• Om SamfundsDesign
  • Redaktion
  • Temaer
  • Myndighed
  • Borgerdialog
  • Serviceydelser
  • Administration
Søg
    • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    • Borgerinvolverende digitalisering
    • Effektbaseret indsats
    • Dataetik
    • Big Data & Disruption
    • Effektbaseret økonomistyring
    • Sundhed
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    Effektivitet og kvalitet

    Effektivitet baner vejen for bedre kvalitet i botilbud

    Download EG's gratis whitepaper om 10 veje til effektive botilbud. For kravet om et effektivt botilbud gælder også for dag- og døgntilbud på det specialiserede socialområde.

    Digitalisering kræver dialog

    Digitalisering kræver dialog med medarbejderne

    Digitalisering er en del af Hjørring Kommunes DNA. Deres erfaring med de mange projekter med digitalisering viser, at det kræver god dialog med medarbejderne.

    Læs flere artikler om Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    Juicing

    UXR 2: Del 2: Tænk brugerbehov først

    Læs om designfaserne discover, define, develop og deliver i andet afsnit i serien om UXR pg brugerbehov af UX ekspert Niels Pambi.

    Hjemmearbejde

    The Future of UXR: Life after COVID

    UX ekspert Niels Pambi har deltaget i UXRConf Anywhere 2020 og har samlet op på en række spændende findings om livet efter Covid 19.

    UX Reasearch

    UXR 1: Sæt dig i brugerens sted

    UXR er et felt, der lader dig komme helt tæt dine brugere, men det er samtidig også en disciplin med mange misforståelser og faldgruber. Følg vores artikelserie om UXR.

    Læs flere artikler om Borgerinvolverende digitalisering
    På besøg på tilbuddet Horisonten. Foto: Per Roholt

    Dokumentation er en del af praksis

    Selv om det skal gå stærkt, skal der være styr på dokumentationen. På Horisonten er socialfaglige digital dokumentation er en integreret del af praksis.

    Video fra Horisonten
    Play

    Digital dokumentation skal sikre kvalitet for tilbud i vækst

    Når det private tilbud vokser, kommer udfordringen: Hvordan fastholder man kvaliteten? God digital dokumentationspraksis og metoder er svaret.

    Faglige KvalitetsOplysninger 2

    FKO har forandret den sociale indsats på Frederiksberg

    En målrettet indsats for at skabe bedre liv gennem målbar udvikling med FKO betyder, at Frederiksberg Kommune nu står et helt nyt sted.

    Læs flere artikler om Effektbaseret indsats
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    social credit

    Sociale kreditsystemer er i vækst

    Rapport om sociale kreditter viser, at folk er klar til at dele deres private data og gerne vil lade regeringen overvåge deres sociale medieaktivitet af sikkerhedsmæssige årsager.

    IoT-udviklingen

    IoT-udviklingen: Som en Formel 1-racer uden sikkerhedsudstyr

    Tempoet på IoT-udviklingen er høj. Derfor følger IoT-sikkerheden ikke med, mener Gert Læssøe Mikkelsen, leder af Alexandra Instituttets Security Lab.

    Læs flere artikler om Dataetik
    Good advice

    Her er eksperternes digitaliseringsråd

    Eksperternes digitaliseringsråd er altid i høj kurs. Her har vi samlet syv gode råd om offentlig digitalisering i gratis whitepaper

    Kommunernes digitale fremtid

    Guide til kommunernes digitale fremtid

    Der er ingen grund til at frygte, at maskiner og kunstig intelligens overflødiggør menneskene i en digital fremtid. Download gratis whitepaper, og hent ny inspiration.

    Teknologi-radaren

    Høld øje med teknologi-radaren

    Digitale teknologier med potentiale til at disrupte den offentlige sektor dukker hele tiden op. Men der er en udfordring.

    Læs flere artikler om Big Data & Disruption
    Få både guld og grønne skove

    Guld og grønne skove er ingen modsætning

    I dette whitepaper får du viden om, hvordan du forankrer dine it-projekter forretningsmæssigt med fokus på teknologi, processer og organisation.

    Det gode it-projekt

    Det offentlige it-projekt, guldet og de grønne skove

    I dette whitepaper får du viden om, hvordan du forankrer dine it-projekter forretningsmæssigt med fokus på teknologi, processer og organisation.

    To døde sild

    Er den offentlige business case mon en død sild?

    For 8. år i træk gennemfører 1stroke en business case undersøgelse, og igen må konsulenthuset konkludere, at den offentlige business case halter.

    Læs flere artikler om Effektbaseret økonomistyring
    Nye vagtplansystemer

    Nye tider kræver nye vagtplansystemer

    Vagtplanekspert, Tobias Bøggild-Damkvist, beskriver hovedpunkter fra udviklingstendenserne og mulighederne inden for vagtplansystemer.

    Vagtplanlægning

    Se på vagtplanerne med friske øjne

    Vagtplanerne fra EG Optima fra Silkeborg Data tager udgangspunkt i behovet, så ressourcerne anvendes optimalt, og flere opgaver kan løses bedre og billigere.

    Business Intelligence for general practitioners

    Business Intelligence-løsning skal optimere brug af data i læge- og specialklinikker

    Strategisk samarbejde mellem to it-leverandører, TARGIT og EG, fører til ny Business Intelligence-løsning, der optimerer brug af data i læge- og specialklinikker.

    Læs flere artikler om Sundhed
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    Fem gode it-råd_Colourbox

    Seks gode råd om it-sikkerhed i det offentlige

    Din organisations it-sikkerhed er aldrig bedre end det svageste led – nemlig medarbejderne. Her er seks gode råd om, hvad du særligt skal holde øje med.

    Portugisisk sundhedsvæsen

    Nu falder GDPR-bøderne tungt i Europa

    Nu begynder GDPR-bøderne at falde tungt rundt om i Europa. Dermed er det på tide at give sine procedurer et eftersyn, skriver Jesper Bergstedt, 2ndC, i sin klumme.

    DatAmerika

    GDPR: God Bless DatAmerika!

    DatAmerika er det nye digitale kontinent, hvor borgeren har sin frihed i form af retten til at råde over egne data – via GDPR. DatAmerika er dog kun et af tre digitale kontinenter.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Aeldre

    Whitepaper – Bliv et af de effektive botilbud

    Kravet om effektive botilbud gælder også for dag- og døgntilbud på det specialiserede socialområde. Download EG's gratis whitepaper om 10 veje til effektive botilbud.

    Fælles Faglige Begreber

    Fælles Faglige Begreber: Meningsfuld og brugbar dokumentation

    Fælles Faglige Begreber har stort potentiale, mener programchef for digitale projekter på social- og ældreområdet, Gitte Duelund, KL. Læs mere om FFB, VUM og FSIII.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Businesscasen: Fordi vi forvalter andre folks penge!

    Respekten for andre folks penge er vigtig, når man går i gang med at udarbejde den businesscase, der danner grundlag for et nyt projekt.

    Den 4.bølgeplan

    Digitaliseringsstyrelsen er godt tilfreds

    Digitaliseringsstyrelsens nye opgørelse viser, at løsningerne i den fjerde digitaliseringsbølge lever op til ønsket om, at 80 % af kommunikation mellem borger og det offentlige er digital.

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Brugeroplevelse
    SD_Dispensation for nemid

    Bedemandseffekten kan måske løse et digitalt problem

    Bedemandseffekten: Ældre borgere behøver ikke nødvendigvis at søge om dispensation fra at skulle bruge digitale selvbetjeningsløsninger.

    digitalisering

    Danskerne er trygge ved digitale løsninger – men der er plads til forbedring

    Danskerne er grundlæggende trygge ved at kommunikere digitalt med det offentlige.

    Virtuelle Assistenter

    Virtuelle assistenter overtager flere og flere opgaver

    Virtuelle assistenter (VA) er både fjernarbejdere, der udnytter internetforbindelsen optimalt, og digitale chatbots med kunstig intelligens.

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    • Professionalisering
    • Brugeroplevelse
    • Målopfyldelse
    Ældrepleje og data

    Brugen af data stiger, men hvad med kvaliteten?

    Bedre udnyttelse af data er afgørende, hvis man vil optimere ældreplejen. Men det kræver, at frontmedarbejerne bliver bedre til at forstå data.

    Affaldsrobotten Roberta

    Robot tager skraldet på plejecenteret

    Servicerobotten Roberta tager skraldet på plejecenter i Ikast-Brande Kommune

    Bo Mollerup ved skrivebordet

    Digitale forventninger til botilbud er overdrevne

    Sociale tilbud kan stadig digitalisere yderligere, men forventningerne til effektiviseringsgevinsterne er overdrevne, mener Socialt Lederforum.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    digitalisering

    Recovery: Undersøgelse aflivede myter

    Recovery. Kan dokumentation være en vigtig medspiller i den meget individuelle recovery-proces, det er at komme videre i sit liv, når man er ramt af psykiske problemstillinger?

    Vores mentale barriere for, hvor meget teknologi vi accepterer i hverdagen, flytter sig hele tiden. Snart kan du  måske møde robotlægen.

    Bliver Mixed Reality en realitet i almen praksis?

    Kan Mixed Reality medvirke til bedre diagnoser og behandling hos de praktiserende læger og speciallæger? Det mener eksperter fra Microsoft og EG Healthcare.

    Pillerobot

    Nu får ældre en robot til at styre pillerne

    Robot skal håndtere medicin hos ældre borgere i eget hjem. Ni kommuner er gået sammen om køb af pillerobot og digitalisering

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    Effektmåling handler om valg

    Effektmåling skal skabe mening

    Effektmåling.Valg af værdisæt, når man måler på delmålene, kan virke som en triviel opgave, men det kan medføre store konsekvenser for det pædagogiske personales arbejde.

    KRAP-Digital

    Digital udgave af KRAP sælger sig selv

    KRAP, én af de mest udbredte udredningsmetoder på det specialiserede socialområde, kommer nu i en digital version i samarbejde med EG.

    Judges

    Pro & Con effektmåling på socialområdet

    Man får, hvad man beder om, og det man måler på, får man også ofte. Men er det så godt eller skidt?

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Effektivisering
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    IoT-sikkerhed

    Undgå at gøre IoT til de kriminelles slaraffenland

    Mere end 10 milliarder fysiske enheder er allerede forbundet via nettet. Desværre betyder det også, at det bliver mere attraktivt for hackere at forsøge at skaffe sig adgang til enhederne.

    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Læs flere artikler om Effektivisering
    Digital-familie

    Gratis kilder til gode råd og information om GDPR

    GDPR er noget af en mundfuld for de fleste databeskyttelsesansvarlige, men flere offentlige hjemmesider tilbyder gratis gode råd og information.

    GDPR

    GDPR vil ændre hverdagen for dig og din it-leverandør

    Den 25. maj 2018 skal både du og din it-leverandør være klar til at overholde GDPR, EU's persondataforordning.

    De 12 vigtigste spørgsmål

    Kender du de 12 vigtigste spørgsmål til den dataansvarlige?

    Datatilsynet har offentliggjort 12 spørgsmål, som den dataansvarlig med fordel kan bruge i arbejdet med databeskyttelsesforordning, der trådte i kraft 25-05 2018.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Kommunaldirektørens tre roller

    En kommunaldirektør behøver ikke at være digitaliseringsekspert

    Kommunaldirektøren behøver ikke at være digitaliseringsekspert, men skal kende sine digitale roller.

    Born Digital

    Er din arbejdsplads klar til de digitale indfødte?

    Digitale indfødte indtager arbejdspladsen i voksende omfang, og de kommer med nye krav og forventninger. Digitale indfødte finder ikke rammerne på din arbejdsplads lige så vigtige som dig.

    Digital Kommunaldirektør

    Digitalisering gør, at man som kommunaldirektør ikke kan læne sig tilbage

    For ti år siden handlede digitalisering og it for en kommunaldirektør mest om at have gode relationer til Kommunedata, men den tid er forbi.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Årets businesscase-undersøgelse: Gevinsterne halter stadig!

    Gevinstrealisering halter stadig i virksomhederne. Men flere - også offentlige virksomheder - erkender, at en businesscase er vigtig, viser årets businesscase-undersøgelse.

    Management

    Forretningskritiske initiativer skal ledes og styres

    Store forretningskritiske initiativer skal styres, og Martin J. Ernst, partner i 1stroke, har tre bud på relevante styringsniveauer.

    Arbejdsgang

    Otte gode grunde til at arbejde med procesoptegning

    Procesoptegning er en disciplin, som fortjener langt større respekt, for procesoptimering giver en langt mere struktureret og kvalificeret tilgang til gevinstrealisering

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Temaer
      • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
      • Borgerinvolverende digitalisering
      • Effektbaseret indsats
      • Dataetik
      • Big Data & Disruption
      • Effektbaseret økonomistyring
      • Sundhed
    • Myndighed
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
    • Borgerdialog
      • Brugeroplevelse
    • Serviceydelser
      • Professionalisering
      • Brugeroplevelse
      • Målopfyldelse
    • Administration
      • Effektivisering
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
      • Om SamfundsDesign
      • Redaktion
      • 15. juni 2019
      • Borgerinvolverende digitalisering

      Digitalisering skal altid være til gavn for borgerne

      Med udspillet "Digital service i verdensklasse" satte Venstre-regeringen barren højt. Nu skal vi levere, mener divisionsdirektør Johnny Iversen, EG.

      Til gavn for borgeren

      Når vi digitaliserer, skal vi sikre, at digitaliseringen kommer borgerne til gavn, og at borgerne har tillid til de løsninger, vi tilbyder, mener divisionsdirektør Johnny Iversen, EG. Foto: Getty Images

      Johnny-Iversen-divisionsdirektør-EG Johnny Iversen
      Om Johnny Iversen

      Johnny Iversen er divisionsdirektør for EG Citizen Solutions, der er den del af EG, der fokuserer på at levere digitale løsninger til det offentlige Danmark. Johnnys mål er at gøre EG til den mest værdifulde samarbejdspartner for det offentlige.

       

      Som administrerende direktør for EG Silkeborg Data reorganiserede han virksomheden til sin nuværende succesfulde form.

       

      Som ægte nordjyde startede Johnny for mere end 20 år siden som IT-tekniker i Target. Derfra gik rejsen over stadigt mere ansvarsfulde poster i bl.a. DAC-Data A/S, og IBS-koncernen, inden han kom til EG i 2013.

       

      Undervejs har Johnny taget uddannelser som datanom, en HD i organisation og en EMBA med speciale i strategi.

       

      Johnny sidder i bestyrelsen for Team Online, Silkeborg Data og Kommuneinformation.

       

      Johnny deltager desuden i ITB’s Udvalg for offentlig digitalisering samt DI's udvalg for IT-politik.

      Kontakt og følg Johnny Iversen

      • Email: joika@eg.dk

      Udvalgte artikler

      Offentlig gevinstrealisering – et fælles ansvar

      Af: Johnny Iversen

      Johnny Iversen DI Digital

      Fælles borgerplan: Ideen er god, men der er et men

      Af: Johnny Iversen

      Fælles Borgerplan

      Offentlige data er ofte ubrugelige

      Af: Johnny Iversen

      Offentlige data

      Se alle artikler af Johnny Iversen

      Som en del af den private it-branche er jeg er stolt over, at FN i 2018 tildelte Danmark 1.-pladsen inden for offentlig digitalisering.

      Førstepladsen skyldes nemlig, at vi har en samarbejdsvillig offentlig sektor, et godt udvalg af it-leverandører og – nok så vigtigt – at borgerne har tillid til det offentlige og tror på, at det offentlige evner at passe godt på deres data.

      Med reformsporet "Digital service i verdensklasse" er der et udtalt politisk ønske om at sætte endnu mere fart på den offentlige digitalisering. Det er naturligvis positivt for det offentlige, for it-leverandørerne og for samfundet som helhed.

      Og det er naturligvis et mål, som EG bakker op om, for det skylder vi borgerne. 

      Jeg vil derfor gerne sætte fokus på et par af punkterne i reformudspillet.

       

      D7 har sine fordele

      På den lange bane er forslaget om, at Danmark skal være medlem af Digital 7 (D7), et anderledes og interessant forslag.

      Digital 7, eller D7, er et netværk af verdens mest avancerede digitale nationer med et fælles mål om at udnytte digital teknologi og nye måder at arbejde på for at forbedre borgernes liv.

      P.t. består netværket af Estland, Israel, New Zealand, Sydkorea, UK, Canada og Uruguay, der alle er langt fremme med offentlig digitalisering.

      Jeg mener dog, at man skal huske på, at der altid er en vis risiko for, at sådan et internationalt samarbejde sænker tempoet for digitaliseringen af Danmark, idet vi jo allerede har en meget høj digitaliseringsgrad.

      Mange former for digitalisering kræver, at den nationale lovgivning følger med, og her kan det være svært at digitalisere sammen med andre fra så forskellige lande. Men D7 er uden tvivl et godt forum at søge inspiration og dele erfaring i.

      Læs artikel: En digital kommune er afhængig af sit løn- og vagtplanssystem

      Digitaliseringsklar lovgivning

      På den korte bane er arbejdet med digitaliseringsklar lovgivning slet ikke til at komme uden om.

      Den digitaliseringsklare lovgivning er et vigtigt område – ja, nærmest et krav, hvis vi skal øge digitaliseringen og ikke mindst gøre hele processen med at digitalisere det offentlige Danmark mere smidig.

      Alt for ofte forsøger Danmark at digitalisere håbløse gamle love, som ikke er udformet med tanke på digitalisering.

      Vi er derfor nødt til at sikre, at fremtidige love udformes med digitalisering for øje. Gamle love skal løbende revurderes med samme perspektiv, hvis vi som samfund skal sikre sammenhæng mellem de politiske intentioner på Christiansborg og den praktiske virkelighed. Ude i praksis skal nye opgaver udføres og løses af offentligt ansatte i samarbejde med private virksomheder, civilsamfundet og ikke mindst den enkelte borger, og det kræver tidssvarende digitalisering.

      Læs artikel: Region Nordjylland vil have Danmarks bedste administrationscenter 


      Borgernes tillid er afgørende

      Jeg er også glad for det store fokus på datasikkerhed i regeringens reformudspil.

      Offentlige myndigheders håndtering af data er helt afgørende for, at vi kan gøre os fortjent til borgernes tillid, og det er da heldigvis også min vurdering, at de systemer, der anvendes i den offentlige sektor i dag, lever ganske godt op til fx de nye GDPR-krav.

      En høj grad af sikkerhed gør det også meget nemmere at arbejde med et af regeringens andre ønsker, nemlig indførelsen af én plan, som skal hjælpe borgerne til at få et bedre overblik over deres forløb med det offentlige.

      Det vil i første omgang kræve, at borgeren skal give en række samtykkeerklæringer for at få det ønskede overblik over, hvem der kan se hvad.

      Én plan er helt sikkert et rigtig godt initiativ. Vi skal bare sikre os, at vi ikke bygger nye systemer til de enkelte fagområder i stedet for de systemer, som de offentligt ansatte anvender allerede, for de er såmænd ganske udmærkede, som de er i dag.

      Vi skal i stedet bygge den fælles paraply over de eksisterende systemer, som sikrer gennemsigtighed og tillid til, at de mange forskellige systemer samlet set håndterer borgernes data sikkert og med respekt.

      En sådan løsning bør bygges som et samarbejde mellem de forskellige leverandører til det offentlige – det vil EG gerne bidrage til.

      Læs artikel: Digitaliseringen er først lige begyndt 

      Offentlig digitalisering handler om ledelse

      Digitalisering og forbedring af den offentlige sektor er en ledelsesopgave, og her viser regeringen lederskab.

      Øget digitalisering af det offentlige fordrer, at de offentlige ledere er motiverede for at foretage den specifikke digitalisering og råder over de fornødne kompetencer til at implementere den.

      Det samme gælder for sikkerheden i den offentlige sektor. Her kan man ikke alene placere opgaven hos it-leverandøren.

      For borgernes tryghed ved øget offentlig digitalisering kommer ikke alene af nye initiativer, regler, og sikkerhedsprocedurer.

      Tilliden er i lige så høj grad summen af det offentliges vilje til at vise vejen, de offentligt ansattes evne til at efterleve retningslinjer og anbefalinger og det tætte samarbejde med områdets ansvarlige leverandører, der skal levere it-understøttelsen til verdens bedst digitaliserede offentlige sektor.

      Læs artikel: "Mit overblik" bør koordineres med SAPA

      Læs mere: Se vores tema om effektivisering og digitalisering

      • Del
      EG On Helbredstillæg
      Andre læser også
      Socialtilsynet elsker data

      Socialtilsynene elsker god dokumentation

      Mobilapplikationer gør en forskel, når der skal børstes tænder

      Mobilapplikationer gør en forskel, når der skal børstes tænder

      Volleyball

      Foreninger bruger ikke altid deres lokalebooking

      Netforvaltning vielse
      SamfundsDesign C/O EG A/S
      Lautrupvang 24, 2750 Ballerup
      +45 7013 2211
      Persondatapolitik