteriserende træk for kerneelementet, se faktaboks for beskrivelse af analysen.

      Formuleringen af kerneelementerne henviser direkte til de enslydende spørgsmål i spørgerammen ’Digital Ledelseskultur’, og kan dermed også bruges af virksomhederne til at følge deres udvikling direkte på kerneelementerne.

      Tabel 1.1: Kerneelementer i Digital Ledelseskultur

      Ressourcer

      1. Inddragelse af medarbejdere i valget af de konkrete digitale løsninger, programmer og maskiner, vi indkøber

      2. Digitale løsninger sikrer automatisk opdateret ledelsesinformation om væsentlige dele af virksomhedens aktiviteter

      3. Ledelsen går forrest i ft. at igangsætte og sikre fremdrift i digitaliseringsprocessen

       

      Aktiviteter

      1. Ledelsen gør brug af lokale erhvervsnetværk- og foreninger til som ekstern ekspertise i relation til digitalisering (fx inspiration, rådgivning eller sparring)

      2. Virksomheden har en samlet og systematisk tilgang til itsikkerhed

      3. Virksomheden inddrager viden og feedback fra kunder og brugere i udviklingen af produkter/ services

       

      Resultat

      1. Øget viden om kunders behov og præferencer er effekt af digitalisering

      2. Nye forretningsmodeller er effekt af digitalisering

      3. Bedre tilpasning af produkter til den enkelte kunde er effekt af digitalisering

      4. Øget kvalitet i produkter og/eller services (fx færre fejl) er effekt af digitalisering

       

      Kontekst

      1. Ledelsens udviklingsorientering

      2. Medarbejderne vil gerne inddrages i udviklings- og innovationsprocesser

      3. Medarbejdernes digitale forudsætninger og kompetencer: avancerede digitale kompetencer (for medarbejderne)

       

      Virksomme mekanismer *)

      1. Manglende kompetencer i ft. at kombinere digitale løsninger med forretningsudvikling

      2. Manglende viden om, hvilke konkrete digitale løsninger, der kan være relevante for virksomheden at benytte/investere i

       3. Virksomheden forventer i kommende 3-5 år optimering og/ eller effektivisering af processer som følge af digitalisering

      4. Virksomheden forventer i kommende 3-5 år øget viden om kundernes behov og præferencer som følge af digitalisering

      5. Ledelsen bruger tid på innovations- og udviklingsprocesser

      Værdi

      1. Digitalisering har bidraget til øget viden blandt medarbejderne om mulighederne i digitalisering

      2. Digitalisering har bidraget til et mere udviklingsorienteret mind-set blandt virksomhedens medarbejdere

      3. Digitalisering har bidraget til øget viden hos ledelsen om mulighederne i digitalisering

       

      *) Analysernes resultat gør, at det er svært at differentiere mellem de mest vigtige variable, hvorfor der indgår flere parametre i dette kerneelement

      Læs artikel: Det offentlige it-projekt, guldet og de grønne skove

      Konklusion på forandringsteoriens kerne

      Virksomheder kan med fordel se på tabel 1.1 og vurdere, hvordan de arbejder med kerneelementerne. Et godt sted at starte kunne være de ’virksomme mekanismer’, der både handler om, hvad der kunne mangle af kompetencer, hvad der er betydningsfulde forventninger at styre, samt hvordan ledelsens aktive deltagelse kan gøre en forskel.

      Når lederne ser på tabel 1.1, er det en form for selvevaluering af øjebliks-situationen i virksomheden. Situationsanalysen kan yderligere udfoldes ved at tage testen i Digital Ledelseskultur igen, og se om virksomheden har udviklet sig siden sidst på udvalgte kerneelementer. Med eller uden en gentest, kan tabel 1.1 inspirere til, hvad virksomhederne kunne tage fat i.

      Læs artikel: Her er kommunernes digitale fremtid

      Faktaboks for analysen

      Særligt vigtige parametre i den digitale forandringsproces

      Med udgangspunkt i en indholdsmæssig klassificering af alle variable i spørgeskemaet Digital Ledelseskultur i forandringsteoriens kerneelementer, er der for hvert kernelement lavet en eksplorativ faktoranalyse.

      Faktoranalysen reducerer antallet af variable ved at danne nye meningsbærende kategorier.

      For hvert kerneelement i forandringsteorien er der dannet 3 sådanne nye underkategorier, og det er de mest karakteriserende variable i de nye kategorier, der er medtaget i modellen som særligt vigtige parametre (se tabel 1.1).

      Det er den statistiske faktoranalyse, der udpeger de mest karakteristiske variable. Den indledende klassificering af spørgeskemaets variable i forandringsteoriens kerneelementer, er lavet af artiklens forfatter.

      Læs artikel: 13 gode råd til din kommunaldirektør

      Læs artikel: Digitale fravalg er lige så vigtige som tilvalg

      Læs mere: Køb ind under SKI-rammeaftaler

      • Del
      FN Global EG CSR
      Andre læser også
      Talegenkendelse og it-system

      Destination fremtiden: Taler du med dit it-system hver dag?

      Close the door

      Destination fremtiden: Må AI selv låse hovedøren for demente borgere?

      Online møder

      IT Branchen: Gode råd til online møder

      Kundecases
      SamfundsDesign C/O EG A/S
      Lautrupvang 24, 2750 Ballerup
      +45 7013 2211
      Persondatapolitik