• Om SamfundsDesign
  • Redaktion
  • Temaer
  • Myndighed
  • Borgerdialog
  • Serviceydelser
  • Administration
Søg
    • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    • Borgerinvolverende digitalisering
    • Effektbaseret indsats
    • Dataetik
    • Big Data & Disruption
    • Effektbaseret økonomistyring
    • Sundhed
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    Effektivitet og kvalitet

    Effektivitet baner vejen for bedre kvalitet i botilbud

    Download EG's gratis whitepaper om 10 veje til effektive botilbud. For kravet om et effektivt botilbud gælder også for dag- og døgntilbud på det specialiserede socialområde.

    Digitalisering kræver dialog

    Digitalisering kræver dialog med medarbejderne

    Digitalisering er en del af Hjørring Kommunes DNA. Deres erfaring med de mange projekter med digitalisering viser, at det kræver god dialog med medarbejderne.

    Læs flere artikler om Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    Juicing

    UXR 2: Del 2: Tænk brugerbehov først

    Læs om designfaserne discover, define, develop og deliver i andet afsnit i serien om UXR pg brugerbehov af UX ekspert Niels Pambi.

    Hjemmearbejde

    The Future of UXR: Life after COVID

    UX ekspert Niels Pambi har deltaget i UXRConf Anywhere 2020 og har samlet op på en række spændende findings om livet efter Covid 19.

    UX Reasearch

    UXR 1: Sæt dig i brugerens sted

    UXR er et felt, der lader dig komme helt tæt dine brugere, men det er samtidig også en disciplin med mange misforståelser og faldgruber. Følg vores artikelserie om UXR.

    Læs flere artikler om Borgerinvolverende digitalisering
    På besøg på tilbuddet Horisonten. Foto: Per Roholt

    Dokumentation er en del af praksis

    Selv om det skal gå stærkt, skal der være styr på dokumentationen. På Horisonten er socialfaglige digital dokumentation er en integreret del af praksis.

    Video fra Horisonten
    Play

    Digital dokumentation skal sikre kvalitet for tilbud i vækst

    Når det private tilbud vokser, kommer udfordringen: Hvordan fastholder man kvaliteten? God digital dokumentationspraksis og metoder er svaret.

    Faglige KvalitetsOplysninger 2

    FKO har forandret den sociale indsats på Frederiksberg

    En målrettet indsats for at skabe bedre liv gennem målbar udvikling med FKO betyder, at Frederiksberg Kommune nu står et helt nyt sted.

    Læs flere artikler om Effektbaseret indsats
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    social credit

    Sociale kreditsystemer er i vækst

    Rapport om sociale kreditter viser, at folk er klar til at dele deres private data og gerne vil lade regeringen overvåge deres sociale medieaktivitet af sikkerhedsmæssige årsager.

    IoT-udviklingen

    IoT-udviklingen: Som en Formel 1-racer uden sikkerhedsudstyr

    Tempoet på IoT-udviklingen er høj. Derfor følger IoT-sikkerheden ikke med, mener Gert Læssøe Mikkelsen, leder af Alexandra Instituttets Security Lab.

    Læs flere artikler om Dataetik
    Good advice

    Her er eksperternes digitaliseringsråd

    Eksperternes digitaliseringsråd er altid i høj kurs. Her har vi samlet syv gode råd om offentlig digitalisering i gratis whitepaper

    Kommunernes digitale fremtid

    Guide til kommunernes digitale fremtid

    Der er ingen grund til at frygte, at maskiner og kunstig intelligens overflødiggør menneskene i en digital fremtid. Download gratis whitepaper, og hent ny inspiration.

    Teknologi-radaren

    Høld øje med teknologi-radaren

    Digitale teknologier med potentiale til at disrupte den offentlige sektor dukker hele tiden op. Men der er en udfordring.

    Læs flere artikler om Big Data & Disruption
    Få både guld og grønne skove

    Guld og grønne skove er ingen modsætning

    I dette whitepaper får du viden om, hvordan du forankrer dine it-projekter forretningsmæssigt med fokus på teknologi, processer og organisation.

    Det gode it-projekt

    Det offentlige it-projekt, guldet og de grønne skove

    I dette whitepaper får du viden om, hvordan du forankrer dine it-projekter forretningsmæssigt med fokus på teknologi, processer og organisation.

    To døde sild

    Er den offentlige business case mon en død sild?

    For 8. år i træk gennemfører 1stroke en business case undersøgelse, og igen må konsulenthuset konkludere, at den offentlige business case halter.

    Læs flere artikler om Effektbaseret økonomistyring
    Nye vagtplansystemer

    Nye tider kræver nye vagtplansystemer

    Vagtplanekspert, Tobias Bøggild-Damkvist, beskriver hovedpunkter fra udviklingstendenserne og mulighederne inden for vagtplansystemer.

    Vagtplanlægning

    Se på vagtplanerne med friske øjne

    Vagtplanerne fra EG Optima fra Silkeborg Data tager udgangspunkt i behovet, så ressourcerne anvendes optimalt, og flere opgaver kan løses bedre og billigere.

    Business Intelligence for general practitioners

    Business Intelligence-løsning skal optimere brug af data i læge- og specialklinikker

    Strategisk samarbejde mellem to it-leverandører, TARGIT og EG, fører til ny Business Intelligence-løsning, der optimerer brug af data i læge- og specialklinikker.

    Læs flere artikler om Sundhed
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    Fem gode it-råd_Colourbox

    Seks gode råd om it-sikkerhed i det offentlige

    Din organisations it-sikkerhed er aldrig bedre end det svageste led – nemlig medarbejderne. Her er seks gode råd om, hvad du særligt skal holde øje med.

    Portugisisk sundhedsvæsen

    Nu falder GDPR-bøderne tungt i Europa

    Nu begynder GDPR-bøderne at falde tungt rundt om i Europa. Dermed er det på tide at give sine procedurer et eftersyn, skriver Jesper Bergstedt, 2ndC, i sin klumme.

    DatAmerika

    GDPR: God Bless DatAmerika!

    DatAmerika er det nye digitale kontinent, hvor borgeren har sin frihed i form af retten til at råde over egne data – via GDPR. DatAmerika er dog kun et af tre digitale kontinenter.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Aeldre

    Whitepaper – Bliv et af de effektive botilbud

    Kravet om effektive botilbud gælder også for dag- og døgntilbud på det specialiserede socialområde. Download EG's gratis whitepaper om 10 veje til effektive botilbud.

    Fælles Faglige Begreber

    Fælles Faglige Begreber: Meningsfuld og brugbar dokumentation

    Fælles Faglige Begreber har stort potentiale, mener programchef for digitale projekter på social- og ældreområdet, Gitte Duelund, KL. Læs mere om FFB, VUM og FSIII.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Businesscasen: Fordi vi forvalter andre folks penge!

    Respekten for andre folks penge er vigtig, når man går i gang med at udarbejde den businesscase, der danner grundlag for et nyt projekt.

    Den 4.bølgeplan

    Digitaliseringsstyrelsen er godt tilfreds

    Digitaliseringsstyrelsens nye opgørelse viser, at løsningerne i den fjerde digitaliseringsbølge lever op til ønsket om, at 80 % af kommunikation mellem borger og det offentlige er digital.

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Brugeroplevelse
    SD_Dispensation for nemid

    Bedemandseffekten kan måske løse et digitalt problem

    Bedemandseffekten: Ældre borgere behøver ikke nødvendigvis at søge om dispensation fra at skulle bruge digitale selvbetjeningsløsninger.

    digitalisering

    Danskerne er trygge ved digitale løsninger – men der er plads til forbedring

    Danskerne er grundlæggende trygge ved at kommunikere digitalt med det offentlige.

    Virtuelle Assistenter

    Virtuelle assistenter overtager flere og flere opgaver

    Virtuelle assistenter (VA) er både fjernarbejdere, der udnytter internetforbindelsen optimalt, og digitale chatbots med kunstig intelligens.

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    • Professionalisering
    • Brugeroplevelse
    • Målopfyldelse
    Ældrepleje og data

    Brugen af data stiger, men hvad med kvaliteten?

    Bedre udnyttelse af data er afgørende, hvis man vil optimere ældreplejen. Men det kræver, at frontmedarbejerne bliver bedre til at forstå data.

    Affaldsrobotten Roberta

    Robot tager skraldet på plejecenteret

    Servicerobotten Roberta tager skraldet på plejecenter i Ikast-Brande Kommune

    Bo Mollerup ved skrivebordet

    Digitale forventninger til botilbud er overdrevne

    Sociale tilbud kan stadig digitalisere yderligere, men forventningerne til effektiviseringsgevinsterne er overdrevne, mener Socialt Lederforum.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    digitalisering

    Recovery: Undersøgelse aflivede myter

    Recovery. Kan dokumentation være en vigtig medspiller i den meget individuelle recovery-proces, det er at komme videre i sit liv, når man er ramt af psykiske problemstillinger?

    Vores mentale barriere for, hvor meget teknologi vi accepterer i hverdagen, flytter sig hele tiden. Snart kan du  måske møde robotlægen.

    Bliver Mixed Reality en realitet i almen praksis?

    Kan Mixed Reality medvirke til bedre diagnoser og behandling hos de praktiserende læger og speciallæger? Det mener eksperter fra Microsoft og EG Healthcare.

    Pillerobot

    Nu får ældre en robot til at styre pillerne

    Robot skal håndtere medicin hos ældre borgere i eget hjem. Ni kommuner er gået sammen om køb af pillerobot og digitalisering

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    Effektmåling handler om valg

    Effektmåling skal skabe mening

    Effektmåling.Valg af værdisæt, når man måler på delmålene, kan virke som en triviel opgave, men det kan medføre store konsekvenser for det pædagogiske personales arbejde.

    KRAP-Digital

    Digital udgave af KRAP sælger sig selv

    KRAP, én af de mest udbredte udredningsmetoder på det specialiserede socialområde, kommer nu i en digital version i samarbejde med EG.

    Judges

    Pro & Con effektmåling på socialområdet

    Man får, hvad man beder om, og det man måler på, får man også ofte. Men er det så godt eller skidt?

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Effektivisering
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    IoT-sikkerhed

    Undgå at gøre IoT til de kriminelles slaraffenland

    Mere end 10 milliarder fysiske enheder er allerede forbundet via nettet. Desværre betyder det også, at det bliver mere attraktivt for hackere at forsøge at skaffe sig adgang til enhederne.

    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Læs flere artikler om Effektivisering
    Digital-familie

    Gratis kilder til gode råd og information om GDPR

    GDPR er noget af en mundfuld for de fleste databeskyttelsesansvarlige, men flere offentlige hjemmesider tilbyder gratis gode råd og information.

    GDPR

    GDPR vil ændre hverdagen for dig og din it-leverandør

    Den 25. maj 2018 skal både du og din it-leverandør være klar til at overholde GDPR, EU's persondataforordning.

    De 12 vigtigste spørgsmål

    Kender du de 12 vigtigste spørgsmål til den dataansvarlige?

    Datatilsynet har offentliggjort 12 spørgsmål, som den dataansvarlig med fordel kan bruge i arbejdet med databeskyttelsesforordning, der trådte i kraft 25-05 2018.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Kommunaldirektørens tre roller

    En kommunaldirektør behøver ikke at være digitaliseringsekspert

    Kommunaldirektøren behøver ikke at være digitaliseringsekspert, men skal kende sine digitale roller.

    Born Digital

    Er din arbejdsplads klar til de digitale indfødte?

    Digitale indfødte indtager arbejdspladsen i voksende omfang, og de kommer med nye krav og forventninger. Digitale indfødte finder ikke rammerne på din arbejdsplads lige så vigtige som dig.

    Digital Kommunaldirektør

    Digitalisering gør, at man som kommunaldirektør ikke kan læne sig tilbage

    For ti år siden handlede digitalisering og it for en kommunaldirektør mest om at have gode relationer til Kommunedata, men den tid er forbi.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Årets businesscase-undersøgelse: Gevinsterne halter stadig!

    Gevinstrealisering halter stadig i virksomhederne. Men flere - også offentlige virksomheder - erkender, at en businesscase er vigtig, viser årets businesscase-undersøgelse.

    Management

    Forretningskritiske initiativer skal ledes og styres

    Store forretningskritiske initiativer skal styres, og Martin J. Ernst, partner i 1stroke, har tre bud på relevante styringsniveauer.

    Arbejdsgang

    Otte gode grunde til at arbejde med procesoptegning

    Procesoptegning er en disciplin, som fortjener langt større respekt, for procesoptimering giver en langt mere struktureret og kvalificeret tilgang til gevinstrealisering

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Temaer
      • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
      • Borgerinvolverende digitalisering
      • Effektbaseret indsats
      • Dataetik
      • Big Data & Disruption
      • Effektbaseret økonomistyring
      • Sundhed
    • Myndighed
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
    • Borgerdialog
      • Brugeroplevelse
    • Serviceydelser
      • Professionalisering
      • Brugeroplevelse
      • Målopfyldelse
    • Administration
      • Effektivisering
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
      • Om SamfundsDesign
      • Redaktion
      • 03. januar 2020
      • Borgerinvolverende digitalisering

      Du skal vælge indikatorer til effektmåling med omhu

      - ellers måler du uden at skabe mening

      Indikatorer skal vælges med omhu
      Michael Henriksen Michael Henriksen
      Om Michael Henriksen

      Michael er uddannet socialpædagog med en master i Public Management.

      Inden han kom til EG har han været leder på forskellige niveauer inden for det specialiserede social voksenområde på amtsligt, regionalt og kommunalt niveau. Siden 2012 har han arbejdet som socialfaglig projektleder og konsulent i EG Team Online A/S.

      Hans fokusområde ligger på medarbejdernes socialfaglige kompetencer og udvikling af disse og på digitalisering og optimering af dokumentation og effektmåling af specialiserede indsatser inde for hele det sociale område.

      Som projektleder i EGTO har han i et pilotprojekt med Esbjerg Kommune videreudviklet Eg Sensums dokumentations- og effektmålingsmodul, så funktionaliteten nu  dækker og skaber sammenhæng fra myndighedsbestillingen til udføres indsatser.

      Især sammenhængen i de specialiserede indsatser har i dag min store interesse og i sit arbejde har han til stadighed fokus på at optimere og synliggøre positive effekter og processerne - til alles bedste.

      Kontakt og følg Michael Henriksen

      • Email: mihen@eg.dk

      Udvalgte artikler

      Indikatorer til digital effektmåling af sociale indsatser skal give mening

      Af: Michael Henriksen

      Se alle artikler af Michael Henriksen

      Alle taler om effektmåling og opstilling af indikatorer, der skal give et fingerpeg om resultatet af den socialpædagogiske indsats. 

      Ønsket er naturligvis entydigt at kunne besvare spørgsmålet, hvad kommer der ud af de milliarder kroner, vi bruger på det sociale område? 

      Men det er i praksis ofte lettere at tale om effektmåling og indikatorer på social progression og udvikling end at finde frem til de få, men gode indikatorer, som kan indgå i en systematisk it-understøttet kvalitetsmodel, hvor de aggregerede data efterfølgende kan trækkes ud til intern læring og ekstern dokumentation af sammenhængen mellem indsats og effekt. 

      For hvis et barn står op hver morgen og kommer i skole til tiden, er det så tegn på, at barnet lærer mere i skolen? Og hvis en udviklingshæmmet mand kaster med maden, er det så tegn på, at han er glad eller sur?  

      Fra et langvarigt samarbejde med Esbjerg Kommune har vi høstet en del erfaringer med netop udvikling af valide indikatorer, der kan understøtte kommuners arbejde med effektmåling og resultatbaseret styring. I denne artikel vil jeg gerne dele nogle af disse observationer. 

      To vigtige learning points 

      For det første skal man være sikker på, at de indikatorer, som man vælger, rent faktisk siger noget signifikant om det, som man gerne vil måle på.  

      For det andet skal man hele tiden være klar på, at det, som er en god indikator på et botilbud for autister, med stor sandsynlighed slet ikke er relevant for borgere på et dagtilbud for udviklingshæmmede. 

      Læs artikel: Vi kan godt måle effekten af den sociale indsats

      Den gode indikator 

      En god indikator skal selvfølgelig have relevans inden for det område, hvor man ønsker fokus på sin indsats. Den skal kunne knyttes direkte til indsatsen, være konkret og så vidt muligt ikke være en afledt indikator, der skal tolkes på.  

      Derfor skal en god indikator på forhånd være gennemdrøftet af de medarbejdere, der skal registrere på den, så man kigger efter det samme og ved registreringen giver indikatoren en værdi, der giver mening for alle. 
       
      For det vigtigste er, at en indikator giver mening og værdi for den socialfaglige indsats og for de medarbejdere, der skal måle og registrere, så arbejdet med at identificere og registrere ikke bliver ligegyldigt, rituelt og symbolsk. 

      Antallet af indikatorer er vigtigt. For at vurdere effekten af den sociale indsats på tilbud bør man arbejde med så få som muligt. Højst to for hvert delmål. Hvis der er mere end en indikator, må der gerne være direkte sammenhæng mellem dem, så den ene kan forklare store ændringer i den anden og vice versa. 

      Læs artikel: Effektmåling skal skabe mening

       

      Det faglige fundament er altafgørende 

      Når man skal udvikle gode indikatorer, er det det helt afgørende, at den enkelte medarbejders faglige fundament er up to date. 

      Der skal være styr på de menneskelige udviklingsteorier, adfærdsteori, gruppedynamiske teorier, samfundsvidenskab, midler og metoder, kvalitetssikring af mål osv.  

      Dernæst kræver udvikling af gode indikatorer kendskab til og erfaring med det specialiserede socialområde, hvori man opererer. Man skal evne at sætte sig ind i, hvor den enkelte borger befinder sig, og kunne se verden, som den ser ud fra borgerens situation.  

      Når man udvikler indikatorer, er der også nogle rammebetingelser, der skal være til stede. Der skal for eksempel være sammenhæng og logik mellem borgerens behov og ønsker, myndighedens beslutning, henvisning og bestilling og udførerens muligheder, vilkår og ressourcer. Endelig må man aldrig undervurdere processen. De bedste indikatorer er altid resultatet af en grundig drøftelse mellem de medarbejdere, der skal arbejde med indikatorerne i praksis. 

      Modeller som SMART, CREAM og RACER kan i den forbindelse være med til at kvalificere de valgte indikatorer. 

      Læs artikel: Man skal turde omtænke dokumentation - med borgeren som hovedaktør

      De tre modeller 

      De tre værktøjer, som kan være med til at hjælpe med at vurdere kvaliteten af en indikator, er henholdsvis SMART, CREAM og RACER. 

      SMART-modellen:

      • Specifik: Indikatoren skal være konkret, velbeskrevet og klar. 
      • Målbar: Mål skal være målbare, og det skal være muligt at afgøre, hvornår et mål er nået. 
      • Accepteret: Alle involverede skal være enige om, at indikatoren er relevant.
      • Realistisk: Det skal være realistisk at arbejde med indikatoren i forhold til fx ressourcer, viden og tid. 
      • Tidsafgrænset: Det skal være klart, hvornår, hvor ofte og hvor længe der måles på indikatoren. 

      CREAM-modellen:

      • Clear - entydig: Indikatoren skal være kendetegnet ved en entydig sammenhæng med den effekt, der måles. Indsatsens påvirkning af indikatoren skal være entydig. 
      • Relevant – relevant: Indikatoren skal være et centralt element i forhold til den effekt, der måles. Indikatoren må ikke måle på et perifert område af indsatsen.
      • Economic – styringsmæssigt rentabelt: Styringsgevinsterne skal stå mål med styringsomkostningerne, der fx knytter sig til at indsamle data. 
      • Adequate – tilstrækkelig: Indikatoren skal give et tilstrækkeligt grundlag at styre ud fra, det vil fx sige, at det er muligt at: 
        • Vurdere effekten af indsatsen 

        • Tilpasse indsatsen ud fra målingsresultatet  

        • Prioritere mellem forskellige indsatser/indsatstyper på området. 

      • Monitorable – målbar: Indikatoren skal kunne måles med objektive metoder. 

       

      RACER-modellen:

      • Relevans – relevans: Er indikatoren relevant i forhold til projektets mål? Er der overensstemmelse mellem indikatoren og projektets mål?
      • Accepted – accepteret: Er indikatoren almindeligt accepteret af medarbejdere og andre, der skal arbejde med den? 
      • Credible – troværdig: Hvor troværdig er indikatoren for ikke-eksperter? Er den entydig og let at fortolke? 
      • Easy – let: Er indikatoren let at indsamle data på, står omkostningerne ved dataindsamling mål med værdien af data? 
      • Robust: Kan indikatoren blive manipuleret med, misbrugt?  

       

      Hvad kendetegner en god indikator?

      Husk, når du skal opstille indikatorer: 

      • Indikatorer vil uanset de bedste intentioner ofte være påvirket af subjektive holdninger. 

      • Det vil sjældent være muligt at nøjes med én indikator til at måle effekten af en given indsats. 

      • Et målingsresultat kan aldrig stå alene, men skal altid vurderes i forhold til fx indsatsens karakter og eksterne faktorer. 

      Kilde: Effektmåling i Integrationsministeriets puljestyring 

      Læs mere om CREAM-modellen i Kusek, J. Z. & R. C. Rist (2004): Ten Steps to a Results-Based Monitoring and Evaluation System, Washington DC: The World 

      Læs mere: Digitalisering på specialområdet med fokus på det nære og det faglige

      Læs mere: Styrk socialfaglig indsats på specialområdet med EG Sensum

      • Del
      EG Sensum Bosted - digital medicinhåndtering
      Andre læser også
      Johnny-Iversen-divisionsdirektør-EG

      Tre grunde til at ønske sig mere digitalisering i 2020

      Kommunaldirektørens tre roller

      En kommunaldirektør behøver ikke at være digitaliseringsekspert

      Herning Ekspressen

      Poul Venø: Selvbetjeningsløsninger skal være mere brugervenlige

      EG Sensum Shareplan
      SamfundsDesign C/O EG A/S
      Lautrupvang 24, 2750 Ballerup
      +45 7013 2211
      Persondatapolitik