
- Administration
- Målopfyldelse
- Kom i mål med gevinstrealisering i den offentlige sektor
- 07. december 2016
- Kommune
- Region
- Digitaliseringsleder
- Beslutningstager
- Løn
- Økonomi
- Målopfyldelse
- Effektbaseret økonomistyring


Erik er erfaren forretningsrådgiver i spændingsfeltet mellem IT, processer og organisation.
Som senior projektleder har han særlig fokus på, sammen med kunderne, at skabe grundlaget for at kunne gennemføre succesfulde projekter, som samtidigt bliver værdiskabende for den berørte organisation.
Derfor lægger Erik ekstra vægt på kunderne får evalueret og optimeret sine processer, inden at man f.eks. implementerer nye digitale løsninger.
Herudover har Erik stor erfaring med rådgivning indenfor IT-strategi/-Governance, forretningsanalyser, forandringsledelse samt forretningsudvikling gennem anvendelse af IT.
Kompetencerne er etableret på mere end 20 års erfaring med forandrings- og forretningsdrevne It-projekter i såvel den private som offentlige sektor.
Han har en baggrund dels indenfor generel ledelse, og som leder indenfor salg og distribution samt mere end 20 års konsulent- og projektledererfaring fra henholdsvis Time/system, Deloitte, PwC og EG.
I dag driver Erik egen konsulentvirksomhed, SekkelundAndersen Consulting.
Kontakt og følg Erik S. Andersen
- Email: erik.andersen@eg.dk
Udvalgte artikler
Kommunerne har gennem de seneste år oplevet et stigende budgetpres, blandt andet affødt af den demografiske udvikling kombineret med en øget brugerforventning til det offentliges digitale servicetilbud. En af måderne at håndtere det stigende økonomiske pres på er at tænke nyt i forvaltningerne, fx ved at indføre ny teknologi på en intelligent måde.
I forlængelse heraf er der naturligvis også et ønske om at kunne høste gevinster på baggrund af investeringer i nye systemer og den efterfølgende implementering af løsningen. Hvilken type gevinster (kvalitative/kvantitative) der skal gås efter, herunder også størrelsen af gevinsterne, afhænger af forskellige forhold, men fælles for alle gevinster er, at de ikke opstår af sig selv!
Det kritiske punkt i denne sammenhæng er ikke det at være innovativ, men derimod det at sikre optimal udnyttelse af teknologierne. Det kræver en struktureret og systematisk tilgang at implementere i bund og derved nå frem til at høste gevinsterne.
Der tales meget om gevinster i den offentlige sektor, og tendenserne er også, at de fleste kommuner i dag sætter mål for digitaliseringsprojekter, men med forskellig intensitet og metode og dermed også med forskellige slutresultater for realiseringen af målene.
Jeg vil gerne sætte fokus på, at kommuner og andre i den offentlige sektor får realiseret jeres gevinster, og jeg vil derfor fremhæve nogle af årsagerne til, at kommunerne ikke tidligere er kommet helt i mål med dette...
Download og læs hele artiklen her
- Del