• Om SamfundsDesign
  • Redaktion
  • Temaer
  • Myndighed
  • Borgerdialog
  • Serviceydelser
  • Administration
Søg
    • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    • Borgerinvolverende digitalisering
    • Effektbaseret indsats
    • Dataetik
    • Big Data & Disruption
    • Effektbaseret økonomistyring
    • Sundhed
    Digitalisering - Skandale

    Digitalisering: Sådan undgår du at ende på forsiden

    Et tæt og respektfuldt partnerskab mellem kunde og leverandør kan være en vej uden om formiddagsbladenes forsider, når det handler om digitalisering.

    SKI1

    Selv komplekse it-indkøb er lettere på SKI

    SKI er sat i verden for at gøre offentlige indkøb bedre og billigere. Selv komplekse it-køb er både lettere og billigere på SKI rammeaftaler.

    Digitalisering - Forventningsafstemning

    Digitalisering: Sådan bruger du din business case bedst

    En god business case kan vise gevinsten af dit it-projekt, men nogle projekter især hvis de involverer digitalisering er rigtig svære at måle på.

    Læs flere artikler om Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    Coding class Odense

    Kodning er lige så vigtig som engelsk for folkeskolen

    Tusindvis af skolelever har været igennem et 5-dages undervisningsforløb, Coding Class. Her lærer de at kode og løse kreative opgaver - og de elsker det.

    Digitalisering - Brugerdreven

    Digitalisering: Sådan sikrer du, at brugerne er med dig – hele vejen

    Mange borgere har dårlige oplevelser med offentlige it-systemer, og det kan gå ud over tiltroen til digitalisering og nye it-systemer.

    Innorun _ Photo by Noah Buscher on Unsplash

    InnoRun19 skal kreere nye digitale velfærdsløsninger

    Hvordan kan vi komme op med helt nye innovative og digitale velfærdsløsninger? InnoRun19 er måske en del af svaret.

    Læs flere artikler om Borgerinvolverende digitalisering
    Johnny-Iversen-divisionsdirektør-EG
    Play

    Tre grunde til at ønske sig mere digitalisering i 2020

    Hvordan får vi med digitalisering løst flere opgaver i det offentlige for de samme penge? Ved hjælp af offentlig digitalisering, mener divisionsdirektør Johnny Iversen, EG.

    Fokus på effekt

    Både leverandør og kunde bør fokusere på effekt

    Det offentlige bør i højere grad benytte sig af muligheden for at udvide den grundlæggende leverancekontrakt med en tillægskontrakt, der fokuserer på effekt.

    Mor og barn

    Faglighed og effektivitet kan supplere hinanden

    Hvert år skal de offentlige dag- og døgntilbud levere mere og bedre kvalitet for de samme penge. Kan det lade sig gøre at bevare kvaliteten og yde mere? Ja.

    Læs flere artikler om Effektbaseret indsats
    Alex_Vanopslagh-Fotograf_Steen_Brogaard

    Digitaliseringen må ikke knægte borgernes frihedsrettigheder

    Digitaliseringen hænger sammen med lovgivningen generelt og vi må ikke gå på kompromis med borgernes frihedsrettigheder, mener Liberal Alliance.

    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Johnny-Iversen-divisionsdirektør-EG
    Play

    Tre grunde til at ønske sig mere digitalisering i 2020

    Hvordan får vi med digitalisering løst flere opgaver i det offentlige for de samme penge? Ved hjælp af offentlig digitalisering, mener divisionsdirektør Johnny Iversen, EG.

    Læs flere artikler om Dataetik
    Poul Venø, Herning Kommune

    Mobilen ændrer den offentlige sektor

    Alle taler om AI og droner som det nye sort, men det er mobilien, der lige nu innoverer den offentlige sektor. Tag med på besøg hos en mobil-elsker i Herning.

    Steffen Rugtved

    Smart digitalisering er et slow-fix

    Digitalisering kan være det slow-fix, der gør det muligt for kommunerne at levere mere og bedre ydelser på handicap- og psykiatriområdet.

    Jakob Svejgaard

    Schyyy – ikke et ord om digitalisering!

    Da Danmark fik en ny regering, fik den ikke en ny digitaliseringsstrategi. I det hele taget er regeringen noget tavs om sine planer for digitalisering.

    Læs flere artikler om Big Data & Disruption
    Business case som legitimering

    Business case skal ofte legitimere trufne valg

    Alt for ofte er beslutningen om at foretage et indkøb allerede truffet, når en business case skrives. Og derfor bliver den tilpasset, så enderne mødes – også selvom det ikke svarer til virkeligheden.

    Selvfølgelighedsledelse

    Økonomistyring: Selvfølgelighedsledelse blokerer for god ledelse

    Selvfølgelighedsledelse er fjenden i Per Nikolaj Bukhs nye bog om offentlig økonomistyring, Strategi og styring med effekt. Læs anmeldelse på SamfundsDesign.

    Rigtig embedsmand

    Rigtige (embeds)mænd laver en god businesscase

    En god businesscase er forudsætning for en effektiv gevinstrealisering. I det offentlige er man desværre både dårlig til at arbejde med businesscase og realisere gevinsterne.

    Læs flere artikler om Effektbaseret økonomistyring
    Planning and roster

    Stigende fokus på vagtplanlægning og ressourcestyring

    Vagtplanlægning og ressourcestyring er hotte emner både herhjemme og i udlandet. Læs næste artikel i vores serie om strategisk vagtplanlægning.

    ØA2020 og EG Optima

    Hvordan sætter vi patienten i centrum for vores personaleplanlægning?

    Alle vil gerne sætte patienten i centrum for behandlingen, men det kræver større fokus på personaleplanlægning og arbejdstidstilrettelæggelse.

    Stop - tænk - tjek

    Medicinsikkerhed: STOP. TÆNK. TJEK.

    Syv lægemider udgør en særlig fare for vores medicinsikkerhed. Derfor er de i fokus i en ny kampagne fra Styrelsen for Patientsikkerhed.

    Læs flere artikler om Sundhed
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    Fem gode it-råd_Colourbox

    Seks gode råd om it-sikkerhed i det offentlige

    Din organisations it-sikkerhed er aldrig bedre end det svageste led – nemlig medarbejderne. Her er seks gode råd om, hvad du særligt skal holde øje med.

    Portugisisk sundhedsvæsen

    Nu falder GDPR-bøderne tungt i Europa

    Nu begynder GDPR-bøderne at falde tungt rundt om i Europa. Dermed er det på tide at give sine procedurer et eftersyn, skriver Jesper Bergstedt, 2ndC, i sin klumme.

    DatAmerika

    GDPR: God Bless DatAmerika!

    DatAmerika er det nye digitale kontinent, hvor borgeren har sin frihed i form af retten til at råde over egne data – via GDPR. DatAmerika er dog kun et af tre digitale kontinenter.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Aeldre

    Whitepaper – Bliv et af de effektive botilbud

    Kravet om effektive botilbud gælder også for dag- og døgntilbud på det specialiserede socialområde. Download EG's gratis whitepaper om 10 veje til effektive botilbud.

    Fælles Faglige Begreber

    Fælles Faglige Begreber: Meningsfuld og brugbar dokumentation

    Fælles Faglige Begreber har stort potentiale, mener programchef for digitale projekter på social- og ældreområdet, Gitte Duelund, KL. Læs mere om FFB, VUM og FSIII.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Businesscasen: Fordi vi forvalter andre folks penge!

    Respekten for andre folks penge er vigtig, når man går i gang med at udarbejde den businesscase, der danner grundlag for et nyt projekt.

    Den 4.bølgeplan

    Digitaliseringsstyrelsen er godt tilfreds

    Digitaliseringsstyrelsens nye opgørelse viser, at løsningerne i den fjerde digitaliseringsbølge lever op til ønsket om, at 80 % af kommunikation mellem borger og det offentlige er digital.

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Brugeroplevelse
    SD_Dispensation for nemid

    Bedemandseffekten kan måske løse et digitalt problem

    Bedemandseffekten: Ældre borgere behøver ikke nødvendigvis at søge om dispensation fra at skulle bruge digitale selvbetjeningsløsninger.

    digitalisering

    Danskerne er trygge ved digitale løsninger – men der er plads til forbedring

    Danskerne er grundlæggende trygge ved at kommunikere digitalt med det offentlige.

    Virtuelle Assistenter

    Virtuelle assistenter overtager flere og flere opgaver

    Virtuelle assistenter (VA) er både fjernarbejdere, der udnytter internetforbindelsen optimalt, og digitale chatbots med kunstig intelligens.

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    • Professionalisering
    • Brugeroplevelse
    • Målopfyldelse
    Ældrepleje og data

    Brugen af data stiger, men hvad med kvaliteten?

    Bedre udnyttelse af data er afgørende, hvis man vil optimere ældreplejen. Men det kræver, at frontmedarbejerne bliver bedre til at forstå data.

    Affaldsrobotten Roberta

    Robot tager skraldet på plejecenteret

    Servicerobotten Roberta tager skraldet på plejecenter i Ikast-Brande Kommune

    Bo Mollerup ved skrivebordet

    Digitale forventninger til botilbud er overdrevne

    Sociale tilbud kan stadig digitalisere yderligere, men forventningerne til effektiviseringsgevinsterne er overdrevne, mener Socialt Lederforum.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    digitalisering

    Recovery: Undersøgelse aflivede myter

    Recovery. Kan dokumentation være en vigtig medspiller i den meget individuelle recovery-proces, det er at komme videre i sit liv, når man er ramt af psykiske problemstillinger?

    Vores mentale barriere for, hvor meget teknologi vi accepterer i hverdagen, flytter sig hele tiden. Snart kan du  måske møde robotlægen.

    Bliver Mixed Reality en realitet i almen praksis?

    Kan Mixed Reality medvirke til bedre diagnoser og behandling hos de praktiserende læger og speciallæger? Det mener eksperter fra Microsoft og EG Healthcare.

    Pillerobot

    Nu får ældre en robot til at styre pillerne

    Robot skal håndtere medicin hos ældre borgere i eget hjem. Ni kommuner er gået sammen om køb af pillerobot og digitalisering

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    Effektmåling handler om valg

    Effektmåling skal skabe mening

    Effektmåling.Valg af værdisæt, når man måler på delmålene, kan virke som en triviel opgave, men det kan medføre store konsekvenser for det pædagogiske personales arbejde.

    KRAP-Digital

    Digital udgave af KRAP sælger sig selv

    KRAP, én af de mest udbredte udredningsmetoder på det specialiserede socialområde, kommer nu i en digital version i samarbejde med EG.

    Judges

    Pro & Con effektmåling på socialområdet

    Man får, hvad man beder om, og det man måler på, får man også ofte. Men er det så godt eller skidt?

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Effektivisering
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Johnny-Iversen-divisionsdirektør-EG
    Play

    Tre grunde til at ønske sig mere digitalisering i 2020

    Hvordan får vi med digitalisering løst flere opgaver i det offentlige for de samme penge? Ved hjælp af offentlig digitalisering, mener divisionsdirektør Johnny Iversen, EG.

    Kommunaldirektørens tre roller

    En kommunaldirektør behøver ikke at være digitaliseringsekspert

    Kommunaldirektøren behøver ikke at være digitaliseringsekspert, men skal kende sine digitale roller.

    Læs flere artikler om Effektivisering
    Digital-familie

    Gratis kilder til gode råd og information om GDPR

    GDPR er noget af en mundfuld for de fleste databeskyttelsesansvarlige, men flere offentlige hjemmesider tilbyder gratis gode råd og information.

    GDPR

    GDPR vil ændre hverdagen for dig og din it-leverandør

    Den 25. maj 2018 skal både du og din it-leverandør være klar til at overholde GDPR, EU's persondataforordning.

    De 12 vigtigste spørgsmål

    Kender du de 12 vigtigste spørgsmål til den dataansvarlige?

    Datatilsynet har offentliggjort 12 spørgsmål, som den dataansvarlig med fordel kan buge som forberedelse inden den nye databeskyttelsesforordning træder i kraft 25-05 2018.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Kommunaldirektørens tre roller

    En kommunaldirektør behøver ikke at være digitaliseringsekspert

    Kommunaldirektøren behøver ikke at være digitaliseringsekspert, men skal kende sine digitale roller.

    Born Digital

    Er din arbejdsplads klar til de digitale indfødte?

    Digitale indfødte indtager arbejdspladsen i voksende omfang, og de kommer med nye krav og forventninger. Digitale indfødte finder ikke rammerne på din arbejdsplads lige så vigtige som dig.

    Digital Kommunaldirektør

    Digitalisering gør, at man som kommunaldirektør ikke kan læne sig tilbage

    For ti år siden handlede digitalisering og it for en kommunaldirektør mest om at have gode relationer til Kommunedata, men den tid er forbi.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Årets businesscase-undersøgelse: Gevinsterne halter stadig!

    Gevinstrealisering halter stadig i virksomhederne. Men flere - også offentlige virksomheder - erkender, at en businesscase er vigtig, viser årets businesscase-undersøgelse.

    Management

    Forretningskritiske initiativer skal ledes og styres

    Store forretningskritiske initiativer skal styres, og Martin J. Ernst, partner i 1stroke, har tre bud på relevante styringsniveauer.

    Arbejdsgang

    Otte gode grunde til at arbejde med procesoptegning

    Procesoptegning er en disciplin, som fortjener langt større respekt, for procesoptimering giver en langt mere struktureret og kvalificeret tilgang til gevinstrealisering

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Temaer
      • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
      • Borgerinvolverende digitalisering
      • Effektbaseret indsats
      • Dataetik
      • Big Data & Disruption
      • Effektbaseret økonomistyring
      • Sundhed
    • Myndighed
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
    • Borgerdialog
      • Brugeroplevelse
    • Serviceydelser
      • Professionalisering
      • Brugeroplevelse
      • Målopfyldelse
    • Administration
      • Effektivisering
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
      • Om SamfundsDesign
      • Redaktion
      • 22. november 2019
      • Sundhed

      Hvordan sætter vi patienten i centrum for vores personaleplanlægning?

      Vagtplanlægning og arbejdstidstilrettelæggelse er helt centrale discipliner, når man vil sikre god patientbehandling.

      ØA2020 og EG Optima

      Vagtplanlægning og arbejdstidstilrettelæggelse er helt centrale discipliner i for at sikre god patientbehandling. Foto: Getty Images

      Author Tobias Bøggild-Damkvist og Carsten Mathiassen
      Om Tobias Bøggild-Damkvist og Carsten Mathiassen

      Tobias Bøggild-Damkvist er cand.merc.(fil), og CEO i Rato.Blue ApS. Tobias arbejder for at skabe et mere sammenhængende, imødekommende og effektivt sundhedsvæsen i Skandinavien. 

      Det har han gjort i over 20 år som leder i sundhedsvæsenet, som konsulent, som digital health-udvikler og ikke mindst som patientaktivist.

      Carsten Mathiassen er senior manager i EG Silkeborg Data. Carsten har 15 års erfaring inden for blandt andet projektledelse, ledelse og forretningsansvar inden for softwareudvikling.

      Kontakt og følg Tobias Bøggild-Damkvist og Carsten Mathiassen

      Udvalgte artikler

      Strategisk vagtplanlægning kræver tydelige prioriteringer

      Af: Tobias Bøggild-Damkvist og Carsten Mathiassen

      Vagtplanlægning - Intro

      Jeps, ændringsledelse virker!

      Af: Tobias Bøggild-Damkvist og Carsten Mathiassen

      EG Optima_7

      Aflys krisen, problemet er løst

      Af: Tobias Bøggild-Damkvist og Carsten Mathiassen

      ØA2020 og EG Optima

      Se alle artikler af Tobias Bøggild-Damkvist og Carsten Mathiassen

      Ventet og velkommen. Vi er til for patienten, Patienternes sygehus.

      Der er rigtig mange gode visioner om at sætte patienten i centrum ude på de danske hospitaler og i regionerne. Men hvad betyder det egentlig når vi taler arbejdstidsplanlægning? Og hvad stiller det af konkrete krav til medarbejderne, ledere og planlæggere?

      Vagtplanlægning og arbejdstidstilrettelæggelse er helt centrale discipliner i for at sikre god patientbehandling. Kernen er jo at sikre de rette personer med de rigtige kompetencer, og tilstrækkeligt af dem præcis på den tid og det sted som er nødvendig i forhold til borgernes tryghed og patienternes behov.

      Men der er meget stor forskel på, hvordan vi går til opgaven.

       

      En upersonlig aktivitet eller Helene

      Ser vi på patienterne som en abstrakt gruppe – den upersonlige aktivitet omsat til et antal forløb, patientkontakter og behov for en kapacitet som omsættes til en fremmødeprofil og en vagtplan.

      Eller ser vi på den unge kvinde Helene, som i løbet af et langt brystkræftforløb finder tryghed i at tale med sygeplejersken Inger, som har fulgt hende gennem hovedparten af behandlingen. Rådgivet af Helle, som været den patientansvarlige læge, fra Helene fik stillet diagnosen til nu, hvor hun går til kontrol for at sikre, at alt er, som det skal være efter behandlingen.

      Der er ganske store forskelle på de to tilgane til patienten, og på de krav, den stiller til vores planlægning, styring og opfølgning af bemandingen, men reelt set er begge perspektiver nødvendige.

      Læs artikel: Strategisk vagtplanlægning er et opgør med silotænkning

       

      Behov for både data og empati

      Vi er nødt til både at have den stringente rationelle analyse af data, som sikrer de gode rammer for planlægningen, så det nødvendige personale er tilstede, og vi skal have overskud til det empatiske møde med det enkelte menneske som trænger til hjælp og pleje.

      Vagtplanlægning i sundhedsvæsenet er nemlig ikke bare en triviel opgave, og ressourcerne, til at tage sig af den enkelte patient på den bedst mulige måde, er ikke sådan lige at trylle frem.

      Forudsætningen for, at vi kan sætte patienten i centrum for personaleplanlægningen er derfor, at vi har styr på processen.

      Det vil sige, at vi

      • omsætter vores data vedrørende aktivitet og forventede behov, budgetter og ansatte til en fremmødeprofil og en god vagtplan,
      • involverer de ansatte og fører planlægningen ud i livet på en effektiv måde
      • følger efterfølgende op på kvaliteten af planlægningen og styring for at kunne forbedre dem

      Læs artikel: En god vagtplan kræver ledelsens opmærksomhed


      Ambitionsniveauet skal hæves

      Det er et ambitiøst mål i sig selv at få optimeret disse processer. Det er kun et fåtal af afdelingerne og klinikkerne i sundhedsvæsenet, som mestrer dem til perfektion.

      Vores ambitioner bør desuden være højere end det. Vi skal stræbe efter den nærværende behandling og pleje, ikke bare den effektive drift.

      Dette gælder ikke bare for Helene, som er ved at være igennem brystkræftbehandlingen, men som en systematisk tilgang til mødet med alle patienter og pårørende.

      Her er det vigtigt at huske på, at vores patienter er meget mere end patienter. De er også borgere, forældre, børn, studerende, ansatte, venner, kunder og dusinvis af andre roller.

      Det betyder, at de møder sundhedsvæsenet med et væld af andre forventninger. Helt konkret stiller det et krav til os som medarbejdere, ledere og planlæggere om, at vi skal blive meget bedre til at lytte til patienternes forventninger, analysere og gruppere dem, sammenholde dem med faglige forudsætninger og behov og så lægge det til grund for et langt mere fleksibelt møde med patienten.

      På den måde kan vi sikre nem adgang til behandling, til pleje, til viden, til medicin, til hjælpemidler, til tryghed, til trøst og alt det andet, som kendetegner et imødekommende og patientfokuseret sundhedsvæsen

      Læs artikel: En digital kommune er afhængig af sit løn- og vagtplanssystem

       

      Ikke et individuelt, men effektivt sundhedsvæsen

      Det er ikke det samme som, at alle skal have en patientansvarlig læge og kun møde personale, de kender, tværtimod.

      I visse situationer er det et vigtigt tiltag, i mange andre situationer skal vi tænke meget bredere og i mange andre kanaler. Fælles for dem alle er dog, at patientfokus kræver kompetent og motiveret personale.

      Derfor skal vi tage vagtplanlægningsopgaven alvorligt som en central ledelsesdisciplin og erkende, at det kræver gode, tilgængelige værktøj at håndtere denne kompleksitet.

      Læs artikel: Intelligent vagtplanlægning vil gøre Danmark sundere


      Hvordan kommer vi videre?

      Det er en rejse, som tager tid. På de enkelte arbejdspladser er der forskellige niveauer af modenhed, og man springer ikke direkte fra en statisk plan, som gentages normperiode efter normperiode til en aktivitetsstyret bemanding, som sikrer, at patienten hovedsageligt møder kendte ansigter. 

      Regionerne har i samarbejde med Danske Regioner og Moderniseringsstyrelsen udarbejdet en god oversigt over cases.

      Men hvordan arbejder I på jeres hospital? Hvordan bruger i personaleplanlægningen til at sætte patienten i centrum for hospitalets virke?

      Del jeres ideer og erfaringer, så vi sammen kan udvikle nye løsninger, eller skriv, hvis I har et case, vi skal se nærmere på her på Samfundsdesign.dk

      Læs mere: Fleksibel vagtplanlægning og ressourceudnyttelse med EG Optima

      Læs artikel: Strategisk vagtplanlægning kræver tydelige prioriteringer 

      Læs mere: Få et effektivt og fleksibelt lønsystem

      • Del

      Tag del i den digitale transformation ...

      Få værdiskabende artikler, værktøjer og inspiration til digitalisering af den offentlige sektor. Modtag nyhedsbrev én gang om ugen med de tre nyeste artikler. Intet andet.


      Du kan til enhver tid afmelde dig med et enkelt klik. Læs vilkår
      Bliv proceskonsulent med EG
      Andre læser også
      Stop - tænk - tjek

      Medicinsikkerhed: STOP. TÆNK. TJEK.

      Sundhedsdata

      Kunstig intelligens kan gøre Danmark 35 mia. kr. rigere hvert år

      Et kig ind på Enversions kontorer

      Sundhedsdata: Kunstig intelligens forudser øjensygdomme

      EG SD BI
      SamfundsDesign C/O EG A/S
      Lautrupvang 24, 2750 Ballerup
      +45 7013 2211
      Persondatapolitik