• Om SamfundsDesign
  • Redaktion
  • Temaer
  • Myndighed
  • Borgerdialog
  • Serviceydelser
  • Administration
Søg
    • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    • Borgerinvolverende digitalisering
    • Effektbaseret indsats
    • Dataetik
    • Big Data & Disruption
    • Effektbaseret økonomistyring
    • Sundhed
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    Effektivitet og kvalitet

    Effektivitet baner vejen for bedre kvalitet i botilbud

    Download EG's gratis whitepaper om 10 veje til effektive botilbud. For kravet om et effektivt botilbud gælder også for dag- og døgntilbud på det specialiserede socialområde.

    Digitalisering kræver dialog

    Digitalisering kræver dialog med medarbejderne

    Digitalisering er en del af Hjørring Kommunes DNA. Deres erfaring med de mange projekter med digitalisering viser, at det kræver god dialog med medarbejderne.

    Læs flere artikler om Effektiv og effektbaseret administrativ styring
    Juicing

    UXR 2: Del 2: Tænk brugerbehov først

    Læs om designfaserne discover, define, develop og deliver i andet afsnit i serien om UXR pg brugerbehov af UX ekspert Niels Pambi.

    Hjemmearbejde

    The Future of UXR: Life after COVID

    UX ekspert Niels Pambi har deltaget i UXRConf Anywhere 2020 og har samlet op på en række spændende findings om livet efter Covid 19.

    UX Reasearch

    UXR 1: Sæt dig i brugerens sted

    UXR er et felt, der lader dig komme helt tæt dine brugere, men det er samtidig også en disciplin med mange misforståelser og faldgruber. Følg vores artikelserie om UXR.

    Læs flere artikler om Borgerinvolverende digitalisering
    På besøg på tilbuddet Horisonten. Foto: Per Roholt

    Dokumentation er en del af praksis

    Selv om det skal gå stærkt, skal der være styr på dokumentationen. På Horisonten er socialfaglige digital dokumentation er en integreret del af praksis.

    Video fra Horisonten
    Play

    Digital dokumentation skal sikre kvalitet for tilbud i vækst

    Når det private tilbud vokser, kommer udfordringen: Hvordan fastholder man kvaliteten? God digital dokumentationspraksis og metoder er svaret.

    Faglige KvalitetsOplysninger 2

    FKO har forandret den sociale indsats på Frederiksberg

    En målrettet indsats for at skabe bedre liv gennem målbar udvikling med FKO betyder, at Frederiksberg Kommune nu står et helt nyt sted.

    Læs flere artikler om Effektbaseret indsats
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    social credit

    Sociale kreditsystemer er i vækst

    Rapport om sociale kreditter viser, at folk er klar til at dele deres private data og gerne vil lade regeringen overvåge deres sociale medieaktivitet af sikkerhedsmæssige årsager.

    IoT-udviklingen

    IoT-udviklingen: Som en Formel 1-racer uden sikkerhedsudstyr

    Tempoet på IoT-udviklingen er høj. Derfor følger IoT-sikkerheden ikke med, mener Gert Læssøe Mikkelsen, leder af Alexandra Instituttets Security Lab.

    Læs flere artikler om Dataetik
    Good advice

    Her er eksperternes digitaliseringsråd

    Eksperternes digitaliseringsråd er altid i høj kurs. Her har vi samlet syv gode råd om offentlig digitalisering i gratis whitepaper

    Kommunernes digitale fremtid

    Guide til kommunernes digitale fremtid

    Der er ingen grund til at frygte, at maskiner og kunstig intelligens overflødiggør menneskene i en digital fremtid. Download gratis whitepaper, og hent ny inspiration.

    Teknologi-radaren

    Høld øje med teknologi-radaren

    Digitale teknologier med potentiale til at disrupte den offentlige sektor dukker hele tiden op. Men der er en udfordring.

    Læs flere artikler om Big Data & Disruption
    Få både guld og grønne skove

    Guld og grønne skove er ingen modsætning

    I dette whitepaper får du viden om, hvordan du forankrer dine it-projekter forretningsmæssigt med fokus på teknologi, processer og organisation.

    Det gode it-projekt

    Det offentlige it-projekt, guldet og de grønne skove

    I dette whitepaper får du viden om, hvordan du forankrer dine it-projekter forretningsmæssigt med fokus på teknologi, processer og organisation.

    To døde sild

    Er den offentlige business case mon en død sild?

    For 8. år i træk gennemfører 1stroke en business case undersøgelse, og igen må konsulenthuset konkludere, at den offentlige business case halter.

    Læs flere artikler om Effektbaseret økonomistyring
    Nye vagtplansystemer

    Nye tider kræver nye vagtplansystemer

    Vagtplanekspert, Tobias Bøggild-Damkvist, beskriver hovedpunkter fra udviklingstendenserne og mulighederne inden for vagtplansystemer.

    Vagtplanlægning

    Se på vagtplanerne med friske øjne

    Vagtplanerne fra EG Optima fra Silkeborg Data tager udgangspunkt i behovet, så ressourcerne anvendes optimalt, og flere opgaver kan løses bedre og billigere.

    Business Intelligence for general practitioners

    Business Intelligence-løsning skal optimere brug af data i læge- og specialklinikker

    Strategisk samarbejde mellem to it-leverandører, TARGIT og EG, fører til ny Business Intelligence-løsning, der optimerer brug af data i læge- og specialklinikker.

    Læs flere artikler om Sundhed
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    Fem gode it-råd_Colourbox

    Seks gode råd om it-sikkerhed i det offentlige

    Din organisations it-sikkerhed er aldrig bedre end det svageste led – nemlig medarbejderne. Her er seks gode råd om, hvad du særligt skal holde øje med.

    Portugisisk sundhedsvæsen

    Nu falder GDPR-bøderne tungt i Europa

    Nu begynder GDPR-bøderne at falde tungt rundt om i Europa. Dermed er det på tide at give sine procedurer et eftersyn, skriver Jesper Bergstedt, 2ndC, i sin klumme.

    DatAmerika

    GDPR: God Bless DatAmerika!

    DatAmerika er det nye digitale kontinent, hvor borgeren har sin frihed i form af retten til at råde over egne data – via GDPR. DatAmerika er dog kun et af tre digitale kontinenter.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Aeldre

    Whitepaper – Bliv et af de effektive botilbud

    Kravet om effektive botilbud gælder også for dag- og døgntilbud på det specialiserede socialområde. Download EG's gratis whitepaper om 10 veje til effektive botilbud.

    Fælles Faglige Begreber

    Fælles Faglige Begreber: Meningsfuld og brugbar dokumentation

    Fælles Faglige Begreber har stort potentiale, mener programchef for digitale projekter på social- og ældreområdet, Gitte Duelund, KL. Læs mere om FFB, VUM og FSIII.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Businesscasen: Fordi vi forvalter andre folks penge!

    Respekten for andre folks penge er vigtig, når man går i gang med at udarbejde den businesscase, der danner grundlag for et nyt projekt.

    Den 4.bølgeplan

    Digitaliseringsstyrelsen er godt tilfreds

    Digitaliseringsstyrelsens nye opgørelse viser, at løsningerne i den fjerde digitaliseringsbølge lever op til ønsket om, at 80 % af kommunikation mellem borger og det offentlige er digital.

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Brugeroplevelse
    SD_Dispensation for nemid

    Bedemandseffekten kan måske løse et digitalt problem

    Bedemandseffekten: Ældre borgere behøver ikke nødvendigvis at søge om dispensation fra at skulle bruge digitale selvbetjeningsløsninger.

    digitalisering

    Danskerne er trygge ved digitale løsninger – men der er plads til forbedring

    Danskerne er grundlæggende trygge ved at kommunikere digitalt med det offentlige.

    Virtuelle Assistenter

    Virtuelle assistenter overtager flere og flere opgaver

    Virtuelle assistenter (VA) er både fjernarbejdere, der udnytter internetforbindelsen optimalt, og digitale chatbots med kunstig intelligens.

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    • Professionalisering
    • Brugeroplevelse
    • Målopfyldelse
    Ældrepleje og data

    Brugen af data stiger, men hvad med kvaliteten?

    Bedre udnyttelse af data er afgørende, hvis man vil optimere ældreplejen. Men det kræver, at frontmedarbejerne bliver bedre til at forstå data.

    Affaldsrobotten Roberta

    Robot tager skraldet på plejecenteret

    Servicerobotten Roberta tager skraldet på plejecenter i Ikast-Brande Kommune

    Bo Mollerup ved skrivebordet

    Digitale forventninger til botilbud er overdrevne

    Sociale tilbud kan stadig digitalisere yderligere, men forventningerne til effektiviseringsgevinsterne er overdrevne, mener Socialt Lederforum.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    digitalisering

    Recovery: Undersøgelse aflivede myter

    Recovery. Kan dokumentation være en vigtig medspiller i den meget individuelle recovery-proces, det er at komme videre i sit liv, når man er ramt af psykiske problemstillinger?

    Vores mentale barriere for, hvor meget teknologi vi accepterer i hverdagen, flytter sig hele tiden. Snart kan du  måske møde robotlægen.

    Bliver Mixed Reality en realitet i almen praksis?

    Kan Mixed Reality medvirke til bedre diagnoser og behandling hos de praktiserende læger og speciallæger? Det mener eksperter fra Microsoft og EG Healthcare.

    Pillerobot

    Nu får ældre en robot til at styre pillerne

    Robot skal håndtere medicin hos ældre borgere i eget hjem. Ni kommuner er gået sammen om køb af pillerobot og digitalisering

    Læs flere artikler om Brugeroplevelse
    Effektmåling handler om valg

    Effektmåling skal skabe mening

    Effektmåling.Valg af værdisæt, når man måler på delmålene, kan virke som en triviel opgave, men det kan medføre store konsekvenser for det pædagogiske personales arbejde.

    KRAP-Digital

    Digital udgave af KRAP sælger sig selv

    KRAP, én af de mest udbredte udredningsmetoder på det specialiserede socialområde, kommer nu i en digital version i samarbejde med EG.

    Judges

    Pro & Con effektmåling på socialområdet

    Man får, hvad man beder om, og det man måler på, får man også ofte. Men er det så godt eller skidt?

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Effektivisering
    • Datasikkerhed
    • Professionalisering
    • Målopfyldelse
    SamfundsDesign lukker

    SamfundsDesign lukker

    Efter knap fire år som selvstændigt medie powered by EG lukker SamfundsDesign. Følg med over på www.eg.dk, hvor du kan holde dig opdateret om nyt og nyheder fra EG.

    IoT-sikkerhed

    Undgå at gøre IoT til de kriminelles slaraffenland

    Mere end 10 milliarder fysiske enheder er allerede forbundet via nettet. Desværre betyder det også, at det bliver mere attraktivt for hackere at forsøge at skaffe sig adgang til enhederne.

    Brugervenlighed

    Brugervenlighed er digitaliseringens oversete hemmelighed

    At skabe offentlige fagsystemer, som kan håndtere stigende kompleksitet i mængden og arten af opgaver, er en svær nød at knække i sig selv.

    Læs flere artikler om Effektivisering
    Digital-familie

    Gratis kilder til gode råd og information om GDPR

    GDPR er noget af en mundfuld for de fleste databeskyttelsesansvarlige, men flere offentlige hjemmesider tilbyder gratis gode råd og information.

    GDPR

    GDPR vil ændre hverdagen for dig og din it-leverandør

    Den 25. maj 2018 skal både du og din it-leverandør være klar til at overholde GDPR, EU's persondataforordning.

    De 12 vigtigste spørgsmål

    Kender du de 12 vigtigste spørgsmål til den dataansvarlige?

    Datatilsynet har offentliggjort 12 spørgsmål, som den dataansvarlig med fordel kan bruge i arbejdet med databeskyttelsesforordning, der trådte i kraft 25-05 2018.

    Læs flere artikler om Datasikkerhed
    Kommunaldirektørens tre roller

    En kommunaldirektør behøver ikke at være digitaliseringsekspert

    Kommunaldirektøren behøver ikke at være digitaliseringsekspert, men skal kende sine digitale roller.

    Born Digital

    Er din arbejdsplads klar til de digitale indfødte?

    Digitale indfødte indtager arbejdspladsen i voksende omfang, og de kommer med nye krav og forventninger. Digitale indfødte finder ikke rammerne på din arbejdsplads lige så vigtige som dig.

    Digital Kommunaldirektør

    Digitalisering gør, at man som kommunaldirektør ikke kan læne sig tilbage

    For ti år siden handlede digitalisering og it for en kommunaldirektør mest om at have gode relationer til Kommunedata, men den tid er forbi.

    Læs flere artikler om Professionalisering
    Danske penge

    Årets businesscase-undersøgelse: Gevinsterne halter stadig!

    Gevinstrealisering halter stadig i virksomhederne. Men flere - også offentlige virksomheder - erkender, at en businesscase er vigtig, viser årets businesscase-undersøgelse.

    Management

    Forretningskritiske initiativer skal ledes og styres

    Store forretningskritiske initiativer skal styres, og Martin J. Ernst, partner i 1stroke, har tre bud på relevante styringsniveauer.

    Arbejdsgang

    Otte gode grunde til at arbejde med procesoptegning

    Procesoptegning er en disciplin, som fortjener langt større respekt, for procesoptimering giver en langt mere struktureret og kvalificeret tilgang til gevinstrealisering

    Læs flere artikler om Målopfyldelse
    • Temaer
      • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
      • Borgerinvolverende digitalisering
      • Effektbaseret indsats
      • Dataetik
      • Big Data & Disruption
      • Effektbaseret økonomistyring
      • Sundhed
    • Myndighed
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
    • Borgerdialog
      • Brugeroplevelse
    • Serviceydelser
      • Professionalisering
      • Brugeroplevelse
      • Målopfyldelse
    • Administration
      • Effektivisering
      • Datasikkerhed
      • Professionalisering
      • Målopfyldelse
      • Om SamfundsDesign
      • Redaktion
      • Administration
      • Effektivisering
      • Hold fast i vikaren
      • 13. september 2017
      • Kommune
      • Region
      • Beslutningstager
      • Effektiv og effektbaseret administrativ styring
      • Effektivisering

      Hold fast i vikaren

      Når dit faste personale skal på ferie, eller afdelingen bliver uventet ramt af sygdom, starter jagten på en vikar. I en travl hverdag tager vagtplanlægningen ofte irriterende tid fra andre arbejdsopgaver. Men sådan behøver det ikke at være. Her er tre gode råd, der kan fastholde dine dygtige vikarer og minimere dine omkostninger til rekruttering af nye.

      Vikar

      Der er mange gode grunde til at udvikle en strategi, der både minimerer behovet for vikarer og sikrer en fast stab af kompetente vikarer. Foto: Colourbox

      Lousin Hartmann Lousin Hartmann
      Om Lousin Hartmann

      Lousin Hartmann, freelancejournalist, og skriver bredt fra mode til IT - og alt derimellem. Journalist- og kommunikationsuddannet. Cand. mag. i Medievidenskab med suppleringsfag i Æstetik og Kultur, fra Aarhus Universitet og journalistisk tillægsuddannelse fra Danmarks Journalisthøjskole.

      Kontakt og følg Lousin Hartmann

      • Email: lousin@stofanet.dk

      Udvalgte artikler

      Se alle artikler af Lousin Hartmann

      Vikarer kan være et frisk pust i hverdagen, der bringer ny inspiration med på arbejdspladsen. Men mange, skiftende vikarer er også en tidsrøver, en belastning for budgetterne  og et alarmsignal.

      For omkostningerne og kvalitetstabet ved hele tiden at rekruttere nye vikarer er høje. Derfor er der mange gode grunde til at udvikle en strategi, der både minimerer behovet for vikarer og sikrer en fast stab af kompetente vikarer.

      Årsagerne til at anvende vikarer i det offentlige varierer, lige fra øget sygefravær og feriedækning til ønsket om at nedbringe den fast medarbejderstab til fordel for en mere fleksibel personalegruppe.

      Derfor er rekrutteringsprocesserne forskellige, lige som de enkelte organisationer har brug for vikarer i længere perioder – andre i korte.

      Vikarer er pr. definition fleksible, men også mindre loyale i forhold til en fast medarbejder. Hvilke overvejelser bør man som arbejdsgiver gøre sig, når behovet for en vikar opstår? Hvordan tiltrækker man de bedste vikarer? Hvad kan man gøre for at holde på de gode vikarer?

      Her er tre tip, der kan være med til at sikre en stabil vikargruppe på arbejdspladsen.

      Tip 1: Find den rette rekrutteringsløsning
      Jo kortere periode, du skal bruge din vikar, jo mere kan det være en fordel at lade et vikarbureau stå for hele administrationen. Jo mere langvarigt forholdet skal være – jo bedre kan det betale sig for din organisation selv at stå for ansættelsen.

      Så analysér dit behov for vikarer. Og når du kender det, så tag action. Det kræver tid, administrative ressourcer, et godt netværk og ikke mindst kompetencer at finde egnede vikarer.

      Hvis du ved, at din organisation ikke har ressourcerne, den nødvendige viden og netværket, kan du med fordel alliere dig med en samarbejdspartner fx et vikarbureau eller et rekrutteringsfirma. Din organisation slipper for de administrative forpligtelser og bekymringerne om, hvorvidt den nu også lever op til de love og regler, som findes i forhold til brugen af vikarer.

      Tip 2: Gå efter de dygtigste vikarer 
      Din organisations image er vigtigt. Faktisk kan det være altafgørende, hvilke signaler din virksomhed sender ud i verden, når den skal tiltrække vikarer – i hvert fald, hvis du vil have de dygtigste.

      Er din arbejdsplads ikke en stor og højprofileret afdeling, som lyser langt væk af gode historier og fine værdier, blot man ser logoet , så bør du være ekstra opmærksom på, hvordan din organisation præsenterer sig ude i virkeligheden.

      Som stor organisation skal man selvfølgelig være opmærksom på at pleje sit image, mens man som lille skal tænke på at opbygge et.

      Din organisations signalværdi starter hos de ansatte. Hvad siger de om din arbejdsplads? For uanset om din organisation er stor eller lille, så husk, at det rygtes ude i byen, om du er værd at lægge arbejdstimer hos.

      De dygtigste vikarer søger naturligvis kun de gode arbejdspladser. Men du kan hjælpe rygtet godt på vej: Overvej fx, hvad din organisation kan tilbyde en vikar, udover nogle timer. Hvilke vilkår kan du tilbyde du dine vikarer, og hvad gør din organisation attraktiv – og gør så overvejelserne til praksis!

      Signaler? Ja, hvad er din arbejdsplads ”kendt” for – også i mindre skala? Det kan udmærket at sende et godt signal at sende verdenen om, at din organisation tager ansvar både på et medmenneskeligt plan og i samfundet generelt. 

      Vær åben, og gør noget godt: Det kunne være, at der også i din organisation er plads til mennesker, som ikke taler perfekt dansk eller til folk, som har gået ledige længe. Eller måske har din organisation fokus på miljøet, eller gør noget særligt for jeres medarbejdere (apropos rygtet om den gode arbejdsplads).

      Det kan også være, at din arbejdsplads er kendt for ledelse i øjenhøjde eller et godt kollegialt sammenhold. Signaler, som alle er merværdi for din organisation - som sælger den og tiltrækker medarbejdere. 

      Tip 3: Fasthold dine dygtige vikarer
      Har I gjort jer tanker om, hvordan I tager imod vikarer? Ellers så tag lige et kig indad og se på, hvordan I tidligere har håndteret jeres brug af vikarer.

      Måske kan noget gøres endnu bedre – til gavn for både vikaren og din organisation. For det er en omstændelig proces at rekruttere på ny, hver gang I har brug for vikarer.

      På arbejdspladser med stor borgerkontakt kan vagtplanlæggerne bruge både halve og hele timer hver dag på at få vagtplanen til at gå op ved sygdom.

      Hvis I er glade for vikaren, så gør det attraktivt for ham/hende at komme igen. Det kan gøres på flere måder. Integrer vikarerne, og luk dem ind i virksomhedens kultur  - særligt når der er tale om længere vikariater eller vikarer, som I ønsker kommer igen.

      Gør dine vikarer til en del af hverdagen ved at invitere dem med til arrangementer, både de faglige og festlige, få dem med i kantineordningen, og giv din vikar en mentor eller en kontaktperson, som også kan vise, hvor kaffemaskinen står.

      Og giv dem en god introduktion. Selvom vikaren kun skal være i virksomheden i otte timer om ugen, så gør det til et rart sted at være. Hold på dine vikarer ved at overholde og sikre gode ansættelses- og arbejdsvilkår med feriepenge, pension og evt. ved at sikre dem et vist antal timer.

      Du kan lave individuelle specialaftaler fx i forhold til overførsel af timer og udbetalingsaftaler. Det er en rigtig god idé at lave en forventningsafstemning – altså nogle klare linjer. Det gavner begge parter at være tydelig på, hvad virksomheden kan tilbyde og omvendt, hvad vikaren forventer at få ud af/med sig fra sit vikariat.

      Ved at gøre vikaren til en ekstern intern, får du oplagte fordele med i købet. En huskendt vikar er en, som kender jargonen og arbejdsgangene.

      Det er også en fordel for dine kolleger, der ikke skal forholde sig til nye ansigter, hver gang behovet for en vikar opstår i din virksomhed. Med andre ord er brugen af interne vikarer et plus for arbejdsmiljøet. Og husk så at holde dem opdateret gennem relevante kurser, oplæring eller lignende.

      Endelig er det afgørende at gøre det let at være vikar for jer. I dag findes der digitale løsninger, hvor man fx kan kommunikere med afløsere og vikarer via sms, e-mail og integration til Facebook, så du sparer tid på møder og telefonsamtaler. Desuden kan vikaren selv byde ind og tage vagter, flytte rundt på vagter og dermed tilrettelægge sin egen vagtplan sammen med andre vikarer, så det er attraktivt at tage selv få vagter på en uge. 

      Når vikaren får de rigtige informationer på de mest kritiske tidspunkter, så trives de bedre og tager medansvar for at få vagtplanen til at gå op. Også selvom de – kun – er vikarer.

      • Del
      effektive botilbud
      e-learning
      Artikel

      E-learning trumfer klasseundervisning

      E-learning er en effektiv metode, når brugerne skal tilegne sig kompetencer til at håndtere nye it-systemer....

      • Kommune
      • Region
      • Digitalisering
      • Digitaliseringsleder
      • Effektivisering
      • Professionalisering
      Kvinde med mobil
      Artikel

      Fordele og gevinster med BYOD

      Hvis man som arbejdsplads har styr på it-sikkerheden med BYOD (bring your own device), er der en række fordele for både de offentligt ansatte og den offentlige arbejdsgiver.....

      • Digitalisering
      • Digitaliseringsleder
      • Beslutningstager
      • BYOD
      • Effektivisering
      SamfundsDesign C/O EG A/S
      Lautrupvang 24, 2750 Ballerup
      +45 7013 2211
      Persondatapolitik