• Om SamfundsDesign
  • Redaktion
  • Temaer
  • Myndighed
  • Borgerdialog
  • Serviceydelser
  • Administration
Søg
    • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    • Borgerinvolverende digitalisering
    • Effektbaseret indsats
    • Dataetik
    • Big Data & Disruption
    • Effektbaseret økonomistyring
    • Sundhed
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    Effektivitet og kvalitet

    Effektivitet baner vejen for bedre kvalitet i botilbud

    Download EG's gratis whitepaper om 10 veje til effektive botilbud. For kravet om et effektivt botilbud gælder også for dag- og døgntilbud på det specialiserede socialområde.

    Digitalisering kræver dialog

    Digitalisering kræver dialog med medarbejderne

    Digitalisering er en del af Hjørring Kommunes DNA. Deres erfaring med de mange projekter med digitalisering viser, at det kræver god dialog med medarbejderne.

    Læs flere artikler om Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    Juicing

    UXR 2: Del 2: Tænk brugerbehov først

    Læs om designfaserne discover, define, develop og deliver i andet afsnit i serien om UXR pg brugerbehov af UX ekspert Niels Pambi.

    Hjemmearbejde

    The Future of UXR: Life after COVID

    UX ekspert Niels Pambi har deltaget i UXRConf Anywhere 2020 og har samlet op på en række spændende findings om livet efter Covid 19.

    UX Reasearch

    UXR 1: Sæt dig i brugerens sted

    UXR er et felt, der lader dig komme helt tæt dine brugere, men det er samtidig også en disciplin med mange misforståelser og faldgruber. Følg vores artikelserie om UXR.

    Læs flere artikler om Borgerinvolverende digitalisering
    På besøg på tilbuddet Horisonten. Foto: Per Roholt

    Dokumentation er en del af praksis

    Selv om det skal gå stærkt, skal der være styr på dokumentationen. På Horisonten er socialfaglige digital dokumentation er en integreret del af praksis.

    Video fra Horisonten
    Play

    Digital dokumentation skal sikre kvalitet for tilbud i vækst

    Når det private tilbud vokser, kommer udfordringen: Hvordan fastholder man kvaliteten? God digital dokumentationspraksis og metoder er svaret.

    Faglige KvalitetsOplysninger 2

    FKO har forandret den sociale indsats på Frederiksberg

    En målrettet indsats for at skabe bedre liv gennem målbar udvikling med FKO betyder, at Frederiksberg Kommune nu står et helt nyt sted.

    Læs flere artikler om Effektbaseret indsats
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    social credit

    Sociale kreditsystemer er i vækst

    Rapport om sociale kreditter viser, at folk er klar til at dele deres private data og gerne vil lade regeringen overvåge deres sociale medieaktivitet af sikkerhedsmæssige årsager.

    IoT-udviklingen

    IoT-udviklingen: Som en Formel 1-racer uden sikkerhedsudstyr

    Tempoet på IoT-udviklingen er høj. Derfor følger IoT-sikkerheden ikke med, mener Gert Læssøe Mikkelsen, leder af Alexandra Instituttets Security Lab.

    Læs flere artikler om Dataetik
    Good advice

    Her er eksperternes digitaliseringsråd

    Eksperternes digitaliseringsråd er altid i høj kurs. Her har vi samlet syv gode råd om offentlig digitalisering i gratis whitepaper

    Kommunernes digitale fremtid

    Guide til kommunernes digitale fremtid

    Der er ingen grund til at frygte, at maskiner og kunstig intelligens overflødiggør menneskene i en digital fremtid. Download gratis whitepaper, og hent ny inspiration.

    Teknologi-radaren

    Høld øje med teknologi-radaren

    Digitale teknologier med potentiale til at disrupte den offentlige sektor dukker hele tiden op. Men der er en udfordring.

    Læs flere artikler om Big Data & Disruption
    Få både guld og grønne skove

    Guld og grønne skove er ingen modsætning

    I dette whitepaper får du viden om, hvordan du forankrer dine it-projekter forretningsmæssigt med fokus på teknologi, processer og organisation.

    Det gode it-projekt

    Det offentlige it-projekt, guldet og de grønne skove

    I dette whitepaper får du viden om, hvordan du forankrer dine it-projekter forretningsmæssigt med fokus på teknologi, processer og organisation.

    To døde sild

    Er den offentlige business case mon en død sild?

    For 8. år i træk gennemfører 1stroke en business case undersøgelse, og igen må konsulenthuset konkludere, at den offentlige business case halter.

    Læs flere artikler om Effektbaseret økonomistyring
    Nye vagtplansystemer

    Nye tider kræver nye vagtplansystemer

    Vagtplanekspert, Tobias Bøggild-Damkvist, beskriver hovedpunkter fra udviklingstendenserne og mulighederne inden for vagtplansystemer.

    Vagtplanlægning

    Se på vagtplanerne med friske øjne

    Vagtplanerne fra EG Optima fra Silkeborg Data tager udgangspunkt i behovet, så ressourcerne anvendes optimalt, og flere opgaver kan løses bedre og billigere.

    Business Intelligence for general practitioners

    Business Intelligence-løsning skal optimere brug af data i læge- og specialklinikker

    Strategisk samarbejde mellem to it-leverandører, TARGIT og EG, fører til ny Business Intelligence-løsning, der optimerer brug af data i læge- og specialklinikker.

    Læs flere artikler om Sundhed
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    Fem gode it-råd_Colourbox

    Seks gode råd om it-sikkerhed i det offentlige

    Din organisations it-sikkerhed er aldrig bedre end det svageste led – nemlig medarbejderne. Her er seks gode råd om, hvad du særligt skal holde øje med.

    Portugisisk sundhedsvæsen

    Nu falder GDPR-bøderne tungt i Europa

    Nu begynder GDPR-bøderne at falde tungt rundt om i Europa. Dermed er det på tide at give sine procedurer et eftersyn, skriver Jesper Bergstedt, 2ndC, i sin klumme.

    DatAmerika

    GDPR: God Bless DatAmerika!

    DatAmerika er det nye digitale kontinent, hvor borgeren har sin frihed i form af retten til at råde over egne data – via GDPR. DatAmerika er dog kun et af tre digitale kontinenter.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Aeldre

    Whitepaper – Bliv et af de effektive botilbud

    Kravet om effektive botilbud gælder også for dag- og døgntilbud på det specialiserede socialområde. Download EG's gratis whitepaper om 10 veje til effektive botilbud.

    Fælles Faglige Begreber

    Fælles Faglige Begreber: Meningsfuld og brugbar dokumentation

    Fælles Faglige Begreber har stort potentiale, mener programchef for digitale projekter på social- og ældreområdet, Gitte Duelund, KL. Læs mere om FFB, VUM og FSIII.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Businesscasen: Fordi vi forvalter andre folks penge!

    Respekten for andre folks penge er vigtig, når man går i gang med at udarbejde den businesscase, der danner grundlag for et nyt projekt.

    Den 4.bølgeplan

    Digitaliseringsstyrelsen er godt tilfreds

    Digitaliseringsstyrelsens nye opgørelse viser, at løsningerne i den fjerde digitaliseringsbølge lever op til ønsket om, at 80 % af kommunikation mellem borger og det offentlige er digital.

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Brugeroplevelse
    SD_Dispensation for nemid

    Bedemandseffekten kan måske løse et digitalt problem

    Bedemandseffekten: Ældre borgere behøver ikke nødvendigvis at søge om dispensation fra at skulle bruge digitale selvbetjeningsløsninger.

    digitalisering

    Danskerne er trygge ved digitale løsninger – men der er plads til forbedring

    Danskerne er grundlæggende trygge ved at kommunikere digitalt med det offentlige.

    Virtuelle Assistenter

    Virtuelle assistenter overtager flere og flere opgaver

    Virtuelle assistenter (VA) er både fjernarbejdere, der udnytter internetforbindelsen optimalt, og digitale chatbots med kunstig intelligens.

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    • Professionalisering
    • Brugeroplevelse
    • Målopfyldelse
    Ældrepleje og data

    Brugen af data stiger, men hvad med kvaliteten?

    Bedre udnyttelse af data er afgørende, hvis man vil optimere ældreplejen. Men det kræver, at frontmedarbejerne bliver bedre til at forstå data.

    Affaldsrobotten Roberta

    Robot tager skraldet på plejecenteret

    Servicerobotten Roberta tager skraldet på plejecenter i Ikast-Brande Kommune

    Bo Mollerup ved skrivebordet

    Digitale forventninger til botilbud er overdrevne

    Sociale tilbud kan stadig digitalisere yderligere, men forventningerne til effektiviseringsgevinsterne er overdrevne, mener Socialt Lederforum.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    digitalisering

    Recovery: Undersøgelse aflivede myter

    Recovery. Kan dokumentation være en vigtig medspiller i den meget individuelle recovery-proces, det er at komme videre i sit liv, når man er ramt af psykiske problemstillinger?

    Vores mentale barriere for, hvor meget teknologi vi accepterer i hverdagen, flytter sig hele tiden. Snart kan du  måske møde robotlægen.

    Bliver Mixed Reality en realitet i almen praksis?

    Kan Mixed Reality medvirke til bedre diagnoser og behandling hos de praktiserende læger og speciallæger? Det mener eksperter fra Microsoft og EG Healthcare.

    Pillerobot

    Nu får ældre en robot til at styre pillerne

    Robot skal håndtere medicin hos ældre borgere i eget hjem. Ni kommuner er gået sammen om køb af pillerobot og digitalisering

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    Effektmåling handler om valg

    Effektmåling skal skabe mening

    Effektmåling.Valg af værdisæt, når man måler på delmålene, kan virke som en triviel opgave, men det kan medføre store konsekvenser for det pædagogiske personales arbejde.

    KRAP-Digital

    Digital udgave af KRAP sælger sig selv

    KRAP, én af de mest udbredte udredningsmetoder på det specialiserede socialområde, kommer nu i en digital version i samarbejde med EG.

    Judges

    Pro & Con effektmåling på socialområdet

    Man får, hvad man beder om, og det man måler på, får man også ofte. Men er det så godt eller skidt?

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Effektivisering
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    IoT-sikkerhed

    Undgå at gøre IoT til de kriminelles slaraffenland

    Mere end 10 milliarder fysiske enheder er allerede forbundet via nettet. Desværre betyder det også, at det bliver mere attraktivt for hackere at forsøge at skaffe sig adgang til enhederne.

    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Læs flere artikler om Effektivisering
    Digital-familie

    Gratis kilder til gode råd og information om GDPR

    GDPR er noget af en mundfuld for de fleste databeskyttelsesansvarlige, men flere offentlige hjemmesider tilbyder gratis gode råd og information.

    GDPR

    GDPR vil ændre hverdagen for dig og din it-leverandør

    Den 25. maj 2018 skal både du og din it-leverandør være klar til at overholde GDPR, EU's persondataforordning.

    De 12 vigtigste spørgsmål

    Kender du de 12 vigtigste spørgsmål til den dataansvarlige?

    Datatilsynet har offentliggjort 12 spørgsmål, som den dataansvarlig med fordel kan bruge i arbejdet med databeskyttelsesforordning, der trådte i kraft 25-05 2018.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Kommunaldirektørens tre roller

    En kommunaldirektør behøver ikke at være digitaliseringsekspert

    Kommunaldirektøren behøver ikke at være digitaliseringsekspert, men skal kende sine digitale roller.

    Born Digital

    Er din arbejdsplads klar til de digitale indfødte?

    Digitale indfødte indtager arbejdspladsen i voksende omfang, og de kommer med nye krav og forventninger. Digitale indfødte finder ikke rammerne på din arbejdsplads lige så vigtige som dig.

    Digital Kommunaldirektør

    Digitalisering gør, at man som kommunaldirektør ikke kan læne sig tilbage

    For ti år siden handlede digitalisering og it for en kommunaldirektør mest om at have gode relationer til Kommunedata, men den tid er forbi.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Årets businesscase-undersøgelse: Gevinsterne halter stadig!

    Gevinstrealisering halter stadig i virksomhederne. Men flere - også offentlige virksomheder - erkender, at en businesscase er vigtig, viser årets businesscase-undersøgelse.

    Management

    Forretningskritiske initiativer skal ledes og styres

    Store forretningskritiske initiativer skal styres, og Martin J. Ernst, partner i 1stroke, har tre bud på relevante styringsniveauer.

    Arbejdsgang

    Otte gode grunde til at arbejde med procesoptegning

    Procesoptegning er en disciplin, som fortjener langt større respekt, for procesoptimering giver en langt mere struktureret og kvalificeret tilgang til gevinstrealisering

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Temaer
      • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
      • Borgerinvolverende digitalisering
      • Effektbaseret indsats
      • Dataetik
      • Big Data & Disruption
      • Effektbaseret økonomistyring
      • Sundhed
    • Myndighed
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
    • Borgerdialog
      • Brugeroplevelse
    • Serviceydelser
      • Professionalisering
      • Brugeroplevelse
      • Målopfyldelse
    • Administration
      • Effektivisering
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
      • Om SamfundsDesign
      • Redaktion
      • 06. december 2019
      • Big Data & Disruption

      Mobilen ændrer den offentlige sektor

      Enhver hot-techie kan speedsnakke om AI og droner uden at trække vejret. Lige nu er det dog mobilen, der innoverer den offentlige sektor.

      Poul Venø, Herning Kommune

      Digitalisering skal give mening, gøre det lettere og mere sikkert at løse sine opgaver. Det er lige præcis, hvad den her kørselsapp gør, forklarer Poul Venø, Herning Kommune. Foto: Per Roholt

      Per Roholt Per Roholt
      Om Per Roholt

      Siden jeg afsluttede min uddannelse som journalist fra Danmarks Journalisthøjskole i 1986, har jeg erhvervet mig en bred erfaring med forretningsudvikling, kommunikation og marketing, samt organisation og ledelse på både strategisk og operationelt niveau i privat og offentligt regi.

      Jeg arbejder for EG, det offentlige Danmarks mest værdifulde samarbejdspartner, fordi vi tager medansvar for at udvikle den offentlige velfærd gennem digitalisering.

      Som redaktør for SamfundsDesign er jeg altid på udkig efter spændende, vedkommende relevante historier om digitalisering af det offentlige Danmark. Så kontakt mig, hvis du sammen med os vil være med til at forankre den digitale forandring, der skal sikre velfærdssamfundet – og når vores børn bliver forældre.

      Kontakt og følg Per Roholt

      • Email: peroh@eg.dk

      Udvalgte artikler

      VUM og DHUV

      Af: Per Roholt

      DHUM & VUM

      Amerikanerne elsker at måle: Men vi kan ikke ukritisk kopiere deres tilgang

      Af: Per Roholt

      Amerikanerne elsker at måle

      De humanoide velfærdsrobotter kommer

      Af: Per Roholt

      Robotter

      Se alle artikler af Per Roholt

      IT og digitaliseringschef Poul Venø, Herning Kommune, er ikke i tvivl om, at mobilen er i færd med at ændre arbejdsgangene og hele den måde, som den offentlige sektor vil samarbejde med borgerne på i fremtiden.

      Med et snuptag trækker han sin egen mobil og lægger den på bordet for at vise,  hvor let det er at afregne kørsel for kommunens medarbejdere.

      - Digitalisering skal give mening, gøre det lettere og mere sikkert at løse sine opgaver. Det er lige præcis, hvad den her kørselsapp gør, forklarer Poul Venø:

      - Se, den griber fat i signalet fra GPS'en, så man ikke selv skal huske på at notere tallene fra triptælleren ned og registrere det med kuglepen på papir, når man kommer hjem. Det hele er automatiseret. Bling, det kommer bare op!

       

      En af mange nye apps

      Den nye app er en af den håndfuld nye medarbejder-apps, som Herning Kommune er i færd med at rulle ud til medarbejderne:

      I en mobile medarbejderportal kan kommunens ansatte i diverse apps selv  indberette ferie, fravær, overarbejde, kørsel som manuel indtastning eller faktisk kørt rute via GPS, overførsel af ferieuger, udbetaling af ferie, valg af fritvalgs-ordninger, ændring af skatteprocent og meget andet.

      App-løsningen er del af den SKI aftale, som Herning Kommune har indgået med EG om leverance af en samlet løsning på hele økonomi- og lønområdet, hvor løn- og vagtplanssystemet samarbejder med kommunens koncernøkonomisystem, ØS Indsigt.

      Læs artikel: Digitalisering af administrationen handler om mere end effektiviseringer 

      De nye apps er del af trend

      For digitaliseringschefen er de nye apps dog blot et af mange eksempler på, hvordan en mere udbredt at smartphones og tablets er i fuld gang med at forandre arbejdsgangene i den moderne kommune og på sigt baner vejen for den rådhus-løse forvaltning:

      - Indberetning af kørsel,  afregning af udlæg osv jo ikke offentlige kerneopgave. Men det er opgaver, der skal løses, for medarbejderne skal jo have deres penge. Med de nye apps er medarbejderne gået fra kuglepen til fingertouch, og det er en kæmpe gevinst for os. Vi har ikke regnet på fordelene, for de er indlysende: Når du får tingene hurtigere for hånden, får du mere tid til at lægge mere kvalitet i de opgaver, som du faktisk skal løse.

      Læs artikel: Vi skal ikke bremse den digitale udvikling

      Herning er digital og mobil

      Mobilen spiller i det hele taget en større og større rolle i Herning Kommune, hvor antallet af stationære computere styrtdykker, mens stort set alle 8.000 medarbejdere i dag på en eller anden måde benytter mobilen, når de skal løse arbejdsopgaver.

      På socialområdet har kommunen fx fået udviklet en løsning til de udegående medarbejdere, så de har adgang til de nødvendige informationer, når de er på farten og kan registrere de nødvendige oplysninger om borgeren på stedet.

      - Vi flytter funktionalitet fra PC' en  ud i den mobile enhed,  hvor handlingerne rent faktisk sker. 

       På den mobile løsning får medarbejderen til gengæld  kun vist de oplysninger, som de rent faktisk har behov for at løse kerneopgaven.  Så der sker en ændring i måden man løser opgaverne, når man begynder at kigge ind i app-lignende teknologier, forklarer Poul Venø:

      - Sammen med Aarhus Universitet har vi også udviklet en ny måde at få unge fra belastede familier til at komme i skolen. I stedet for at sende en medarbejder hen og banke på døren, sender vi de unge en SMS. Det skaber en helt anden dialog med de unge, for det med SMS'en kan de godt finde ud af, og vi bruger langt mindre tid på opgaven og har større succes med indsatsen.

      Læs artikel: Både leverandør og kunde bør fokusere på effekt

       

      Jagten på mobile muligheder

      Derfor jagter Poul Venø konstant flere muligheder for, at kommunens forvaltning flytter ud fra de fysiske bygninger og ind på medarbejdernes og borgernes mobiltelefoner.

      - I forbindelse med den seneste økonomiaftale blev det besluttet, at alle borgere skal kunne se de aktiviteter, som de har kørende med den enkelte kommune, det såkaldte Borgerblikket.

      Lige nu er det tænkt som en hjemmeside a la sundhed.dk, det men jeg forestiller mig da, at vi skal give borgerne adgang via en app på deres mobil.

      I dag har man jo allerede banken, e-Boks og NemId på sin mobil. Du bestiller din charterferie og betaler det hele via mobilen. Så funktionaliteten og muligheden for at løse en langt større del af myndighedsopgaven ved hjælp af mobilen er absolut til sted.

      Derfor tror jeg også, at vi kommer derhen, hvor borgerservice og den fysiske kontakt til borgeren vil være minimal på grund af digitalisering. Det betyder også, at vi får en anden dialog, når først borgeren får større indblik i sine egne sager.

      Nogle myndighedsopgaver vil blive flyttet ud til borgerne, og så vil der naturligvis være nogle opgaver og nogle borgere, som vi som myndighed skal håndtere, forklarer Poul Venø:

      - Spørgsmålet er så bare, hvordan vi gør det i praksis. Vi kan forenkle de interne systemer, forenkle reglerne, udvide vores digitale hotlines, effektivisere arbejdsgange med RPA-robotter eller kunstig intelligens, men døren til rådhuset vil være lukket.

      Jeg tror dog, at der går rum tid, fordi vi stadig har en tradition for et fysisk sted, hvor borgeren møder sin sagsbehandle. Men smartphonen har helt klart ændret den måde, som den offentlige sektor kan arbejde på. Og den udvikling vil være mere og mere tydelig fremover.

      Læs artikel: Digitalisering: Sådan sikrer du, at brugerne er med dig – hele vejen

      Læs mere: Borgerblikket rulles ud i 11 kommuner

      Læs mere: Se vores tema om brugervenligt design

      • Del
      EG SD BI
      Andre læser også
      Steffen Rugtved

      Smart digitalisering er et slow-fix

      Jakob Svejgaard

      Schyyy – ikke et ord om digitalisering!

      Digital leg

      Bered dig på mødet med de digitale indfødte

      EG On Kultur & Fritid
      SamfundsDesign C/O EG A/S
      Lautrupvang 24, 2750 Ballerup
      +45 7013 2211
      Persondatapolitik