• Om SamfundsDesign
  • Redaktion
  • Temaer
  • Myndighed
  • Borgerdialog
  • Serviceydelser
  • Administration
Søg
    • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    • Borgerinvolverende digitalisering
    • Effektbaseret indsats
    • Dataetik
    • Big Data & Disruption
    • Effektbaseret økonomistyring
    • Sundhed
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    Effektivitet og kvalitet

    Effektivitet baner vejen for bedre kvalitet i botilbud

    Download EG's gratis whitepaper om 10 veje til effektive botilbud. For kravet om et effektivt botilbud gælder også for dag- og døgntilbud på det specialiserede socialområde.

    Digitalisering kræver dialog

    Digitalisering kræver dialog med medarbejderne

    Digitalisering er en del af Hjørring Kommunes DNA. Deres erfaring med de mange projekter med digitalisering viser, at det kræver god dialog med medarbejderne.

    Læs flere artikler om Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    Juicing

    UXR 2: Del 2: Tænk brugerbehov først

    Læs om designfaserne discover, define, develop og deliver i andet afsnit i serien om UXR pg brugerbehov af UX ekspert Niels Pambi.

    Hjemmearbejde

    The Future of UXR: Life after COVID

    UX ekspert Niels Pambi har deltaget i UXRConf Anywhere 2020 og har samlet op på en række spændende findings om livet efter Covid 19.

    UX Reasearch

    UXR 1: Sæt dig i brugerens sted

    UXR er et felt, der lader dig komme helt tæt dine brugere, men det er samtidig også en disciplin med mange misforståelser og faldgruber. Følg vores artikelserie om UXR.

    Læs flere artikler om Borgerinvolverende digitalisering
    På besøg på tilbuddet Horisonten. Foto: Per Roholt

    Dokumentation er en del af praksis

    Selv om det skal gå stærkt, skal der være styr på dokumentationen. På Horisonten er socialfaglige digital dokumentation er en integreret del af praksis.

    Video fra Horisonten
    Play

    Digital dokumentation skal sikre kvalitet for tilbud i vækst

    Når det private tilbud vokser, kommer udfordringen: Hvordan fastholder man kvaliteten? God digital dokumentationspraksis og metoder er svaret.

    Faglige KvalitetsOplysninger 2

    FKO har forandret den sociale indsats på Frederiksberg

    En målrettet indsats for at skabe bedre liv gennem målbar udvikling med FKO betyder, at Frederiksberg Kommune nu står et helt nyt sted.

    Læs flere artikler om Effektbaseret indsats
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    social credit

    Sociale kreditsystemer er i vækst

    Rapport om sociale kreditter viser, at folk er klar til at dele deres private data og gerne vil lade regeringen overvåge deres sociale medieaktivitet af sikkerhedsmæssige årsager.

    IoT-udviklingen

    IoT-udviklingen: Som en Formel 1-racer uden sikkerhedsudstyr

    Tempoet på IoT-udviklingen er høj. Derfor følger IoT-sikkerheden ikke med, mener Gert Læssøe Mikkelsen, leder af Alexandra Instituttets Security Lab.

    Læs flere artikler om Dataetik
    Good advice

    Her er eksperternes digitaliseringsråd

    Eksperternes digitaliseringsråd er altid i høj kurs. Her har vi samlet syv gode råd om offentlig digitalisering i gratis whitepaper

    Kommunernes digitale fremtid

    Guide til kommunernes digitale fremtid

    Der er ingen grund til at frygte, at maskiner og kunstig intelligens overflødiggør menneskene i en digital fremtid. Download gratis whitepaper, og hent ny inspiration.

    Teknologi-radaren

    Høld øje med teknologi-radaren

    Digitale teknologier med potentiale til at disrupte den offentlige sektor dukker hele tiden op. Men der er en udfordring.

    Læs flere artikler om Big Data & Disruption
    Få både guld og grønne skove

    Guld og grønne skove er ingen modsætning

    I dette whitepaper får du viden om, hvordan du forankrer dine it-projekter forretningsmæssigt med fokus på teknologi, processer og organisation.

    Det gode it-projekt

    Det offentlige it-projekt, guldet og de grønne skove

    I dette whitepaper får du viden om, hvordan du forankrer dine it-projekter forretningsmæssigt med fokus på teknologi, processer og organisation.

    To døde sild

    Er den offentlige business case mon en død sild?

    For 8. år i træk gennemfører 1stroke en business case undersøgelse, og igen må konsulenthuset konkludere, at den offentlige business case halter.

    Læs flere artikler om Effektbaseret økonomistyring
    Nye vagtplansystemer

    Nye tider kræver nye vagtplansystemer

    Vagtplanekspert, Tobias Bøggild-Damkvist, beskriver hovedpunkter fra udviklingstendenserne og mulighederne inden for vagtplansystemer.

    Vagtplanlægning

    Se på vagtplanerne med friske øjne

    Vagtplanerne fra EG Optima fra Silkeborg Data tager udgangspunkt i behovet, så ressourcerne anvendes optimalt, og flere opgaver kan løses bedre og billigere.

    Business Intelligence for general practitioners

    Business Intelligence-løsning skal optimere brug af data i læge- og specialklinikker

    Strategisk samarbejde mellem to it-leverandører, TARGIT og EG, fører til ny Business Intelligence-løsning, der optimerer brug af data i læge- og specialklinikker.

    Læs flere artikler om Sundhed
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    Fem gode it-råd_Colourbox

    Seks gode råd om it-sikkerhed i det offentlige

    Din organisations it-sikkerhed er aldrig bedre end det svageste led – nemlig medarbejderne. Her er seks gode råd om, hvad du særligt skal holde øje med.

    Portugisisk sundhedsvæsen

    Nu falder GDPR-bøderne tungt i Europa

    Nu begynder GDPR-bøderne at falde tungt rundt om i Europa. Dermed er det på tide at give sine procedurer et eftersyn, skriver Jesper Bergstedt, 2ndC, i sin klumme.

    DatAmerika

    GDPR: God Bless DatAmerika!

    DatAmerika er det nye digitale kontinent, hvor borgeren har sin frihed i form af retten til at råde over egne data – via GDPR. DatAmerika er dog kun et af tre digitale kontinenter.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Aeldre

    Whitepaper – Bliv et af de effektive botilbud

    Kravet om effektive botilbud gælder også for dag- og døgntilbud på det specialiserede socialområde. Download EG's gratis whitepaper om 10 veje til effektive botilbud.

    Fælles Faglige Begreber

    Fælles Faglige Begreber: Meningsfuld og brugbar dokumentation

    Fælles Faglige Begreber har stort potentiale, mener programchef for digitale projekter på social- og ældreområdet, Gitte Duelund, KL. Læs mere om FFB, VUM og FSIII.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Businesscasen: Fordi vi forvalter andre folks penge!

    Respekten for andre folks penge er vigtig, når man går i gang med at udarbejde den businesscase, der danner grundlag for et nyt projekt.

    Den 4.bølgeplan

    Digitaliseringsstyrelsen er godt tilfreds

    Digitaliseringsstyrelsens nye opgørelse viser, at løsningerne i den fjerde digitaliseringsbølge lever op til ønsket om, at 80 % af kommunikation mellem borger og det offentlige er digital.

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Brugeroplevelse
    SD_Dispensation for nemid

    Bedemandseffekten kan måske løse et digitalt problem

    Bedemandseffekten: Ældre borgere behøver ikke nødvendigvis at søge om dispensation fra at skulle bruge digitale selvbetjeningsløsninger.

    digitalisering

    Danskerne er trygge ved digitale løsninger – men der er plads til forbedring

    Danskerne er grundlæggende trygge ved at kommunikere digitalt med det offentlige.

    Virtuelle Assistenter

    Virtuelle assistenter overtager flere og flere opgaver

    Virtuelle assistenter (VA) er både fjernarbejdere, der udnytter internetforbindelsen optimalt, og digitale chatbots med kunstig intelligens.

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    • Professionalisering
    • Brugeroplevelse
    • Målopfyldelse
    Ældrepleje og data

    Brugen af data stiger, men hvad med kvaliteten?

    Bedre udnyttelse af data er afgørende, hvis man vil optimere ældreplejen. Men det kræver, at frontmedarbejerne bliver bedre til at forstå data.

    Affaldsrobotten Roberta

    Robot tager skraldet på plejecenteret

    Servicerobotten Roberta tager skraldet på plejecenter i Ikast-Brande Kommune

    Bo Mollerup ved skrivebordet

    Digitale forventninger til botilbud er overdrevne

    Sociale tilbud kan stadig digitalisere yderligere, men forventningerne til effektiviseringsgevinsterne er overdrevne, mener Socialt Lederforum.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    digitalisering

    Recovery: Undersøgelse aflivede myter

    Recovery. Kan dokumentation være en vigtig medspiller i den meget individuelle recovery-proces, det er at komme videre i sit liv, når man er ramt af psykiske problemstillinger?

    Vores mentale barriere for, hvor meget teknologi vi accepterer i hverdagen, flytter sig hele tiden. Snart kan du  måske møde robotlægen.

    Bliver Mixed Reality en realitet i almen praksis?

    Kan Mixed Reality medvirke til bedre diagnoser og behandling hos de praktiserende læger og speciallæger? Det mener eksperter fra Microsoft og EG Healthcare.

    Pillerobot

    Nu får ældre en robot til at styre pillerne

    Robot skal håndtere medicin hos ældre borgere i eget hjem. Ni kommuner er gået sammen om køb af pillerobot og digitalisering

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    Effektmåling handler om valg

    Effektmåling skal skabe mening

    Effektmåling.Valg af værdisæt, når man måler på delmålene, kan virke som en triviel opgave, men det kan medføre store konsekvenser for det pædagogiske personales arbejde.

    KRAP-Digital

    Digital udgave af KRAP sælger sig selv

    KRAP, én af de mest udbredte udredningsmetoder på det specialiserede socialområde, kommer nu i en digital version i samarbejde med EG.

    Judges

    Pro & Con effektmåling på socialområdet

    Man får, hvad man beder om, og det man måler på, får man også ofte. Men er det så godt eller skidt?

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Effektivisering
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    IoT-sikkerhed

    Undgå at gøre IoT til de kriminelles slaraffenland

    Mere end 10 milliarder fysiske enheder er allerede forbundet via nettet. Desværre betyder det også, at det bliver mere attraktivt for hackere at forsøge at skaffe sig adgang til enhederne.

    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Læs flere artikler om Effektivisering
    Digital-familie

    Gratis kilder til gode råd og information om GDPR

    GDPR er noget af en mundfuld for de fleste databeskyttelsesansvarlige, men flere offentlige hjemmesider tilbyder gratis gode råd og information.

    GDPR

    GDPR vil ændre hverdagen for dig og din it-leverandør

    Den 25. maj 2018 skal både du og din it-leverandør være klar til at overholde GDPR, EU's persondataforordning.

    De 12 vigtigste spørgsmål

    Kender du de 12 vigtigste spørgsmål til den dataansvarlige?

    Datatilsynet har offentliggjort 12 spørgsmål, som den dataansvarlig med fordel kan bruge i arbejdet med databeskyttelsesforordning, der trådte i kraft 25-05 2018.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Kommunaldirektørens tre roller

    En kommunaldirektør behøver ikke at være digitaliseringsekspert

    Kommunaldirektøren behøver ikke at være digitaliseringsekspert, men skal kende sine digitale roller.

    Born Digital

    Er din arbejdsplads klar til de digitale indfødte?

    Digitale indfødte indtager arbejdspladsen i voksende omfang, og de kommer med nye krav og forventninger. Digitale indfødte finder ikke rammerne på din arbejdsplads lige så vigtige som dig.

    Digital Kommunaldirektør

    Digitalisering gør, at man som kommunaldirektør ikke kan læne sig tilbage

    For ti år siden handlede digitalisering og it for en kommunaldirektør mest om at have gode relationer til Kommunedata, men den tid er forbi.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Årets businesscase-undersøgelse: Gevinsterne halter stadig!

    Gevinstrealisering halter stadig i virksomhederne. Men flere - også offentlige virksomheder - erkender, at en businesscase er vigtig, viser årets businesscase-undersøgelse.

    Management

    Forretningskritiske initiativer skal ledes og styres

    Store forretningskritiske initiativer skal styres, og Martin J. Ernst, partner i 1stroke, har tre bud på relevante styringsniveauer.

    Arbejdsgang

    Otte gode grunde til at arbejde med procesoptegning

    Procesoptegning er en disciplin, som fortjener langt større respekt, for procesoptimering giver en langt mere struktureret og kvalificeret tilgang til gevinstrealisering

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Temaer
      • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
      • Borgerinvolverende digitalisering
      • Effektbaseret indsats
      • Dataetik
      • Big Data & Disruption
      • Effektbaseret økonomistyring
      • Sundhed
    • Myndighed
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
    • Borgerdialog
      • Brugeroplevelse
    • Serviceydelser
      • Professionalisering
      • Brugeroplevelse
      • Målopfyldelse
    • Administration
      • Effektivisering
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
      • Om SamfundsDesign
      • Redaktion
      • Administration
      • Effektivisering
      • Vanguard Metoden rykker ind på byggesagskontoret
      • 19. juli 2017
      • Kommune
      • Beslutningstager

      Vanguard Metoden rykker ind på byggesagskontoret

      Metoden har ændret måde at se på opgaver og medarbejdere i praksis.

      Dialog Vanguard

      Tilløbet til igangsætningen af selve forløbet bød på megen forberedelse og studie for ledelsen, da den selv skulle forstå og afprøve principperne i Vanguard Metoden, før arbejdet kunne gå igang sammen med medarbejderne.

      Effektivitet.dk Effektivitet.dk
      Om Effektivitet.dk

      Effektivitet.dk er et værdiskabende netværk, der arbejder for at øge Danmarks produktivitet. Netværket blev grundlagt i 1948 som selvejende non-profit forening.

      Formålet er, at bringe viden til Danmark og løfte produktiviteten af virksomheder og organisationer her. Foreningen ledes af en bestyrelse af erfarne erhvervsfolk. Bestyrelsen arbejder på frivillig basis for at sikre den praktiske anvendelighed af alle aktiviteter.

      Kontakt og følg Effektivitet.dk

      • Email: info@effektivitet.dk

      Udvalgte artikler

      Velfærdsteknologien der giver mulighed for at drømme større

      Af: Effektivitet.dk

      Velfærdsteknologi og smartgulv

      De digitale portaler skal bakkes op af lean-processer

      Af: Effektivitet.dk

      Coins

      Hospitaler med fokus på udvikling af patientforløb

      Af: Effektivitet.dk

      Patienten i centrum

      Se alle artikler af Effektivitet.dk

      Transformation: Odense by er i gang med at forandre sig. Vores fortælling er, at vi går fra stor dansk by til storby. Fortællingen er sand; vi bygger letbane, nyt supersygehus, ombygger hele bymidten og meget andet. Meget af denne transformation kommer forbi mit kontor, Byggesagskontoret.

      Af Brian Brandt Bundsgaard, Chef for Byggesag, Odense Kommune, brbb@odense.dk
      og Charlotte Moosdorf, Afdelingschef i Erhverv og Bæredygtighed, Odense Kommune, ,
      cm@odense.dk

      Brian Brandt Bundsgaard, Chef for Byggesag, Odense Kommune fortsætter:
      - Ved min tiltrædelse som chef var kontoret set som ’et dårligt selskab’, som havde nok i sig selv, og som ikke ville ’lege med andre’. Byggesagskontoret blev valgt ud til test-kontor for Vanguard Metoden, hvor et af budskaberne var, at i 95% af de tilfælde, hvor noget er gået galt, eller noget ikke er blevet gjort, burde vi se på systemet og ikke medarbejderne, da det er systemet, som skaber medarbejdernes adfærd. Umiddelbart tankevækkende og tillokkende.

      Tilløbet til igangsætningen af selve forløbet bød på megen forberedelse og studie for ledelsen, da vi selv skulle forstå og afprøve principperne i metoden, før vi sammen med medarbejderne gik i gang. Over 10 måneder blev jeg klogere på systemet ift., hvad der virkede og ikke virkede. Jeg måtte erkende, at jeg ikke havde haft styr på min organisation – en læring, der var nødvendig for at aflære dårlig ledelsesforståelse".

      Tiden skal investeres rigtigt
      [Charlotte] I Check startede vi med at forstå vores formål fra borgere/virksomheders perspektiv. Derefter lærte vi at sondre mellem værdiskabende og ikke-værdiskabende efterspørgsel i relation til formålet, samt præcist forstå, hvad de ønsker, og hvad der er vigtigt for dem. Det er utroligt givende at gennemgå og drøfte dette med sine medarbejdere. Jeg kunne konstatere, at vi fik mange IVS’ere og spildte tid på sager, der er kørt af sporet, eller var på vej til det. Vi har altid haft en opfattelse af, at vi ikke har tid nok, men jeg lærte, at tiden er til stede, den skal bare investeres på det rette tidspunkt.

      Da vi gik i dybden med konkrete cases, lærte vi, hvor forskelligt de forskellige kontorer opfatter en sag og en efterspørgsel. I vores iver for at løse en sag hurtigt knokler hvert kontor løs med opgaven, uden at vi i fællesskab har talt sammen og forstået efterspørgslen. Vi arbejder som bier i hver vores lille silo, og konsekvensen er nogle gange udarbejdede løsninger, hvor vi mere eller mindre ubevidst kommer til at modarbejde hinanden.

      I Plan-fasen eksperimenterede vi i ledelsen sammen med medarbejderne i fællesskab på at designe det perfekte system fra borgeres/virksomheders perspektiv. Vi kom hurtigt frem til de nye arbejdsprincipper og den værdiskabende arbejdsproces, vi skal følge for at løse vores opgaver. Jeg havde frygtet, at vi nu skulle have tunge manualer og procedurer for, hvordan vi skulle løse vores sager – det skulle vi heldigvis ikke. Ingen læser tunge manualer og procedurer, ingen får rettet i dem og ingen kan huske dem.

      Jeg kan mærke, at tilgangen fra medarbejdernes side er helt anderledes – de tager fat i sagen med det samme, får de rette kollegaer involveret, får holdt møde med virksomheden og sammen med dem og kollegaerne fundet ud af, hvad der er den bedste løsning i den specifikke situation. Hver eneste sag er unik – ikke to sager er ens. Derfor er det vigtigt, at vi fører en direkte dialog med vores borgere og virksomheder. Desværre er trenden inden for vores område, at vi som offentlig myndighed skal gemme os bag digitale løsninger, levere standardløsninger og IKKE snakke med borgerne og virksomhederne. Det holder ikke, da det giver ikke-værdiskabende efterspørgsel.

      Ændring af systemet - ikke medarbejderen
      [Brian] Mit syn på design og ledelse af arbejde forandrede sig hurtigt i denne periode, og jeg indså, at min vigtigste ledelsesopgave var, at være med til at ændre de forhold i systemet, som forhindrede medarbejderne i at lave deres kerneopgave.

      [Charlotte] Jeg lytter i langt højere grad til medarbejderne, og kan spørge ind til, hvad den rette løsning er uden selv med det samme at give svaret, som jeg er så vant til som leder. Vores medarbejdere er vanvittigt dygtige og selvstændige. De kommer i rette tid til mig nu og beder om hjælp til at ’rydde sten af vejen’ i organisationen, når stenene er for tunge.

      [Brian] Selvfølgelig tog jeg helt fejl af kontorets medarbejdere. De vil meget gerne ’lege med de andre’, men forholdene i det gamle system skabte deres fortælling og forhindrede dem i at være med i fællesskabet. Efter at vi har ændret systemet, har de fået bedre rammer for at skabe værdi for borgere og virksomheder. Jeg fascineres af dem, når de bruger deres enorme viden, så vi lykkedes som kontor og mennesker.

      [Charlotte] Systemiske forandringer tager tid. Hvis vi virkelig ønsker at skabe en forandring, så skal vi investere den fornødne tid, og det gælder både for medarbejdere og ledere – og vi skal gøre det sammen. Vi er slet ikke gode nok til at investere den fornødne tid og respektere, at blivende forandringer tager tid. Vi er alt for utålmodige i DK og tror, vi kan skabe forandringer ved at tage på kursus i to dage, eller ved at ledelsen siger, at nu er det tid til forandring.

      • Del
      Kirkegårds App
      professionelle_servicefag_JA_COLOURBOX1123656.jpg
      Artikel

      Organisatorisk implementering– et fundament for mere succesfulde it-projekter!

      EG A/S og KOMBIT A/S indgik for et par år siden en aftale om udvikling og implementering af Kommunernes Ydelsessystem (KY), som skal udrulles til samtlige 98 danske kommuner....

      • Kommune
      • Digitalisering
      SamfundsDesign C/O EG A/S
      Lautrupvang 24, 2750 Ballerup
      +45 7013 2211
      Persondatapolitik